Hmmmm, asylmottak av type "Transitt" i nabolaget
|
Hmmmm, asylmottak av type "Transitt" i nabolaget
10/11/2013 10:29
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I forbindelse med at UDI skal øke kapasiteten på sin Transitt avdeling med 600 plasser på østlandet har jeg vært så heldig at et kompleks i nabolaget mitt har havnet på anbudsrunden til UDI. Komplekset er en del av et større anbud som et såkalt "Desentralisert mottak" og er på ca 500 m2 boligflate med anslagsvis 16-20 boenheter i form av leiligheter av forskjellig størrelse og ligger i et ellers vanlig villaområde en drøy km til det lokale bygdesentrumet. Anbudet som ligger inne fra den private "driftoperatøren" er på totalt 100 plasser hvor resten er fordelt på vanlige hus og leiligheter komplekset i min umiddelbare nærhet vil stå for ca 40% av den totale kapasiteten. Kommunen er ikke veldig happy for initiativet fra disse utenombygdingene som har sendt inn anbudet, naturlig nok siden et asylmottak kommer til å belaste allerede bortimot sprengte offentlige tjenester enda mer. Problemet er bare det at UDI ikke trenger å ta hensyn til hva politikere og innbyggerne måtte mene noe de fleste vel har fått med seg etter å ha lest om hvordan opprettelsen av mottaket drapsmannen på Valdresekspressen gikk for seg. Jeg fikk vite om planene for noen uker siden, men det har vært mye hemmelighold rundt hva dette skulle være fra det private selskapet som har sett en "Bussinessopportunity" i et fredelig lokalsamfunn på indre østlandet, og som tidligere ansatt i den bransjen så tenkte jeg bare å vente og se hva som skjedde. Dvs på Fredag hadde jeg litt tid til overs og mailet, googlet og ringte litt rundt og fant ut at det dreier seg om Transittmottak, jeg regner med at for de fleste her inne så er det unødvendig å si mer om det, men for evt uinnvidde så er det bare å google Refstad transittmottak, Torshov transittmottak, Kasper transittmottak, Persaunet transittmottak, Mysebu transittmottak, Lier transittmottak for å nevne noen. Videre på veien finner jeg ut at å plassere disse belastede mottakene ut av områdene rundt hovedstaden antakeligvis er en del av ny strategi fra UDI sin side for å gjøre avstanden til jaktmarkene til beboerne på disse mottakene lengre og at dette igjen skal føre til at det blir vanskeligere å bedrive ran, voldtekter, salg av dop ol. Da regner jeg med at det er unødvendig å argumentere for hvorfor jeg plutselig har fått litt dåriigere tid med å få kartlagt evt muligheter for å kunne stoppe eller trenere denne etableringen og lurer egentlig bare på om noen har forslag til hva som evt skulle kunne gjøres. UDI har dårlig tid så en eller annen klage med en om enn liten men reel mulighet for å forpurre planene som kan løpe litt rundt i det byråkratiske/sivilrettslige systemet en mnd tid eller to vil antakeligvis være nok. På forhånd takk
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Hmmmm, asylmottak av type "Transitt" i nabolaget
[Re: sanouka]
10/11/2013 10:41
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Har du noen som helst mulighet til å gjøre noe som helst? UDI har vel som vane å ikke prioritere andre interesser en sine egne.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
10/11/2013 10:46
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Plasser alle asylmottakere og vindmølleparker her i Oslo Øst, så kan dere på bygda kose dere.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
10/11/2013 11:55
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Nå kjenner ikke jeg til hvordan asylmottak er organisert, men såvidt jeg kan forstå, så må vel tomten der man har transittmottak være regulert for næringsvirksomhet, og ikke bolig for at dette skal være lov. Du kan sjekke reguleringsplanen i kommunen og se om de aktuelle eiendommene er regulert på en måte som gjør at det er lov å bruke dem som motak.
Øyvind
|
|
|
[Re: rockphotog]
10/11/2013 12:26
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Plasser alle asylmottakere og vindmølleparker her i Oslo Øst, så kan dere på bygda kose dere. hehe ser den, men å flytte en gjeng med gangstere med målsetting/tro/forhåpning om at de skal utføre mindre skade til små bygdesamfunn kan vel neppe heller sees på som et særlig smart resonnement eller langsiktig løsning. Vindmøller er det andre enn meg som ikke vil ha.
|
|
|
[Re: oevk]
10/11/2013 12:35
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå kjenner ikke jeg til hvordan asylmottak er organisert, men såvidt jeg kan forstå, så må vel tomten der man har transittmottak være regulert for næringsvirksomhet, og ikke bolig for at dette skal være lov. Du kan sjekke reguleringsplanen i kommunen og se om de aktuelle eiendommene er regulert på en måte som gjør at det er lov å bruke dem som motak. Det er her "Desentralisert" kommer inn i bildet, for da slipper UDI å forholde seg til teknisk/byråkratiske hindre som bruksendring mm. Dette har jo vært det eneste verktøyet kommuner som ikke har ønsket mottak har kunnet benytte for om ikke annetå trenere prosessen. Fylkesmannen pleier jo som oftest å gå inn og underkjenne avgjørelsen likevel, men i noen av tilfellene så har jo kommunen lyktes siden UDI ofte har dårlig tid og som oftest overskudd av tilbydere på anbudsrundene. Med "Desentralisert" først i navnet på mottaket så er altså denne muligheten for å forsinke/trenere prosessen med et pennestrøk forsvunnet, ikke rart at UDI uttaler at desentraliserte mottak er fremtidens driftsform 
Redigert av sanouka; 10/11/2013 12:52.
|
|
|
[Re: ]
10/11/2013 12:42
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nja, ta det som en mann. Vi må jo dele på oppgavene her til lands. Hvis ikke ditt nabolag, så blir det noen andres nabolag. Skulle gjerne ha tatt litt lett på det, men hvis dette opplegget utvikler seg som på de tidligere/eksisterende transittmottakene så er jeg fu....ed når jeg finner at vi må flytte. Hvis jeg i det hele tatt får solgt så vil antakeligvis egenkapitalen være spist opp i form av et svalestup på verdien av kåken. Få som i utgpkt ønsker å bo tett på et asylmottak og et transittmottak er det ihvertfall ingen som ønsker seg når man skal realisere familiedrømmen.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
10/11/2013 13:08
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har du noen som helst mulighet til å gjøre noe som helst? UDI har vel som vane å ikke prioritere andre interesser en sine egne. Tja er redd du i store trekk har rett, men som nevnt lengre opp i tråden er dette noe jeg ikke har råd til, hverken økonomisk eller livskavlitetsmessig, all den tid erfaringene fra denne type mottak er så entydig negative for nærmiljøet. Så jeg må, om ikke annet, snu hver stein for å se om noe lar seg gjøre. Selv om resultatet av et transittmottak her oppe ikke er gitt så viser alle erfaringer så langt at muligheten for et rent bombenedslag i nabolaget er høyst sannsynlig. Det hører også med til historien at jeg har jobbet i systemet og at det bare er brøkdelen av hendelser som blir rapportert i media. Oppslagene kommer når politiet dukker opp i forbindelse med feks knivepisoder ol, men alle de "hverdagslige" hendelsene som feks nasking, mindre vinningsforbrytelser, truende/nærgående adferd mot lokalbefolkningens feminine representanter, truende adferd og generell uhyggespredning i nabolaget kommer sjelden frem på google søk siden de ikke har blitt dekket av pressen.
Redigert av sanouka; 10/11/2013 13:12.
|
|
|
10/11/2013 13:19
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
[quote=Jomar Henriksen]Har du noen som helst mulighet til å gjøre noe som helst? UDI har vel som vane å ikke prioritere andre interesser en sine egne. Tja er redd du i store trekk har rett, men som nevnt lengre opp i tråden er dette noe jeg ikke har råd til, hverken økonomisk eller livskavlitetsmessig, all den tid erfaringene fra denne type mottak er så entydig negative for nærmiljøet. Så jeg må, om ikke annet, snu hver stein for å se om noe lar seg gjøre. Selv om resultatet av et transittmottak her oppe ikke er gitt så viser alle erfaringer så langt at muligheten for et rent bombenedslag i nabolaget er høyst sannsynlig. Det hører også med til historien at jeg har jobbet i systemet og at det bare er brøkdelen av hendelser som blir rapportert i media. Oppslagene kommer når politiet dukker opp i forbindelse med feks knivepisoder ol, men alle de "hverdagslige" hendelsene som feks nasking, mindre vinningsforbrytelser, truende/nærgående adferd mot lokalbefolkningens feminine representanter, truende adferd og generell uhyggespredning i nabolaget kommer sjelden frem på google søk siden de ikke har blitt dekket av pressen.
Redigert av sanouka; 10/11/2013 13:20.
|
|
|
10/11/2013 16:40
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg vet ikke helt hva du prøver å insinuere ang mitt (a)politiske ståsted, men det er jo helt klart at et visst parti med mer enn 16.5% stemmene ved forrige valg antakelig hadde gjort denne tråden overflødig siden de med med et solid flertall hadde sørget for å begrense mobiliteten for denne begrensede gruppen med akk så altfor synlige "asylsøkere", jeg ser den. Velet i gata er så klart allerede på saken og jeg regner med at så fort nyheten om transitt sprer seg så vil det dukke opp mange med en felles agenda og at det kommende annonserte kommunestyremøtet med mottak som tema kommer til å bli en heit affære. Jeg har allerede lagt noen planer på hva som kan gjøres, men alt som kan tenkes å komme inn av gode ideer er smart å ha klart for seg før man går i et fellesmøte med et resignert kommunestyre og dets befolkning. Min oppgave, hvis ingen andre tar den og har en plusibel plan, vil være å tenne et håp om at det kan la seg gjøre å stoppe det og da snakker jeg ikke om fakkeltog bare sånn at det er klart  Stemningen her oppe er jo, med rette, at det veldig lite vi kan gjøre hvis UDI bestemmer seg for mottaksdrift her oppe og det å få snudd pessimistene til faktisk å tro noe annet kan faktisk være den første vanskelige oppgaven.
Redigert av sanouka; 10/11/2013 16:42.
|
|
|
10/11/2013 17:14
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Var det meg som kom i denne situasjonen, ville jeg forsøkt å spore opp en advokat som har erfaring med denne type situasjoner. Det er forvaltningsmessige tunge saker å sette seg inn i på egen hånd. Dessuten kan det jo være at han/hun kjenner til noen treneringstriks.
Nettopp og derfor har jeg bla annet laget denne tråden på TS. Kanskje finnes han eller hans tidligere klient her eller sykkelkompis for den del seg på dette forumet. Alle stein må som kjent snus 
|
|
|
10/11/2013 19:28
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Jeg aner ikke hva du kan gjøre for å ikke få dette mottaket som nærmeste nabo, men om mottaket kommer så tror jeg at beste måten å takle det på helt enkelt er å være positiv.
Med det mener jeg at man bør mobilisere naboer/kommune/idrettslag/etc til å velkomne asylsøkerne mest mulig. Hvis de a: blir kjent med dere, b: blir inkludert i en gjemenskap, c: får noe å bruke all venting på, om det så er fingerhekling, foppall, matlagningskurs, bridge, stavgangsturer, så kommer problemene å minske tilsvarende. Tror nå jeg.
Ja, det kommer alltid å være noen som bruker asylsøknaden som en billett inn i landet for å stjele, selge dop og lage faenskap, men dette gjelder langt fra alle. Og hvis man faktisk har snakket med naboene sine, hilst på de og vet hva de heter så tror jeg at terskelen for å stjele fra akkurat de blir betraktelig høyere.
Jeg tror at mye av problemene rundt mottakene kommer fra all tristess, venting og usikkerhet om fremtiden.
|
10/11/2013 19:33
|
epsilone6
Entusiast
|
Entusiast
Du vet hva et transittmottak er?
|
|
|
[Re: epsilone6]
10/11/2013 19:41
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du vet hva et transittmottak er? Åpenbart ikke
|
|
|
10/11/2013 19:51
|
Gjermundfjeld88
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg bor på lierskogen, ikke så veldig langt fra transittmottaket her, men flyttet hit etter det brant, så har ikke opplevd noe som helst, er derimot spent på hvordan det blir siden det blir bygget opp igjen.
|
|
|
[Re: Gjermundfjeld88]
10/11/2013 19:58
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg bor på lierskogen, ikke så veldig langt fra transittmottaket her, men flyttet hit etter det brant, så har ikke opplevd noe som helst, er derimot spent på hvordan det blir siden det blir bygget opp igjen. At du ikke opplever noe særlig der etter at beboerne overtente det fordi de ikke var fornøyd med menyen er jo ikke så rart all den tid beboerne ble flyttet til andre mottak og fikk fortsette ugjerningene sine der. http://dt.no/nyheter/dognbemanning-etter-asylbrak-1.5492496 Jeg vil anta at hvis du snakker med naboene dine så er nyheten om at det skal bygges opp igjen neppe noe det danses samba over. http://dt.no/nyheter/naboer-ble-livredde-1.5438987
Redigert av sanouka; 10/11/2013 20:04.
|
|
|
10/11/2013 20:26
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Hmm, jeg har virkelig ikke peiling, og jeg er jo også en anti-bondelands-slask, men jeg må jo pønske ut noe i all terrengsykkel-kollegialitet.
Jeg tror det må finnes en hel del krav til standard ved slike mottak. Jeg tror jeg ville alliert meg med noen i kommunen, og gjerne kommuneoverlegen for å se om dere kan finne på noe angående f.eks støy, sopp, vannforhold, handicap-tilrettelegging, brannfare, osv for å trenere.
En klage på vegne av støyforhold for stakkars flyktninger grunnet sementblander og sprengning på nabotomta kunne vært kult å prøve :-)
|
|
|
10/11/2013 20:32
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takker for helsepolitisk innspill, men som nevnt tidligere i tråden så unngår UDI og driftsoperatør alle slike muligheter for trenering ved å leie vanlige utleie enheter samt lage et kontor for de ansatte et annet sted enn i selve boenhetene. Da er det (så langt) bare å putte ordet desentralisert først i mottaksnavnet og veien er åpen......
|
|
|
10/11/2013 20:32
|
Gjermundfjeld88
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg bor på lierskogen, ikke så veldig langt fra transittmottaket her, men flyttet hit etter det brant, så har ikke opplevd noe som helst, er derimot spent på hvordan det blir siden det blir bygget opp igjen. At du ikke opplever noe særlig der etter at beboerne overtente det fordi de ikke var fornøyd med menyen er jo ikke så rart all den tid beboerne ble flyttet til andre mottak og fikk fortsette ugjerningene sine der. http://dt.no/nyheter/dognbemanning-etter-asylbrak-1.5492496 Jeg vil anta at hvis du snakker med naboene dine så er nyheten om at det skal bygges opp igjen neppe noe det danses samba over. http://dt.no/nyheter/naboer-ble-livredde-1.5438987 Var nok litt vag, jeg er veldig klar over det. Og jeg er superhappy med at mottaket er stengt. Og siden mottaket i oslo skal flyttes til lier får jeg får gå med revolvern på innerlomma ;-)
|
|
|
11/11/2013 07:53
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hehe ingen bombe akkurat, men UDI gjorde seg nettopp utilgjengelige når jeg ville ha bekreftet at det faktisk dreier seg om transitt. Fikk en mailadr som jeg kunne sende spm til.....fikk beskjed om at hvis jeg var heldig ville jeg få beskjed på onsdag..........Å ikke gi svar er jo et svar det også så da veit jeg om ikke annet at det er transitt som er planen. Hører med at anbudsteksten ikke er til å misforstå, men bare for å være 110% hadde jeg lyst til å få det bekreftet.
|
|
|
11/11/2013 09:20
|
ArthurDent
Nytt medlem
|
Nytt medlem
|
|
|
11/11/2013 16:29
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Alle lykkeønskninger tas imot med takk 
|
|
|
11/11/2013 17:11
|
Pluto
Avhengig
|
Avhengig
Skaff deg en stor sinna bikkje, hilsen Lierskogenbeboer.
|
|
|
[Re: Pluto]
11/11/2013 17:14
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skaff deg en stor sinna bikkje, hilsen Lierskogenbeboer. Så langt det klart beste tipset 
|
|
|
11/11/2013 18:18
|
Chillpadde
Entusiast
|
Entusiast
Ennå bedre; en kjælegris. Smør den inn med ribbefett, gi den en stripe amfetamin og slipp den løs i nabolaget :-) 
|
|
|
11/11/2013 19:09
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ennå bedre; en kjælegris. Smør den inn med ribbefett, gi den en stripe amfetamin og slipp den løs i nabolaget :-)  Funker vel forøvrig kun på den nordafrikanske delen av gangsterene. Nigerianerne er kristne tror jeg.
|
|
|
11/11/2013 19:43
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Spør redaksjonen om dere kan få brunt brukergrensesnitt.
|
|
|
11/11/2013 22:31
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du har et poeng Jokis, oppfordrer meg selv og andre til å begrense seg og holde en saklig tone, jeg forbeholder meg dog retten til å være kritisk til en del av asylsøkerne som kommer og at det å hevde at å få et transittmottak inn i nabolaget ikke er ønsket. Hvorfor skal jeg holde kjeft å ta i mot når Jan Bøhler jubler og sier at han har jobbet i årevis for at Refstad skal legges ned og det havner i mitt nabolag? http://www.nrk.no/norge/_-soker-asyl-for-a-selge-narkotika-1.11339027
|
|
|
12/11/2013 07:41
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
12/11/2013 17:51
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Ennå bedre; en kjælegris. Smør den inn med ribbefett, gi den en stripe amfetamin og slipp den løs i nabolaget :-)  Funker vel forøvrig kun på den nordafrikanske delen av gangsterene. Nigerianerne er kristne tror jeg. Nigeria er begge deler. Stadig i nyhetene om bombing av kirker og greier.
|
|
|
|
|