Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Låne sykkel til norseman?

Låne sykkel til norseman? #1709894 05/11/2013 22:37
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Da var jeg så "heldig" å få en plass i norseman, og nervene begynner å melde seg...

Jeg har for tiden ikke racersykkel, det nærmeste jeg har er en stål cx, det kan jo gå, men tviler på det er optimalt på denne etappen.

Har liksom nokk å bruke penger på hva gjelder utstyr og selve gjennomføringen. Så lurer på muligheten for å få lånt/leid tempo eller racer. Har noen et tips om hvor jeg kan få leid sykkel eller om noen har noe de kan tenke seg å låne ut? Jeg er 195 høy og trives på vanlige xl rammer

grove sykler og mørk musikk
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1709943 06/11/2013 07:39
X
Xenon Offline
Entusiast
Entusiast
X
Kjøp en racer og en tempobøyle!
Jeg antar du "kun" skal gjennomføre (det er en prestasjon uansett!) og ikke kjempe om seier. Da vil vanlig racer og tempobøyle være godt nok!

Om du har håp om å prestere til sort t-skjorte bør du kanskje skaffe deg en aerodynamisk hjelm (tempohjelm eller aero-landeveishjelm (Giro air attack eller specialized evade)), vurdere lettere hjul med høy profil, aerodynamisk ramme (tempo eller aero-landeveissykkel) og annet "tempo-snadder"!

Se forøvrig aero-artikkelen i siste utgave av Landevei (det med Hushovd på forsiden). ICON_SMILE

Lykke til!

Redigert av Xenon; 06/11/2013 07:40.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1709962 06/11/2013 08:21
olechr Offline
More than words
More than words
For å si det slik. Hvis du ikke har sykkel selv så er det ikke noe poeng å stille opp i mine øyne. Du må trene ganske mye på den sykkelen før selve rittet, så tviler på at noen kan låne deg en sykkel store deler av sommeren.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1709987 06/11/2013 08:44
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Kjøp deg en billig vanlig racer og bruk den. Låne temposykkel bare til dette vil være ganske dødfødt.. Skal det gå fortere med temposykkel må du trene en del på den på forhånd slik at du tåler å sitte i bra stilling så lenge..

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710000 06/11/2013 09:02
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Kjør racerdekk på CX'en og lån tempobøyle av meg for å teste.

LarsB

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710005 06/11/2013 09:10
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Høres bra ut larsb:-) kan være greit å teste, cx'en er jo beste alternativet på mange måter så lenge jeg kan sykle fort nokk på den

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710008 06/11/2013 09:21
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: haavardhun
Høres bra ut larsb:-) kan være greit å teste, cx'en er jo beste alternativet på mange måter så lenge jeg kan sykle fort nokk på den

Man sykler fortere på en CX man har en del mil på enn å låne en temposykkel. Så det er bare å kjøre på.

Ambassadør for Scott.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710030 06/11/2013 09:59
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg er skeptisk til en sykkelkross med tempobøyle. Temposykler er veldig stabile i fartsretning, sykkelkrosser er på motsatt ende av skalaen, landevei er omtrent midt i. Jeg kjenner til noen som har syntes at tempobøyle på landeveissykkel har vært litt i det meste laget. Men det er jo bare å prøve. Om det funker for deg er det jo ikke noe problem.

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710043 06/11/2013 10:26
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg har blitt kontaktet av en snill sjel med temposykkel som er villig til å leie ut fra nå til august, sjekker ut dette før jeg gjør noe mer, for et forum!!:-)

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710064 06/11/2013 11:00
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Gratulerer! Jeg hadde ikke like flaks i år som i fjor, men har fått jobben med å skremme en kompis opp Gaustatoppen i stedet. Det blir nesten like gøy.

Siden du ikke allerede har landevei- eller temposykkel regner jeg med at du ikke har særlig erfaring fra triatlon, og at sykkel er din relativt sterkeste side. Det er bra. Sykkel er den største delen av Norseman, og sannsynligvis der du kan hente mest (alternativt tape minst) tid.

Dersom denne sykkelen passer deg burde du ta i mot dette tilbudet med åpne armer, få sykkelen på rulla asap og bygge grunnlag i vinter. Norseman er langt, og det er viktig at du får en komfortabel sittestilling, men du bør ikke være så komfortabel at du klarer å holde tempostillingen i 6-7 timer i ett strekk. Du får hvile ryggen i de fem fine stigningene du kan glede deg til.

Lykke til!

Redigert av helomoto; 06/11/2013 11:00.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710067 06/11/2013 11:08
X
Xenon Offline
Entusiast
Entusiast
X
Jeg har blitt kontaktet av en snill sjel med temposykkel som er villig til å leie ut fra nå til august, sjekker ut dette før jeg gjør noe mer, for et forum!!:-)

Det er gull! Men skaff deg egen aerohjelm ICON_WINK

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710069 06/11/2013 11:15
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Triathlon er nytt for meg, men racer har jeg hatt i lengre tid. Sykkelsamlinga mi er ganske dynamsik, så akkurat nå er cx det som ligner mest, men nå har jeg jo fått et gulltilbud.

Syklinga er min styrke ja, og siste året har jeg trent mye løping. Førstepri nå til vintern blir å lære crawling skikkelig og få inn noe mengdetrening i basseng.

Målet er å gjennomføre, jeg blir storfornøyd med hvit t-skjorte:-)

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710077 06/11/2013 11:23
olechr Offline
More than words
More than words
Prøv ut litt. Selv flere av de som har vunnnet rittet har kjørt vanlig sykkel med tempobøyle og ikke temposykkel.

Man må ha mange timer på tempo sykkel for at man skal sykle fortere på det enn på en vanlig sykkel på en så lang distanse og med såpass mye oppover.

Lykke til i hvertfall.

Ambassadør for Scott.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710079 06/11/2013 11:26
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Fullt klar over det, men vi prøver så har jeg tid til å komme opp med alternativer.

Takker, jeg gru/gleder meg

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710082 06/11/2013 11:27
olechr Offline
More than words
More than words
He he skjønner godt den gru/gleder følelsen. Hadde det ikke vært for at jeg svømmer som en anbolt (drukner) så er det noe jeg kunne tenlt meg selv også.

Ambassadør for Scott.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710110 06/11/2013 12:04
kjull Offline
Besatt
Besatt

Syklinga er min styrke ja, og siste året har jeg trent mye løping. Førstepri nå til vintern blir å lære crawling skikkelig og få inn noe mengdetrening i basseng.

Målet er å gjennomføre, jeg blir storfornøyd med hvit t-skjorte:-)

Drit i mengde i bassenget. Fokuser på teknikk. Går ikke fortere av repetere dårlig armtak, beinspark, linje eller rotasjone ørten tusen ganger eller meter, det sørger bare for at feilene i teknikken setter seg bedre! Mengde på svøm tar du ute til sommeren, i vinter terper du teknikk inne. Med guiding! Og ja, svømming er korteste tiden, men det er forskjell om du kan begynne å refille karbohydrater etter 70 minutter istedet for 110 minutter når du skal holde det gående noen timer. Å starte med å kjøre tanken skåltom er tungt, så svømming syns jeg det er verd å prioritere - også :-)

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710249 06/11/2013 16:19
W
wessel Offline
Entusiast
Entusiast
W
Jeg ville ikke kjørt Norseman på temposykkel. Bruk en vanlig racer med bøyle eventuelt sett på bøyle på CXen. Temposykler er (som regel) litt tyngre og krever mange timer tilvenning. Du sykler raskere på en, for deg, komfortabel sykkel. Mindre "vondter" som hemmer deg bevisst / ubevisst mot slutten av syklingen / starten på løpingen. I tillegg kjører de fleste raskere oppover og nedover på en vanlig racer.

Målet ditt er å fullføre. Da trenger du ikke / vil du ikke bruke temposykkel.

Noen som bruker tilsynelatende temposykkel på Norseman, men det er egentlig ombygd racer.

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710305 06/11/2013 18:34
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Gratulerer, synd ikke jeg var like heldig :-(

Uansett, så lykke til.

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710730 07/11/2013 20:27
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Hei Haavard og gratulerer med startplass til "The Ultimate triathlon on earth".

Jeg digger temposykkel og er ikke i tvil om at en korrekt innstilt temposykkel (eller racer m clip on) er raskere enn en racer selv med så mange høydemeter som Norseman-løypa har. Alle de beste i årets Norseman hadde temposykkel etter det jeg kunne se. Det forutsetter selvsagt at du trener på temposykkelen frem mot konkurransen.

Jeg har skrevet mye om triatlon her: http://triallan.com/ultimate-guide-til-triatlon/. Der står det mye om Norseman, svømming, aerodynamikk osv.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: olechr] #1710732 07/11/2013 20:29
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: olechr
He he skjønner godt den gru/gleder følelsen. Hadde det ikke vært for at jeg svømmer som en anbolt (drukner) så er det noe jeg kunne tenlt meg selv også.

Jeg kan lett lære deg å svømme helt ok. En våtdrakt med mye oppdrift i beina gjør underverker for "linjen" og den hydrodynamiske motstanden ICON_SMILE

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: AllanHov] #1710755 07/11/2013 21:32
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Er det noen regel ift hvor mye oppdrift man kan ha i våtdrakten?

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: Øyvind V] #1710765 07/11/2013 22:11
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Øyvind V
Er det noen regel ift hvor mye oppdrift man kan ha i våtdrakten?

Regelen går på maksimal tykkelse i neoprenen og er satt til 5 mm. Det er mange drakter som har den tykkelsen uavhengig av pris, men gode våtdrakter har ofte en mer komplisert sammensetning av forskjellige type/tykkelser neopren. F.eks. 5 mm i beina og 3 mm i overkroppen samt mer fleksibelt neopren rundt armer og halsregionen.

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: AllanHov] #1710771 07/11/2013 22:26
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: AllanHov

Jeg kan lett lære deg å svømme helt ok. En våtdrakt med mye oppdrift i beina gjør underverker for "linjen" og den hydrodynamiske motstanden ICON_SMILE

He he redningsvest og flyteegg er det som må til for meg :-P

Ambassadør for Scott.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710779 07/11/2013 23:20
B
Bjørn Arne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hva med å sette slicks på terrengsykkelen og heller bruke noen spenn på en god svømmedrakt?

Hva trenger du mest for å "overleve" en slik happening?

Temposykkel er bare bull-shit hvis du ikke har ambisjoner om topp 5 eller annet nirvana opplegg :-)

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: Bjørn Arne] #1710787 08/11/2013 02:10
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Bjørn Arne
Temposykkel er bare bull-shit hvis du ikke har ambisjoner om topp 5 eller annet nirvana opplegg :-)

Og en lett og rask terrengsykkel er bare bull-shit på Birken om du ikke har ambisjoner om topp 5?

Jeg har aldri forstått hvorfor noen mener at godt utstyr er for de raskeste. Er det fornuftig at de trege skal bli enda tregere pga dårlig utstyr?

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: AllanHov] #1710795 08/11/2013 07:21
X
Xenon Offline
Entusiast
Entusiast
X
Er det fornuftig at de trege skal bli enda tregere pga dårlig utstyr?

Hør hør!

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: AllanHov] #1710806 08/11/2013 07:55
olechr Offline
More than words
More than words

Jeg har aldri forstått hvorfor noen mener at godt utstyr er for de raskeste. Er det fornuftig at de trege skal bli enda tregere pga dårlig utstyr?

Noen ganger så er det faktisk slik. Jeg vet om folk som sykler 10 km tempo fortere med racer enn med temposykkel. Hvis farten ikke er så fryktelig høy så har en temposykkel mye mindre å si. Ganske stor forskjell på en som snitter på 30 km i timen og en på 40. Når det gårs saktere så har ikke luftmotstand så mye og si. Da vil i mange tilfeller den komfortable sittestillingen på en vanlig racer gjøre at man sykler fortere.

Skal man sykle fort på temposykkel over så lang distanse så må man også jobbe mye med sittestilling samt trene veldig mye på tempo. Selv hadde jeg en temposykkel jeg prøvde å få til i 1,5 år når jeg satset norgescup. Jeg kjørte fortere på tempo sykkel opp til 20-25 km. Var distansen lengre enn dette så kjørte jeg like fort på en racer med skikkelige hjul og evnt en bøyle.

Ambassadør for Scott.
Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun] #1710846 08/11/2013 09:24
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Først av alt, takk for at du beriker denne tråden Allan, føler meg beæret, bloggen din er vel en av grunnene til at jeg i det hele tatt begynte å tenke på Norseman:-)

Jeg meldte meg på i år da jeg har tenkt på dette lenge og tenke at før eller siden må jeg starte å søke, er jo veldig mange om beinet, mange har søkt 4-5år på rad uten å få plass. Så i hodet mitt tenkte jeg at jeg søker i år, ikke får plass, trener litt til og søke neste år. Skjebnens ironi er jo selvfølgelig at jeg får plass på første forsøk:-/ jeg hadde to døgn på meg til å angre, men jeg tenkte som så at det blir nå eller aldri, lets go!

Jeg startet ikke denne tråden for å tigge meg til en sykkel, mer for å høre hvordan jeg burde prioritere og om noen tilfeldigvis hadde en temposykkel hengende på en vegg( slår meg ofte når jeg ser annonser på temposykler at de neste ikke er brukt), og det var det jo:-) søndag kveld skal jeg se på en, eieren mener den e ganske høy i front, så det er ikke umulig at jeg kan finne en stilling som funker. Hvis ikke blir det å tråle etern etter en billig ræser og tilpasse denne. Norseman er jo ikke en etappe hvor man ligger 18mil sammenkrøket i bøyla, man har jo en god porsjon oppoverbakker, det er vel de lange draga oppe på fjellet med vinden som største hinder at en aerodynamisk sittesilling kan hjelpe.

Allan, har du tips til en våtdrakt som kan gi grei oppdrift uten å drepe hele budsjettet mitt? Rundt 2000kr er ønskelig.

Og så til amatører og billig utstyr; Da jeg gikk på musikklinja på vgs hadde jeg en lærer som ville ha dattera si til å begynne å spille cello(hun ville selv også), på en klassetur til London kjøpte han en "begynnercello" til henne for nesten 50 tusen kroner. Jeg måtte bare spørre han om dette var helt nødvendig, han svarte at det var ikke vits å kjøpe noesom bare ville drepe gleden ved å spille, skulle hun begynne å like det, skulle hun få skikkelig utstyr:-) strykeinnstrumenter og sykler kan ikke sammenliknes, me litt av poenget er jo det samme...

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: olechr] #1710992 08/11/2013 15:36
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Hvis farten ikke er så fryktelig høy så har en temposykkel mye mindre å si.

Akkurat der er jeg sterkt uenig. Ref: http://triallan.com/2013/08/17/rask-vs-treg-syklist-betydning-av-aerodynamikk/

Men du har rett i at komfort er svært viktig og at du derfor kan sykle raskere på en godt innstilt racer kontra en ny og gjerne dårlig innstilt temposykkel. Det er nok et spørsmål om tilpasning for jeg ser ingen grunn til at det å sykle med temposykkel/racer med clip on skal være mindre behagelig enn vanlig racer.

Re: Låne sykkel til norseman? [Re: AllanHov] #1711003 08/11/2013 16:08
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg har god erfaring med drakter på salg fra CRC. Det er vel salg på tri-utstyr der i disse dager?!? Mulig man får lokalt, men har ikke funnet noe i nærheten av så gode priser her i Norge. Må gamble på størreslse da, har gått fint for min del ved å lese størrelsesguide til produsetn... Har forresten en "billigere" variant fra Speedo du kan prøve/låne? Er ca. 197 selv.

Thomas

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino