|
|
Sverige - Norge debatten
|
Re: Sverige - Norge debatten
[Re: turbo]
15/11/2013 15:27
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: mpe]
15/11/2013 16:45
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det synes jeg faktisk vi kan ta til oss å være stolte av, så får heller Svensken og Dan mene vi er noen selvgode egoister uten livets rett...  hehe 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: -Jan]
15/11/2013 16:48
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
No må vi ikkje gløyme at veldig mange smarte folk i Noreg arbeider i oljeindustrien, og da er det naturleg nok mindre folk til å drive på med innovasjon på andre område. Dette er en myte. Det er oljen i seg selv som skaper verdien, ikke innovasjon, fordi de har svært lav innovasjonsgrad. Satoil er først og fremst et monopol. Hvorfor er ikke Statoil innovativt? 1. De ansetter konforme folk som ikke har dokumenterbare kreative resultater 2. De har et svakt psykososialt miljø for kreativitet og nyskapning, der de har et (realtivt merkelig) hirarkisk system. Det er ikke lov å feile, og man jobber derfor sakte og sikkert med inkrementell utvikling. Dette kan man ikke forene med radikal innovasjon, det vil i snitt alltid knuse inkrementell utvikling. Så nei, det er en gigantisk myte at Statoil er så innovative. De har noe inkremetell utvikling, men det er det. Fordi de er "flinke" på skolen så drar man den hastige sluttsatsen om at man er flinke på innovasjon, noe som heller ikke er sant.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
15/11/2013 17:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor er ikke Statoil innovativt? 1. De ansetter konforme folk som ikke har dokumenterbare kreative resultater 2. De har et svakt psykososialt miljø for kreativitet og nyskapning, der de har et (realtivt merkelig) hirarkisk system. Det er ikke lov å feile, og man jobber derfor sakte og sikkert med inkrementell utvikling. Dette kan man ikke forene med radikal innovasjon, det vil i snitt alltid knuse inkrementell utvikling.
Dette er ikke umulig, men påstandene dine blir langt mer troverdige dersom du viser til noe kildemateriale. Jeg er dog enig med konklusjonene dine. "Fear of failure and desire for success, albeit both strong motivators, yield entirely different results" - GeirK
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/11/2013 17:33
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norge vs Sverige er vel strengt tatt ingen konflikt, men harselas på samme nivå som by vs by, fotballag vs fotballlag osv, mao geografiske "krangler" mer en kulturforskjeller.
For den kulturforskjellen som er mellom oss nordmenn og svensker er ikke noe større en mellom romsdalingen og trøndern, eller han Skåningen og Norrlandingen.
Som northug vs sverige så er den norge vs sverige et ganske konstruert mediajippo, som utrolig nok funker. å ta denne "journalisten" på alvor blir for dumt.
Personlig har jeg vært i alle de skandinaviske landene og grovt sett tipper jeg vi har samme andel egostiske, rasistiske, selvopptatte, nasjonalistiske innbyggere.
Er veldig glad i Italia og italienere. Mitt favorittland å reise i (natur, mat, folk osv), og knapt noen med bedre glimt i øyet. Samtidig komplett kaos, korrupsjon, mafia/vold/drap, store problemer med rasisme osv. Mange negative ting sånn rent imagemessig. Men for min del, så møter jeg bare de gode tingene der (eller søker det he he). Forhåpentligvis er det slik for de fleste av de som møter oss nordmenn enten hjemme eller ute. Akkurat slik opplever jeg svensker også. Tror ikke jeg har møtt en en svenske (in real life) som jeg har mislikt.
Summa summarum, Norge er et flott land å leve i, takknemlig for det. Sverige er sikkert like bra land. Men heier ikke på svenskene i idrett, der vil jeg de bare vondt he he.... bortsett fra at Ingmar Stenmark og Gunde Svan kanskje er av mine største idrettshelter ever. Kulturmessig derimot er jeg stor fan av sverige. Rock/Metal står sterkt hos våre brødre. Hos meg også.
Men nå er det bare to-tre uker før Northugen og Aftonbladet starter neste etappe. Når det gjelder VM sluttspillet så sier jeg heia...PPP..ISLAND.
Redigert av oddefa; 15/11/2013 17:36.
|
|
|
[Re: GeirK]
15/11/2013 17:47
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor er ikke Statoil innovativt? 1. De ansetter konforme folk som ikke har dokumenterbare kreative resultater 2. De har et svakt psykososialt miljø for kreativitet og nyskapning, der de har et (realtivt merkelig) hirarkisk system. Det er ikke lov å feile, og man jobber derfor sakte og sikkert med inkrementell utvikling. Dette kan man ikke forene med radikal innovasjon, det vil i snitt alltid knuse inkrementell utvikling.
Dette er ikke umulig, men påstandene dine blir langt mer troverdige dersom du viser til noe kildemateriale. Jeg er dog enig med konklusjonene dine. "Fear of failure and desire for success, albeit both strong motivators, yield entirely different results" - GeirK Det er Statoil som må dokumentere "all" denne innovasjonen. Selvfølgelig kan de ikke det.
- Voltaire
|
|
|
15/11/2013 17:53
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og du kan ikkje dokumentere at nordmenn er spesielt dårlege på innovasjon. Oljenæringa sug til seg folk, og da blir det mindre folk att til å gjere andre ting, uansett kor smarte eller innovative dei er.
|
|
|
15/11/2013 18:01
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er Statoil som må dokumentere "all" denne innovasjonen. Selvfølgelig kan de ikke det. Det finnast absolutt ingenting av offshoreteknologi i Nordsjøen som er utvikla av Statoil-ingeniørar?
|
|
|
15/11/2013 18:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er ikke umulig, men påstandene dine blir langt mer troverdige dersom du viser til noe kildemateriale. Jeg er dog enig med konklusjonene dine. "Fear of failure and desire for success, albeit both strong motivators, yield entirely different results" - GeirK Det er Statoil som må dokumentere "all" denne innovasjonen. Selvfølgelig kan de ikke det. Vel - nå er det slik at den som kommer med påstander som "Det er ikke lov å feile", sitter med bevisbyrden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Oddefa]
15/11/2013 18:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Norge vs Sverige er vel strengt tatt ingen konflikt, men harselas på samme nivå som by vs by, fotballag vs fotballlag osv, mao geografiske "krangler" mer en kulturforskjeller. [...] Som northug vs sverige så er den norge vs sverige et ganske konstruert mediajippo, som utrolig nok funker. å ta denne "journalisten" på alvor blir for dumt. Helt enig. Noen journalister vet akkurat hva de skal skrive for å trigge "mannen i gata", enten han er norsk eller svensk. Derfor synes jeg det er trist når folk da reagerer slik: Har et sterk inntrykk av at Sverige mener de er de mest rettferdige og humane her i verden. Prektige spør du meg.
Det er én pr-kåt journalist som mener dette, så det å si at "Sverige" mener det ene eller det andre betyr jo egentlig bare at man har latt seg lure av den pr-kåte journalisten.
|
|
|
15/11/2013 19:46
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Dette er ikke umulig, men påstandene dine blir langt mer troverdige dersom du viser til noe kildemateriale. Jeg er dog enig med konklusjonene dine.
Seriøst? Du drar fremdeles den gamle kortet med "kildemateriale" til tross for at det finnes ingen indikasjoner om at supernalle ikke vet hva han snakker om + diverse tråder tidligere? hvordan kan du ha null troverdighet til en annen person? Alt dette her likner mye på en form av hersketeknikk. Hvis det er viktig nok for deg selv klarer du å finne det ut på egen hånd. Jeg tviler sterkt på det, iflg ditt tidligere typiske oppførselmåte tilsier det at du ikke vil komme med kildematerialer på egen hånd og så vips hopper du avsted på neste meningsløse emne! [teskje] Da jeg researchet ang. vaksine skjønte jeg at en finner ikke alt via google, research og kildesøk er mye mer komplisert og tidkrevende enn det en forventet, og jeg kunne ikke investere så mye mer tid i det, jeg så at jeg måtte til biblioteket, og det kunne hende at de ikke hadde de bøkene jeg trengte. Jeg syntes at research/utforsking er veldig fascinerende siden det ikke er bare å samle opp teoretiskt kunnskap. Ikke mange klarer å tilegne seg ferdigheten til slikt arbeid, og det avspeiler seg på internett. [/teskje]
|
|
|
[Re: atlekristensen]
15/11/2013 20:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tar gjerne med meg korreksjon på dette, Atle. Jeg har antakelig ikke lest nok av supernalles poster til å forstå at han har kredibilitet når han uttaler seg om en innovasjonshemmende fryktkultur i Statoil. Jeg er spent på hvilken info du sitter på her, som jeg ikke fikk med meg.
Dersom du synes at en saklig anmodning om bakgrunnen for en uttalelse er hersketeknikk, betyr det kanskje at rasjonell diskusjon ikke er noe for deg.
Så en oppfordring. Ta diskusjonen om min diskusjonsteknikk i en egen tråd eller på PM eller mobil i stedet for å søle til denne tråden.
|
|
|
15/11/2013 20:28
|
jrm
|
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
15/11/2013 20:28
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er Statoil som må dokumentere "all" denne innovasjonen. Selvfølgelig kan de ikke det. Det finnast absolutt ingenting av offshoreteknologi i Nordsjøen som er utvikla av Statoil-ingeniørar? Fint lite i allefall.. Statoil betaler folk til å tenke for seg, så administrerer de selv da de setter bort alt av prosjekt til underleverandører.. Og administrering mot offshore er det mye av, for hver time utført offshore brukes det 7-8 timer på land. Bra det kommer så ekstremt mye penger inn, uansett hvor inneffektivt er jo resultatet eventyrlig..
|
|
|
[Re: Kriss]
15/11/2013 20:32
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det er nok riktig, men mange av underleverandørane er vel fortsatt norske?
|
|
|
15/11/2013 20:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er ikke bare GeirK som faktisk synes at dette er interessant. Ja, det går sikkert an å google seg til mulige svar men siden det ser ut til at Nalle sitter på en del kunnskap her så er det innlysende å spørre ham om kilder. At norske selskap skårer dårlig internasjonalt på 'innovation ranking' er ikke vanskelig å skjønne. At noe støtter GeirK's "Fear of failure and desire for success, albeit both strong motivators, yield entirely different results er vel ikke overraskende heller; "In Norway we like to invest in what’s already successful. The fear of failing here is huge even though you can’t predict in advance how a company will do. Men generelt sett skårer norsk offshore mye høyere internasjonalt sett enn industri/utvikling/osv. ellers. Statoil kom på 7. plass på 'Fortunes list of most innovative compagnies' og skåret en 1. plass på 'social responsibilty'. (2011) Da er Supernalles informasjon ganske interessant, synes jeg.
|
|
|
15/11/2013 20:41
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, de fleste er norske og mange arbeidsplasser, men det skal være mer enn nok hjerner igjen til å være innovative.. 
|
|
|
15/11/2013 21:02
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Der alle tenker det samme tenkes det lite. Hva som foregår innenfor statoils vegger spesielt vet jeg lite om, men at konformitet hindrer nye tanker og kreativitet vet vi jo. Gidder ikke å sjekke (er ikke nødvendig) men jeg vil tippe at norge får noe bortimot highscore på en slik test.......det føles ihvertfall slik i hverdagen (Ikke til fest, da er som kjent alt lov)
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Kriss]
15/11/2013 21:10
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spørsmålet er jo da kor mange av disse som vil satse på f.eks. ein usikker gründerkarriere når ein i staden kan velgje ein bra løna og trygg jobb i Statoil. I mange land må ein vera innovativ for å få eit bra liv. I Noreg er ikkje det nødvendig.
|
|
|
15/11/2013 21:29
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det er nok riktig, men mange av underleverandørane er vel fortsatt norske? Jo, men vi ligger fortsatt på 17. plass i Europa i innovasjon. Samt at påstanden er stadig at det er Statiol som er så innovative pga at de rekruterer "de gode hodene", noe som rett og slett er en myte.
- Voltaire
|
|
|
15/11/2013 21:32
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kven er det her som har påstått at Statoil er innovative?
|
|
|
15/11/2013 21:33
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trenger det nødvendigvis å være folk med statoilprofil som utgjør hovedgruppen av de potensielt nyskapende? Mitt inntrykk av den rasen der er alltid flinke på skolen, ingen sterke meninger om noe utover fotballag, NTH, realister, alt man sanser kan forklares i en eller annen matematisk formel og hvis den ikke kan det så er det bare vås, volvo, villa, en litt kjedelig kone, fuglehund, snille veloppdragne barn, sparte på BSU før nå er det et trygt pensjonsfond som gjelder osv osv Sånne typer har aldri skapt noenting så hvor er bohemene er det jeg lurer på.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
15/11/2013 21:36
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trenger det nødvendigvis å være folk med statoilprofil som utgjør hovedgruppen av de potensielt nyskapende? Mitt inntrykk av den rasen der er alltid flinke på skolen, ingen sterke meninger om noe utover fotballag, NTH, realister, alt man sanser kan forklares i en eller annen matematisk formel og hvis den ikke kan det så er det bare vås, volvo, villa, en litt kjedelig kone, fuglehund, snille veloppdragne barn, sparte på BSU før nå er det et trygt pensjonsfond som gjelder osv osv Sånne typer har aldri skapt noenting så hvor er bohemene er det jeg lurer på. Spot on. Norge har veldig små byer, men det er i utgangspunktet i Oslo det skjer.... selv om det en og annen gang kommer ting ut fra NTNU.
- Voltaire
|
|
|
15/11/2013 21:46
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Voltaire
|
|
|
[Re: sanouka]
15/11/2013 21:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Trenger det nødvendigvis å være folk med statoilprofil som utgjør hovedgruppen av de potensielt nyskapende? Mitt inntrykk av den rasen der er alltid flinke på skolen, ingen sterke meninger om noe utover fotballag, NTH, realister, alt man sanser kan forklares i en eller annen matematisk formel og hvis den ikke kan det så er det bare vås, volvo, villa, en litt kjedelig kone, fuglehund, snille veloppdragne barn, sparte på BSU før nå er det et trygt pensjonsfond som gjelder osv osv Sånne typer har aldri skapt noenting så hvor er bohemene er det jeg lurer på. Forslag: Google tre av mine klassekamerater på NTH, som forøvrig passer den stereotype beskrivelsen din og rapporter tilbake hva du finner: Alf-Egil Bogen Geir Førre John Markus Lervik
|
|
|
15/11/2013 21:57
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tar gjerne med meg korreksjon på dette, Atle. Jeg har antakelig ikke lest nok av supernalles poster til å forstå at han har kredibilitet når han uttaler seg om en innovasjonshemmende fryktkultur i Statoil. Jeg er spent på hvilken info du sitter på her, som jeg ikke fikk med meg.
Dersom du synes at en saklig anmodning om bakgrunnen for en uttalelse er hersketeknikk, betyr det kanskje at rasjonell diskusjon ikke er noe for deg.
Jepp, og her er det passiv-aggressiv påstander/utsagner. ...og selvfølgelig måtte du komme med den påstanden om at en rasjonell diskusjon ikke er noe for meg. Seriøst? > Jeg er spent på hvilken info du sitter på her, som jeg ikke fikk med meg. Det er det nøyaktig samme informasjon du har fått, jeg bare prossesserer det på en annen måte. Så enkelt er det. Og allikevel så vanskelig.
|
|
|
15/11/2013 22:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Spot on.
Norge har veldig små byer, men det er i utgangspunktet i Oslo det skjer
La oss ta utgangspunkt i fagfeltet ditt, Silicon Valley, hardware og software. Hvor mye sv Norges bidrag har ikke kommet fra NTH / NTNU?
|
|
|
15/11/2013 22:02
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trenger det nødvendigvis å være folk med statoilprofil som utgjør hovedgruppen av de potensielt nyskapende? Mitt inntrykk av den rasen der er alltid flinke på skolen, ingen sterke meninger om noe utover fotballag, NTH, realister, alt man sanser kan forklares i en eller annen matematisk formel og hvis den ikke kan det så er det bare vås, volvo, villa, en litt kjedelig kone, fuglehund, snille veloppdragne barn, sparte på BSU før nå er det et trygt pensjonsfond som gjelder osv osv Sånne typer har aldri skapt noenting så hvor er bohemene er det jeg lurer på. Forslag: Google tre av mine klassekamerater på NTH, som forøvrig passer den stereotype beskrivelsen din og rapporter tilbake hva du finner: Alf-Egil Bogen Geir Førre John Markus Lervik Hva så?
- Voltaire
|
|
|
[Re: atlekristensen]
15/11/2013 22:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
[
Det er det nøyaktig samme informasjon du har fått, jeg bare prossesserer det på en annen måte. Så enkelt er det. Og allikevel så vanskelig. Og derfor burde det være såre enkelt for deg å forklare hvilken informasjon jeg sitter på som validerer supernalles påstand om en fryktkultur i Statoil.
|
|
|
15/11/2013 22:06
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spot on.
Norge har veldig små byer, men det er i utgangspunktet i Oslo det skjer
La oss ta utgangspunkt i fagfeltet ditt, Silicon Valley, hardware og software. Hvor mye sv Norges bidrag har ikke kommet fra NTH / NTNU? Hva finnes det av Norge i Silicon Valley. Heller lite.
- Voltaire
|
|
|
|
|