Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Proff utbedring av rustskade på bil

Proff utbedring av rustskade på bil #1709339 04/11/2013 20:40
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Til min fortvilelse har jeg oppdaget en liten, men lei rustflekk på min ellers ganske strøkne, men 10 år gamle bil. Jeg planlegger å beholde bilen i mange år til, og vil absolutt ikke at den skal råtne på rot. Flekken sitter kinkig til, akkurat i overgangen mellom hjulbue og kanal på venstre bakhjul. Jeg ble anbefalt å oppsøke Bilkosmetikk for en gratis evaluering, hvilket jeg gjorde. De fikser det for 4000,-, men uten garanti fordi det nettopp er rust. Det er ikke deres greie. De mente jeg burde oppsøke et tradisjonelt karosseriverksted som evt vil skjære ut og sveise på nytt stål om det trengs. De mente det fort vil koste 15000 hvis det kommer "innenfra". Vesentlig mindre hvis det kun er overflaterust.

Så er spørsmålet: Kan noen anbefale et verksted i Oslo-området som er gode på slike ting?? Har ikke lyst til å hive meg over den første og beste i Gule Sider, som for alt jeg vet pirker litt med en skrutrekker før de lakkerer og fakturerer meg 10.000. Jeg betaler selvsagt det det koster, men vil være trygg på at det blir gjort en skikkelig jobb.

Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Pennypacker] #1709452 05/11/2013 08:19
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har god erfaring med disse gutta

http://www.gladengen.no/

Gjort plettfritt arbeid til forhåndsavtalt pris ved begge anledninger jeg har vært der.
Ved den ene anledningen var rustskaden mye større enn antatt slik at de måtte rustsveise, men de holdt seg likevel til avtalt pris (som var rimelig i utgangspunktet) og slikt gir stort kudos i min bok

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Pennypacker] #1709581 05/11/2013 12:13
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Gå over hele bilen og sjekk for rustangrep andre steder også. Kjipt å betale mye for fiks av en flekk for så å oppdage flere andre.
Hva slags bil er det snakk om?

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Pennypacker] #1709655 05/11/2013 14:36
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Jeg lurer på det noe av det samme. 11 år gammel bil i relativt god form mekanisk, med lav km. Bilen gikk akkurat gjennom EU-kontroll med glans, og jeg kan godt tenke meg å beholde den noen år som ekstrabil.

Den brune døden har dog begynt å melde sin ankomst. Det ser tilsynelatende ut som det kun er overflaterust. Hadde det bare vært et par flekker hadde jeg gått løs på det med en gang, men det ser ut til å være små antydninger til rustdannelser (fra steinsprut etc) ganske mange steder.

Hva bør jeg gjøre her?
1) Ligge unna! Drit i om det ser kjipt ut, det vil uansett dukke opp mer.
2) Fiks det verste, før faenskapet spiser opp vitale deler av bilen.
3) Fiks alt.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Pennypacker] #1709680 05/11/2013 15:56
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Er ikke regelen at all synlig rust kan man multiplisere med 3? Alså mye værre enn hva man kan anta.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Pennypacker] #1709691 05/11/2013 16:15
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg har en 21 år gammel Volvo og får ofte kommentarer om at bilen ser helt strøken og rustfri ut. Jeg kan være enig i at kan se slik ut og det er nesten sant, men jeg kjenner bilen godt nok til å vite at det ikke er helt tilfelle.

Den fikk synlig rust for omtrent 10 - 12 år siden, og jeg dro da til et velrennomert karroseriverksted og betalte noen tusen for å utbedre et par små flekker. Rusten var tilbake etter kort tid. Rust er rust, og verkstedet skal tjene penger uten å skremme kunden. Umulig kombinasjon.

Etter det har jeg holdt rusten unna selv etter beste evne. Til å begynne med la jeg mye arbeid i sandblåsing, vask, grunning og lakkering, noe som hadde lite for seg viste det seg. Det jeg gjorde de siste gangene og som er det desidert mest holdbare er å skrape og pusse bort løs rust for så å male over med Ronseal og ferdig med det. Utrolig holdbart. Jeg er heldig med at det finnes maling i 99,5% samme sølvfarge som bilen. Der hvor det dreier seg om falser, doble plater, hulrom etc borer jeg om nødvendig hull og sprøyter inn litt olje etterpå. To ganger har jeg sveiset mindre hull; et i gulvet og et i enden av kanalen.

Når det først synes rust på en bil så er det egentlig mye rust på den på steder man ikke ser. Bare glem tanken på å holde en bil helt rustfri. Det er både abeidskrevende og håpløst dersom det dreier seg om en bruksbil. Puss og mal det som er synlig, sveis igjen hull som dukker opp ellers.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: thewizard] #1709693 05/11/2013 16:16
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: thewizard
Er ikke regelen at all synlig rust kan man multiplisere med 3? Alså mye værre enn hva man kan anta.

Vil si meg enig i dette.

Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: CyberTrack] #1709702 05/11/2013 16:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: CyberTrack

Vil si meg enig i dette.

Også er det litt som ondartet kreft. Uansett hvor stor innsats som legges i å bli kvitt det, så er det stor sjanse for tilbakefall.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: thewizard] #1709705 05/11/2013 16:38
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hør hør! Jeg hadde en skrOpel for noen år tilbake med tiltagende rust på kanalene. Min mekanikerbekjent var klar i talen: "Det du nå ser er garantert verre flere plasser. Puss ned alt, og gå grundig til verks før dette blir et problem."

Som sagt, så gjort. Vinkelsliper med grov stålbust, deretter epoksybehandling og solid med lakk utvendig, antirustbehandling innvendig. Hadde bilen i 4-5 år til uten antydning til rust.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Pennypacker] #1709775 05/11/2013 18:47
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Satt på spissen så er det rust på bilen før den forlater fabrikken. Mikroskopiske metallurgiske prosesser starter allerede under byggingen av bilen. Noen av de stedene prosessene kommer tidlig i gang kan også være utsatt for kondens eller inntrenging av vann og salt, samtidig som det er svært vanskelig å komme til med rustbeskyttelse. F.eks falser og overlappende plater. Slikt kan ofte være utilgjengelig og usynlig inntil rusten har spist seg ut fra innsiden, noe som kan gå ubehagelig fort på visse steder på visse biler.
Ingen stor sak om man sveiser litt selv på hobbybasis og ikke har noe i mot litt bilmekk mens man restituerer til neste sykkeløkt, men kan være skikkelig ugreit om man må på verksted.

Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Torshov-Simen] #1710294 06/11/2013 17:51
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Sitat: Torshov-Simen

Gjort plettfritt arbeid til forhåndsavtalt pris ved begge anledninger jeg har vært der.
Ved den ene anledningen var rustskaden mye større enn antatt slik at de måtte rustsveise, men de holdt seg likevel til avtalt pris (som var rimelig i utgangspunktet) og slikt gir stort kudos i min bok

Takk for tips. Jeg skal avlegge den glade gjengen på Gladengen et besøk.

Jeg er ganske trygg på at dette er den eneste rustdannelsen. Innerskjermen av plast er litt skjev akkurat der flekken har dukket opp, så det har nok over tid akkumulert seg en kake med våt saltholdig drit som har godgjort seg der inne. Jeg har gått over hele bilen (Saab 9-5), og bortsett fra et par-tre små steinsprang som er enkle å fikse, så er det ikke noe mer som er synlig for en legmann som meg. Uansett får jeg en vurdering av helheten hos Gladengen.

Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Pennypacker] #1715817 20/11/2013 21:37
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Sitat: Pennypacker
Sitat: Torshov-Simen

Takk for tips. Jeg skal avlegge den glade gjengen på Gladengen et besøk.

Jeg er ganske trygg på at dette er den eneste rustdannelsen. Innerskjermen av plast er litt skjev akkurat der flekken har dukket opp, så det har nok over tid akkumulert seg en kake med våt saltholdig drit som har godgjort seg der inne. Jeg har gått over hele bilen (Saab 9-5), og bortsett fra et par-tre små steinsprang som er enkle å fikse, så er det ikke noe mer som er synlig for en legmann som meg. Uansett får jeg en vurdering av helheten hos Gladengen.

Hentet bilen i dag hos Gladengen, og den var god som ny! Det hadde ikke rustet gjennom, men rusten lå delvis under både innerskjerm og skjørt, samt at det er mye kriker og kroker på et sånt område. De hadde i alle fall skrudd av det som måtte skrus av for å komme til, slipt vekk all rust, behandlet og grunnet og lakkert og resultatet så strøkent ut. Jeg ba dem også gi meg en tilstandsvurdering på resten av bilen, inkludert hele undersiden, og den var "bra". Da er jeg fornøyd. Hyggelige folk, og arbeidet gjort til avtalt pris og tid. Kan absolutt anbefale disse gutta videre.

Tenker jeg i tillegg kjører en full antirustbehandling på understellet for å få litt ekstra sikkerhet.

Re: Proff utbedring av rustskade på bil [Re: Pennypacker] #1715857 20/11/2013 22:22
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Goodie, høres ut som et bra sted ICON_SMILE
Pass på at understellet er dønn tørt før antirustbehandling. Et godt verksted vil sørge for det, men enkelte har vært kjente for å ha litt hastverk, og da forsegler man fuktigheten inne og gjør vondt værre.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Moderator  support