Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook
|
Re: Samboere/ektefeller som ikke er venner på facebook
[Re: tron]
15/11/2013 13:41
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
ikke ødelagt av FBs veldige komprimering. Man kan laste ned originalstørrelsen fra Facebook.
|
|
|
[Re: trondmm]
15/11/2013 14:03
|
tron
Besatt
|
Besatt
ikke ødelagt av FBs veldige komprimering. Man kan laste ned originalstørrelsen fra Facebook. At du får lov til å beholde originalstørrelsen i antall piksler betyr ikke at de lar være å komprimere.
|
|
|
[Re: tron]
15/11/2013 14:10
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
ikke ødelagt av FBs veldige komprimering. Man kan laste ned originalstørrelsen fra Facebook. At du får lov til å beholde originalstørrelsen i antall piksler betyr ikke at de lar være å komprimere. Sant nok. Jeg har ikke sammenlignet det jeg kan laste ned fra fb med det jeg lastet opp.
|
|
|
[Re: silverwrx]
15/11/2013 15:01
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Verden går videre, om den går fremover er uviss gitt.
Mange FB-jomfruer og lav volum brukere. Faktum er at det i dag er en utømmelig kilde til informasjon, og at svært mange har en profil uten at jeg kjenner til antallet.
Mitt bidrag var å påpeke "merkelige bruksmønstre" hos brukere som bruker FB aktivt.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: trondmm]
15/11/2013 16:03
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er du en av svært få som har et slikt syn på det, eller så skjønner du ikke/klarer ikke å relatere til dette. Jeg har absolutt vansker med å relatere til hvor viktig du ser ut til å synes Facebook er, ja. Facebook er ingen komplett status over livet mitt til enhver tid. Det er primært et kommunikasjonsverktøy. Man trenger ikke å ha facebook som en "komplett status over livet" for at man skal klare å se poenget. Det finnes måter å bruke facebook på som ikke er så ekstreme som de du skisserer. Jeg er imellom der en plass.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: Lektoren]
15/11/2013 16:25
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Legger ut mye av barn etc på facebook er stort sett derfor jeg har facebook. Då jeg er den eneste i min slekt som bor her i landet, resten er spredd over mange andre land å vi treffes stort sett aldri.
Derimot har jeg ikke "tilfeldige bekjentskaper, tidligere klassekamerater og folk jeg i én eller annen sammenheng har møtt" som venner på facebook det synes jeg er rart. (Har heller ikke noen fra jobben, bare tidligare jobb.) Folk man har brukt 10år på å bli kvitt popper opp som 'venner' nei takk. Men kona bruker facebook på den måten.
|
|
|
15/11/2013 16:44
|
Raskall
More than words
|
More than words
Kan det være at disse menneskene trådstarter snakker om bare er veldig flinke til å bruke personverninnstillingene?
|
|
|
[Re: Raskall]
15/11/2013 18:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Kan det være at disse menneskene trådstarter snakker om bare er veldig flinke til å bruke personverninnstillingene? Det er en god teori. Jeg har en facebookvenn som skriver jevnlige statuser og legger ut bilder av diverse ting i sin hverdag. Morsom lesning som oftest, og deilig å se at ens venner koser seg. Men hvis jeg skulle ta innholdet i det han skriver og bildene han publiserer som en indikasjon på hvordan resten av familien har det så ville jeg tro at kona og barna ligger gravd ned under gressplenen. De er i hvert fall aldri å se i bildene.
|
|
|
15/11/2013 18:48
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Muttern får jaffal aldri bli venn med meg på Facebook, dessuten er jeg mot EDB.
|
|
|
[Re: Dan]
15/11/2013 19:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan det være at disse menneskene trådstarter snakker om bare er veldig flinke til å bruke personverninnstillingene? Det er en god teori. Jeg har en facebookvenn som skriver jevnlige statuser og legger ut bilder av diverse ting i sin hverdag. Morsom lesning som oftest, og deilig å se at ens venner koser seg. Men hvis jeg skulle ta innholdet i det han skriver og bildene han publiserer som en indikasjon på hvordan resten av familien har det så ville jeg tro at kona og barna ligger gravd ned under gressplenen. De er i hvert fall aldri å se i bildene. God motvekt til den digitale paranoiaen, Dan.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
16/11/2013 19:42
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kan det være at disse menneskene trådstarter snakker om bare er veldig flinke til å bruke personverninnstillingene? Det er en god teori. Jeg har en facebookvenn som skriver jevnlige statuser og legger ut bilder av diverse ting i sin hverdag. Morsom lesning som oftest, og deilig å se at ens venner koser seg. Men hvis jeg skulle ta innholdet i det han skriver og bildene han publiserer som en indikasjon på hvordan resten av familien har det så ville jeg tro at kona og barna ligger gravd ned under gressplenen. De er i hvert fall aldri å se i bildene. Det er og et tegn. Men kan være at han beskytter familien, eller spiller "alle muligheter åpne". Har noen som gir forskjellig informasjon, om jeg søker, og om en kollega søker. Bruker aktivt lister tror jeg. En annen er ikke søkbar i det hele tatt, for noen. Men har funnet en bakdør, der han liker bilder, og da kan han finnes. Og da kanjeg se hva han 'liker'. Det jeg finner da er jo. Ja. Merkverdig, når jeg vet han har kone og barn. Samboere med felles barn der. Ja. Du er tvillingfar, men fremstår singel og barnløs. De bor fortsatt sammen. Har og en venn i utsatt stilling forvaltningen i politiet, hun fant jeg heller ikke, men var der. Hun sendte da venneforespørsel, og da var hun søkbar. For meg. Men ikke for andre. De må ha/virker å ha rutiner på slikt. Finnes noen personverninnstillingstriks. Jeg forstår de bare ikke helt. Det jeg vet, at jo mer du bruker dette, jo mer kan du finne ut.
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
16/11/2013 21:51
|
Raskall
More than words
|
More than words
Synes nesten det heller virker som om du er litt for opptatt av dette. Jeg vet f. eks. om flere par som har tatt ut separasjon men har bodd i samme hus frem til alt det praktiske er i orden. Dette er ikke nødvendigvis noe de er interessert i å flagge på fjøsboka eller i det virkelige liv heller.
For meg virker det som om du enten prøver å finne noe grums på noen eller så sykler du for lite.
|
|
|
16/11/2013 22:12
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg håper fortsatt han er ironisk, men håpet er i ferd med å ebbe ut..
|
|
|
17/11/2013 09:11
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne tråden er veldig "altså, jeg har en venn med potensproblemer, og han bare lurte på atte..."
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/11/2013 09:23
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Er nå litt usikker på hva som menes med første innlegg. Er det 1. Par som ikke er venner på facern? 2. Par som ikke er "i et forhold med/gift med" hverandre på facern, men likevel har hverandre i vennelisten?
1. synes jeg er litt rart 2. vet jeg at noen har gode grunner for ikke å gå ut med. +1
|
|
|
17/11/2013 09:25
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Hva poenget med å legge bilder av ungene på Internett skal være, har jeg større problemer med å skjønne. Du mener akseptere. Du skjønner det. Du vet jo at folk også bruker ungene sine som statussymboler og noe de er stolte av. Mennesker som har et sosialt liv er opptatt av statusen sin, å bli satt pris på. Trofeunger.
|
|
|
17/11/2013 12:22
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Fordi det er uhøflig og ulovlig å legge ut bilder av folk uten deres samtykke, og små barn er ikke samtykkekompetente.
Så foreldre som sender inn bildet av barnet sitt til "Nyfødt" eller "Fødselsdags"-stripa i avisen, er uhøflige lovbrytere? Kan du forklare hvorfor en skole lovlig kan publisere bilder av barna mine på nettet med mitt samtykke, hvis du samtidig mener at jeg ikke kan gjøre det? Datatilsynet skriver at "Det er viktig at voksne viser varsomhet ved publisering av bilder av barn på nett siden barna selv ikke har noen medbestemmelsesrett." Du mener i motsetning til dem at jeg ikke har lov i det hele tatt? Joda, du har sikkert lov, i alle fall en del type bilder. Om det er klokt, er en annen sak. Der har vi sikkert forskjellig syn. Hva poenget med å legge bilder av ungene på Internett skal være, har jeg større problemer med å skjønne. Folk bruker facebook som fotoalbum, og som et kommunikasjonsmiddel med slekt og venner. Poenget er vel selvsagt?
|
|
|
[Re: Stein]
17/11/2013 14:19
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Fordi det er uhøflig og ulovlig å legge ut bilder av folk uten deres samtykke, og små barn er ikke samtykkekompetente.
Så foreldre som sender inn bildet av barnet sitt til "Nyfødt" eller "Fødselsdags"-stripa i avisen, er uhøflige lovbrytere? Kan du forklare hvorfor en skole lovlig kan publisere bilder av barna mine på nettet med mitt samtykke, hvis du samtidig mener at jeg ikke kan gjøre det? Datatilsynet skriver at "Det er viktig at voksne viser varsomhet ved publisering av bilder av barn på nett siden barna selv ikke har noen medbestemmelsesrett." Du mener i motsetning til dem at jeg ikke har lov i det hele tatt? Joda, du har sikkert lov, i alle fall en del type bilder. Om det er klokt, er en annen sak. Der har vi sikkert forskjellig syn. Hva poenget med å legge bilder av ungene på Internett skal være, har jeg større problemer med å skjønne. Folk bruker facebook som fotoalbum, og som et kommunikasjonsmiddel med slekt og venner. Poenget er vel selvsagt? Da vil jeg påstå det finnes andre, bedre egnede medier.
|
|
|
17/11/2013 18:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Mye mulig. Men ikke så mange "pakkeløsninger" som gir/gjør det samme og på en like lettvint måte. Som alt annet blir det selvsagt misbrukt, og folk er uforsiktige og uvitende, og setter seg ofte i fare for dette.
|
|
|
18/11/2013 07:19
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har tidligere tatt opp personverninnstillinger her inne. Mange har et ukritisk holdning til bilder og personvern. De jeg tar opp i denne tråden, har ikke en ukritisk personverninnstilling. Det jeg ønsker med denne tråden er at folk er bevisste personverninstillingene. Som flere her påpeker, så er det den ukritiske bildebruken (m.m) som kan være et problem også nevnes her. Er man god på personverninstillinger, og lister, kan slikt skjules. Og mange er gode på det. Noen er helt ukritiske. Man kan legge ut bilder av nær familie, som kun nær familie kan se. Og man kan skjule mye, og man kan finne mye. Ikke det at jeg bruker mye tid på det, det er mer som et interessant tankestudie. Digitale medier styrer mye av vår hverdag. Tipper mange her inne og bruker mye tid, det er bare det at flaten er forumet, og ikke FB, eller kanskje begge? I snitt bruker vi 3kvarter på FB (2012), Tre kvarter om dagen Det begynner å bli et visst omfang på tiden vi bruker på å skrive statusoppdateringer, dele lenker og like andres statuser på nettstedet som i begynnelsen av oktober rundet en milliard brukere verden over. TNS Gallup har gjennom spørreundersøkelsen Interbuss funnet ut at den gjennomsnittlige norske Facebook-brukeren benytter Facebook cirka tre kvarter hver dag. Tallet bygger på et snitt av målinger foretatt det siste året, og det er snakk om aktiv bruk i en eller annen forstand, ikke bare pålogget tid. Mest tid har unge brukere å avse på nettsamfunnet, de mellom 15 og 29 år bruker Facebook omtrent en time daglig. Brukere over 60 år, derimot, tilbringer ikke mer enn rundt et kvarter på Facebook om dagen. Statistikken viser i tillegg at kvinner i snitt bruker noe mer tid på Facebook enn menn.
|
|
|
18/11/2013 08:10
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis de som bruker Facebook har mer kontakt med sine kjente enn de hadde før de begynte å bruke den - noe som ikke høres så usannsynlig ut - er det vel ikke kun negativt.
|
|
|
18/11/2013 12:52
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Er dette en ny "hjelmløs" tråd?  Må jo være trolling?
|
|
|
|
|