Personlig har jeg hatt perioder både med og uten tøying, uten et mer bevisst forhold til tøyingen enn at det har vært gjennomført i skadeperioder. Siden 1. september har jeg tøyd etter fast program, og blitt vesentlig mer fleksibel, og nå begynner wattreningen. Det som blir spennende er hvor mye lavere jeg kan komme på sykkelen.
Jeg merker at min CAAD9 i str 54 er litt brutal for meg i April men helt super aero i Oktober. Jeg veksler mellom CAADen og en str 56 plastrakett. Plastraketten blir litt snål på høsten men er god på våren. Og jeg tøyer ikke i løpet av sommeren. Jeg tror bare jeg blir mykere av å sykle mer. Tøyer etter alle spinningtimer i løpet av vinteren men mest fordi jeg ikke vil skille meg ut.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Tøyer noen øvelser fysio ba meg gjøre for kneet, ellers lever jeg i håpet om at minst mulig tøying gir større muskelvekst, basert på tabloid forskning og lunsjprat.
Kombinert med lett styrketrening har tøying, særlig rundt bekkenet, gjort at jeg har mye mindre problemer med muskulaturen (stramme, såre muskler, låsinger osv.) Tar en runde med tøying/yoga hver kveld foran TV-en og bruker dermed ikke noe ekstra tid.
Jeg tror det kan være en fordel å skille trening og tøying, ettersom det er lettere å tøye på en muskel som ikke er stram og spent.
Støtter opp om at god uttøyning har postitiv effekt på stillingen på sykkel. Jeg har alltid drevet med uttøyning i forbindelse med tidligere karriere som håndballkeeper i yngre dager, og får godt betalt av det nå ved at jeg er komfortabel med å sitte i aggressiv stilling på sykkelen over lengre tid - det er jo ofte det som vi streber etter både på utstyrsfronten og stilling: minst mulig luftmotstand når det skal gå fort...!
Det er ihvertfall ingenting å tape på å bruke noen minutt ekstra på å tøye ut muskelfibrene etter treningen og få mer effektiv restitusjon om ikke annet. Meget god artikkel om uttøyning på landevei.no forresten!!
Jeg bruker tøying aktivt i treningen. Alltid etter rolige turer, men aldri etter harde økter eller konkurranser. Bruker også mye "foamroller" i perioder for å ta litt ekstre godt på musklaturen.
Specialized S-Works Venge DA 2014 Richmond SL 29'er Team Zero 2013
Jeg har startet et nytt og bedre liv med tøying nå, etter tidenes runde med ryggen. Hofte/bekken/ræv har så stramme og såre muskler at det har låst seg helt.
Fikk tips om å kjøre enkle, men effektive øvelser av fysio og håper det vil hjelpe meg mot sesongen. Kan i alle fall ikke bli værre enn det er, tenker jeg.
Jeg hadde min første sesong med sykling som startet utendørs 1. mars i år. Tøyet overhodet ikke ut. Jeg har en ganske bratt bakke opp til huset, og fra en eller annen dag i juli gjorde det rett og slett grisevondt å gå opp denne bakken (leggmusklene ville ikke strekke seg langt nok). Tok da opp igjen tøying av ben, og aldri hatt det problemet igjen. Følte også jeg ble marginalt raskere av å tøye, men all den tid jeg bare er hobby/slanke-syklist med Edge og Strava - så kan det jo også fartøkningen komme av lavere kroppsvekt :o)
Men på slutten av min sykkel-sesong (begynnelsen av oktober) begynte det å låse seg i korsryggen (bekkene?), så jeg kunne ikke ligge i bukken de første 5 km. Tipper dette også kommer av mangel på tøying av muskler jeg ikke har tenkt på har vært i aktiv bruk. Noen som har bra tips for tøying ut over ben? Da tenker jeg hvordan det gjennomføres, og ikke bare hvilke kroppsdeler/muskler som bør tøyes..
Hvis det er lov å ta opp dette i denne tråden da :o)
Tøyer fast som en økt i uka, kombinert med yoga/ pilates øvelser. Det var utrolig progresjon i starten og jeg ble mye mer fleksibel. Økt kjernemusklatur og fleksibilitet har gitt meg en fantastisk sesong.
Har trua på fulle leddutslag i ny og ne. Ein skal vera nokså stiv før mobiliteten begrensar prestasjonar i sykling, trur eg, men tøying er bra for allroundhelsa.
Syklistar har gjerne korte hofteleddsbøyarar. Bør tøyast – især om du har planar om å gå eller springa oppreist.
Jeg tøyer så og si aldri, men burde gjøre det og skal begynne å gjøre det.
Musklene mine på fremsiden av låret er sitve/korte slik at de trekker bekkenet ned og gir meg en i overkant stor svai i korsryggen som fører til at hamstringen må strekkes ekstra for å kompensere. I følge min bikefitter så kunne jeg med god uttøying flytte setet opp hele 5 mm(!).
Behovet for uttøying (mobilitetstrening synter jeg er en bedre beskrivelse) er særs individuelt, men jeg tror alle har noe å hente på å jobbe med sine svakheter på fleksibilitet og styrkesiden. Dette gjelder både for å unngå skader og øke prestasjon.
Syklistar har gjerne korte hofteleddsbøyarar. Bør tøyast – især om du har planar om å gå eller springa oppreist.
Tell me about it. Mine hofteleddsbøyere er rimelig ufleksible og sammen med korte muskler på fremsiden av lårene så er det veldig krevende å få frem hofte under løpingen. Dette igjen medfører en mindre effektiv løpsteknikk med stor belastning på hamstirngen, som er der jeg som regel får krampe først.
Er ikke tøying litt syttitalls? Hvis man skader muskelfibre f.eks ved hard løping, hvorfor skal de da strekkes i tillegg? De fleste kenyanske løpere tøyer ikke, og det ser da ut som det går bra med dem lell.
Er ikke tøying litt syttitalls? Hvis man skader muskelfibre f.eks ved hard løping, hvorfor skal de da strekkes i tillegg? De fleste kenyanske løpere tøyer ikke, og det ser da ut som det går bra med dem lell.
Og Haile Gebreselassie har den verste fotstillinga noensinne (tråkker over ca. ved hvert steg), skal resten løpe som han pga. det?
Jepp... Stive hofteledd som har ført til at hamstringen blir stokk stiv vis jeg unnlater å tøye med jevne mellomrom. Tror dette er noe som er veldig vanlig for syklister.
BTW så finner man mange fine filmer på youtube med øvelser og nedtelling mellom øvelsene.
Og Haile Gebreselassie har den verste fotstillinga noensinne (tråkker over ca. ved hvert steg), skal resten løpe som han pga. det?
«Den verste fotstillinga» er vel å ta i. Haile overpronerer. For somme kan dette vera eit problem, men for den som har leggstyrken til å tola det, kan overpronasjon vera svært funksjonelt. (Sjølv har eg til dømes kraftig overpronasjon i høgre ankel, mens det er venstre side som har vore utsett for belastningsskadar. Har aldri brukt og kjem aldri til å bruka sko med ekstra pronasjonsstøtte.)
Det vet du jo ikke. Kanskje de fleste kenyanske løpere har lagt opp pga. skade?
Å tøye etter trening for å unngå å bli støl, som man fikk vite før, er ihvertfall gammeldags og unødvendig. Det er faktisk ikke bra for musklene heller. Som du sier, så burde man ikke tøye og dra i muskler etter at de har vært belastet hardt. Det sier seg selv at en sliten og nedbrutt muskel ikke burde dras i.
Tøying i seg selv er derimot kjempeflott så lenge man gjør det til riktig tid. Å være mykere gi deg større bevegelighet. (på sykkelen kan du f.eks. oppnå en mer aero posisjon om du er mykere) Jeg gikk et års tid på friidrett, og da ble det alltid utført tøyning etter oppvarming, aldri etter endt treningsøkt.
Kan noen forresten forklare meg hvorfor jeg tøyer og tøyer og tøyer, til riktig tid, i riktige mengder og riktig lenge, og blir myk og fin alle steder utenom fra rett under knehasen til rett under rompa (hamstringen)?