Ja, det gjorde jeg egentlig også, og det er bare tull å fortsette å krangle om det, men siden det ikke var åpenbart for meg hvor spøkefullt det var ment, syntes jeg det var rart. Du har rett i at det var unødvendig å påpeke, dog.
Re: HJELP! Spitfire eller Rune? 140mm eller 160mm?
[Re: Stein]
#170916904/11/201314:09
Så så guttebasser. Nå synes jeg Tuppen og Lillemor skal riste lanker og være venner. Jeg tror at de fleste krankarm diskusjoner ender med at 175 mm er fint til folk flest og at det først og fremt er teknikken man må jobbe med dersom man har problemer. Jeg går nok for 175 mm sånn at jeg har noe å skylde på. For hva skulle jeg gjort om jeg hadde 165 mm og fortsatt spratt frem og tilbake som ei full kråke????
[Re: erikskon]
#170918904/11/201315:02
Hva med dere som allerede sykler Spitfire? Spesielt plaget med lav krank?
Nå kom jeg fra en spitfire v1, så var allerede vant til rimelig lav krank. Satt sykkelen opp på slakkeste innstiling/laveste krankhøyde og 175mm krankarmer fra start av. Må innrømme at jeg slo en del nedi de første turene, men for min del har dette gått seg til rimelig raskt. Nå nyter jeg bare den lave sykkelen. Har 165mm krankarmer på utforsykkelen og vil si at dette begrenser tråkket ganske mye. Skeptisk til om dette er noe jeg ville hatt på stisykkelen, med mindre jeg hadde veldig korte ben.
[Re: HAL]
#170930504/11/201319:38
Hva med dere som allerede sykler Spitfire? Spesielt plaget med lav krank?
Nå kom jeg fra en spitfire v1, så var allerede vant til rimelig lav krank. Satt sykkelen opp på slakkeste innstiling/laveste krankhøyde og 175mm krankarmer fra start av. Må innrømme at jeg slo en del nedi de første turene, men for min del har dette gått seg til rimelig raskt. Nå nyter jeg bare den lave sykkelen. Har 165mm krankarmer på utforsykkelen og vil si at dette begrenser tråkket ganske mye. Skeptisk til om dette er noe jeg ville hatt på stisykkelen, med mindre jeg hadde veldig korte ben.
Turner Burner blir også regnet som lav, og har en høyde på 13.25", noe som vel er ganske likt med Spit? Slo nedi litt, men etter et par turer så ble ryggmargsreflekser justert, og det ble kjapt et ikke-problem.
Det er litt vekt ja. Omtrent en kilo mer enn aktuelle alternativer som Liteville og Ibis eller? Liteville er jo skamlett da. CCDB er vel også en del tyngre enn Fox.
Blir å koste litt å skrelle av det kiloet på komponentene
Er du ellers fornøyd med det du ser eller? Kommer du til å planfrese før du setter på krank og styrelager?
Rart at det ikke kommer noen med gode argumenter for Rune her. Av de jeg sykler med var det stor enighet om at størst sikkert er best, men der mumles det også om at Liteville 601 og en 180 gaffel hadde vært snasent
#170949405/11/201309:47
Er du ellers fornøyd med det du ser eller? Kommer du til å planfrese før du setter på krank og styrelager?
Rart at det ikke kommer noen med gode argumenter for Rune her. Av de jeg sykler med var det stor enighet om at størst sikkert er best, men der mumles det også om at Liteville 601 og en 180 gaffel hadde vært snasent
jeg er fornøyd med det jeg ser, ja. Det fulgte til og med med flekklakk! Og 3 girører (2 i dropoutboksen og ett ekstra - vet ikke om det var forhandlerservice eller ei).
Grunnen til at alle sier Spit er at den, ifølge folk som har prøvd den, sykler som en 160mm, og du sier at ditt kjerneområde er ikke så altfor grovt. Geometrien vil gi deg trygghet i fart i hvert fall. Og med 650b blir det også en snau tanke mer flyt også.
601 med 180-gaffel er Oppdalsykkel. Og tungt. Oppoppoppoppoppoppoppoppoppopp og brumlebangbænghøkkened. Hallo: 190 vandring bak! Og til Bymarka? Grovest er ikke best. Hva sykler du mest? Hadde jeg satset på enduro, og hatt mulighet til å trene mye på endurospesifikk sykling, hadde nok Rune vært mer attraktiv for min del, men for meg blir det mest mulig kos på nærliggende stier der 160mm har vært monsterkill. Har faktisk kun bånnet 301-en min et par ganger i.l.a. sesongen - selv med riktig sag og i overkant lite kompresjon.
HeHe.. Det er ikke jeg som har tenkt på en 601, har noen kompiser som kjører en del hardere enn det jeg gjør. Men jeg tror ikke han var blodseriøs på en 601.
Det blir nok fint med en Spit. Da kan jeg jo i fremtiden vurdere en superlett DH sykkel til å leke med i Åre, Oppdal og Fjørå.
#170950005/11/201309:53
Jeg har ikke prøvd noen av de men til vanlig stisykling så hørtes jo spitfire mest egnet ut. Men 3890 gram for en ramme er ikke det veldig tungt for en 140mm ramme som man skal bruke i bymarka?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#170950105/11/201309:53
HeHe.. Det er ikke jeg som har tenkt på en 601, har noen kompiser som kjører en del hardere enn det jeg gjør. Men jeg tror ikke han var blodseriøs på en 601.
Det blir nok fint med en Spit. Da kan jeg jo i fremtiden vurdere en superlett DH sykkel til å leke med i Åre, Oppdal og Fjørå.
Fjørå er nok fint med Spit, Jeg kommer til å bruke min i Hafjell og Tryvann også. One bike to rule them føkkers og så videre.
Jeg har ikke prøvd noen av de men til vanlig stisykling så hørtes jo spitfire mest egnet ut. Men 3890 gram for en ramme er ikke det veldig tungt for en 140mm ramme som man skal bruke i bymarka?
Det er bæltungt, men ikke tyngre enn en SB-66 Alu med tilsvarende demper.
Det er bæltungt, men ikke tyngre enn en SB-66 Alu med tilsvarende demper.
Er SB-66 såpass tung altså? Fader, så en kar på instagram som nettopp hadde bygd seg en sånn. Du liker kanskje ikke Fox-dempere, men fytte grisen Kashima ser bra ut på ei svart ramme altså!
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
#170951605/11/201310:03
Til Bymarka i Tr.h trenger du garantert ikke mer enn Spitfire. Jeg vil vel egnetlig påstå at selv den blir i groveste og tyngste laget. Til Fjørå-sykling vil jeg derimot tro at Sptifire er midt i blinken.
Når det er sagt, gikk jeg selv fra Intense Tracer vp med 152 mm bak og 160 gaffel til Tracer 2 med 160 mm bak og et halvkilo mer rammevekt (men likevel rundt 300 g lettere enn Spitfire, føles bunnsolid). Flytta i samme slengen fra Trondheim til Molde, med grovere og mer toppturrelatert terreng. Strålende fornøyd, og nysykkelen oppleves ikke tyngre i bruk, men hadde jeg blitt i Trondheim, hadde jeg nok gått for en lettere ramme (Carbine kanskje, som er kiloen lettere en T2). Grovere enn 160/160 ser jeg ikke noe behov for for min egen del, T2'n bomber det som er mer enn godt nok for meg (og det med bratte 67 graders styrevinkel ).
Men alt funker jo, og T2 var jo ikke akkurat feil i Bymarka den heller. Satt flere oppover- og nedoverkneiker med den som jeg ikke tok med vp'en.
btm
[Re: btm]
#170954905/11/201311:08
Erik: når hovedbruken er Trondheimssykling ville jeg seriøst sett etter noe lettere. Jeg gikk nettopp fra tung til halvlett stisykkel (ca 3 kg spart) og det var en åpenbaring. Det ble utrolig mye lettere å sykle, mye større forskjell enn jeg hadde trodd. Riktignok er jeg en lettvekter på såvidt over 60 kg, men lell!
[Re: Arne_And]
#170956305/11/201311:46
Jo altså det er jo det beste, men dersom jeg må kjøpe sykkelen først så er det jo et kostbart eksperiment.
Hva finnes egentlig av fullt ut 650 kompatible rammer, mer enn 140 mm vandring, ikke mer enn 67 grader i front og betydelig lettere enn Spitfire? Jeg notererer: Carbine 275, Ibis HD og Liteville 301 (selv om den siste ikke tar 650 bak). Geometrien til Ibis og Carbine frister ikke helt. Litt for slakk setevinkel og litt for bratt i front.