Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Finnes det en cand.tilever i sa(de)len?

Finnes det en cand.tilever i sa(de)len? #1717634 25/11/2013 20:29
svine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
For et par år siden fikk jeg tak i en '93-modell Trek som jeg bruker som vintersykkel. Det er en overraskende festlig sykkel med ganske aggressiv sittestilling pga. den stive gaffelen. Men de gamle cantibremsene er ikke så mye å skryte av, de opererer etter prinsippet at det er tanken som teller - stoppekraften er så som så. Spesielt bak. Pga. måten de har dandert wirefestene foran seterøret, er ikke V-brems noe alternativ.
Så spørsmålet blir: siden cantilever stadig er standarden på CX, har disse utviklet seg de siste 20 år med tanke på stoppekraft? Vil det være en fornuftig oppgradering å skaffe et par Shimano CX-50 eller CX-70? Eller modulerer bremsehåndtakene mine for flatt styre kraften feil, slik at de egentlig ikke er kompatible?

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: Finnes det en cand.tilever i sa(de)len? [Re: svine] #1717757 26/11/2013 08:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du har veldig mye frihet til å justere et par kantileverbremser omtrent slik du vil ha dem. Modulasjon kontra kraft reguleres "enkelt" med å justere vinkelen på vaieren til armene.

Sheldon Brown har selvsagt flere artikler om akkurat dette. Først teori:
http://sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html

Så praksis:
http://sheldonbrown.com/canti-trad.html

Han forklarer mye bedre enn meg. Men jeg regner med at du får lyst på en "straddle wire" om du har en "yoke" God lesestund.

LarsB

Re: Finnes det en cand.tilever i sa(de)len? [Re: svine] #1717763 26/11/2013 09:15
svine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for svar! Sheldon er som alltid vår mann, der han sykler på de evige landeveier. Fant en test av Avids Shorty-bremser, der ser det ut til at man kan stille dem "trangt" eller "åpent" ettersom man vil prioritere plass til møkk (snø) eller bremsekraft. Trangt oppsett vil vel ligne mer på V-brems. Bikeradar mener at disse er blant de bedre på markedet, så det kan hende jeg sender noen kroner til Cyclecomponents.

Leste en stygg sak om noen som gikk over styret pga "yoke"-løsningen. Heldigvis hadde Shimano allerede på den første meridaen min fra 1989 begynt å bruke lenkewiren som han beskriver.

Re: Finnes det en cand.tilever i sa(de)len? [Re: svine] #1717780 26/11/2013 09:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: svine

Leste en stygg sak om noen som gikk over styret pga "yoke"-løsningen. Heldigvis hadde Shimano allerede på den første meridaen min fra 1989 begynt å bruke lenkewiren som han beskriver.

Refleksbrakett i gaffelbrua var vanligste sikkerhetsforanstaltning. Vaieren gikk over den, og røyk selve bremsevaieren ble tverrvaieren fanget opp. Folk fjernet braketten selvsagt. Men jeg har aldri møtt noen som har røket forbremsvaieren med katastrofale resultater. Jeg tror tverrvaieren, uansett "yoke" eller ikke er stiv nok til å stå rett opp av seg selv.

LarsB

Re: Finnes det en cand.tilever i sa(de)len? [Re: svine] #1717781 26/11/2013 09:51
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Canti fungerer aldeles utmerket forutsatt riktige klosser og "riktig" justering, men....
...har bare symbolsk verdi om de er feil satt opp.
Vinkling av klossene har ekstremt mye å si.

Re: Finnes det en cand.tilever i sa(de)len? [Re: svine] #1718118 27/11/2013 09:33
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
For maks kraft stiller du armene på bremsen langt ut til siden (de første modellene pekte rett ut) med wiren nærmest hjulet. Da trekker du klossene mest mulig rett mot felgen. Hvis armene peker oppover dras klossene ovenfra og nedover felgsidene, og du får mindre kraft.

I tillegg er det lurt å gå over både klosser og felgsider med litt fint sandpapir (f.eks. 800 korning) for å fjerne dritt og ujevnheter. Nye bremseklosser er også en god ting, siden gummien blir hardere med tiden. KoolStop er alltid å anbefale når det gjelder bremseklosser.

Re: Finnes det en cand.tilever i sa(de)len? [Re: svine] #1718148 27/11/2013 10:51
svine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker for gode innspill. Det er godt mulig at halve problemet er dårlig innstilling fra min side. Prøver meg litt fram før jeg bestemmer meg for å kjøpe nye. Bremsene på sykkelen er noen obskure Exage ett eller annet, som vel er omtrent på Deore-nivå i kvalitetshierarkiet. Har forsåvidt noen LX-cantilevere liggende, det er jo mulig at de er litt bedre konstruert.
Jeg syntes jo det var stas med cantileverbremser fram til jeg kjøpte sykkel med V-bremser i 1997, men det skal sies at det var et framskritt. Det er en annen sak at jeg ikke har giddet å gå over til skiver på terrengsykkelen, men fortsatt venter på at de fikser barnesykdommene før jeg oppgraderer...

Moderator  support