Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter?

sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? #1708772 03/11/2013 19:19
T
Tore johnny Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Har sykklet fra helsfyr til sentrum hele året,men skal nå flytte og får og si det forsiktig blir det uaktuelt og sitte i kø med bilen,Hvordan er det og sykle vinter havlåret den strekning her? dvs den ruta her http://goo.gl/3xMbZu (litt + -)
Tenkte og kjøp en elsykkel slik att jeg kan levere først i barnehagen (2 stk i sykkel vogn) og så komme meg raskes mulig på jobb.
Men hvordan er det med brøyting/salting? er det gjennomførbart og sykkle det her på vinteren? eller er det like dumt og kun sykkle på somertid (vil da ikke kjøpe elsykkel da jeg sykklet ca samme strekning tidligere,på sommeren sykkler han på 4 år selv og han andre sitter i sykkel sete)

Har blandet erfaring med sykkle på vintrtid i oslo,men det her er vel "hoved rute" så bør vel være brøyta og fin?

Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Tore johnny] #1708774 03/11/2013 19:22
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Det er som regel fint. Jeg hadde nok valgt å ligge på Trondheimsveien sørover, og ta av mot sørost ved Sinsen eller tidligere (Linderud, Kalbakken?). På Østre Aker ligger du ofte veldig tett på trafikken.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Tore johnny] #1708781 03/11/2013 19:36
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tore johnny
Har sykklet fra helsfyr til sentrum hele året,men skal nå flytte og får og si det forsiktig blir det uaktuelt og sitte i kø med bilen,Hvordan er det og sykle vinter havlåret den strekning her? dvs den ruta her http://goo.gl/3xMbZu (litt + -)
Tenkte og kjøp en elsykkel slik att jeg kan levere først i barnehagen (2 stk i sykkel vogn) og så komme meg raskes mulig på jobb.
Men hvordan er det med brøyting/salting? er det gjennomførbart og sykkle det her på vinteren? eller er det like dumt og kun sykkle på somertid (vil da ikke kjøpe elsykkel da jeg sykklet ca samme strekning tidligere,på sommeren sykkler han på 4 år selv og han andre sitter i sykkel sete)

Har blandet erfaring med sykkle på vintrtid i oslo,men det her er vel "hoved rute" så bør vel være brøyta og fin?

Velkommen til Hagan. Bor ca 2-300m i retning Hagansenteret fra deg :-) Det vil alltid være dager de ikke har klart å brøyte på morran enda, men stort sett er det brøytet og strødd. Du kan jo ta veien over Steinbruvann også til Grorud. Et par kilometers snarvei, men ikke så aktuelt når skisessongen er i gang :-) By the way... De dagene jeg kjører bil er det tilnærmet køfritt da også, i kollektivfeltet ;-)

Redigert av ØyvindHr; 03/11/2013 19:40.
Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Tore johnny] #1708830 03/11/2013 21:21
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Ifjor erfarte jeg at sykkelveien langs RV4 er saltet i Oslo, men hvit (yay) nord for Gjelleråsen! Så det blir en del saltsørpe langs veien for deg.

Ser at du skal pendle langs Østre Aker vei! jobben min flyttet nettopp til Kalbakken så jeg er veldig spent på hvordan det går på vinteren mht brøyting av fortauet på nordvestsiden.

Om du sykler på nordvestsiden vil jeg anbefale deg å svinge opp ved Vollebekk T-bane og følge G/S-veien ned til Økern derfra, det er ganske ukoselig sør for Vollebekk på Østre Aker. Slik som her:
http://www.strava.com/activities/92763590

Er ikke så kjent på sørøst-siden av Østre Aker.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Tore johnny] #1708832 03/11/2013 21:24
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Mulig det også er enklere (men ikke særlig kortere) å ta Haraldrudveien mellom Vollebekk og Ulvensplitten istedetfor via ruta di om Økern, slik som her:

http://www.strava.com/activities/84584283

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Tore johnny] #1708836 03/11/2013 21:40
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Er vel triveligere langsmed RV4 vil jeg tro. Sykkelstien fra Skibbyes vei på Vestlig er antagelig ikke prioritert på brøyting hele veien. Du kan også velge bort store deler av RV4 ved å ta parallell veiene på vestsiden. Krysser du over på Bjerke å tar veien ned bak gamle Aker sykehus ender du plutselig nede på Grenseveien der den krysser Østre aker. Derfra til Helsfyr er ikke lang eller utfordrende. Dette finner du fort ut av selv tipper jeg.

Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: rockphotog] #1708876 04/11/2013 02:22
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: rockphotog
Det er som regel fint. Jeg hadde nok valgt å ligge på Trondheimsveien sørover, og ta av mot sørost ved Sinsen eller tidligere (Linderud, Kalbakken?). På Østre Aker ligger du ofte veldig tett på trafikken.

Anbefaler å ta av tidligere enn Sinsen. Sinsen er stor omvei. Har tegnet på kartet hvor jeg har best erfaring med høydeforskjell. Det ene alternativet er å ta av på Kalbakken, trille ned Nedre Kalbakkvei og inn på Østre Aker Vei. Da får du både retning og nedoverbakke til å stemme.

Det andre alternativet er å ta av ved Veitvet bussholdeplass, ta undergangen, kryss veitvetveien og sykle inn ved første kvartal (Veitvetstubben). Smett så inn i Erich Mogensøns vei. Ved Linderud skole tar du av på gangvei som fører deg (raskt! tegnet som stiplet linje på kartet) ned til Vollebekkstasjon, og så triller du videre ned til ø.aker vei like ved. Stort sett bare nedoverbakker her (med riktig retning).

Her har jeg syklet ofte også på vinteren. Ø.aker er som nevnt tidligere ikke 1.prioritert brøytet, men det har ikke vært noe stort problem, men noen overraskelser en gang i blandt har det vært. På de værste dagene hvor brøytekanten tar litt av fortauet langs Rv4 (Høyre side retning vest), da er det ikke moro å ha vogntog suse forbi skuldra i 80+ .. Ingen veiskulder mange steder. Ellers er fortauet ganske bredt og føler ikke at trafikken på siden er noe problem.

Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Tore johnny] #1708965 04/11/2013 09:28
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Min rute ville vært rv4 til Bjerke, så bakveien ned til Økern, krysset over Ring 3 øst for Økern, og vips så er man ved Valle Hovin. Fine sykkelveier og planfritt det meste av veien, alternativt lite trafikkerte veier. Også ser man raskt når man sykler der at det finnes et par snarveier også.

Den artigste starten på dagen er selvsagt å starte med sti opp til Røverkollen, også videre blåsti fra Røverkollen og ned til Grorud. Det er en god commute start ICON_WINK

Del stien, skru av Strava
Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Lillosti29] #1709222 04/11/2013 16:43
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Jo_Inge

Den artigste starten på dagen er selvsagt å starte med sti opp til Røverkollen, også videre blåsti fra Røverkollen og ned til Grorud. Det er en god commute start ICON_WINK

By the way. Har sykla den ruta du beskriver over Røverkollen tre ganger siste uke, men i motsatt rettning. Dvs gjort mitt beste for å komme opp, men ikke klart det helt i den klissblaute skogen vi har nå om dagen. Ned fra Røverkollen går fint. MEN er det noen som klarer å sykle opp den ene eller andre veien uten å trille en meter? Med tørt vær aner det meg at det er mulig fra Grorudkanten, men opp fra Skytta til Røverkollen må være langt tøffere om det er mulig overhodet? Helt enig med deg om veivalget fra Grorud til Helsfyr .

Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Tore johnny] #1709456 05/11/2013 08:23
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Ja, du kan sykle uten å klikke ut, men det avhenger selvsagt av stivalget. Nordsiden opp går fint å sykle, men skal det gjøres i ett drag så bør teknikk være ok et par-tre steder, og lungekapasiteten være ganske god hele veien.

Blåstien fra Romsås kirke og ned til Grorud legger lista veldig høyt om det skal gjøres uten fotisett nedover, og tilsvarende umulig høyt om det skal gå oppover.

Skal man pendle hjem den veien og over Røverkollen så ville jeg trolig enten sykle via badedammen, og sti opp derifra. Eller asfalt opp til Romsås kirke og sti opp derifra. Eller asfalt til nord-øst siden av Romsås-blokkene og enten sti opp derifra, eller sti bort, forbi Bamsetjern og videre ned på sti til Skytta derifra. Alt jeg nå nevner har masse stimuligheter, mange av de fine (og ryddet..).

Del stien, skru av Strava
Re: sykkle fra hagan (gjeleråsen) til helsfyr vinter? [Re: Lillosti29] #1709792 05/11/2013 19:25
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Jo_Inge
Ja, du kan sykle uten å klikke ut, men det avhenger selvsagt av stivalget. Nordsiden opp går fint å sykle, men skal det gjøres i ett drag så bør teknikk være ok et par-tre steder, og lungekapasiteten være ganske god hele veien.

Blåstien fra Romsås kirke og ned til Grorud legger lista veldig høyt om det skal gjøres uten fotisett nedover, og tilsvarende umulig høyt om det skal gå oppover.

Da har jeg neppe kjørt hele veien som du foreslår. Jeg har syklet inn fra Steinbruvannet dvs mot Romsås å tatt av på blåstien til venstre rett før bommen. Kun forsøkt meg ned på nordsiden, men er neppe i stand til å klare det OPP. Det butter på det meste inklusive teknikk og kondis, men ned uten foti går greit. De gangen jeg har syklet har det vært klissblødt og deler av stien har i praksis vært en bekk. Må testes mer under alle forhold neste sommer også :-)

Moderator  support