Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Sverige - Norge debatten

Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714072 16/11/2013 08:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Poenget mitt er at det har skjedd mye høyteknologisk innovasjon i Norge. Falanx, Chipcon, Energy Micro, Fast Search & Transfer er bare noen eksempler, men rubbel og bit er solgt til utlendinger. Disse selskapene kunne vært norske og utgjort en critical mass som hadde drevet videre framvekst av nye selskaper, men så lenge IPO ikke er en alternativ exit-strategi, kommer de aldri dit.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714074 16/11/2013 08:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Jeg vet ikke hvordan det var i 1918 da Ericsson gikk på børs, men jeg antar at man man ikke risikerte å bli skattet 10x inntekten sin eller verre ved å gjøre det.

Det kom jo veldig an på inntektens forhold til formuen. I 1918 var formueskatten slik utformet at 1/60 av formuen ble lagt på inntekten ved skatteutregning.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: Dan] #1714076 16/11/2013 08:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Jeg vet ikke hvordan det var i 1918 da Ericsson gikk på børs, men jeg antar at man man ikke risikerte å bli skattet 10x inntekten sin eller verre ved å gjøre det.

Det kom jo veldig an på inntektens forhold til formuen. I 1918 var formueskatten slik utformet at 1/60 av formuen ble lagt på inntekten ved skatteutregning.

Joda - og Sverige har vært flinke på å bygge opp store, solide bedrifter på et helt annet nivå enn Norge. IKEA er jo innovasjon i bøtter og spann, det óg. Men for å bygge opp et varig teknologiselskap i dagens globale og dynamiske marked, er man avhengige av venture capital og en IPO-exit. Sistnevnte lar seg vanskelig gjennomføre i Norge.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714079 16/11/2013 08:56
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle

Det lar seg ikke gjøre å bygge opp et norsk teknologiselskap, dessverre.

Bullshit. Når svenskene er representert med Spotify, så kan Norge gjøre det også.

Nei. Den viktige forskjellen her er er at Sverige ikke har formueskatt.

Det er ikke den viktige forskjellen. Men kan være et moment som drar i riktig retning.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714083 16/11/2013 09:02
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

La barn få leke lengst mulig, og ha noe form for lek hele livet. I utdannelsen må de få veksle mellom stramme rammer og ingen rammer..... dette tror jeg er den beste dannelsen av gode samfunnsborgere som skal beholde kreativiteten og skape nye verdier.

Jeg har hatt barn i skolen i Silicon Valley. Der er skolen mye strammere enn i Norge, så nå tror jeg du motiser deg selv.

Silicon Valley er best practice, men her feiler de. De som gjør suksess er missfits, de hater skolesystemet i stor grad. Det er ikke skolen som har gjort dem til dem de er (foruten hatet), men de er dem de er på tross av skolen. Men miljøet i tolerante byer har gjort at de kan komme frem likevel.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714084 16/11/2013 09:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er ikke den viktige forskjellen. Men kan være et moment som drar i riktig retning.

Mulig du har rett - er forskjellen i såfall kulturelt betinget?

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714093 16/11/2013 09:15
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mulig du har rett - er forskjellen i såfall kulturelt betinget?

Etter mitt syn, ja. Det gjelder også at de har en litt annen kulturell arv. Samt at de ikke har distriktsstøttepolitikk som Norge, og har derfor større byer.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: -Jan] #1714207 16/11/2013 18:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: -Jan
Kven er det her som har påstått at Statoil er innovative?

Fortune i 2011:

http://money.cnn.com/magazines/fortune/mostadmired/2011/best_worst/best1.html

Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714216 16/11/2013 18:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dan

Joda - og Sverige har vært flinke på å bygge opp store, solide bedrifter på et helt annet nivå enn Norge. IKEA er jo innovasjon i bøtter og spann, det óg. Men for å bygge opp et varig teknologiselskap i dagens globale og dynamiske marked, er man avhengige av venture capital og en IPO-exit. Sistnevnte lar seg vanskelig gjennomføre i Norge.

Men det var nok en viktig grunn hvorfor IKEA til slutt valgte å 'flytte' til Nederland, akkurat som mange andre store selskap som 'etablerte' seg/flyttet til Nederland.
Trur IKEA holder til i Curaçao nå, forsatt en del av Nederland.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: Tange] #1714225 16/11/2013 19:24
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Fortune i 2011:

"her" som i "her på forumet".

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1714230 16/11/2013 19:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
'Jeg', det vil si jeg nevnte Fortune's liste før.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1714290 17/11/2013 08:22
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
For å få til innovasjon, må vi ha bedrifter som er styrt på en måte som gjør at innovasjon vil skje. I mindre bedrifter vil ofte gründerånd gjøre at det er mulig. Store organisasjoner har ofte et hierarki og en måte å kontrollere aktivitet på som stenger innovasjon. NPM- ideer, benchmarking, lean, standardisering og rapportering handler om å optimalisere det vi HAR gjort. Men de vil aldri fylle agendaen for valg og retning for hva vi SKAL gjøre. Så jeg mener at vi i dag har mange bedrifter som i praksis er bygd for å konservere, ikke innovere. Ledelsesmetodene er utdaterte, folket venter på at klokka skal bli fire slik at de kan gå hjem for å fylle opp øvre del av Maslows pyramide. Det finnes en del bedrifter rundt omkring i verden som har forstått dette, så det er håp. Vi må bare se at det er mulig først.

Ps. Dette har egentlig ingenting med Sverige vs Norge å gjøre, men svenskene kommer garantert til å være før ute med å implementere nye ledelsesformer.

Redigert av turbo; 17/11/2013 08:27. Rediger grunn: Ps
Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1714294 17/11/2013 08:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er veldig riktig. Jeg har drevet innovasjon i store og små bedrifter hele min karriere, og det mest fremgangsrike og hurtigste utviklingen skjedde i en liten gruppe med egne privilegier og egne intensiver i et stort firma. Slik fikk man kombinert gründerånd, eierskap og frihet fra byråkratiet med "ubegrenset" adgang til kapital. Vanligvis må man velge en av to.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: Lektoren] #1714297 17/11/2013 09:01
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lektoren

Forøvrig synes jeg oppgulpet fra Aftonbladet var skikkelig lumpent, og opplever det ikke som representativt for hvordan svensker flest uttaler seg.

Jeg syns det var spot on.

Spør de brannmennene som får stein kastet på ruta si i malmø om de syns det hadde vært fint om ikke svenskene hadde vært litt mer egoistiske og tatt høyde for at mennesker faktisk er dyr.

Det er veldig enkelt å være selvopphøyende moralsk på vegne av mennesker som samfunnet vårt behandler dårlig, men samtidig påfallende hvordan disse moralske menneskene velger å bosette seg der hvor det er kritthvitt og i størst mulig avstand til multikulti.

Når vi først har stat, så vil jeg slå et slag for at vi bygger litt flere mini-stovner eller mini-furuset på vestkanten, Bygdøy, Singsaker og Kalfaret. Spenningene av velstand i et lite geografisk område som også henger sammen med hudfarge kan det være spennende å se hva astedkommer. Kanskje en litt mer edruelig debatt?

Jeg har ikke noen motgift til egoisme, men av rent egoistiske årsaker, også for å komme tilbake til innovasjonsmodellen, så hadde det kanskje vært en ide å se litt på trygdemodellene og hvordan de hindrer fattige i å jobbe litt? Sikkert ikke dumt at mange innvandrergrupper får et tupp i ræva til å komme seg ut i jobb og gjøre noe annet enn å forvitre moralsk med khat i kjeften og manglende selvfølelse. Så får vi se på hvilke sider av regelverk som begunstiger xenofobi, f.eks frykten for å ikke bli kvitt en medarbeider igjen?

Redigert av Hvilepuls; 17/11/2013 09:20.
Re: Sverige - Norge debatten [Re: atlekristensen] #1714328 17/11/2013 11:20
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: atlekristensen

bra innlegg. jeg kommer til å lese igjennom linker og slikt i morgen.

Takk det var hyggelig å høre, og det er alltid inspirende å lese dine innlegg.
Jeg likte veldig godt linken lengre opp - trenger tid å absorbere, men den er altfor viktig til å bli ignorert:

Side 32 (5.5 Regional absorption and leverage of EU funding , Figure 14 ) fikk meg til å undre over at det kunne være en ulempe å være utenfor EU, siden vi ikke får subsiditer til slike ting. Sveits er i samme posisjon som oss, men de er allikevel Innovation Leader (side 6) , ikke Innovation Followers som Norge. Men er det virkelig en ulempe å være en Innovation Follower? (evil laughter)

Quote:

Høy utdannelse har ikke en direkte sammenheng med nyskapningsferdighetene.

Helt enig. Men det ser ut som om det er et viktig grunnlag i enkelte felter,
det får folk til å finpusse sin egen logiske tankegang som viderefører deres kreativhet.
Tror jeg da, det er et nytt felt for meg, jeg er ikke sikker på om at jeg vil ta en dypdykk i det der.

Jobs og Richie har en forskjell i deres personlighet (og kanskje deres tidligere utdannelse), så mitt første inntrykk er at hvis en velger en akademiskt utdannelse blir en mer innovativ, men mindre "kommersiell suksessrikt". Innovation er jo så mye mer enn å starte firmaer og tjene milliarder, Jonas Salk den som skapte vaksinen mot polio hadde et nydelig setning: "There is no patent. Could you patent the sun?"
(Virkeligheten var nok litt mer komplisert uten at jeg helt skjønner hvordan)

Quote:
I utdannelsen må de få veksle mellom stramme rammer og ingen rammer..... dette tror jeg er den beste dannelsen av gode samfunnsborgere som skal beholde kreativiteten og skape nye verdier.

Enig. Jeg har hatt et slikt arbeidsmetode lenge, så det egentlig et rent helvete, så det forklarer litt hvorfor et sånt arbeidsmetode ikke er så utbredt, de fleste ser ut til å foretrekke å arbeide minst mulig. En må lære utvikle en selvreguleringsmekanisme og skolen oppforder ikke til slikt, de fleste har nok lært fra skolesystemet at det er bedre å gjøre minst mulig, dvs tilpasse seg rammene jobben/skolen gir dem, ikke skape rammene selv. Jeg var nylig i et forhandlingsituasjon, men jeg tapte. Ihvertfall inntil videre. santa

Gode samfunnsborgere finnes det allerede fra før, og mange (?) gjør ofte kreativ ukommersiell arbeid (kunst/hekling/maleri/barneoppdragelse/leking med ungene/foto/+++). Min kompis er veldig kreativ når han vil, men det blir litt vanskelig å slå mynt av det og få kommersiell gevinst.

I seg selv bør ikke innovasjon være et mål i seg selv, problemløsning har høyere presedens. IMHO.

Fant litt mer om grafen:
http://www.digi.no/869109/svensk-grafen-prosjekt-kan-vinne-milliarder
"Bak prosjektet står også et konsortium med ni medlemmer, inkludert Chalmers, Nokia og tre britiske universiteter. Prosjektet støttes dessuten av 130 forskergrupper i 21 europeiske land. Digi.no kjenner ikke til om Norge er representert."

Det er ingen spesielle fordeler med å være innenfor EU, annet enn tilgang til markeder. Det du er avhengig av som grunder er at det finnes folk med penger som forstår ideen din, samt du kan finne de rette folkene.

Innovasjon har med å skape verdier "Du har et mål om å øke verdiene ut over verdiene du for tiden besitter". Det skaper ikke mening å skape noe som ikke folk ønsker og derfor kan du tjene penger på det. Om du ønsker å gi fra deg disse verdiene, ved å gi oppfinnelsen bort grastis, er jo din sak, men det har fortsatt en verdi.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714332 17/11/2013 11:31
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poenget mitt er at det har skjedd mye høyteknologisk innovasjon i Norge. Falanx, Chipcon, Energy Micro, Fast Search & Transfer er bare noen eksempler, .

Det er ikke mange, men ekstremt få.Og hvor store suksesser de er kan diskuteres. I Fast drev de med svindel og underslag. Og det er vel Geir Førre som står bak Energy Micro, og det er vel ikke en suksess enda. Poenget er ikke at det ikke skjer noenting, bare at det skjer lite istedet for mye, som folk flest tror. Slik vi driver innovasjon på i Norge skaper ikke betydelige verdier. Hvor mye verdier her de skapt i forhold til BNP? Svært lite, mens i USA så en stor slice av BNP.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: -Jan] #1714334 17/11/2013 11:34
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Fortune i 2011:

"her" som i "her på forumet".

Det er vanskelig å ta den listen seriøst, der Whole foods marked står på 10'ende plass. Jeg ser egentlige ikke at det er så høy grad på innovasjonen å ta norske priser i et amerikansk marked.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714335 17/11/2013 11:39
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Whole Foods, hva mener du om de?

Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714336 17/11/2013 11:42
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er veldig riktig. Jeg har drevet innovasjon i store og små bedrifter hele min karriere, og det mest fremgangsrike og hurtigste utviklingen skjedde i en liten gruppe med egne privilegier og egne intensiver i et stort firma. Slik fikk man kombinert gründerånd, eierskap og frihet fra byråkratiet med "ubegrenset" adgang til kapital. Vanligvis må man velge en av to.

Studerer man igjen Silicon Valley, så er Apple et unntak, der man fortsatt klarer å drive med innovasjon fremdeles (ihverfall mens Jobs levde). Høy grad av innovasjon (altså innovasjon som har høy inntjeninspotensiale) skjer i såkalte new ventures, altså at det blir grunnlagte nye firmaer. De mest suksessfulle er dannet av college dropouts, mens andre igjen er utbrytere fra etablerte firmaer som danner seg nye firmaer. Innovasjon i firmaer er ofte flaue vinder, av inkerementell innovasjon. Dog er disse firmaene avhengig av slikt, men alt man kan håpe må er rolige verdiøkninger, ikke disse rakettene som nystartede firmaer kan håpe på. Dette fordi de driver med radikal innovasjon, og er ikke hemmet av sine konforme ledere og deres excel-ark. Hvorfor har vi konforme ledere, jo fordi det er slik skolesystemet er, det er de som kommer frem.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1714337 17/11/2013 11:42
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: turbo

De har bra utvalg av øl.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714346 17/11/2013 13:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

De har bra utvalg av øl.

Ja - spesielt den på Stevens Creek Boulevard i Cupertino. Det er et fantastisk matbutikkonsept utover akkurat det, synes jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714347 17/11/2013 13:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette fordi de driver med radikal innovasjon, og er ikke hemmet av sine konforme ledere og deres excel-ark. Hvorfor har vi konforme ledere, jo fordi det er slik skolesystemet er, det er de som kommer frem.

Jeg har drevet radikal innovasjon under en leder og sett ham forvandles til en som bare klarer inkrementell innovasjon da han ble sugd inn i byråkratiet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714348 17/11/2013 13:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Og det er vel Geir Førre som står bak Energy Micro, og det er vel ikke en suksess enda.

Nei - det gikk samme veien der som det stort sett alltid går: http://news.silabs.com/press-release/corporate-news/silicon-labs-completes-acquisition-energy-micro

Slik vi driver innovasjon på i Norge skaper ikke betydelige verdier. Hvor mye verdier her de skapt i forhold til BNP? Svært lite, mens i USA så en stor slice av BNP.

Ja - for i USA kan du drive firmaet frem til IPO og få tent det siste trinnet i raketten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714356 17/11/2013 14:32
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette fordi de driver med radikal innovasjon, og er ikke hemmet av sine konforme ledere og deres excel-ark. Hvorfor har vi konforme ledere, jo fordi det er slik skolesystemet er, det er de som kommer frem.

Jeg har drevet radikal innovasjon under en leder og sett ham forvandles til en som bare klarer inkrementell innovasjon da han ble sugd inn i byråkratiet.

Det er absolutt et poeng.

Et annet problem er verdikjeden, som også er vanvittig konservativ. Det blir ikke skikkelig fart på innovasjon hvis det er innovasjonen som skal tilpasse seg verdikjeden og ikke omvendt.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714359 17/11/2013 14:56
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og det er vel Geir Førre som står bak Energy Micro, og det er vel ikke en suksess enda.

Nei - det gikk samme veien der som det stort sett alltid går: http://news.silabs.com/press-release/corporate-news/silicon-labs-completes-acquisition-energy-micro

Slik vi driver innovasjon på i Norge skaper ikke betydelige verdier. Hvor mye verdier her de skapt i forhold til BNP? Svært lite, mens i USA så en stor slice av BNP.

Ja - for i USA kan du drive firmaet frem til IPO og få tent det siste trinnet i raketten.

Det spør litt på hvordan man definerer en suksess. 115 mil. dollar høres mye ut for mange , det er halvparten av hva de fikk sist (sånn ca.)

Det er feil at man ikke kan drive frem til IPO i Norge, men det er vanskelig. Det lureste man gjør er å drive frem til IPO i USA.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714362 17/11/2013 15:34
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

VC-selskap pushet på for å få avhendet på høyest multippel, slike investorer følger bare pengene. Ergo blir det tradesale til utlandet istedenfor å bygge opp noe som kan omsette for et par milliarder. Om markedet var superbullish (1999-2000) ville listing gitt større avkastning. Rasjonelt, men dessverre ikke så veldig verdiskapende. Tradesale er vel å foretrekke for VC, ikkeno hassle med SOX og annet byråkrati, rask exit uten lockup, ingen/lav risiko for prisfluktuasjon etc.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: mtbmaniac] #1714375 17/11/2013 16:34
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mtbmaniac

VC-selskap pushet på for å få avhendet på høyest multippel, slike investorer følger bare pengene. Ergo blir det tradesale til utlandet istedenfor å bygge opp noe som kan omsette for et par milliarder. Om markedet var superbullish (1999-2000) ville listing gitt større avkastning. Rasjonelt, men dessverre ikke så veldig verdiskapende. Tradesale er vel å foretrekke for VC, ikkeno hassle med SOX og annet byråkrati, rask exit uten lockup, ingen/lav risiko for prisfluktuasjon etc.

Her i Norge er vi bare dårlieg kopier av USA når det gjelder VC'er. Vi skal liksom være så lure, og invisterer lite og trykker veldig på grunderene. Samtidig har VC'ene lite å tilby av kunnskap. Dessuten er det flaut i Norge å feile med et selskap. Derfor drives selskap med knapt overskudd i årevis.

I USA er de faktisk langt mer humane (de beste VC-selskapene). De går inn med langt mer penger (gjerne 10 ganger mer enn i Norge), og går inn med mye kunnskap (fordi de har det. Det er ofte multiple grundere som er VC'er). Dessuten gir de langt større del av kaka til de ansatte, ikke i ren prosent, men pga at de har gått inn med så mye penger, og verdsetteingen (som ofte stemmer rimelig overens med virkeligheten) blir deretter. På den annen side avvikler de alt som ikke blir rakketter på et tidligst mulig stadium, og fordeler ansatt på en brodelig måte på andre selskaper i porteføljen (de de vil ha videre). En VC fortalte meg en gang at han ble enig med en annen VC i skiheisen i Aspen om at de skulle legge ned tre selskaper tilsammen. Det er slik det foregår der.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714378 17/11/2013 16:42
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T

De har bra utvalg av øl.

De har flotte butikker og en spennende ledelesesfilosofi.

For alle som er opptatt av innovasjon anbefaler jeg sterkt å se:
http://www.managementexchange.com/video/gary-hamel-reinventing-technology-human-accomplishment
En ganske forseggjort presentasjon.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1714505 17/11/2013 23:30
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Quote:

"zero-sum thinking, profit-obsession, power, conformance, control, hierarchy, and obedience don’t stand a chance against community, interdependence, freedom, flexibility, transparency, meritocracy, and self-determination"

Det skal bli interessant å se hvor mange bedrifter som absorberer den tankegangen.
jeg tviler pga en enkel grunn: hvorfor skal de gå over til noe ukjent, når det etablerte allerede fungerer?

Et annet problem er verdikjeden, som også er vanvittig konservativ. Det blir ikke skikkelig fart på innovasjon hvis det er innovasjonen som skal tilpasse seg verdikjeden og ikke omvendt.

De beste innovasjonene er de som ikke er økonomiskt begrunnet, de har ofte et formål utover profitten, men utsagnet ditt er likevel gyldig pga folk og samfunnets begrensinger og motvilje mot forandringer. Det er også litt av grunnen til at utskudd lettere skaper mer eller utforder seg selv mer pga samfunnets begrensinger og avsky overfor dem.

Firmaer er nødt til å ta hensyn til profitten, og det er derfor markedet er uthult, med elendig kvalitet, lavest mulig produksjonskostnader, kort levetid, stadige inkrementelle utskiftinger, kunstig foreldelse, unødige begrensinger, lisenskostnader.
new is not always better.

For at samfunnet skal forbedres og få raskere innovasjon betyr det at flere mennesker må få tilgang fra trinn null, få tilgang til resursser og informasjon, og lære seg å bli aktive i sitt liv, finne gløden, lære seg at det går an å skape innenfor sine begrensinger.

Jeg anser Apple som en Repackage Product Developer:
Sitat: http://callfortesting.org/macpf/

It is also a well-established if not generally well known fact that Apple, everybody's favorite innovator, is a major consumer of open source technology and that their main pipeline to the freely licensed technology is the FreeBSD project.

Sitat: Commentary by Henning Brauer ; http://callfortesting.org/macpf/

We have no problem with them using or code but we do not appreciate that they subjected it to the Apple Public Source License. They introduce some interesting ideas such as a ref count of how many times PF has been enabled or disabled but we are unable to use their implementation.

Sitat: Hvilepuls

Jeg har ikke noen motgift til egoisme, men av rent egoistiske årsaker, også for å komme tilbake til innovasjonsmodellen, så hadde det kanskje vært en ide å se litt på trygdemodellene og hvordan de hindrer fattige i å jobbe litt?

Jeg anbefaler Kobra som sendes på SVT1 , http://www.svtplay.se/kobra
sist gang var det om kart, om betydningen av kart (hæ, hva har det med fattige å gjøre?!) Jepp - det er veldig enkelt - det handler om hvor de fattige/resurssvake plasserer seg, noen arkitekter kartla hvor de bor og hvordan de bor iforhold til topografien og de rike, hvordan miljø/økonomi/jobbmuligheter hindrer dem, hvordan omgivelsene påvirker dem, hvordan de takler begrensingene.

Re: Sverige - Norge debatten [Re: kao] #1714520 18/11/2013 06:26
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kao
Det har du nok rett i, men når man opplever at Zlatan har pressekonferanse, og første spørsmålet er fra en norsk journalist, som lurer på sjakk og Magnus Carlsen, er det en ganske tydelig indikasjon på at vi bor i et land fullt av selvgode bygdetullinger.

Veldig viktig poeng synes jeg. Vet ikke om det er unikt for nordmenn, men det gjør meg ordentlig flau over å være norsk.

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support