Heisann!
Jeg ønsker litt kvalifiserte meninger (?) om min treningsmengde nå i høst/vinter. På samme tid i fjor stod jeg midt oppe i et huskjøp som gjorde at treningen ble nedprioritert (ble 1+ økt i uka i snitt), og det merket jeg godt ved sesongstart. Hadde en tung start, men formkurven var stigende hele sesongen og gjennomførte birken på 3:33. Denne høsten/vinteren har jeg ambisjoner om å få trent betydelig bedre, og de siste 5 ukene har jeg gjennomført følgende program:
Mandag morgen: styrketrening overkropp (inkl. rygg/mage)
Mandag kveld: spinning med klubben (denne økten involverer en del styrketråkk på 10sek med maks uttak av watt)
Onsdag morgen: løping på tredemølle (varierer annenhver onsdag med tøff 4x4 intervall (15+km/t på dragene) og en lang seigpiningsøkt (12+km/t i 50+min))
Fredag morgen: styrketrening bein, samt litt rask styrketrening overkropp (inkl. rygg/mage)
Lørdag formiddag: langspinning med klubben (2timer)
Jeg er en familiefar på 43, og det er ikke alltid kabalen går opp på hjemmebane, så snittet pr. uke har ligget på 4 treninger (treningen på lørdager er den som oftest har blitt droppet). Jeg føler at kroppen responderer greit på treningen, men merker selvsagt at det jeg holder på med er et hardkjør som kroppen ikke er helt vant med (fra sykkelsesongen er kroppen vant med 2 intervall økter og 1 rolig langkjøring pr. uke). Jeg er forberedt på at styrketreningen jeg holder på med nå vil kunne medføre at beina føles tunge ved sesongstart, men jeg antar dette vil vispes ut etter "en del" mil på sykkel. Meninger om dette?
Er det evt. noen meninger om andre prioriteringer jeg burde gjøre på ukeplanen (gitt den forutsetningen at treningsdagene er de samme)?