Har syklet 50 mil på sykkelen jeg kjøpte her i høst og målte for morro skyld kjedet på den i dag og jeg måler det til å være 0,5 % slitt. Måleren er en billig parktools kjedemåler men alikevel? Slik var det på specialized sykkelen jeg hadde også.etter 100 mil var kjedet kav utslitt. Er kjedene så dårlige eller er det noe jeg gjør? Jeg er nøye med å vaske og smøre kjede og drev og har ikke syklet i mer gjørme og søle enn normalt. Prøver egentlig å styre unna de verste gjørmehullene men litt blir det selvsagt.
Og det er ett Sram kjede hvis det har noe å si. Og med det samme, kan jeg bruke hvilket som helst kjede så lenge det er for 10 delt system? Og er det noen kjeder som tåler mer enn andre?
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Ja du kan bruke de fleste 10 delte kjeder om hverandre. Shimano sine kjeder er vel kjent for å være slitesterke. Men man kan slite ut et kjede fortere enn 50mil. Det kommer helt ann på vær og føre. I skikkelig møkkavær kan et kjede være slitt ut på ett ritt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
OK, takk for svar:) ok, keg syns bare 50 mil var lite med slik bruk jeg har hatt på det. 45 av de milene har vært på tørr grusvei og de siste 5 i stier,vått,gjørmete. Men da er det bare å kjøpe så man har ett par kjeder på lager skjønner jeg:)
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"