Fikk testa mine Chronicle i snø i dag. Synes de er betydelig bedre enn Knard. Framhjulet "vasker" ikke ut like lett. Balansen er bedre og grepet er bra, selv om det ikke er på fatbikenivå.
Har satt på chronicle eg og. Det er merkbart betre grep samanlikna med knard. Dei pakkar seg ikkje like lett.
Satt dei opp slangelaust. Hadde eit par forsøk før eg fekk det til skikkeleg. Gladpakken eg prøva med fyrst var ikkje sterk nok så eg bruka palleplast eg fann på jobb.
Betydelig bedre enn en vanlig sykkel, men ikke så bra som en fatbike . Man kan ikke kjøre med like lite dekktrykk som en fatbike og bæreflaten blir mindre. Den er også lenger i akselanstand så den er ikke like lett å holde inneforbi et hardtråkka spor. Men evnen til å komme over hindringer er fantastisk og det ska endel til før den mister momentum
Det er ikke mulig å svare helt på. Det vil avhenge av underlag og snøkonsistents.
Satt dei opp slangelaust. Hadde eit par forsøk før eg fekk det til skikkeleg. Gladpakken eg prøva med fyrst var ikkje sterk nok så eg bruka palleplast eg fann på jobb.
Hm. Må kanskje prøve. Gorillatape og palleplast? Hvor mye guffe?
Tok ein tur på berstiane her i trondheim i kveld. Eg har ikkje mykje erfaring med fatbike, men eg har prøva litt. Eg trur ikkje 29+ kan erstatte fatbike på sno. Eg sleit litt med å halde meg på stien på nysnoen i dag.
Bruka ikkje gorillateip, men det hadde vore lurt då eg sleit med å halde felgbandet på plass. La tre rundar med palleplast og om lag 100 - 150 ml guff. Bruka og litt såpevatn for å få dekket til å gli lettare over plasten. Eg veit ikkje kor lenge dette kjem til å halde. Har ei kjensle av at det er litt jalla.
Det sure er at det finnes en Cromoto Grande på 483mm, med Maxle og tapered, men den leveres bare sammen med komplett El Mariachi SS. Og det holder med én ny ramme..
Jeg har kjørt hele vinteren med 29+ på Ritchey-en min. Maxxis Chronicle 3.0 på «vanlige» LB Wide felger. God plass foran med Lefty, bak var det litt snaut, men med P-29er-en sine sliding drop-outs kunne jeg flytte hjulet llitt bakover så dekket fikk mest mulig plass. Jeg måtte til slutt klippe av de ytterste knastene for å bli helt kvitt dekkskraping. Frontgiret fikk ikke plass. Jeg har kun syklet i opptråkkede stier og nedslitte skiløyper, dekkene går gjennom med en gang man kommer utenfor sporet. 29+ gir ikke helt flyten til fatbike (tror jeg da, har aldri prøvd), men det fungerer veldig fint til vanlig vinterstisykling. Ardent 2.4 eller et annet stort vanlig dekk hadde sikkert fungert OK også, men volumet på 29+ gjør at jeg stort sett har kjørt med ca 7 psi (veier ca 85) som har gitt fin flyt, bra grep, så lenge det er snø og ikke is, og en deilig myk følelse:-)
Syns faktisk den var litt tøff, ser ut som et våpen Men tipper den blir veldig stiv og lite tilgivende bak ut i fra dimensjonen på kjedestaga. Da spørs det hvor mye 29+ tar brodden av ting.
Jeg har konvertert min BigBob 7.0 til stisesongen, og hadde første tur i går. Funka helt supert! Kvikk og fin, og supergrep i skauen. Bakhjulet er med Light Bicycle 29x50mm karbonfelg, foran med 29x35mm karbonfelg. Forhjulet er bygget ca. 5 mm offset for å ha klaring til Leftygaffelen. Grunnen til smalere felg foran er dette, jeg måtte ha bygget med en del mer offset foran dersom jeg også skulle hatt 50mm felg der. Bontrager Chupacabra dekk. Dagens tur til jobb på asfalt gikk også som ei kule med drøyt 20 psi i dekka. Moro!
Da er min første 29+ sykkel bestilt. Klarte ikke å motstå fristelsen og kjøpte en Trek Stache 7 29+. Har fundert litt på å kjøpe en sti HT en stund, så når denne dukket opp med mulighet for 29+, 29 og 27,5+ ble det innkjøp 420-405mm kjedestag med sliding dropuots sammen med styrevinkel på 68,4 grader bør vel sørge for leken geometri. Også mulighet for singlespeed evt reimdrift for de som liker det sært
Da er min første 29+ sykkel bestilt. Klarte ikke å motstå fristelsen og kjøpte en Trek Stache 7 29+. Har fundert litt på å kjøpe en sti HT en stund, så når denne dukket opp med mulighet for 29+, 29 og 27,5+ ble det innkjøp 420-405mm kjedestag med sliding dropuots sammen med styrevinkel på 68,4 grader bør vel sørge for leken geometri. Også mulighet for singlespeed evt reimdrift for de som liker det sært
Gratulerer! Har veldig lyst på en sånn selv, men det jeg trenger sykkel til er vinterpendling, og synes en Stache nesten er for pen for saltlake. Men gates som alternativ er jo et viktig poeng.
Takk For det Kristian. Tror denne blir artig å herje med. Fin vintersykkel denne her da, og artig når det blir vår igjen også Får bare ta høyde for litt service og forbruk av drivverk evt...
@ Loki Javisst, men her er det gjort for å få plass til 29+ samtidig som man har veldig korte kjedestag uten å få problemer med krank. Det skal være kompensert for tapt stivhet med kraftigere konstruksjon rundt krankhus. Det estetiske er vel en annen sak, men jeg synes den er fin