Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Sverige - Norge debatten

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1715142 19/11/2013 15:40
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heiskortpriser er stort sett de samme over hele europa. Og det er stort sett dyrt. Enda dyrere (også etter justering for valuta) i US Canada og Japan. Det er prisene på de andre tinga norge kommer dårlig ut. Minus overnatting (Du får kastet en 8 pers leilighet etter deg i Hemsedal hvis du kjøper dagskort fra man til fredag.

Klæbu og Åre vil jeg hevde er to str som ikke går å sette opp mot hverandre. Tipper Flatfjellet regner med å få de kortreiste dagspassene som de trenger for å drive innenfor de rammene og markedene de synes er viktige.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1715147 19/11/2013 16:05
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trysil var et velsmurt maskineri lenge før Skistar kjøpte det, men skal sies, de har utviklet det enda mer/bedre. Trysil sin suksess er jo:
1. Terreng/Fjell (360 grader rundt et ganske stort fjell, men relativt bra fallhøyde alle retninger.
2. Nærhet til Oslo/Danmark/Sverige, samtidig som det er langt nok unna til at mange velger å ta minst en helg når de først er der.
3. Ski Inn- Ski out fra de fleste plasser.
4. Grunneierne staket en felles retning ganske tidlig. Janteloven er stort sett på elgjakt i Trysil så da var det "lett" å få med resten av Tryslingene.

Oppdal sliter med alt utenom punkt 1 her. Tror faktisk hvis jeg skulle bosatt meg en plass for alpinanlegg så hadde Oppdal vært nr 1, for terrenget og omfanget er det jo ikke noe å si på. Snøen når den kommer bruker også å være dyp.

Mulig Trysil er en unorsk suksess, og skistar er drittflinke, ikke noe tvil. Men de er også flinke til ta over allerede godt etablerte skisteder. Nå vet jeg ikke hvor tidlig de var inne på Sälen, men Åre var jo godt etablert når Skistar kjøpte de. Har faktisk ikke vært i Åre, men i Sälen har jeg vært en del, sist nå for en måned siden med stisykkelen. Og jeg skjønner hvorfor det er populært blant folk flest og ikke minst familier. Veldig bra stisykling også.

Tilbake til Trysil, så er hovedsatsingen der fra ca 1989/90 (arrester meg om jeg tar feil, har hatt sesongkort siden 93, så bli vel mitt 21ende jeg casher ut når kulda setter inn. Utviklingen siden da har rent anleggmessig handlet om flere stolheiser inn og flere t-barer ut, og i noen tilfeller flyttet på. Litt flere bakker i Høgegga, men strengt tatt var Høgegga godt etablert allerede i 93. Og fortsatt har vi Secret valley for oss selv, fortsatt må en gå/stake for å komme til bygdekanken, fortsatt er det få som tar seg bryet til Hjulbekkskjæret og enda færre Steinseterkanken. Spennende å se hva som bli utviklingen på nord-vest siden av fjellet. Skistar er vel ikke fornøyd før de er helt i rundt.

Skistar er foresten inne på eiersiden/utviklingensiden til Andermatt i Sveits, spent hva som skjer der, får de gjort om det hardcore frikjøringstedet til noe mer turistmagnet aktig ?

Re: Sverige - Norge debatten [Re: sanouka] #1715148 19/11/2013 16:10
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Heiskortpriser er stort sett de samme over hele europa. Og det er stort sett dyrt. Enda dyrere (også etter justering for valuta) i US Canada og Japan. Det er prisene på de andre tinga norge kommer dårlig ut. Minus overnatting (Du får kastet en 8 pers leilighet etter deg i Hemsedal hvis du kjøper dagskort fra man til fredag.

Klæbu og Åre vil jeg hevde er to str som ikke går å sette opp mot hverandre. Tipper Flatfjellet regner med å få de kortreiste dagspassene som de trenger for å drive innenfor de rammene og markedene de synes er viktige.

Uenig, Italia er latterlige mye billigere, selv halvstore anlegg i alpemålestokk er ned på 200 kr dagskortet, spesielt I Piedmont området. Sveits er dyrt, men ikke veldig dyrere en Norge, og herregud for noen områder da mann. Heiskort er dyrt i Norge. Budor feks, et lite anlegg mellom Elverum og Hamar, koster jo 300 kr for dagskort.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1715173 19/11/2013 17:11
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Hva er er forskjellen på svensker og nordmenn?

Re: Sverige - Norge debatten [Re: Oddefa] #1715193 19/11/2013 17:47
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oddefa
Sitat: sanouka

Trykk for å se...
Oddefa, poenget er ikke at det er ikke er dyrt å stå ski i små anlegg i norge. Det koster jo ofte nesten det samme som i de litt større. Det jeg prøvde å si var at de største anleggene i skandinavia ikke er så far off på pris som de de liker å sammenlikne seg med i alpene. At de egentlig ikke kan sammenliknes er en annen sak ICON_WINK At det finnes mindre nesten ukjente anlegg i italia som ofte ikke har snøfilla (men som er jævlig bra hvis man kan gjøre som oss å reise på været, men som ikke er en gruppe mennesker man bør satse gård og grunn på som forretningside) som selger billigere heiskort er det jo. Det skistar gjør er å ta cervinia/zermatt/trois valles priser på heiskortet, men gir bort "boende". det finner man;ihvertfall ikke så langt jeg vet, så mye av i alpene. Som hovedtrekk kan man greit si at det er en pappagutt og snobbegreie for folk med en viss inntekt i det man kommer uttafor skandinavias grenser.

Uenig, Italia er latterlige mye billigere, selv halvstore anlegg i alpemålestokk er ned på 200 kr dagskortet, spesielt I Piedmont området. Sveits er dyrt, men ikke veldig dyrere en Norge, og herregud for noen områder da mann. Heiskort er dyrt i Norge. Budor feks, et lite anlegg mellom Elverum og Hamar, koster jo 300 kr for dagskort.

Redigert av sanouka; 19/11/2013 17:49.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1715262 19/11/2013 19:30
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: turbo

La oss se nå, svensker strør seg ikke omkring med TLA, viser en dypere forståelse av omsetning, har noe som heter Åre, jeg tror at det er noe som brukes i en båt, men jeg skjønner ikke helt sammenhengen med heiskort. Heiskort er tydeligvis viktige for norske, mens svensker ser ut til å foretrekke korv.

Begge artene fortærer et hvitt avfallstoff fra kuene, prossesert i ulike former og farger, primært til tre grunnformer: gul matt masse, gulhvit glinsende masse eller hvitt væske i ulike tykkelser. Kun de norske tilegner seg det hvite avfallsstoffer fra geiter, og prossesserer det til en brun fast masse som alltid skjæres opp i 1-2 mm tykke biter og legges på en centimetertykk flat rund ting som ble avkuttet fra en mørkebrun avlang gjenstand som har blitt varmet opp til 175-225 grader. Blandingen inneholder som oftest det hvite væsken, bakterier, vann, NaCl, og gulbrune frø som finmales i ulike størrelser, og det spises nesten aldri rå, oftest i svært små mengder av gangen, primært av avkommet.

Den lysebrune massen utsondrer de samme luftavgasser som nordmenn og svensker, og vi har spekuleret på om at den er giftig før varmeprossessen, og det understøttes med at mange norske og svenske henter det ferdigoppvarmet fra matoppsamlingsteder.

Det er estimert at 78% av kosten inneholder kuer eller avfallstoffer fra dem.
Dødligheten til oksene er mye større enn kuene, det er tydelig at de norske og svenske ser en større verdi i kuene enn oksene. Den store kontrasten undret oss så mye, at jeg foreslår at vi drar til India, der har kuene en mye større rolle i samfunnet.

//day 422. send 3 units of fuelcapsules. India is 4.3p. end rapport.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1715290 19/11/2013 20:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Øh, öh?

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1715348 19/11/2013 22:08
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Sverige har vel noe TLA som SEK og SEB.

En annen interessant sak er at Sverige har hatt adel i ett helt annet omfang enn i Norge. Dermed har det vært enklere for svensker å samle seg om store organisasjonsenheter enn det vi nordmenn kan tenke å tillate oss*. I Norge har vi vært svært opptatte av desentralisering, lokale beslutninger og skepsis mot store enheter. I Sverige har det vært motsatt. Jeg tror det har bidratt til at Sverige har store industribedrifter som eksempelvis Sandvik, Volvo osv. I Norge får vi jo skikkelig hjertebank om noen foreslår å sentralisere noe. Tvert om så flytter vi jo direktorater rundt i vilden sky, og synes det er helt greit. Dersom Oslo mister en arbeidsplass, synes folk det er helt greit - ja faktisk til pass for de. Skjer det utenfor ring 3 så er det et ramaskrik uten like.

*Dette er jeg ikke sikker på, men dersom det er riktig så er det ganske interessant.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1715376 20/11/2013 06:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

hehe, endelig - denne klarer selv jeg ICON_SMILE -- De (altså Svenskene) de er Svensker og vi, ja vi er Nordmenn lightning
Neida, for å være litt seriøst, Svensker - de serverer Øl i Oslo om sommeren, vi nordmenn - vi drikker Øl i Oslo om sommeren yes

Redigert av Lurifax; 20/11/2013 06:31.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: Lurifax] #1715382 20/11/2013 07:12
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Men den oppfatningen om at svensker i servicenæringen gir så mye bedre service enn nordmenn, er en myte ut i fra egne erfaringer. Jeg synes det er uavgjort. Det finnes absolutt svensker som ikke aner hva service er også.

Derimot er jeg lei av nordmenn som skal rekke opp en finger i egne rekker og si "dere har det for godt og dere er late, hvordan skal det gå med Norge?". Unge i dag er ofte veldig flinke til å jobbe, mye mer enn hva jeg var da jeg var ung.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1715697 20/11/2013 17:31
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
For å få til innovasjon, må vi ha bedrifter som er styrt på en måte som gjør at innovasjon vil skje. I mindre bedrifter vil ofte gründerånd gjøre at det er mulig. Store organisasjoner har ofte et hierarki og en måte å kontrollere aktivitet på som stenger innovasjon. NPM- ideer, benchmarking, lean, standardisering og rapportering handler om å optimalisere det vi HAR gjort. Men de vil aldri fylle agendaen for valg og retning for hva vi SKAL gjøre. Så jeg mener at vi i dag har mange bedrifter som i praksis er bygd for å konservere, ikke innovere. Ledelsesmetodene er utdaterte, folket venter på at klokka skal bli fire slik at de kan gå hjem for å fylle opp øvre del av Maslows pyramide. Det finnes en del bedrifter rundt omkring i verden som har forstått dette, så det er håp. Vi må bare se at det er mulig først.

Ps. Dette har egentlig ingenting med Sverige vs Norge å gjøre, men svenskene kommer garantert til å være før ute med å implementere nye ledelsesformer.

Jeg synes det er kult at Microsoft tør å prøve noe nytt, og kutter karakterer for ansatte.
http://e24.no/jobb/microsoft-droppet-karakterer-for-ansatte/22631890

Samfunnet er blitt et måltyranni.

Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support