Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Jobbintervju - hva nå?

Jobbintervju - hva nå? #1717519 25/11/2013 15:26
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ut av det blå kom det plutselig et jobbintervju for en stilling jeg søkte på for litt siden. Dette var jo veldig hyggelig siden jeg egentlig ikke hadde regnet med å få noe intervju, selv om det er en stilling jeg veldig gjerne kunne tenkt meg.

"Problemet" er dog at dette firmaet operer i en bransje som er helt ukjent for meg, nemlig finansverdenen. Det er et IT-firma som leverer løsninger til dem, og har derfor en del finansmennesker ansatt har jeg fått inntrykk av. Dermed dukker det opp et veldig viktig spørsmål jeg bør ha svar på: Bør jeg dra på jobbintervju i dress?
For et vanlig IT-firma så er jo svaret (nesten) alltid nei. Men dette er jo ikke nødvendigvis et helt normalt IT-firma, så hva bør jeg egentlig gjøre? Og hvis ikke dress, hva da? Skjorte og beige bukser? Jeans og blazer? Fox-bunad? Jeg trenger hjelp. Det er ikke en lederstilling jeg dette er snakk om, men noe som passer for en snart nyutdannet student. Andre gode tips mottas gjerne også.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717520 25/11/2013 15:32
gare Offline
More than words
More than words
Dress i jobbintervju er sjelden feil, i noen bransjer kan det være det, men neppe i denne.
Dropp slips og vest så er du innafor tenker jeg. Utover det er det lurt å komme i tide, ikke tygge tyggegummi og ha et fast håndtrykk og alle de tingene der, men det vet du vel.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717522 25/11/2013 15:34
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Og husk å juge som faen:) Det hjelper på:)

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717524 25/11/2013 15:40
Chillpadde Offline
Entusiast
Entusiast
Er du i tvil, så kan du bli kvitt denne tvilen med en kjapp telefon til HR-avdelinga/personen i firmaet. Det tar ca. 2min, og kan spare deg for mye bekymring. ICON_SMILE

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717525 25/11/2013 15:41
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kle deg i dressjakke (eller liknende). Men ha bukse og jakke i litt forskjellige farger (da bruker du selvfølgelig ikke en direkte dressbukse). Dropp slipset, og "finsko". Da vil du være formell nok, men ikke for formell.

Kan du ikke noe om stillingen så bruk ekstremt god tid på forbredelser. Sett deg inn i alt om stillingen. Finn ut alt om firmaet, som kunder, muligheter, økonomi, menneskene, produktene dere selger. Det er nettopp det som gjør at du får jobben.

Si ja til å at du tar jobben der og da hvis de spør om du vil ha den. Slå derimot hardt ned på urimelig spørsmål og urimelige krav. Ellers prøv bare å få til at det blir en hyggelig samtale, og si aldri noe som er negativt om deg selv. Spør de om noe negativt så må du snu det til noe positivt. Som for eksempel at du ikke klarer å gå hjem før du har gjort ferdig det du skal. Hva er negativt her?

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717527 25/11/2013 15:43
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gratulerer med jobbintervju!

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: supernalle] #1717529 25/11/2013 15:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: supernalle

Kan du ikke noe om stillingen så bruk ekstremt god tid på forbredelser. Sett deg inn i alt om stillingen. Finn ut alt om firmaet, som kunder, muligheter, økonomi, menneskene, produktene dere selger.

Godt råd. Prøv i tillegg å finne ut hvem konkurrentene er og spør hva som er firmaets fordeler i forhold til disse.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717534 25/11/2013 16:12
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ganske vanskelig spørsmål å besvare ville jeg si, hva kan konkurransefortrinnene være som tilbyder av IT-løsninger for finansforetak? Med mindre de har et eget spesialprodukt som er helt genialt, så er det vanskelig å finne fortrinn. Segmentet de opererer i er fragmentert, dvs ingen har tydelige og kraftige fortrinn overfor andre, og alle aktører må jobbe forholdsvis hardt for det daglige brød.

Heller enn å fremstå som vurderer selskapets posisjon ville jeg presentert hvordan jeg ønkser å bidra til å styrke selskapet, løse problemer, få gjort ting, utføre oppgaver, samarbeide, realisere selskapets mål osv.

Forslaget om å late som man ikke har svakheter har jeg ikke særlig sansen for. "Perfekte" folk med dårlig selvinnsikt ville ikke jeg ansatt.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717538 25/11/2013 16:34
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det avhenger jo av hva slags finansfirma dette er (det er stor forskjell på et meglerforetak og en vanlig norsk bank) og om du skal ha kundekontakt eller ikke.

Om det er et meglerfirma eller lignende er det nok forventet at du stiller med dress, det samme om du skal jobbe mye mot kunder. Dersom du derimot skal jobbe på et kott i en støttefunksjon vil hel dress være overkill.

Om du fortsatt er i tvil kan du som sagt spørre HR i firmaet. En god tommelfingerregel er også å legge seg et hakk høyere på dresskodeskalaen i et intervju enn det som er dresskode på en vanlig arbeidsdag i firmaet.

edit: Og i en seniorstilling vil man forvente at dresskoden er strengere enn i en juniorstilling.

Redigert av Garpen; 25/11/2013 16:35.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717541 25/11/2013 16:53
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Vil du jobbe for noen som ser forbi kvalifikasjonene dine og lar være å ansette deg på bakgrunn av antrekket?

Misforstå meg rett, du skal ikke se ut som en slubbert, men kle deg i det peneste hverdags-antrekket du har (evt kjøp nytt hverdagsantrekk som du får bruk for senere også).

Jeg har brukt dress kanskje 5 ganger på 20 år. Jeg hadde aldri i livet kledd meg i dress for et jobb-intervju.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717549 25/11/2013 17:24
Dan Offline
More than words
More than words
Olabukse, pen skjorte og dressjakke er greit synes jeg. Olabuksen gjør at du ikke føler deg stiv, mens dressjakken, uansett om andre i bedriften bruker det eller ikke, viser at du tar intervjuet på alvor. Poenget er altså ikke at du skal prøve å lure noen til å tro at du går i dressjakke hver dag, men vise at du tar jobbintervjuet litt høytidelig.

Grensen mellom konfirmant og slubbert er ikke hårfin. Den er faktisk veldig brei og tilgivende. ICON_SMILE

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717552 25/11/2013 17:42
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Casual Friday så er du safe

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Raskall] #1717558 25/11/2013 18:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Raskall
Vil du jobbe for noen som ser forbi kvalifikasjonene dine og lar være å ansette deg på bakgrunn av antrekket?
enig så enig!

Den gangen jeg får beskjed om å ikle meg verdens mest tullete og upraktiske "arbeidsantrekk", sitter oppsigelsesbrevet løst.

Men i idiotverden er det idioter som ansetter idioter fordi idiotene de ansetter ser akkurat ut som den idioten de selv er.

Moralen er: aldri stol på en i dress - spesielt ikke en ingeniør i dress. De kan etter min erfaring fint lite om jobben sin.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: baronKanon] #1717561 25/11/2013 18:27
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:

Men i idiotverden er det idioter som ansetter idioter fordi idiotene de ansetter ser akkurat ut som den idioten de selv er.

Moralen er: aldri stol på en i dress - spesielt ikke en ingeniør i dress. De kan etter min erfaring fint lite om jobben sin.

For en holdning og for noen råd. Fyren skal på intervju til et IT-selskap som leverer et eller annet til finansforetak.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: mtbmaniac] #1717566 25/11/2013 18:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: mtbmaniac

For en holdning og for noen råd. Fyren skal på intervju til et IT-selskap som leverer et eller annet til finansforetak.
Jepp. Jeg ville vært rimelig desperat hvis jeg skulle søkt i en slik bransje. Det er min holdning. Hvis det er dressen som gjør om man får en jobb eller ei, ville jeg helt klart følt meg nedverdiget over at det ikke er mine evner som ingeniør som blir tatt i betraktning, men at jeg kler meg i gammelmannskostyme med serviett knyttet rundt halsen.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717567 25/11/2013 18:38
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror ikke det var personer med slike meninger trådstarter ønsket råd fra, men det er bare en vill gjetning.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: mtbmaniac] #1717568 25/11/2013 18:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg tror ikke det var personer med slike meninger trådstarter ønsket råd fra, men det er bare en vill gjetning.
Det er jo sant - men noen må jo klare å stagge denne ukulturen på ett eller annet punkt.

Kle seg som en gubbe på julebord eller kle seg som en ung, ressurssterk person som kan bidra til utvikling av bedriften?

Trådstarter: Lykke til, jeg bare må få dette ut av meg når folk begynner å anbefale dress i arbeidslivet.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: mtbmaniac] #1717571 25/11/2013 18:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Det er mulig baronen kommer med brutale råd. Men etter 22 år i arbeidslivet må jeg langt på vei si meg enig med ham.

Uten å kjenne potensiell arbeidsgiver i det hele tatt kan dress være en like stor bommert som dongeri og t-skjorte. Jeg har jobbet som IT-ingeniør/konsulent i 5 år. Det var overvekt av ledere (i dress) som mente at data-guruer skulle ha t-skjorte og dongeribukse og at det ville være vanskelig å stole på en IT-konsulent i dress.

Men dette var sent 1990-/tidlig 2000-tallet. Det kan være endret i begge retninger men jeg liker å tro at det er kvalifikasjoner som er det viktigste i de aller, aller fleste bransjer.

Jeg kom dog rett fra luftforsvaret med intervjurundene var på begge intervjuene i luftforsvarets perm-uniform siden jeg måtte ha permisjon for å dra på intervju. ICON_SMILE

Det kan dog hende at trådstarter bør ligge unna millitær-uniformen med mindre han er i tjeneste akkurat nå.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717580 25/11/2013 19:01
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Magefølelsen min sier at jeg heller ikke burde ha dress, og selskapet er jo primært et IT-selskap, så da er nok de fleste ansatte heller ikke dress-entusiaster. Det de gjør er å levere betalingsløsninger, og er en av de store i "gamet".

Jeg antar at det går greit med et par rene bukser, en skjorte og nypussede sko. På mange måter er jeg jo også så priviligert at jeg kan velge mellom flere jobbtilbud, så jeg kan jo være litt kresen for hvem jeg jobber for også, selv om jeg godt kunne tenkt meg denne jobben. ICON_SMILE

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717583 25/11/2013 19:13
N
Niveus Offline
Medlem
Medlem
N
Chinos, skjorte og litt finere sko blir ikke for fint i t-skjorte verden og det tåles i finansverden. Lik det eller ikke, men du må tilpasse deg det kotymet som er i selskapet. Jeg jobbet en stund som konsulent for to ulike kunder, et offentlig direktorat og en finansinstitusjon. Vekslet mellom dongri/skjorte og dress etter som hvem jeg skulle besøke.

PS! De fleste i dress er akkurat som brukerne på terrengsykkel.no - en god blanding av mennesker med forskjellige verdisett og tanker - de fleste er nok til og med ålreite mennesker:)

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717605 25/11/2013 19:43
Birken`beiner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I de aller fleste intervjuer blir man spurt om ens egne gode og mindre gode sider..
Send derfor en sms til 5-10 personer som du kjenner godt. Be i sms`en om at de svarer deg raskt og ærlig og nevner minst 5 av dine gode og mindre gode sider.
Du kan få noen a-ha opplevelser og mulighet til å si noe konstruktivt om dine mindre gode sider..
ICON_SMILE

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: mtbmaniac] #1717614 25/11/2013 19:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ganske vanskelig spørsmål å besvare ville jeg si, hva kan konkurransefortrinnene være som tilbyder av IT-løsninger for finansforetak? Med mindre de har et eget spesialprodukt som er helt genialt, så er det vanskelig å finne fortrinn.

Hvis man ikke kan peke på et eneste konkurransefortrinn, må man ha en forferdelig dårlig forretningsstrategi evt ingen strategi i det hele tatt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717624 25/11/2013 20:18
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Her var det mye vrøvl. Har du lyst på jobb eller er du der for å bekjempe bruken av dress på norske arbeidsplasser. Det er alltid bedre å angre på at du har tatt på.deg dress enn å angre på at du ikke har tatt det på deg. Men som.en nevnte over ring ut og spør. Eller så kjører du en mellom-løsning, dressbukse-skjorte og pensko.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: GeirK] #1717627 25/11/2013 20:21
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
Ganske vanskelig spørsmål å besvare ville jeg si, hva kan konkurransefortrinnene være som tilbyder av IT-løsninger for finansforetak? Med mindre de har et eget spesialprodukt som er helt genialt, så er det vanskelig å finne fortrinn.

Hvis man ikke kan peke på et eneste konkurransefortrinn, må man ha en forferdelig dårlig forretningsstrategi evt ingen strategi i det hele tatt.

+1

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717632 25/11/2013 20:28
Dan Offline
More than words
More than words
Det som er litt morsomt å se er hvor lett det er for folk å glemme at de går i uniform uansett hva de går i. Du skal være rimelig avantgarde eller fullstendig noldus for å gå i noe som ikke er veldig likt det dine kollegaer og/eller kompiser går i, uansett om det er dress eller olabukse og Iron Maiden-t-skjorte.

Det betyr at noen arbeidsplasser består av folk som synes dress er komfortabelt og pent, noen består av folk som synes olabukse og t-skjorte med livsstilsannonserende trykk er deilig å gå i og noen arbeidsplasser består av folk som synes Dressmann har alt man trenger.

Så det å tro at man selv klær seg "som man vil" mens de andre følger en tvunget dresskode er ganske ugjennomtenkt og litt forfengelig.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717633 25/11/2013 20:29
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dexter
Sitat: GeirK

+1

Den øvre halvparten av populasjonen har pr def prestasjoner dårligere enn den andre halvparten. De fleste overlever likevel. Har alle selskaper da et fortrinn?

Man hører ofte hvordan selskaper (og personer, team, grupper, nasjonaliteter etc) roser seg over hvor dyktige de er og hvilke fortrinn de har fremfor konkurrentene, når realiteten er at prestasjonene er dårlige. Det betyr ikke at man som arbeidstaker ikke kan gjøre en god jobb og bygge karriere i et selskap med dårlige prestasjoner.

Det er ikke uten grunn at mange gode lederne foretrekker å ta roret i selskaper som går dårlig, heller enn i selskaper som går bra.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717640 25/11/2013 20:41
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg jobber i et IT-firma som leverer løsninger til finansbransjen. Jeg sitter ofte på andre siden av bordet i intervjuer. Jeg har ikke avtalt noen intervjuer i nærmeste fremtid, så jeg regner med det ikke er meg du skal møte ;-)

Jeg har til dags dato ikke hatt noen kandidat til intervju som har hatt på seg dress. Jeg ville vel faktisk synes det var litt rart om noen kom på intervju til en utviklerstilling i dress, uten at det skulle diskvalifisere noen. Kle deg i en "pen" jeans, eventuelt dressbukse/pen bomullsbukse e.l., skjorte og rene og ordentlige sko. Vil du kjøre safe så bruk det universelle kontorlandskapsplagget, lyseblå skjorte ;-)

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Dan] #1717648 25/11/2013 20:50
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Dan
Det som er litt morsomt å se er hvor lett det er for folk å glemme at de går i uniform uansett hva de går i. Du skal være rimelig avantgarde eller fullstendig noldus for å gå i noe som ikke er veldig likt det dine kollegaer og/eller kompiser går i, uansett om det er dress eller olabukse og Iron Maiden-t-skjorte.

Tja, jeg går nesten bare i olabukse/T-skjorte på jobb, og det er mange her som går i dress. Det er selvfølgelig en viss mulighet for at jeg er fullstendig noldus, men i så fall er jeg ikke den eneste ICON_SMILE

Helt fritt er det riktig nok ikke. For noen år siden kom det en innstramming i klesreglementet. Det ble presisert at vi ikke kunne gå barbeint, at shortser ikke kunne være av badeshortstypen, og at det ikke var lov å gå barings.

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Akaly] #1717653 25/11/2013 21:01
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Pen bukse, nystrøket skjorte, dressjakke...

Med den outfit'n er det få steder du ikke passer inn:)

Re: Jobbintervju - hva nå? [Re: Dan] #1717658 25/11/2013 21:24
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: Dan

Godt sagt.

I noen settinger leter man spesifikt etter noen som er helt forskjellige fra resten som er ansatt, men i stort sett ønsker man å ansette noen som er:
- Kompetent
- Vil passe inn i teamet
- Vil passe inn i selskapet

Førsteinntrykk skapes bl.a. av klær, som signaliserer både hvordan du ser deg selv, og hvor observant du er dine omgivelser.

Beste rådet jeg har sett over er å ringe HR og spørre hva aktuelt arbeidsantrekk er. De færreste vil se det som negativt at du også bryr deg om å orientere deg om slike detaljer; snarere tvert imot.
En annen ting du kan gjøre er å søke opp andre ansatte på LinkedIn og se på profilbildet deres. Flere har bilder som viser dem i en yrkessetting. Kle deg da ett hakk over dette.

Med mindre du er en anti-dressfanatiker, ville jeg hoppet over en del av rådene over og latt dem stå på barrikaden uten deg.

Lykke til!

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support