Sarpsborg Sykkelsport konk
|
Sarpsborg Sykkelsport konk
03/11/2013 09:40
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det var virkelig synd. Jeg var vel av de første kundene for ca 30 ( !, uff..) år siden, og har alltid opplevd det som et hyggelig sted å snakke sykkel og gjøre en ok handel. Men etableringen av XXL i Sarp var vel begynnelsen på slutten for en spesialbutikk som dette, dessverre.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Sarpsborg Sykkelsport konk
[Re: HeavyDude]
03/11/2013 10:08
|
Raskall
More than words
|
More than words
Nja.. jeg har hørt løse rykter om at de har slitt i flere år. Men jeg er enig med deg. Synd at de legger ned. Før sykkelstasjonen.no åpnet 1 km unna min bolig var Sarpsykkel alltid butikken jeg dro til når jeg trengte noe akutt.
Dessverre har netthandel og store kjeder presset prisene så mye at det blir vanskelig for nisje-butikkene. Men det er vel litt "den sterkestes rett". Trøsten får være at, i hvertfall i Fredrikstad, så har GMax veldig dyktige folk på sykkelavdelingen som også har vett på å ta inn en del deler. Man må bare spørre etter dem. De sløser ikke bort hylleplass på ting de kanskje selger en av i måneden.
Et annet problem for nisjebutikkene er, i hvertfall på den ene gjenstående i Fredrikstad, at de ikke vil/tør å tenke nytt. I fjor vår var jeg innom Gaarder og hørte om de hadde tenkt å ta inn Fat bikes. Nei, det hadde de ikke tenkt til for det var så sært at de som ville ha bestilte på nettet.
I høst tok GMax inn 30 (eller flere?) Fat bikes og de ble revet vekk umiddelbart. De får inn nye i uke 10. Her om dagen var jeg igjen innom Gaarder og spurte på nytt om de hadde tenkt å begynne å selge Fat bikes. De er i ferd med å modnes men svaret var at "vi sitter litt på gjerdet, vi tror at dette er en trend som går over fort".
Dermed mister de også MASSE potensielle kunder som i uke 10 kommer til å kjøpe Fat bike på det eneste stedet de selger dem i byen. Nemlig GMax.
Kjære Gaarder, om dere leser dette. Jeg vil dere alt godt. Byen trenger en sykkelbutikk som dere. Men dere står fast på perrongen og ser på at toget går fra dere. Hopp på eller så frykter jeg at dere går samme vei som Sarpsborg sykkelsport innen kort tid.
De har også vist meg, som hobby-sykkelreparatør, en avvisende og lunken holdning når jeg spør om "litt sære ting", som eikenøkler, krankavdragere osv. "Dette er ikke noe vi selger, men vi har verktøyet i verkstedet vårt". Ikke tilbyr de å bestille opp for meg heller. Selv ikke når jeg spør om de kan bestille opp for meg. Så da blir det å bestille det jeg trenger på nettet.
Disse tingene har gjort meg meget skeptisk til bykjernens eneste rene sykkelbutikk og jeg har nesten sluttet å dra til dem når jeg trenger noe.
Nå har jeg ikke handlet nok hos Sarpsborg sykkelsport til å vite om de har de samme passive holdningene. De gangene jeg har handlet der har jeg alltid tatt en ringerunde i distriktet for å finne ut om det jeg trenger finnes i butikk i området i det hele tatt.
Når alt dette er sagt, så finnes det håp i Fredrikstad. Sykkelstasjonen på Nes på Rolvsøy har veldig mye spennende. De har også ansatte som har veldig god peil og sykler masse selv. De har også gått fra å ha hobby-åpningstider (torsdag kveld og lørdag) til å ha åpent fra 11 til 17 hver dag og fra 11 til 15 på lørdager. Jeg oppfordrer alle i distriktet til å ta en tur på Sykkelstasjonenom om dere trenger noe. De har gode priser, hyggelige folk og et veldig godt utvalg både på sykler og deler.
De er for eksempel den eneste butikken jeg har vært i som har Shimano MT-91 inne i butikken.
Så min "rant" oppsummert: Det er ikke nødvendigvis bare konkurransebetingelsene som gjør at småbutikkene konker ut.
Redigert av Raskall; 03/11/2013 10:11.
|
|
|
03/11/2013 10:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er ikke så lett som du trur med Fatbike. Fatbike har vært i mange mange år og problemet for butikker som den i sarpsborg er at det de får tak i av Fatbike er type Surly. Noe som koster rundt 20000 kroner for en snøsykkel. Hadde du kjøpt det?
Grunnen til at Fatbike tar av nå er fordi espen i Gresvig har kommet med sykler til en pris folk har råd til å kjøpe. Det har ikke små nisjebutikker mulighet til og det har ikke noe med å tenke nytt. For hadde de tatt inn fatbike så hadde mest sannsynlig de 30 fortsatt kjøpt de på Gmax da prisen er noe helt annet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
03/11/2013 10:22
|
Raskall
More than words
|
More than words
Du har selvsagt rett, olechr. Men samtalen med dem var en del lenger enn jeg refererte til her. Hvis de tar inn én eller kanskje til og med to størrelser, så har de sykler i butikken som folk kan prøve, se på, ta på og ønske seg. Brått så har de blitt en konkurrent til GMax. Nordmenn er så kjøpesterke nå at om de får prøve en Surly hos Gaarder, så kan det faktisk hende at de velger den fremfor en dårligere utstyrt Diamura. Og jeg tror ikke det er et problem å vente en uke eller tre på levering. Jeg kjenner mange i byen som bestilte Diamant-fattyen sin i mars/april og fikk den nå i høst.
Det er den totale avvisningen jeg reagerer på. De er lite innovativt og jeg mener en av hovedoppgaven til ekspert-/nisje-butikker er å nettopp være innovative. En annen hovedoppgave er å være det første stedet man drar til om man trenger noe annet enn en Yosemite-sykkel.
Redigert av Raskall; 03/11/2013 10:25.
|
|
|
[Re: Raskall]
03/11/2013 11:34
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Du har selvsagt rett, olechr. Men samtalen med dem var en del lenger enn jeg refererte til her. Hvis de tar inn én eller kanskje til og med to størrelser, så har de sykler i butikken som folk kan prøve, se på, ta på og ønske seg. Brått så har de blitt en konkurrent til GMax. Nordmenn er så kjøpesterke nå at om de får prøve en Surly hos Gaarder, så kan det faktisk hende at de velger den fremfor en dårligere utstyrt Diamura. Og jeg tror ikke det er et problem å vente en uke eller tre på levering. Jeg kjenner mange i byen som bestilte Diamant-fattyen sin i mars/april og fikk den nå i høst.
Det er den totale avvisningen jeg reagerer på. De er lite innovativt og jeg mener en av hovedoppgaven til ekspert-/nisje-butikker er å nettopp være innovative. En annen hovedoppgave er å være det første stedet man drar til om man trenger noe annet enn en Yosemite-sykkel. Investeringer i nedgangstider er tøft. Det kan bli en suksess, men det kan også fort bli kroken. Jeg er likevel for. Fins ingen profitt uten risiko og man kan likegjerne ta kvelden fort, som å pines over flere år. Personlig hadde jeg valgt dødsstraff fremfor å sitte i et høl oppe i Colorado i 40 år.
|
|
|
03/11/2013 16:36
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Tror dette bare er starten på at nisjebutikkene blir borte. Vi som forbrukere handler mer over nett nå enn før. Og da går det utover fysiske butikker som ikke har råd til å sitte på lager av deler. Du skal selge mange kassetter, kjeder, bremseklosser osv. for å holde hjulene i gang. Om vi som forbrukere begynner å bruke vår lokale butikk fremfor nett, så er det "hope in the hanging snor"
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
03/11/2013 16:53
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Markedet tilpasser seg forbrukernes ønske, som ser ut til å være lav pris og liten service (XXL og nettbutikker).
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
03/11/2013 17:00
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Markedet tilpasser seg forbrukernes ønske, som ser ut til å være lav pris og liten service (XXL og nettbutikker). Min erfaring er at XXL har god service. Kjedelig at spesialistene må gi seg, men det finnes jaggu noen spesialister som ikke gir god service også.
|
|
|
03/11/2013 17:02
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har aldri skjønt at så mange småbutikker ikke engang vil bestille inn d en kunde etterspør... Men så er d jo også slik at enkelte importører har gjort d veldig dyrt/umulig å bestille ett sett med for eks. dekk eller andre deler. Jeg som mange andre har ikke noe problem med å betale litt ekstra for lokal service,men når man tidligere opplevde at deler kostet det dobbelte av nettpris,ja da ble det ikke noen handel... Lokalt har d endret seg mye,nå får jeg bestilt i butikk til rett over nettpris når det gjelder en masse ting,så da bestiller jeg like greit lokalt flere ting. Men butikkene bør også bli flinkere på markedsføring når det gjelder alt de kan skaffe... Ikke alle som spør,så ett lite skilt der det står at vi kan skaffe ting hadde nok økt inntjeningen for noen.
|
|
|
03/11/2013 17:08
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mange av disse spesialbuttikkene har hatt det tungt i flere år, og har endt opp med standardprodukter i hyllene og skolegutter både i butikken og på verkstedet. De har da etterhvert mistet både kompetanse rennome, og ender opp i direkte konkurranse med XXL & co. Denne kampen er de er dømt til å tape.
Samtidig er det jo slik at mange av oss kunder nå besitter mye av sykkelkompetansen selv, og ønsker da kun å betale for hardware. Det gjør vi jo billigst foran PC'n.
|
|
|
[Re: turbo]
03/11/2013 17:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Markedet tilpasser seg forbrukernes ønske, som ser ut til å være lav pris og liten service (XXL og nettbutikker). Min erfaring er at XXL har god service. Kjedelig at spesialistene må gi seg, men det finnes jaggu noen spesialister som ikke gir god service også. Det at XXL og de store kjedene ikke har bra service trur jeg er noe som henger igjen fra starten. For meg virker det som det blit bedre og bedre service og de får bedre og bedre verksted tjenester.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
03/11/2013 17:20
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Trodde de fleste fra sarpsborg sykkel gikk over til den butikken på gressvik ved seut. Så hvis man er ute etter god service, så er vel det et bedre sted å dra.
Eller er dette bare noe jeg har hørt?
|
|
|
[Re: kaffekanne]
03/11/2013 18:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trodde de fleste fra sarpsborg sykkel gikk over til den butikken på gressvik ved seut. Så hvis man er ute etter god service, så er vel det et bedre sted å dra.
Eller er dette bare noe jeg har hørt? Joda, det gikk to fra butikken i Sarp til Din Sykkel på Gressvik, men de er borte derfra for mange år siden.
|
|
|
[Re: Oystein L]
03/11/2013 18:28
|
Raskall
More than words
|
More than words
Eller er dette bare noe jeg har hørt? Joda, det gikk to fra butikken i Sarp til Din Sykkel på Gressvik, men de er borte derfra for mange år siden. Jeg vil fremdeles slå et slag for Sykkelstasjonen som distriktets beste sykkelbutikk. Litt klønete beliggenhet men vel verdt turen.
|
|
|
03/11/2013 18:48
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Noen som vet hvordan det går med Br. Gudheim i Sarpsborg?
|
|
|
03/11/2013 18:57
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om noen år så forsvinner de store også. Om 10 15 år så ler ungdommen seg ihjel av at de før dem shoppet i byen. Buttikkdød med kun nisjeprodukter som må tas føles på evt sjapper med en utvidet shoppingopplevelse og rene showrooms for nettbutikker sentralt plassert som unntak. Jeg har sagt det før og sier det igjen. Hvis man mener denne tesen har neo for seg er vil en satsning på verksted sammen med en (eller flere) av de tre nevnte strategiene være smart.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
03/11/2013 19:13
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Markedet tilpasser seg forbrukernes ønske, som ser ut til å være lav pris og liten service (XXL og nettbutikker). Det der er ikke en sannhet i dag. LBSene må fokusere på seg selv, ikke tenke smålig om konkurrenter og forbrukere.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: -Bjørn-]
03/11/2013 19:31
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som vet hvordan det går med Br. Gudheim i Sarpsborg? Det varer vel så lenge Kjersti gidder, enkeltmannsforetak i familiens egne lokaler (sikkert nedbetalt for en generasjon siden). I tillegg er jo motoriserte kjøretøy en vesentlig del av sortimentet.
|
|
|
[Re: olechr]
03/11/2013 19:58
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Markedet tilpasser seg forbrukernes ønske, som ser ut til å være lav pris og liten service (XXL og nettbutikker). Min erfaring er at XXL har god service. Kjedelig at spesialistene må gi seg, men det finnes jaggu noen spesialister som ikke gir god service også. Det at XXL og de store kjedene ikke har bra service trur jeg er noe som henger igjen fra starten. For meg virker det som det blit bedre og bedre service og de får bedre og bedre verksted tjenester. De som blir til overs etter at nisjebutikkene gir seg går vel over til kjedene.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: Raskall]
03/11/2013 20:00
|
haaplost
Entusiast
|
Entusiast
De har også vist meg, som hobby-sykkelreparatør, en avvisende og lunken holdning når jeg spør om "litt sære ting", som eikenøkler, krankavdragere osv. "Dette er ikke noe vi selger, men vi har verktøyet i verkstedet vårt". Ikke tilbyr de å bestille opp for meg heller. Selv ikke når jeg spør om de kan bestille opp for meg. Så da blir det å bestille det jeg trenger på nettet.
Sånn cirka for 15 år siden, den gangen da Shimanoakslingers (hjullager) gjenger var som smør og jeg litt klønete...og de var ikke så lette å få tak i alltid... Sarpsborg Sykkelsport lovte å skaffe den. No problem. Lovte. Lovte. Lovte. Til slutt lo de av meg når jeg spurte etter bestillingen og var uhøflige...
|
|
|
03/11/2013 20:10
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Kjenner elektrobransjen best, men gir følgende spådom med f.eks Elkjøp/Expert som eksempel:
Butikkarealene til de største kjeden krymper noe og lagerarealet vokser.
Hver butikk fungerer som pick up point, varen utleveres på lageret.
Butikkarealet er kun showroom med utstillingsmodeller bestillingsterminaler og minimumsbemanning for å hjelpe med bestillingsrutinen.
Verksted og service outsources og holdes adskilt fra showroom og pick-up point.
Kjedene med størst innkjøpsmakt forlager at distributør/importør hånderer all service/ reklamasjon.
Om jeg ikke treffer 100%. er jeg temmelig sikker på at jeg treffer ubehagelig nær.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
03/11/2013 20:41
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Det du skisserer funka ikke helt for elprice..
|
|
|
[Re: haaplost]
03/11/2013 20:42
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Sånn cirka for 15 år siden, den gangen da Shimanoakslingers (hjullager) gjenger var som smør og jeg litt klønete...og de var ikke så lette å få tak i alltid...
Sarpsborg Sykkelsport lovte å skaffe den. No problem. Lovte. Lovte. Lovte.
Til slutt lo de av meg når jeg spurte etter bestillingen og var uhøflige...
Det er veldig irriterende når noen smilende lover å bestille noe så enkelt som et boss, lover at det skal komme, lover igjen og igjen. Holdt med et par sånne episoder så gadd ikke jeg mer, kommer ikke til å savne Sarpsborg Sykkelsport. Det var flere hyggelige og dyktige folk på verkstedet. Fikset bosset på Soon Bike, nå er også Sykkelstasjonen kommet.
keo
|
|
|
[Re: Oystein L]
03/11/2013 20:46
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Det varer vel så lenge Kjersti gidder, enkeltmannsforetak i familiens egne lokaler (sikkert nedbetalt for en generasjon siden). I tillegg er jo motoriserte kjøretøy en vesentlig del av sortimentet.
OK, jeg kjøpte min første terrengsykkel der for konfirmasjonspengene mine, en sort og grønn Kilimanjaro. Det begynner å bli noen år siden, men den gang var det alltid veldig bra service der.
|
|
|
[Re: -Bjørn-]
03/11/2013 21:11
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Det du skisserer funka ikke helt for elprice.. Elprice: God ide, for ungt firma, for høy fokusering på vekst med små marginer, for dårlig økonomi, for smått, noen år for tidlig, kombinert med inkompetanse i mange ledd. Omlegging til modellen jeg skisserer krever et kjent merkenavn og at man er markedsleder i volum og m ed sterkt økonomi før man går i gang. Elprice ble bare den irriterende og blakke konkurrenten som var en vorte på samme adresse. Se derfor heller på Komplett og modellen de bygger med først pick up point i mange byer og nå showroom i Oslo som første by. I Sverige kjøper de opp utsalgsteder for å kunne ha pick up points og showroom også der. Elkjøp, Expert, XXL, GIntersport og en rekke andre vil bli nødt møte veksten i netthandel ved å bli sterkere på nett og legge mer omsetning den veien. Det er negativ vekst i varehandelen i tradisjonell retail, og dette vil ikke snu, mens netthandel vokser tosifret i % pr år innenlands. I tillegg kommer omsetningen vi sender ut av landet.
Redigert av Espen E; 03/11/2013 21:12.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: rockphotog]
03/11/2013 21:20
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Markedet tilpasser seg forbrukernes ønske, som ser ut til å være lav pris og liten service (XXL og nettbutikker). Det der er ikke en sannhet i dag. LBSene må fokusere på seg selv, ikke tenke smålig om konkurrenter og forbrukere. Det er nok mye bra hos kjedebutikkene av de som er heltidsansatte, men ser fortsatt mye rar sykkelmontering på XXL sine sykler. Skjønner forøvrig ikke hvor du fikk det fra at det var en smålig tankegang ovenfor forbrukerne. For å ta et eksempel: Kundene som vet at de skal ha G03Ti-klosser handler der de får den billigst/enklest mens kunden som bare vet at de trenger nye bremseklosser går dit de vet de får hjelp til å kjøpe riktig bremsekloss. Før, la oss si for 10 år siden var det en mye større prosentandel i den siste gruppen enn hva som er tilfelle nå. Flere har blitt mer kunnskapsrike og trenger mindre service/kjøpshjelp. Endring hos forbrukerne betyr endring i butikkmiksen.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
03/11/2013 21:37
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Kundene som vet at de skal ha G03Ti-klosser handler der de får den billigst/enklest mens kunden som bare vet at de trenger nye bremseklosser går dit de vet de får hjelp til å kjøpe riktig bremsekloss. Før, la oss si for 10 år siden var det en mye større prosentandel i den siste gruppen enn hva som er tilfelle nå. Flere har blitt mer kunnskapsrike og trenger mindre service/kjøpshjelp. Endring hos forbrukerne betyr endring i butikkmiksen.
Vil vel gå så langt å si at enhver butikk trenger nettsider i mobilversjon slik at jeg f.eks kan sitte på bussen fra Oslo til Holmensenteret og sjekke hvem av butikkene som har varen jeg ønsker på lager til best pris, og der jeg kan bestille og betale mens jeg sitter på bussen og dermed bare stikke innom og hente uten å stå i kø. Butikker som ikke tilbyr en slik tjeneste vil nok på sikt dessverre være døsdsdømt på sikt.
Redigert av Espen E; 03/11/2013 21:38.
|
|
|
[Re: Espen E]
03/11/2013 21:47
|
Henning H
Avhengig
|
Avhengig
Omlegging til modellen jeg skisserer krever et kjent merkenavn og at man er markedsleder i volum og m ed sterkt økonomi før man går i gang. Elprice ble bare den irriterende og blakke konkurrenten som var en vorte på samme adresse. Elkjøp Express?
MVH Henning
|
|
|
[Re: Henning H]
03/11/2013 21:55
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Omlegging til modellen jeg skisserer krever et kjent merkenavn og at man er markedsleder i volum og m ed sterkt økonomi før man går i gang. Elprice ble bare den irriterende og blakke konkurrenten som var en vorte på samme adresse. Elkjøp Express? Om du kan få utlevert en hvilken som helst vare som ligger på Elkjøp lageret i Jönköping hos Elkjøp Express innen 12-24 timer etter bestilling så er det en modell som passer inn ja.
|
|
|
|
|