|
|
United Bakeries Cup 2014
|
Re: United Bakeries Cup 2014
[Re: S-SW]
08/05/2014 12:00
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvordan stiller dette seg for nytt klubbmedlem som ikke har mottatt klær forøvrig forventet levering juni, skal man da ikke kjøre ritt før man mottar klær??
Skal du kjøre aktive ritt skal du ha klubbdrakt. Hvis klubben ikke har ett eneste sett drakter til eliteryttere får du låne av en klubbkamerat. Går ikke det heller får du prøve å søke dispensasjon. LarsB
|
|
|
[Re: Oystein L]
08/05/2014 12:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette med klubbtøy har vel ligget litt i luften i det siste. I 2013 så var det flere som fikk anmerking på dette, i år ble det bot. Forbundet har også strammet inn dette med helårslisens og tilknyttning til en klubb. Går an å lese seg opp på dette på Lover og Regler på NCF. Gjelder dette både aktive klasser (elite/master) og sports-/turklasser? Eller kun aktive klasser? Det virker jo sinnssykt om man får bot for å kjøre med privat trøye i sports-/turklasser. Hvem er det som blir sendt ut som kommissærer for forbundet? Høres jo nesten ut som om noen av dem har et overdrevent behov for å utøve makt. Dette må forbundet revurdere. Der får man vel behørig demonstrert at det ikke er lett å orientere seg. Tittet i reglementet for terrengsykling, og alt som stod om bekledning der syntes å gjelde mesterskapstrøyer og reklameplassering - jeg var ikke istand til å avgjøre om det var noe jeg trengte å ta stilling til eller ikke. I utstyrs-reglementet del 3 stod det en del mer om generellt antrekk ved sykkelritt, og det var også spesifisert at dette gjelder _alle_ ryttere. Samtidig virket det svært lite tilpasset mosjonister. Bl.a. måtte rytterens medhjelpere (eksempelvis lagledere, massører, teknikere) ikke benytte annen bekledning enn den som var godkjent for lagets ryttere. Så om man følger reglene helt, forstår jeg det som at en overivrig funksjonær altså vil kunne sanksjonere deg om en kompis som har dukket opp for å heie hjelper deg med litt sykkelmekk før start. Dette reglementet (som bygger direkte på UCI-reglementet) gjelder kun for aktive ritt, og har naturlig nok svært lite med turritt/turklasser/sportsklasser å gjøre. Turritt omhandles i Turrittreglement Terreng Jfr. §2 er det soleklart at forbundet ikke har noe med hvilken drakt den enkelte kjører med utenfor aktive klasser. Sånn jeg leser det kan ikke NCF sanksjonere ift. drakt. Det er det klubben til den enkelte rytter som må. Hvem er det som sendes ut som kommisjonærer?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
08/05/2014 12:04
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nesten. Hva er det tullet med 500 kroner i bot for ikke å sykle med klubbtrøye? Hallo? Er det VM, eller lavterskelmoro for fotfolket? Det må ligge et veldig bra rationale bak kravet før jeg slutter å føle meg provosert av det jeg hørte og så. "Regler er regler" holder ikke for meg her.
Syklet du i Senior Elite - eller i turklassene? Hvordan stiller dette seg for nytt klubbmedlem som ikke har mottatt klær forøvrig forventet levering juni, skal man da ikke kjøre ritt før man mottar klær?? Aktive ritt - En begrunnet dispensasjonssøknad til NCF vil kunne ordne det meste Turritt - Da må jo klubben din kunne godkjenne bruk av nøytral drakt?
|
|
|
08/05/2014 12:05
|
Loff 1
Entusiast
|
Entusiast
Dette reglementet (som bygger direkte på UCI-reglementet) gjelder kun for aktive ritt, og har naturlig nok svært lite med turritt/turklasser/sportsklasser å gjøre. Turritt omhandles i Turrittreglement Terreng Ah - det var god informasjon. Sånn jeg forstod det, så er dette det gjeldende reglement om man stiller i en av klassene det beskriver (og det gjør jeg); og det eneste jeg kan finne om antrekk der er at CE-godkjent hjelm er påkrevet. Det skal jeg med glede etterkomme. Kan virke som om det kunne være bra å få kommunisert dette tydeligere til både funksjonærer og deltakere så alle vet hva som gjelder, dog?
|
|
|
[Re: Loff 1]
08/05/2014 12:10
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan virke som om det kunne være bra å få kommunisert dette tydeligere til både funksjonærer og deltakere så alle vet hva som gjelder, dog?
Kommunikasjon er et område hvor mange (deriblant NCF) har et relativt stort forbedringspotensiale...
|
|
|
[Re: staale]
08/05/2014 12:21
|
Bjartemann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan man fortsatt melde seg på alle rittene nå eller må man betale for hvert enkelt?
|
|
|
08/05/2014 12:44
|
Loff 1
Entusiast
|
Entusiast
Kommunikasjon er et område hvor mange (deriblant NCF) har et relativt stort forbedringspotensiale... For all del; men når det tilsynelatende begynner å ødelegge gleden ved å delta i ritt for enkelte, så begynner det jo å bli litt prekært. Hva med å oppfordre til (eller i verste fall kreve at) arrangører linker til gjeldene reglement for klassene de har arrangement for? Om man som deltaker har lest reglene og vet at man følger dem blir det jo mye greiere å forholde seg til at noen funksjonærer kan rote litt på rittdagen? EDIT: Ser av Larsb sin kommentar lengre opp at for UBCup går oppfordringen andre veien... "gi oss noen enkle regler vi kan publisere så alle vet"... bra!
Redigert av Loff 1; 08/05/2014 12:49.
|
|
|
[Re: Bjartemann]
08/05/2014 12:46
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kan man fortsatt melde seg på alle rittene nå eller må man betale for hvert enkelt? Det skal fortsatt være mulig å melde seg på alle gjenstående ritt for prisen av hele cupen. LarsB.
|
|
|
[Re: Loff 1]
08/05/2014 12:52
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Kommunikasjon er et område hvor mange (deriblant NCF) har et relativt stort forbedringspotensiale... For all del; men når det tilsynelatende begynner å ødelegge gleden ved å delta i ritt for enkelte, så begynner det jo å bli litt prekært. Hva med å oppfordre til (eller i verste fall kreve at) arrangører linker til gjeldene reglement for klassene de har arrangement for? Om man som deltaker har lest reglene og vet at man følger dem blir det jo mye greiere å forholde seg til at noen funksjonærer kan rote litt på rittdagen? EDIT: Ser av Larsb sin kommentar lengre opp at for UBCup går oppfordringen andre veien... "gi oss noen enkle regler vi kan publisere så alle vet"... bra! Til UBcupens forsvar er de det første rittet jeg har sett som har lenke til reglene på høyresiden på alle rittene (men det gjør ikke reglene enklere ;))
|
|
|
[Re: Lars V]
08/05/2014 13:00
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kommunikasjon er et område hvor mange (deriblant NCF) har et relativt stort forbedringspotensiale... For all del; men når det tilsynelatende begynner å ødelegge gleden ved å delta i ritt for enkelte, så begynner det jo å bli litt prekært. Hva med å oppfordre til (eller i verste fall kreve at) arrangører linker til gjeldene reglement for klassene de har arrangement for? Om man som deltaker har lest reglene og vet at man følger dem blir det jo mye greiere å forholde seg til at noen funksjonærer kan rote litt på rittdagen? EDIT: Ser av Larsb sin kommentar lengre opp at for UBCup går oppfordringen andre veien... "gi oss noen enkle regler vi kan publisere så alle vet"... bra! Til UBcupens forsvar er de det første rittet jeg har sett som har lenke til reglene på høyresiden på alle rittene (men det gjør ikke reglene enklere ;)) Dette kan selvfølgelig forenkles/forbedres, men siden UB-cup er et genialt kinderegg (3 i 1), vil dette aldri bli superenkelt; - Aktivt ritt (M/K Sen/jun) i henhold til UCI-reglementet - Ungdomsritt i henhold til nasjonalt reglement for aldersbestemte klasser - Turritt i henhold til turrittreglementet
|
|
|
[Re: larsb]
08/05/2014 13:15
|
Pennypacker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men Pennypacker, som først tok opp dette temaet, fikk jo kr.500,- i bot, selv om han stilte til start i sportsklassen. Var det kommisæren som ikke kunne reglene godt nok?
Trussel om bot hvis jeg ikke leser det feil. LarsB Jeg ble ikke ILAGT bot der og da, men jeg ble tilsnakket og det ble "truet" med bot. Jeg syklet med klubb-bukse, men ikke klubbtrøye. Det holdt ikke. Dette skjedde umiddelbart etter målgang, der to kommissærer sto og hanket inn alle som ikke hadde antrekket i orden. Det var ikke lenge jeg oppholdt meg i umiddelbar nærhet av mål før jeg begynte å hakke tenner i kulda, så jeg vet ikke om kommissærene sto der gjennom hele "voksenrittet". Men jeg var tilstede lenge nok til at jeg rakk å få med meg at MANGE ble tilsnakket og truet med bot. For øvrig, og tross alt viktigst: UB cup er vanvittig moro uansett hvor sølete det er :-)
|
|
|
08/05/2014 13:20
|
Loff 1
Entusiast
|
Entusiast
Dette kan selvfølgelig forenkles/forbedres, men siden UB-cup er et genialt kinderegg (3 i 1), vil dette aldri bli superenkelt; - Aktivt ritt (M/K Sen/jun) i henhold til UCI-reglementet - Ungdomsritt i henhold til nasjonalt reglement for aldersbestemte klasser - Turritt i henhold til turrittreglementet Superenkelt trenger det ikke å være, listen du har der er enkel nok synes jeg. Om man i tillegg for hvert ritt fyller ut hvilken kategori de forskjellige klassene sorterer under, og legger til en liten link til PDF'en med gjeldende reglement for klassen, så vil jeg tro man er temmelig langt på vei mot å oppklare det hele. Hadde jeg vært eneveldig diktator i ett-og-alt (I wish, eh?) så hadde jeg sporenstreks omdøpt "turritt" til "sportsritt", da jeg tror det ville blitt mer selvforklarende (UBCup kaller turrittklassene for sportsklasser formodentlig av den grunn), men det er nå mer av en detalj.
|
|
|
[Re: Bjartemann]
08/05/2014 14:16
|
staale
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Kan man fortsatt melde seg på alle rittene nå eller må man betale for hvert enkelt? Påmeldingen er nå gjenåpnet: http://rittresultater.no/ubcup2014
Redigert av staale; 08/05/2014 14:16.
|
|
|
08/05/2014 14:28
|
olechr
More than words
|
More than words
Nesten. Hva er det tullet med 500 kroner i bot for ikke å sykle med klubbtrøye? Hallo? Er det VM, eller lavterskelmoro for fotfolket? Det må ligge et veldig bra rationale bak kravet før jeg slutter å føle meg provosert av det jeg hørte og så. "Regler er regler" holder ikke for meg her.
Syklet du i Senior Elite - eller i turklassene? Hvordan stiller dette seg for nytt klubbmedlem som ikke har mottatt klær forøvrig forventet levering juni, skal man da ikke kjøre ritt før man mottar klær?? Hør med komisæren om du kan kjøre i nøytral drakt. Det gjorde jeg selv i første norgescup og det gikk helt fint. Det med at de som står i langesonen må ha drakt er bare hjemme det blir gjort. Nå har jeg stått i langesonen i 7 internasjonale konkuranser i år og ikke i landslagstøy en eneste gang. Det er det heller ingen andre som gjør.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
08/05/2014 20:38
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Syklet du i Senior Elite - eller i turklassene? Hvordan stiller dette seg for nytt klubbmedlem som ikke har mottatt klær forøvrig forventet levering juni, skal man da ikke kjøre ritt før man mottar klær?? Hør med komisæren om du kan kjøre i nøytral drakt. Det gjorde jeg selv i første norgescup og det gikk helt fint. Det med at de som står i langesonen må ha drakt er bare hjemme det blir gjort. Nå har jeg stått i langesonen i 7 internasjonale konkuranser i år og ikke i landslagstøy en eneste gang. Det er det heller ingen andre som gjør. Med akrediteringen hengende rundt halsen?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
08/05/2014 20:59
|
Bjørn Arne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men hadde ikke problemet vært løst hvis en alltid syklet i klubbtrøye? ALLTID!
Hvorfor ha trøyer for alt annet enn din egen klubb?
Er det flaut å sykle for klubben i ritt?
|
|
|
[Re: GardS]
08/05/2014 21:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Med akrediteringen hengende rundt halsen?
Ja eller i lomma
|
|
|
09/05/2014 07:36
|
FredrikL
Entusiast
|
Entusiast
Glad jeg ikke har alle disse bekymringene.
|
|
|
[Re: Bjørn Arne]
09/05/2014 09:55
|
Loff 1
Entusiast
|
Entusiast
Er det flaut å sykle for klubben i ritt? Overhodet ikke, men jeg kan derimot ikke garantere at ikke klubben synes det er flaut at jeg sykler for den.
|
|
|
[Re: Bjørn Arne]
09/05/2014 10:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Men hadde ikke problemet vært løst hvis en alltid syklet i klubbtrøye? ALLTID!
Hvorfor ha trøyer for alt annet enn din egen klubb?
Er det flaut å sykle for klubben i ritt? For min del er det fordi vi ikke har fått trøyene enda. For andre så er det vel den vanligste grunnen fordi de ikke har.
|
|
|
[Re: ]
09/05/2014 19:45
|
Loff 1
Entusiast
|
Entusiast
Det holder med å ha én av de, så er det tydeligvis bot som venter deg.
Flott å være mosjonist i NCFs lune favn. Hmm? De ble da konstatert at det er turritt-reglementet som gjelder for mosjonister, og kravet der er CE-godkjent hjelm. At funksjonærene kan bli litt forvirret når elitesyklere og mosjonister kommer rasende over mållinjen samtidig er jo ikke helt sjokkerende, men man bør absolutt prøve å få ryddet litt opp i det. Men for meg som kom pent og pyntelig lenge etter de fleste, så var det bare smil og gratulasjoner med å ha fullført og ingen sure miner rundt mitt antrekk som ganske tydelig kom fra en sjappe hvor det pushes Sweet-klær, så virker jo som om funksjonærene egentlig er klar over forskjellen.
|
|
|
13/05/2014 20:52
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Speedwaydag på torsdag. Husk at rittet på Bjerkebanen ikke er i på onsdag men på torsdag 15. mai.
Selv om underlaget er travbanegrus er dette et ganske artig ritt og verd å få med seg. Jeg er ganske sikker på at Hasle Løren har øvd løypevaktene sine intenst en stund allerede.
Vel møtt.
LarsB
|
|
|
14/05/2014 19:40
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en sønn på 7 som trolig vil være med å kjøre ritt (hans aller første) på Bjerke i morgen. Men finner ikke helt ut om han må være medlem av en klubb, og hva startkontingenten for enkeltritt med påmelding på rittdagen er. Så vidt jeg kan se trenger han ikke lisens, men gjelder det siden han ikke er medlem av noen klubb?
Noen som vet?
"A singletrack require a multimind"
|
|
|
14/05/2014 20:26
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Det er påmelding på rittdagen, eller du kan melde han på nå: https://rittresultater.no/ubcup2014Han trenger ikke være medlem av klubb. Kontigenten er vel 150,- mener jeg å huske. RunarS husker, og sier det er gratis for barn 6-8år. Alle barn under 12 er dekket av NIFs barneidrettsforsikring, så de har/trenger ikke kjøpe egen lisens. Mvh Tobias (som skal stå i sekretariatet i morra :-)
Redigert av tobiast; 15/05/2014 07:52.
|
|
|
15/05/2014 00:28
|
jantore
Entusiast
|
Entusiast
Hva med en "voksen mann"? Kan jeg sykle et enkelt UB Cup Ritt? Jeg er "passiv medlem" i en klubb og har helaarslisens, men ikke klubbdrakt. Kan jeg moete opp og melde meg paa? Jeg er 38 aar, melder jeg meg isaafall opp i MSport30-39 ?
|
|
|
[Re: jantore]
15/05/2014 05:24
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Hva med en "voksen mann"? Kan jeg sykle et enkelt UB Cup Ritt? Jeg er "passiv medlem" i en klubb og har helaarslisens, men ikke klubbdrakt. Kan jeg moete opp og melde meg paa? Jeg er 38 aar, melder jeg meg isaafall opp i MSport30-39 ? Du kan kjøre enkeltritt. Påmelding på nett og etteranmelding, så det er bare å møte opp. Sekreteriatet åpner kl 17:00. Når det gjelder klubbdrakt, så tror "alle" at det kravet kune gjelder for aktive klasser, så MSport burde være greit. Har NCF bekreftet dette, forresten? Var jo mye mas om den draktkontrollen oppe i tråden her. Jeg har aldri sett slik kontroll tidligere, og i alle fall ikke i turritt. -Tobias
Redigert av tobiast; 15/05/2014 05:24.
|
|
|
[Re: tobiast]
15/05/2014 07:26
|
RunarM
Medlem
|
Medlem
Det er gratis for barn 6 - 8 år å delta på United Bakeries Cup. Det er heller ikke lisenskrav. Startkontigent for alle klasser finner dere her: http://ubcup.no/?p=862
|
|
|
15/05/2014 08:11
|
Leonardo
Avhengig
|
Avhengig
Hipp hurra for at det er tid for speed way på Bjerke igjen!!
Med fjorårets tull med runder osv synes jeg info'en på løypekart osv kunne vært ennå tydeligere.
Mitt spm er: Består "lang runde" av den såkalte "korte runden" man sykler ut fra start + sløyfen på nedsiden av travbanen, eller kun sløyfen på nedsiden av travbanen? Jeg tror at det første er tilfelle, men synes dette burde vært angitt tydligere på rittsiden - ref kaoset som var i fjor. Evnt tar jeg feil, hvilket tilsier at en presisering ikke ville skade.
Leonardo
|
|
|
15/05/2014 08:17
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Er det kun grus ikveld, eller er det noen "hindringer" på sløyfen ute også?
|
|
|
15/05/2014 08:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Klippet fra UB cup facebook:
Det har vært en del uklarhet rundt praktisering av draktreglene i UBcup og vi har derfor hatt en dialog med NCF og dommerne på dette slik at vi får en mest mulig enhetlig regelhåndtering ved årets cup. Klassene som skal ha prioritet om/ved draktkontroll er M/K Junior og Senior. Her gjelder utstyrsreglementet definert av NCF som definerer klare krav til bruk av drakter. Dette innebærer at man skal sykle med den klubbdrakten som lisensen er registrert på. Dersom man er registrert i et UCI lag eller et godkjent konkurransefellesskap kan man sykle for dette lags drakt. Utstyrsreglementer kan finnes her: http://sykling.forbundetonline.no/loverogregler/Documents/08%20-%20UR%20(Utstyrsreglement)%202012%20ill.pdf Resterende klasser er i dette arrangementet er å anse som en rekrutteringsport til syklesporten, og de startende skal kunne starte med tilgjengelig treningstøy.
|
|
|
|
|