Sysler med tanken om å bygge meg en gjøre-alt tursykkel. Skal kunne pakkes ned med vesker og kjøres som jobbsykkel.
Skal ha skivebrems og må kunne kjøres med rack både foran og bak. Ikke sikker på om jeg skal ha på dropbar eller vanlig styre enda. Ønsker å kunne kjøre med både smale slicks for lange asfaltturer og minst 2,2 eller noe som grus/terreng (terreng light). Bør være ss-venlig, da jeg sysler med tanken om Alfine 11, men har ikke helt bestemt meg for dette enda...
Har sett på både Salsa Fargo og Surly Orge. Hvor får man best priser på slike? Noen andre heite kandidater i samme kategori?
(Har stisykkel og CX til annen bruk...) Om et nytt bygg blir vellykket, så kan det nok hende at GT peace SS'en må vike som hverdagssykkel.
1: Noen som har erfaringer med Shimano Alfine? Siden Rohloff 14 koster fra ca 7000 og oppover, så er det litt i overkant. Alfine 11 burde man kunne skaffe for drøye 2000, og er slik sett litt mer levelig priset. Ikke helt samme spennvidde i giringa, men fremdeles ganske så bra.
2: Hvor breie felger kan en ha og likevel bruke 35mm dekk på? Blir nok mest å kjøre med vanlige terrengdekk 2,2-2,4, men vil ikke ha så breie felger at det ikke kan settes på lettrullende smale touringdekk. Blir f.eks. flow-felger for bredt for dette? Har også vurdert solide og bankers Mavic 719 eller DT TK540, men disse er en del smalere.
Sysler med tanken om å bygge meg en gjøre-alt tursykkel. Skal kunne pakkes ned med vesker og kjøres som jobbsykkel.
Skal ha skivebrems og må kunne kjøres med rack både foran og bak. Ikke sikker på om jeg skal ha på dropbar eller vanlig styre enda. Ønsker å kunne kjøre med både smale slicks for lange asfaltturer og minst 2,2 eller noe som grus/terreng (terreng light). Bør være ss-venlig, da jeg sysler med tanken om Alfine 11, men har ikke helt bestemt meg for dette enda...
Har sett på både Salsa Fargo og Surly Orge. Hvor får man best priser på slike? Noen andre heite kandidater i samme kategori?
(Har stisykkel og CX til annen bruk...) Om et nytt bygg blir vellykket, så kan det nok hende at GT peace SS'en må vike som hverdagssykkel.
Send mail til post@fatbikes.no så får du priser og tilgjengelighet på Surly og Salsa.
1. Har Alfine 11 på min transportsykkel, og den er ok - men ikke mer. Har fått slark et par ganger og dermed har det hoppet litt, noe som gjør at noen gir er feil. Dessuten er du avhengig av gode vaire og riktig justering. Når det først er satt opp, er det king kong. Bytte av olje er også rimelig greit også. Å skaffe Alfine 11 til 2000? Tenker du da på brukt, da? 2. Jeg bruker Flow bak og 700x40c vinterdekk. Kan se på dette som maksimum av felgbredde på dette dekket. Nå er jo Flow ute av produksjon, og Flow EX som har tatt over er nok bredere enn jeg ville hatt. 719 er jo ikke en dårlig felg heller.
1. Har Alfine 11 på min transportsykkel, og den er ok - men ikke mer. Har fått slark et par ganger og dermed har det hoppet litt, noe som gjør at noen gir er feil. Dessuten er du avhengig av gode vaire og riktig justering. Når det først er satt opp, er det king kong. Bytte av olje er også rimelig greit også. Å skaffe Alfine 11 til 2000? Tenker du da på brukt, da? 2. Jeg bruker Flow bak og 700x40c vinterdekk. Kan se på dette som maksimum av felgbredde på dette dekket. Nå er jo Flow ute av produksjon, og Flow EX som har tatt over er nok bredere enn jeg ville hatt. 719 er jo ikke en dårlig felg heller.
takkar. Da burde jeg nok gå for hakket smalere enn Flow (ex). kanskje 719 eller lignende som dukker opp.
nytt Alfine 11 finnes til snaut 2500,- ymse steder i amrikas, men blir nok det dobbelte her på berget. Blir dyrt med frakt om man skal bestille bare dette, så må i så fall bli ei samlepakke.
Jeg har bygget en OnOne Scandal noe ala det du skisserer.. Litt tilfeldig at det ble den rammen, men god pris her på forumet.. Hjul er selvbygg med Sun ELQ 21 felger og DT Comp eiker(i sin tid bygget til en ramme med kun v-brems feste) Alfine 8(litt snaut spenn, men har ellers fungert knirkefritt) Salsa stålgaffel Gamle Hayes mekaniske skivebremser Planet Bike Cascadia skjermsett
Har til nå kjørt Racing Ralph, men siden vinteren kom tidlig ble det Hakka piggdekk allerede i oktober..
Fin sak (både den og kajakken og feitingen i bakgrunnen :-) )! Bare å få prøvd på langtur den der.
Tenker også at det blir litt snaut spenn med 8girs, og i hvertfall om sykkelen skal brukes på litt ok sti samtidig som den burde funke på lengre asfaltstrekker. 11girs bruker vel også olje i stede for fett etter det jeg skjønt. Har trua på det.
Har ute en føler på ramme nå og avventer svar på når det kan leveres. Kjøper gjerne (semi)lokalt dersom det er noenlunde konkurransedyktig, så har hørt med gamle bekjente på Lillehammer.
Ser ut som det blir en Race face evolve xc krank. Solid og problemfri sak som jeg har liggende.
Framhjul blir en rimelig DT xr 29" felg og XT nav. Ikke bombesolid felg, men det får stå sin prøve. Xt nav går evig med litt hugleik. Tar over pent brukt fra en annen forumist.
Bakhjulet vil jeg nok bygge selv med en skikkelig felg. Vil ha ramma på plass først.
Sykkelen blir nok å arve noen deler hist og her til å begynne med, så en får se hva som dukker opp.
Dropoutene på Surly Ogre og Troll er artige saker. Horisontale for SS-bruk, og selvfølgelig med girøre. Det er også med et par spacere for å hindre at akslingen blir dratt for langt fram, her montert i ramma. Merk at det egen skivebremsadapter til denne type dropout. passer til 160mm skive - denne følger med ramma.
Det er også bra med festemuligheter for skjermer og bærere av ymse slag. I tillegg er det egen løsning for Rohloff på venstresida – men den får bli brukt neste gang. For anledninger der det skal kobles på BOB-henger, så er det egne gjengede hull også for hurtigkoblinger til dette.
Klar for det meste, med andre ord… Samme dropout på Troll (26"), Ogre (29") og ECR (29"+)
Møkkavær og mangel på skikkelig skiføre = litt forsiktig sykkelbygg.
Viktig å finne riktig kjedeline. Alfine-navet har (dessverre) litt smal kjedelinje, og vil helst at jeg skal kjøre på minstredrevet foran (tilpasset egen krank med stort drev der det innerste (altså innerst på en 3-delt terrengkrank) står. Mener det er lagt opp til om lag 41mm kjedelinje på Alfine.
Jeg ønsker å bruke en SLX-krank som dukket opp på forumet her og 32t midtdrev. Her skal det vel være 47,5mm kjedelinje om jeg ikke husker feil. Med 73mm krankhus kan en dermed jukse litt med å flytte spaceren til venstre side og får 2,5mm der. Så får det heller gå bra at kranken står 2,5mm til venstre…
I tillegg kan en snu drevet (en må i så fall fjerne noe plastpynt på drev som er levert med slik) slik at det blir offset utover. Her får en ca 5mm også, og da er man i boks – i hvert fall nært nok.
Etter justeringer
Ønsker å kjøre ståldrev foran – noe av poenget med denne sykkelen er å slippe så mye delebytter og vedlikehold som mulig.
Ferdig oppsett med 32t foran og 18 bak. Det skulle med Alfine 11 gi en utveksling på 1,9-7,7 med 29” hjul.
På styre- og stemfronten blir det nok noe gjenbruk av kjente og velbrukte deler (arvegods fra doninger i boden med mer livserfaring).
Thomson Elite stem på 100mm og et Easton Monkybar. 25,4mm er fint når en skal feste ting på styret. Tror jeg skal havne ok ut i sittestilling med dette, men det får tiden vise.
Vil ha på et Jeff Jones Loop H-bar etter hvert, men ingen hast. Har virklig trua på det på en komfortdoning som skal kunne brukes til mye. Spent på om noe slik kan funke til skikkelig terrengsykling også...
Kan jo alltids bestille fra Jones selv, men noen som veit hvor men ev. får tak i slike her i landet?
Framhjulet er fra et lite kupp her på forumet. Finfin pris med vanlig XT CL nav og DT eiker og DT XR400 felg (32h), slange og Crossmarkdekk og XTR-ice tec 180mm skive. Dette er solid, funker lenge og er lett. Måtte en liten runde med eikestramming til for å få det sikkelig, men nå er det bra.
Bak blir det en Mavic 719 felg (36h) sydd med vanlige DT comp til Alfinenavet. Eikene kom seint, da posten rota til og klarte å sende de i loop mellom midt- og østlandet nå før jul… romjulsbygg.
Ikke akkurat letteste navet, men når alt av gir er inni her, så er det ok... Valgte utgaven med muttere, da jeg tenker litt på tyverisikkerhet. Ikke at den blir stående veldig mye utsatt parkert, men likevel.
Supersolid, stiv og lett felg. Mavic 719 er en drøm å bygge hjul med.
Svarte DT Comp i den litt odde lengden 282mm var ikke så lett å finne her på berget, men gamle arbeidsgivere i barteby hadde på lager :-)
På sikt vil jeg bygge et nytt framhjul med et noenlunde lett dynamonav (ønsketenkning?) og 719 felg. Og så helst sette på ei Supernova lykt. Ei slik ei... 200 lumen drevet av dynamo tror jeg kan være veien å gå. Har mer kraftige saker man kan hive på for skogsturer i mørket, men det er jo bare tull for hverdagssykling.
Om noen veit om eller har erfaring med gode moderne dynamonav, så tar jeg mer enn gjerne imot tips!
Maxxis Crossmark 2,1 dekk gjør erfaringsmessig de fleste jobber svært bra. Ruller mer enn bra på fast og semifast underlag og tåler litt uvøren bruk.
Suomi Extreme 294 29" piggdekk er på vei, og vil sørge for feste i vinter...
Så i en annen tråd her at flere kjører Alfine med reim.
Er det noen andre fordeler med det annet enn at det er svært stillegående? Åssen er det med tilgang på forskjellige størrelser på drev? Er vel fint lite slitasje på disse, men må jo finne riktig utveksling. Hvor fort slites reima?
Og åssen er det med montering? Må en ha ramme med åpning i bakramma? Ser noen få merker har det for de som vil sette opp med reimdrift.
Etter en kjapp runde med stempelpakningsbytte er atter en gang settet med Avid Elixir R klare for å bli brukt (også arvegods fra Heckleren). Stempelpakninger kjøpt på ebay for en femtilapp for settet. f.eks. her 180 og 160mm skiver – begge to shimano fancypants icetec XTR/XT…
Dersom disse blir kranglete, så blir det et sett med BB7.
For både komfort og jåleri så er det også bestilt et brunt Charge Spoon sete. Rimelig og godt sete.
Egentlig vil jeg ha på en Thomson Elite setepinne også, men det blir egentlig bare jåleri på en slik sykkel. Svart noname gjør jo absolutt jobben…meeen om noen har en svart slik en i 27,2 og med minst 350mm lengde, så er det jo bare å ta kontakt.
Ferdigbygd og så vidt prøvd…kjennes umiddelbart veldig bra ut. Sitter veldig bra. med unntak av setet, som er et hardt og smalt C4 SLR-etterligning (blir byttet ut så snart det nye kommer). For så vidt bra det altså, men ikke for en slik sykkel… Den er i hvert fall lang nok med 100mm stem. Venter med å bytte dette til jeg ev. får tak i Jones styret.
Blir vel piggdekk på når disse kommer i posten, men så langt er det bare delvis behov for slike her omkring :-(
Det hele avsluttes med en Ogre-i.XL-tilpasset rammebag fra Revelate Designs og et par Salsa Anything Cage på gaffelen (som har egne 3-boltfester for slike på begge sider).
Summer edition:
Kunne også tenkt meg et minirack foran, men har ikke funnet noen som har falt i smak enda. Trenger ikke dette før til sommeren uansett.
Har prøvd litt med 18-32 utveksling nå, og det kan godt hende at jeg burde ha på noe en tanke større bak – kanskje 20? De tyngste girene er veldig tunge, og jeg er usikker på om jeg egentlig trenger det på denne sykkelen. Får prøve litt mer utover våren og på raske dekk og bra føre før jeg konkluderer.
Jeg har ikke funnet Spoonsetet noe sted i Norge. Fant mitt nytt på e-bay (forhandler i UK) til ca 250,-. Finnes i titanutgave som er en tanke lettere, og kommer da på drøye 500kr.
Et ganske fast sete, men med en form som jeg har trivdes med før.
Kjøper du setet på nettet eller finnes det forhandlere i Norge. Så ut til å være et sete med god komfort.
Spoon passer ihvertfall meg veldig bra. Bruker mitt på tredje sesongen og sitteapparatet (eller var det setet) er nå så godt innkjørt at jeg gjerne dropper sykkelshorts med padding under terrenglangbuksa om turene ikke er altfor lange.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Trur jeg må få på en annen pinne - en som lar meg justere bedre. Blir enten litt for mye opp eller litt for mye ned. Så lenge velger jeg litt for mye opp...
I tillegg til at komforten ble løftet flere hakk, så ser det også litt bedre ut enn med hvitt syklefortsete.
Veldig bra. Ser skikkelig fornuftig ut. Kanskje du skal spandere på deg holker i samme farge som setet også, bare sånn for å være enda litt mer jålete?
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Ser jo bra virkelig bra ut! Er det standard SLX-krank med bare midtre drevet?
Jepp...men med et flatt ståldrev. Funker fint med originaldrev også, men jeg ville ha stål pga bedre slitestyrke. Må bare ha litt kortere bolter (mutterdelen) Dersom du ikke har kortete drevbolter tilpasset singeldrev, så kan dette løses enkelt enten med fil (korte inn mutterdelen) eller et par passende skiver.
Veldig bra. Ser skikkelig fornuftig ut. Kanskje du skal spandere på deg holker i samme farge som setet også, bare sånn for å være enda litt mer jålete?
Tja...kanskje det? Tenkte å få tak nytt styre etterhvert (Jones), og da tenkte jeg i utgangspunktet å ha på et par skumholker og kanskje raust med styretape på store deler av styret. Kanskje det finnes noe brunt...