Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Sverige - Norge debatten

Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1713997 15/11/2013 22:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: supernalle
Sitat: GeirK
Sitat: sanouka
Trenger det nødvendigvis å være folk med statoilprofil som utgjør hovedgruppen av de potensielt nyskapende?
Mitt inntrykk av den rasen der er alltid flinke på skolen, ingen sterke meninger om noe utover fotballag, NTH, realister, alt man sanser kan forklares i en eller annen matematisk formel og hvis den ikke kan det så er det bare vås, volvo, villa, en litt kjedelig kone, fuglehund, snille veloppdragne barn, sparte på BSU før nå er det et trygt pensjonsfond som gjelder osv osv
Sånne typer har aldri skapt noenting så hvor er bohemene er det jeg lurer på.

Forslag: Google tre av mine klassekamerater på NTH, som forøvrig passer den stereotype beskrivelsen din og rapporter tilbake hva du finner:

Alf-Egil Bogen
Geir Førre
John Markus Lervik

Hva så?

Det var et argument mot sanuoukas påstand. Jeg er litt usikker på hvor du vil med det spørsmålet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1713998 15/11/2013 22:07
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=atlekristensen][

Det er det nøyaktig samme informasjon du har fått, jeg bare prossesserer det på en annen måte. Så enkelt er det. Og allikevel så vanskelig.

Og derfor burde det være såre enkelt for deg å forklare hvilken informasjon jeg sitter på som validerer supernalles påstand om en fryktkultur i Statoil. [/quote

Du kan vel kanskje fortelle meg hvor jeg har snakket om fryktkultur?

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1713999 15/11/2013 22:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Spot on.

Norge har veldig små byer, men det er i utgangspunktet i Oslo det skjer

La oss ta utgangspunkt i fagfeltet ditt, Silicon Valley, hardware og software. Hvor mye sv Norges bidrag har ikke kommet fra NTH / NTNU?

Hva finnes det av Norge i Silicon Valley. Heller lite.

Du unngikk som vanlig spørsmålet mitt. Hvor mye av typisk Silicon Valley-innovasjon har kommet fra NTH/NTNU vs Oslo?

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714001 15/11/2013 22:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Absolutt - når du skriver " Det er ikke lov å feile, og man jobber derfor sakte og sikkert med inkrementell utvikling. "

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714004 15/11/2013 22:14
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Trenger det nødvendigvis å være folk med statoilprofil som utgjør hovedgruppen av de potensielt nyskapende?
Mitt inntrykk av den rasen der er alltid flinke på skolen, ingen sterke meninger om noe utover fotballag, NTH, realister, alt man sanser kan forklares i en eller annen matematisk formel og hvis den ikke kan det så er det bare vås, volvo, villa, en litt kjedelig kone, fuglehund, snille veloppdragne barn, sparte på BSU før nå er det et trygt pensjonsfond som gjelder osv osv
Sånne typer har aldri skapt noenting så hvor er bohemene er det jeg lurer på.

Forslag: Google tre av mine klassekamerater på NTH, som forøvrig passer den stereotype beskrivelsen din og rapporter tilbake hva du finner:

Alf-Egil Bogen
Geir Førre
John Markus Lervik

Hva så?

Det var et argument mot sanuoukas påstand.

Jeg kan ikke se det. Det skapes uansett lite i forhold til hva de påstår at de er og hvor mange penger det blir satset på dem.

Chipcon var en suksess i Norsk skala. I Silcon Valley teller de uansett kun IPO'er, noe ikke chipcon var.

Jeg var forøvrig på foredrag med Geir Førre. Det er det absolutt dårligste foredraget jeg har var på om innovasjon. At det er mulig å dra så generelle konklusjoner av hans spesifikke opplevelser gjorde meg helt matt.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714008 15/11/2013 22:18
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Absolutt - når du skriver " Det er ikke lov å feile, og man jobber derfor sakte og sikkert med inkrementell utvikling. "

Og da må det være frykt i bildet? Det kan kanskje være noe så enkelt som at man ikke bevilger penger til prosjekter som er out of the box. Når det først er sagt så blir jeg ikke overrasket om man finner fyktkultur på slike steder.

Mine venner som kjenner miljøet godt, enten som ansatte og leverandører, så har jeg hørt ordene "konformt" og "bedritent". En kompis av meg ble headhuntet av dem, men takket nei pga miljøet.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714010 15/11/2013 22:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
IPO er umulig med den norske formuebeskatningen. Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men Geir Førre - OK, ingen karismatiker, solgte akkurat firma nr 2 til et amerikansk firma, så antakelig gjør han noe riktig.

Selv så jobber jeg i et semiconductor-selskap som selger for rundt 5mrd norskutviklede (NTNU - ikke Oslo) produkter i året. Du må gjerne vise hvem i Oslo som overgår det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714013 15/11/2013 22:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og da må det være frykt i bildet? Det kan kanskje være noe så enkelt som at man ikke bevilger penger til prosjekter som er out of the box. Når det først er sagt så blir jeg ikke overrasket om man finner fyktkultur på slike steder.

Mine venner som kjenner miljøet godt, enten som ansatte og leverandører, så har jeg hørt ordene "konformt" og "bedritent". En kompis av meg ble headhuntet av dem, men takket nei pga miljøet.

Helt i orden. Dra inn piggene. Jeg ønsket bare å kvalitetssikre påstandene dine.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1714016 15/11/2013 22:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Er telefonen full av sms'er fra tilhengerskaren igjen nå eller?

Re: Sverige - Norge debatten [Re: Kriss] #1714017 15/11/2013 22:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei, men mange av telefonene der ute har Trondheims-utviklet teknologi for å styre touch-skjermen og sensorene. Det er mer verdt i min bok.

http://ir.atmel.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=764171

http://ir.atmel.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=777835

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714020 15/11/2013 22:45
jrm Offline

Selv så jobber jeg i et semiconductor-selskap som selger for rundt 5mrd norskutviklede (NTNU - ikke Oslo) produkter i året. Du må gjerne vise hvem i Oslo som overgår det.

REC omsatte for 7 milliarder i 2012.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714021 15/11/2013 22:49
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Helt i orden. Dra inn piggene. Jeg ønsket bare å kvalitetssikre påstandene dine.

Når ledelsen selv innrømmer fryktkultur, så er det vel det. Det er vel ikke noe mer å mase om...

Her er en rangering av Regional Innovation scoreboard, og de rangerer Oslo/Akershus foran Trøndelag.

Oslo/Akershus er Follower High, mens Trøndelag er Follower medium. Hvis NTNU skulle vært så fabelaktig så skulle de vært foran Oslo. Husk at UiO ikke har et eneste ingeniørstudium.

http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ris-2012_en.pdf

Det finnes også norsk forskning på dette, som sier det samme, men jeg fant ikke den akkurat nå.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714022 15/11/2013 22:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Supernalle må gjerne dele hva han har funnet ut om Silicon Valley-firmaer, men jeg har jobbet for fire av dem gjennom de siste 18 år og jobbet for tre av dem ser borte inkludert et europeisk firma, et amerikansk etablert firma og et amerikansk start-up, så jeg har om ikke annet, kompletterense informasjon

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: jrm] #1714023 15/11/2013 22:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jrm

Og prognosene for '14-'16 er hva?

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: turbo] #1714025 15/11/2013 22:54
B
Bing Offline
Entusiast
Entusiast
B
Tråden startet som "Sverige - Norge debatten" og har nå blitt en pissing contest mellom Oslo og Trondhjem! Innvandring og fattigdom har blitt til halvledere og innovasjon i prosessen...

Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714027 15/11/2013 22:54
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil gjerne melde Kongsberg på i kampen, hvis dette utvikler seg til en geografisk kamp for firmaer og utdanningsinstitusjoner.

Det er innovasjon i Norge, og utvilsomt når det gjelder offshore, men mye går nok under radaren for de fleste (bokstavelig talt for Kongsberg). Statoil er vel først og fremst en storkunde av teknologi - men hva spiller det noen rolle -- dette handler vel ikke om Statoil, NTH eller Norsk Regnesentral for den saks skyld?

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714028 15/11/2013 22:59
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Supernalle må gjerne dele hva han har funnet ut om Silicon Valley-firmaer, men jeg har jobbet for fire av dem gjennom de siste 18 år og jobbet for tre av dem ser borte inkludert et europeisk firma, et amerikansk etablert firma og et amerikansk start-up, så jeg har om ikke annet, kompletterense informasjon

Det betyr ikke at Norge er særlig suksessfulle der, noe ikke er. Det betyr ikke at ikke Norge er representert, noe de er.

Dette er proteføljen til Kleiner Perkinson. Du kan jo telle antall norske selskap:

http://www.kpcb.com/companies

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714029 15/11/2013 23:01
jrm Offline
Sitat: jrm

Og prognosene for '14-'16 er hva?

Vet ikke, finner ikke glasskulen.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714031 15/11/2013 23:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det betyr ikke at Norge er særlig suksessfulle der, noe ikke er. Det betyr ikke at ikke Norge er representert, noe de er.

Dette er proteføljen til Kleiner Perkinson. Du kan jo telle antall norske selskap:

http://www.kpcb.com/companies

Norsk teknologi er representert, men ikke norske selskaper. Det lar seg ikke gjøre å bygge opp et norsk teknologiselskap, dessverre. Men det har ingen ting med mangel på innovasjon å gjøre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714032 15/11/2013 23:12
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det lar seg ikke gjøre å bygge opp et norsk teknologiselskap, dessverre.

Bullshit. Når svenskene er representert med Spotify, så kan Norge gjøre det også.

Greit at vi er inne med litt inkrementell teknologi, men det er ikke det som er the name of the game.... men radikal innovasjon, og alt vi politisk gjør er totalt feil. En grunn er hvordan vi har bygd opp NTNU, men også samfunnet forøvrig. Det er for lite forståelse av innovasjon i samfunnet... når man tror at NTNU spytter ut innovative folk inn i Statoil som lager mye innovasjon så er vi fullstendig på ville veier. Av den grunn må jeg jobbe til jeg blir 75 og med redusert pensjon.... Hadde vi derimot brukt formuen vår til å styrke innovasjonen og tatt plassen til Sveits, som den beste nasjonen i Europa, så hadde vi sluppet Sigbjørn Johnsens dommedagsprofeti.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714035 15/11/2013 23:32
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg minner også om denne:

http://e24.no/digital/tutta-og-mille-marie-satser-paa-bipper-silje/22626552

Hvorfor? Fordi Innovasjon Norge fremhever dette som den største suksessen de har nå. De har holdt på i 6 år og har solgt for 2,4 millioner, med 16,1 millioner i underskudd. Dette er en suksess for Innovasjon Norge som deler ut over 6 milliarder HVERT år i stipend og lån. Makan til penger i dass som Innovasjon Norge skal du lete lenge etter. De kan rett og slett ikke innovasjon. Da hadde de satset på de riktige prosjektene. Tro ikke at vi ikke har ideer med Spotify-potensiale. Men problemet er ofte at man er litt for mye mann, man bor litt for mye i Oslo, og ideen likner litt for lite på det de pleier å kaste bort penger på. Samt at det er et skjemavelde uten like, og at de tar over kontrollen uten noe form for ansvar.

Verdt å merke seg er at ingen venture capital-firmaer vil røre Bipper med illtang.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714037 16/11/2013 00:22
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A

Hvis NTNU skulle vært så fabelaktig så skulle de vært foran Oslo. Husk at UiO ikke har et eneste ingeniørstudium.

http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ris-2012_en.pdf

Sverige/Danmark/Finland har Innovation Leader områder, mens Norge er Innovation Follower, men hva om det kommer av befolkningantallet eller skolesystemet?
Det er jo en pyramideeffekt, det er ikke alle som klarer å fortsette eller fullføre et høyere utdannelse.
Lidenskap har mye å si for innovasjon, og det kan hende at Norge er flinkere til å dempe slike impulser... ICON_BLUSH

Jeg har hørt om noe nyskapende fra Norge, i større grad hos universiteter enn i høyskoler, men jeg vet ikke hvordan de videreforedler ideen/teknikken.
Grafen f.eks. er under stor forsking for tiden, og det var NTNU:
http://www.digi.no/901960/ntnu-gjennombrudd-for-nanotraader-paa-grafen

Desverre tar de patent + eget firma + blabla, det er drepende for raskere utvikling siden det blir propentiært. Fint for deres firma, men ikke for samfunnet på sikt, det forsinker det teknologiske utviklingen av grafen.

Jeg vet om noen som er ekstremt innovative og nyskapende fra Sverige/Danmark/Finland, men slike folk kommer ikke med i statisikken fordi de er ikke de som starter firmaer, får støtte fra staten/EU og tjener millioner, det er bare enkle folk som liker å skape ting.

Dennis Ritchie er sterkt undervurdert, han skapte det viktigste og revolusjonde i vår verden: C.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Ritchie
http://blogs.computerworld.com/19097/dennis_ritchie_and_steve_jobs_quite_the_juxtaposition

Re: Sverige - Norge debatten [Re: Bing] #1714039 16/11/2013 00:28
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bing
Tråden startet som "Sverige - Norge debatten" og har nå blitt en pissing contest mellom Oslo og Trondhjem! Innvandring og fattigdom har blitt til halvledere og innovasjon i prosessen...

He he, omtrent som jeg sa det litt før her da. Må si at mange av dere som vanker mest på snikksnakk delen er ganske pretensiøse og selvhøytidige. Problemet med de trådene her er at det nesten ikke er humor, enten som intellektuell maktkamp eller anti sosiale tendeneser (ikke denne tråden, men en del av de lege vs sykepleier, mann vs kvinnerettigheter osv). Sjøl blir jeg litt irritert over at jeg noen gangler leser de, men klarer stort sett å holde meg unne å skrive. Men mulig et par glass for mye av vin he he.

Men norge vs sverige; har sett på Selskapsreisen 1 i dag som en slags forberedning til Gran Canaria tur om 3 uker. Herlig norsk svensk forbrødning der. Stig Helmer og Ole, det er duoen det. I morgen blir det Selskapsreisen 2; snowrollers. Den er muligens den beste skandinaviske komedie noensinne. Kiss me, am norwegian:) god natt:)

Re: Sverige - Norge debatten [Re: atlekristensen] #1714042 16/11/2013 01:09
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Sverige - Norge debatten [Re: atlekristensen] #1714044 16/11/2013 01:21
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: atlekristensen

Sverige/Danmark/Finland har Innovation Leader områder, mens Norge er Innovation Follower, men hva om det kommer av befolkningantallet eller skolesystemet?
Det er jo en pyramideeffekt, det er ikke alle som klarer å fortsette eller fullføre et høyere utdannelse.
Lidenskap har mye å si for innovasjon, og det kan hende at Norge er flinkere til å dempe slike impulser... ICON_BLUSH

bra innlegg. jeg kommer til å lese igjennom linker og slikt i morgen.

Det er justert for befolkningstallet. En sammenlikning av skolesystemet går ikke å skylde på siden Sverige har omtrent samme resultater som oss.... og de gjør det bedre enn finland, som liksom skal være det beste.

Men skolen er nok en skurk i seg selv. Konformt puggeskole, skaper ikke/vedlikeholder ikke kreativiteten, men vi får sikkert advokater med gode karakterer.

Høy utdannelse har ikke en direkte sammenheng med nyskapningsferdighetene.

Det som er den store forskjellen mellom norge og de andre nordiske landene som gjør det bedre, er etter min mening at vi har en distriktspolitikk, som skaper bygdetrollet og små samfunn. Dette er ikke bra for innovasjonsevnen, samt at penger sløses bort. Derfor er vi followers, tror jeg.

La barn få leke lengst mulig, og ha noe form for lek hele livet. I utdannelsen må de få veksle mellom stramme rammer og ingen rammer..... dette tror jeg er den beste dannelsen av gode samfunnsborgere som skal beholde kreativiteten og skape nye verdier.

- Voltaire
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714047 16/11/2013 03:22
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A

bra innlegg. jeg kommer til å lese igjennom linker og slikt i morgen.

Takk det var hyggelig å høre, og det er alltid inspirende å lese dine innlegg.
Jeg likte veldig godt linken lengre opp - trenger tid å absorbere, men den er altfor viktig til å bli ignorert:

Side 32 (5.5 Regional absorption and leverage of EU funding , Figure 14 ) fikk meg til å undre over at det kunne være en ulempe å være utenfor EU, siden vi ikke får subsiditer til slike ting. Sveits er i samme posisjon som oss, men de er allikevel Innovation Leader (side 6) , ikke Innovation Followers som Norge. Men er det virkelig en ulempe å være en Innovation Follower? (evil laughter)

Quote:

Høy utdannelse har ikke en direkte sammenheng med nyskapningsferdighetene.

Helt enig. Men det ser ut som om det er et viktig grunnlag i enkelte felter,
det får folk til å finpusse sin egen logiske tankegang som viderefører deres kreativhet.
Tror jeg da, det er et nytt felt for meg, jeg er ikke sikker på om at jeg vil ta en dypdykk i det der.

Jobs og Richie har en forskjell i deres personlighet (og kanskje deres tidligere utdannelse), så mitt første inntrykk er at hvis en velger en akademiskt utdannelse blir en mer innovativ, men mindre "kommersiell suksessrikt". Innovation er jo så mye mer enn å starte firmaer og tjene milliarder, Jonas Salk den som skapte vaksinen mot polio hadde et nydelig setning: "There is no patent. Could you patent the sun?"
(Virkeligheten var nok litt mer komplisert uten at jeg helt skjønner hvordan)

Quote:
I utdannelsen må de få veksle mellom stramme rammer og ingen rammer..... dette tror jeg er den beste dannelsen av gode samfunnsborgere som skal beholde kreativiteten og skape nye verdier.

Enig. Jeg har hatt et slikt arbeidsmetode lenge, så det egentlig et rent helvete, så det forklarer litt hvorfor et sånt arbeidsmetode ikke er så utbredt, de fleste ser ut til å foretrekke å arbeide minst mulig. En må lære utvikle en selvreguleringsmekanisme og skolen oppforder ikke til slikt, de fleste har nok lært fra skolesystemet at det er bedre å gjøre minst mulig, dvs tilpasse seg rammene jobben/skolen gir dem, ikke skape rammene selv. Jeg var nylig i et forhandlingsituasjon, men jeg tapte. Ihvertfall inntil videre. santa

Gode samfunnsborgere finnes det allerede fra før, og mange (?) gjør ofte kreativ ukommersiell arbeid (kunst/hekling/maleri/barneoppdragelse/leking med ungene/foto/+++). Min kompis er veldig kreativ når han vil, men det blir litt vanskelig å slå mynt av det og få kommersiell gevinst.

I seg selv bør ikke innovasjon være et mål i seg selv, problemløsning har høyere presedens. IMHO.

Fant litt mer om grafen:
http://www.digi.no/869109/svensk-grafen-prosjekt-kan-vinne-milliarder
"Bak prosjektet står også et konsortium med ni medlemmer, inkludert Chalmers, Nokia og tre britiske universiteter. Prosjektet støttes dessuten av 130 forskergrupper i 21 europeiske land. Digi.no kjenner ikke til om Norge er representert."

Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714064 16/11/2013 08:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det lar seg ikke gjøre å bygge opp et norsk teknologiselskap, dessverre.

Bullshit. Når svenskene er representert med Spotify, så kan Norge gjøre det også.

Nei. Den viktige forskjellen her er er at Sverige ikke har formueskatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: supernalle] #1714065 16/11/2013 08:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

La barn få leke lengst mulig, og ha noe form for lek hele livet. I utdannelsen må de få veksle mellom stramme rammer og ingen rammer..... dette tror jeg er den beste dannelsen av gode samfunnsborgere som skal beholde kreativiteten og skape nye verdier.

Jeg har hatt barn i skolen i Silicon Valley. Der er skolen mye strammere enn i Norge, så nå tror jeg du motiser deg selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sverige - Norge debatten [Re: GeirK] #1714067 16/11/2013 08:17
Dan Offline
More than words
More than words
Nei. Den viktige forskjellen her er er at Sverige ikke har formueskatt.

Mener du at innovasjonen eksploderte i Sverige i 2007 da man fjernet formueskatten eller fantes det innovative teknologiselskaper før det også? ICON_WINK Jeg mener å huske både biler og mobiltelefoner laget i Sverige før 2007...

Re: Sverige - Norge debatten [Re: Dan] #1714070 16/11/2013 08:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg vet ikke hvordan det var i 1918 da Ericsson gikk på børs, men jeg antar at man man ikke risikerte å bli skattet 10x inntekten sin eller verre ved å gjøre det.

- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support