blir løpt i fra...
|
blir løpt i fra...
13/11/2013 21:33
|
KriF
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg blir rett og slett løpt i fra! Og det er frustrerende. Hva skal jeg gjøre for å bli en bedre løper? Folk som jeg regelrett gruser på sykkel, altså slår med over halvtimen i Birken, Grenserittet osv. løper rett fra meg....og det er ikke bra. Det ene Stravasegmentet etter det andre blir tatt fra meg. Hvordan få bedre løpeteknikk? Hvordan få opp tempoet? Jeg vurderer alt, har begynt med styrketrening, løpsspesifikk selvfølgelig. Jeg vurderer å slanke bort pupper og rompe, og jeg løper med høy intensitet når jeg skal det - suppetrener lite. Det er ikke sånn at det går drit-sakte, men det går ikke fort nok. Alle råd mottas med takk :-)
|
|
|
Re: blir løpt i fra...
[Re: KriF]
13/11/2013 21:45
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hvilken løpsfrekvens har du?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
13/11/2013 21:53
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Spring meir, og ver tynn.
|
|
|
13/11/2013 22:27
|
Lekrot72
Medlem
|
Medlem
Siden du allerede har ok kondis, er problemet ditt først og fremst løpsøkonomien og den beste måten å forbedre denne er å løpe mer. Bare vær oppmerksom på at faren for skade er stor hvis du plutselig begynner å løpe mye (tommelfinger-regelen er å ikke øke lengden mer enn 10% hver uke).
I forhold til løpeteknikk er hovedsaken å ha god holdning og høy frekvens (180 steg i minuttet) og tenk på at du skal løpe lett og bruke minimalt med energi både på rolige langturer og fartsøkter. Ikke bare løp motbakkeintervaller, men sørg for å få noen økter i flatt terreng med bra tempo. Løp en del rundt terskel ca 90% av makspuls - det er ikke så nøye om det er 4x4 eller 3x3000 eller 10x1000m eller 1x5km eller andre variasjoner så lenge du får litt kvalitetstid i sonen.
|
|
|
14/11/2013 02:55
|
...
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
korte bein? mange lave som er gode i sykling, men som henger etter i løping delvis pga dårlig steg..
|
|
|
14/11/2013 05:41
|
KriF
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Løpsfrekvens - har ikke peiling! Det er kanskje greia, da. De andre tingene gjør jeg allerede, løper ca. 3 ganger i uka i snitt, på denne tiden av året mer.Ikke har jeg korte bein heller. Løpsfrekvens og vekt, altså. Skal bli :-)
|
|
|
14/11/2013 06:32
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Men hugs at intensiteten må ned når du går opp i mengde.
|
|
|
14/11/2013 07:11
|
Mortenlk
Fersking
|
Fersking
Talent spiller også inn. Noen har et større talent for å løpe mens andre har større talent for å sykle eller svømme. Det er de færreste som er like gode i alt. Men alle kan selvfølgelig bli bedre i alle disipliner. For meg kommer løpingen lett, mens jeg må jobbe mer på andre områder...
Morten Kallevig Lørenskog ck
|
|
|
14/11/2013 08:48
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Kjøp sko med lite/ingen demping, løp på mølle hvor det er lett å fokusere på teknikk og telle steg. Prøv å lande på tåballen samtidig som du holder 15 skritt per fot/10 sek.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
14/11/2013 09:34
|
KriF
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tipper at talentet innen løping ikke er veldig stort hos meg. Mengden trening skal ikke økes, jeg trener 9-10 timer i uka, det får jammen være nok. denne delen av året blir det meste av det løping (noe styrke, noe rulle/spinning) så intensiteten er det kontroll på. Er stygt redd det er dette med talent...
|
|
|
14/11/2013 09:53
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Gjorde selv et eksperiment i tiden da jeg løp mest (snitt 6 mil i uka). Da begynte jeg med langintervaller. Flat sløyfe i nabolaget på ca 1.5km. Løp en runde oppvarming, deretter full spiker én runde, så noen minutter hvil, gjentok 3 ganger. Fredager kort og rask tur (maks 5 km). Resten langturer (over 1time) med snittpuls under 80%, og det er på langturene at teknikk og økonomi kommer - så lenge de ikke går for smått. 2x/måneden løp jeg en mil på full gass i samme løype for å teste formen. Alle "raske" pass med lette sko, resten med mer demping. Tok meg 1mnd med dette før jeg var såvidt over 40 min på mila i godt voksen alder, med håpløse laster som snus og cigarillo dann og vann. Som nevnt - ikke gjør dramatiske endringer i distanse/tid uten å trappe opp gradvis. For meg må løpekondisen vedlikeholdes på samme måte som sykkelkondis...jeg må holde det gående og ikke ha for lange opphold. I år har jeg nesten bare syklet, og løpeformen har ramla dramatisk. Må prioritere bort løpinga da sykling er mye mer stas  Bruker tredemølle når mor er ute og ungene hjemme, men det funker kun til vedlikehold for meg. Mye bedre å gjøre kvalitetsøktene ute såfremt føret er der. Blir så forbanna varmt 
|
|
|
14/11/2013 10:56
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Løper du 800m eller maraton? Hvis du sier noe om pretsasjonsnivå, kjønn, alder, løperbakgrunn, nåværende trening også videre er det mye lettere å mene noe om dette. Jeg har løpt noen løp hvor jeg har vært ganske så fornøyd, men ikke vunnet og sikkert attpåtil blitt slått av folk som jeg sykler fra eller folk som jeg vet jeg slår i pubquiz.
|
|
|
14/11/2013 13:39
|
KriF
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
dame, 37, har alltid løpt som trening, halvmaraton beste tid i Oslo 1.48. Tar merket i birken på sykkel med en drøy halvtime,klarer det fint på ski, men klarer ikke på løpet. Trener ca. 10 timer i uka - hvor 5-6 timer er løping. Noe mindre i skisesongen og rundt høydepunktene i sykkelsesongen, men aldri mindre enn 2 økter i uka.
|
|
|
14/11/2013 14:32
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har vært litt i samme båt som deg, klarer fint merket i både rittet og rennet (de gangene jeg har giddet å delta), men ikke i løpet. Og nå har jeg av alle ting begynt overgangen til Ultraløp.
Jeg måtte krype til korset i sommer å be om hjelp til teknikk. 2 kvelder a 2 timer var alt som skulle til. Jeg fikk kortet ned steglengden, hofta mere under meg og mer korrekt armbruk -visp, så hadde vi skrellt av 30 sec på km-tiden.
Nå jobber jeg med å styrke leggene. Jeg er ikke sterk nok til å klare å holde meg oppe i stort mer enn 15-16 km. Da faller jeg tilbake til gamle synder og mitt gode gamle skiløper-steg.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: bjerkseth]
14/11/2013 15:36
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Kjøp sko med lite/ingen demping, løp på mølle hvor det er lett å fokusere på teknikk og telle steg. Prøv å lande på tåballen samtidig som du holder 15 skritt per fot/10 sek. Jeg ville vært forsiktig med å bare kjøpe sko med lite demping. Skal man sjanse på valg av sko bør man gjøre det i samråd med en spesialist på området. De fleste av oss trenger faktisk litt ekstra beskyttelse. Til trådstarter: Gode sko tilpasset hver enkelt sine føtter, litt forbedret teknikk, og en gjennomgang av hva løpetreningen består av og evt hvor ankepunktene er når det kommer til løping. Du virker å være i mer en god nok form. Halvmaraton-tiden din var da ikke så ille synes jeg. Bør du legge om treningen, feks øke din anaerobe kapasitet eller er det løping i motbakke som kanskje er tingen? Det virker som om de som har nevnt teknikk er inne på noe. Lykke til 
|
|
|
[Re: Gew88]
14/11/2013 15:57
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Kjøp sko med lite/ingen demping, løp på mølle hvor det er lett å fokusere på teknikk og telle steg. Prøv å lande på tåballen samtidig som du holder 15 skritt per fot/10 sek. Jeg ville vært forsiktig med å bare kjøpe sko med lite demping. Skal man sjanse på valg av sko bør man gjøre det i samråd med en spesialist på området. De fleste av oss trenger faktisk litt ekstra beskyttelse. Det beste er å løpe barbent (på bane selvsagt), men det er ikke sesong for det nå. Har aldri sett noen lande på helen når de løper barbent. Det regulerer seg selv veldig kjapt. Sko med masse demping i helen innbyr til et dårlig løpssteg og hjelper ikke på teknikken. Det er selvfølgelig fint å bruke som en mengdesko når teknikken allerede sitter.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
14/11/2013 16:19
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
La om teknikken i høst: Resultat: Løper fortere MEN fikk akkillesproblemer. Løp da med sko uten spesielt mye demping. Dempingen kan ha noe for seg pga nettop det, mulig jeg må løpe enda mere på forfot. Men når det er sagt så mener jeg "demping meg her og demping meg der" er noe man kan tjene mye penger på uten at det nødvendigvis er så nyttig for løperen. Som trening er det vel som vanlig at man varierer mellom motbakke og flat løping med intervaller av forskjellig varighet. Trener en del økter nå på vinteren med O-løpere og det er veldig fokus på å ikke gå for mye over terskel på dragene. Presse seg rundt terskel og huske på å ikke åpne for hardt på første draget.
|
|
|
14/11/2013 16:54
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Teknikk er viktig, men ver skeptisk når folk ber deg springa meir på «forfot». «Forfotløping» er eit produkt av at andre element i teknikken blir gjort riktig. Du bør ikkje overdriva i noka retning. Minimalist-versus-«demping»-debatten kan ein også seia mykje om, men i denne konteksten blir det fort unyansert. (Sjølv er eg minimalist og definitivt ikkje hælløpar, men vil ikkje gi deg råd om ditt eller datt fottøy utan å ha vurdert løpestil/styrke/mobilitet/skadehistorikk.)
Kort sagt: Spring meir – mest roleg. Kontinuitet og moderasjon.
|
|
|
14/11/2013 17:38
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Tror vi er født forskjellig.Jeg har motsatt problem.Måtte kutte ut løping pga vonde knær, Var på det beste nede på 4min på km. I terreng løp.Sliter med å få fart på syklingen, her klarer jeg 20 kmt på grusen i Nordmarka.Men jeg har ikke gitt opp tror noe er trenbart men jeg føler at farten kom lettere på beina.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
14/11/2013 19:44
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Kjøp sko med lite/ingen demping, løp på mølle hvor det er lett å fokusere på teknikk og telle steg. Prøv å lande på tåballen samtidig som du holder 15 skritt per fot/10 sek. Jeg ville vært forsiktig med å bare kjøpe sko med lite demping. Skal man sjanse på valg av sko bør man gjøre det i samråd med en spesialist på området. De fleste av oss trenger faktisk litt ekstra beskyttelse. Det beste er å løpe barbent (på bane selvsagt), men det er ikke sesong for det nå. Har aldri sett noen lande på helen når de løper barbent. Det regulerer seg selv veldig kjapt. Sko med masse demping i helen innbyr til et dårlig løpssteg og hjelper ikke på teknikken. Det er selvfølgelig fint å bruke som en mengdesko når teknikken allerede sitter. Det beste for hvem? Økning på leggmuskulatur og achilles øker betydelig ved løping barbeint og forfotløping. Det kan funke for noen, men for almenheten vil god beskyttelse være vel så viktig. En god analyse bør til før man går over til nye typer løpesko.
|
|
|
[Re: dagfink]
14/11/2013 19:45
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Teknikk er viktig, men ver skeptisk når folk ber deg springa meir på «forfot». «Forfotløping» er eit produkt av at andre element i teknikken blir gjort riktig. Du bør ikkje overdriva i noka retning. Minimalist-versus-«demping»-debatten kan ein også seia mykje om, men i denne konteksten blir det fort unyansert. (Sjølv er eg minimalist og definitivt ikkje hælløpar, men vil ikkje gi deg råd om ditt eller datt fottøy utan å ha vurdert løpestil/styrke/mobilitet/skadehistorikk.)
Kort sagt: Spring meir – mest roleg. Kontinuitet og moderasjon. +1 agreed
|
|
|
14/11/2013 20:23
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Barfotløpingmantra: PRR= Posture + Rhythm + Relax
Edit: Jeg er nyfrelst, løpt i to år, ikke særlig fort, men langt og høyt.
Redigert av DavidS; 14/11/2013 20:24.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
14/11/2013 21:15
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg blir sliten på slutten av et løp eller hard treningsøkt og farta går ned pleier jeg å tenke at føttene skal bevege seg i en hjulbevegelse, ikke som en pendel.
Da kommer hælene mer opp i frasparket, jeg setter beina ned mer rett under kroppen, og farta går opp.
|
|
|
14/11/2013 21:34
|
KriF
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Så....for å oppsummere litt. Jeg bør ned i vekt, har ikke veldig mye å gå på, men noe stump kan alltids skrelles bort, komme frem på foten, presse meg til å løpe fortere, bruke lettvektssko på raske turer og kanskje gå på kurs og muligens innse at jeg aldri kommer til å bli god på løping. Dette blir helgas prosjekt, da skal det løpes intervaller på tid (min/km), ikke puls + en roooolig langtur med fokus på teknikk og holdning - i morgen er det elghufsing. Også skal jeg restituere med noe annet enn rødvin.
|
|
|
14/11/2013 21:39
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Så....for å oppsummere litt. Jeg bør ned i vekt, har ikke veldig mye å gå på, men noe stump kan alltids skrelles bort, komme frem på foten, presse meg til å løpe fortere, bruke lettvektssko på raske turer og kanskje gå på kurs og muligens innse at jeg aldri kommer til å bli god på løping. Dette blir helgas prosjekt, da skal det løpes intervaller på tid (min/km), ikke puls + en roooolig langtur med fokus på teknikk og holdning - i morgen er det elghufsing. Også skal jeg restituere med noe annet enn rødvin. Husk: Søk ekspertise om løpesett, og om sko som passer for deg. Lykke til
|
|
|
14/11/2013 23:17
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Skal du bli bedre til å løpe konkurranser tror jeg nettopp at du skal gjøre mer av nettopp dette. Løp karuselløp om det finnes i nærheten, tren sammen med andre eller plukk deg ut noen Strava-segmenter som du virkelig får pusha deg på. Hvis du kan melde deg inn i en friidrettsklubb som har et tilbud eller en slags løpegruppe tror jeg det er lurt. Se på sko og slikt om du føler at det har noe for seg, eller drit i det. Folk har løpt fort til alle tider, i alt fra 80-talls tykksålede sko, turnsko og barbeint. Trening er viktigere. Når det gjelder vekta er det nok dessverre slik at det betyr noe, en tommelfingerregel er 2 sek/km/kg. Løper du halvmaraton vil du etter dette barbere vekk 3.30 med 5kg mindre kroppsvekt. Er det verdt det? Løper du forskjellige distanser, underlag og kupering i løp kan du lettere identifisere dine svake punkter og jobbe med dem. Til slutt vil nok det viktigste være å løpe så mye som mulig uten å bli skada, og for mye eksperimentering er en sikker oppskrift på det.
Hvor tenker du selv at du har et forbedringspotensiale? Jeg tipper en av disse eller begge to: 1. Du står ikke distansen. Alle kan "løpe fort" over en kortere distanse, problemet er å holde høy fart over lengre tid. Løsning: løp progressive langturer, lengre turer på terskel ig konkurranser med en viss lengde. 2. Hodet sier stopp. Du klarer ikke presse deg hardt nok, verken på trening eller konkurranser og holder deg i komfortsonen. Løsning: løp kortere konkurranser, våg å sprekke og jobb med delmål hele veien under ett løp. Klarer du 100m til i samme tempo? Hva med de neste 100m osv.
|
|
|
[Re: Boas]
15/11/2013 05:33
|
KriF
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Punkt to er nok inne på noe - det er mye vondere å presse seg på løping enn sykkel og ski, der får man jo litt pause innemellom. Og hvis jeg ikke tjener mer på vektnedgang enn det der, da tror jeg det får være - 5kg. bort blir for mye.
Jeg har planlagt et par stravasegmenter som skal løpes, kanskje gubben bør brukes til noe fornuftig - hare?
|
|
|
15/11/2013 07:04
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Dei fleste trener altfor hardt i løping.
På kort og mellomlang sikt må du gjera eit val mellom intervallbasert eller mengdebasert trening. I og med at du alt er ein ganske solid syklist, er det snarare arbeidsøkonomien enn oksygenopptaket som skal trenast opp. Ikkje spring både meir og hardare samtidig.
|
|
|
15/11/2013 07:15
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Tren intervalltrening med betoning på hurtighet og ikke puls; finn en slak nedoverbakke og kjør flere repitisjoner på maks fart, hellingen vil gjøre at du løper litt fortere enn normalt.
Varier lengdene på intervallene, start med korte og øk på etterhvert.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: dagfink]
15/11/2013 08:00
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Dei fleste trener altfor hardt i løping.
På kort og mellomlang sikt må du gjera eit val mellom intervallbasert eller mengdebasert trening. I og med at du alt er ein ganske solid syklist, er det snarare arbeidsøkonomien enn oksygenopptaket som skal trenast opp. Ikkje spring både meir og hardare samtidig. Er til dels enig i det, men dersom man ikke klarer å lide litt under konkurranser og noen ganger under trening taper man en del. Jeg tenker at det å løpe for mye rolig også er en felle, bevegelsesmønsteret er ulikt i når man løper med forskjellig tempo, litt ulikt sykling. Derfor tror jeg progressive langturer og terskeløkter hvor man har nogenlunde kontroll på tempoet er tingen for å bli bedre på distanser opp mot halvmaraton. Hurtighet kan man trene en gang i blant, og kortere intervaller for å booste O2 mot konkurranser, men ville ikke hatt fokus på det. Det å løpe fort i nedoverbakker kan hjelpe steget, men dette kan du trene på hurtige langturer.
|
|
|
|
|