Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Allsidig stisykkel - dekkanbefaling?

Re: Allsidig stisykkel - dekkanbefaling? [Re: Ekis] #1709996 06/11/2013 08:56
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Ekis
Slår ett slag for Maxxis Ardent 2.25, mye volum for str, godt grep og realtiv liten rullemotstand.
Rett og slett overrasket over dette dekket på stisykkelen, null problem med litt transport-etapper med disse på.

Hvordan fungerer de på vått og sleipt fjell? Mine Bontragerdekk møtte til slutt grensene sine i går, selv om det absolutt var mulig å sykle. Regnværet på søndag var visst dråpen(e) som fikk begeret/stiene til å renne fullstendig over i Fetmarka, og kun mine lynraske reaksjoner hindret meg fra et tryn. Fjellet var plutselig skikkelig sleipt, sånn jeg husker det fra i fjor. Lurer på å sette Big Betty i front og Maxxis Minion bak, men det triller så inni granskauen dårlig.

Re: Allsidig stisykkel - dekkanbefaling? [Re: EyeLid] #1709997 06/11/2013 08:57
olechr Offline
More than words
More than words
Ardent er ikke all verden på vått. Slik det er ute nå om dagen gir ikke de særlig grep

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Allsidig stisykkel - dekkanbefaling? [Re: EyeLid] #1709998 06/11/2013 08:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ardent 2,25" brukte jeg ikke mange turene før det røk rett på bruktmarkedet. Funker fint til tørt og hardt, men det er for små knaster. 2,4"-dekket er noe helt annet med større og høyere knaster.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Allsidig stisykkel - dekkanbefaling? [Re: EyeLid] #1710060 06/11/2013 10:50
klean Offline
Besatt
Besatt
Har hatt en sesong nå på Ardent 2,25, etter årevis på BB, FA og andre tyngre klissegummidekk. Helt strålende i finværet og jeg har det fortsatt flott på sleipe høststier. Helt klart ikke grep opp mot de beste, men det veies mye opp av andre fordeler. Kommer til å gå for Rubber Queen 2,2 neste, for litt bedre grep og volum. Tung, klissegummi er jeg ferdig med på stisykkelen... for en stund.

Andreas.
Re: Allsidig stisykkel - dekkanbefaling? [Re: Lektoren] #1710406 06/11/2013 23:32
Ekis Offline
Medlem
Medlem
Vi sykler mye variert fra knotesti med innslag fra stein og fjell og innimellom opp på små fjellknauser ala svaberg om det gir noen mening..
Mye røtter i partier er det også, stort sett veldig varierende terreng.
Og jeg må si att når en ser alt under ett med Ardent,med tanke.på rullemotstand etc så syns jeg de funker bra under alle forhold og ikke minst meget behagelig att en ikke trenger å tråkke seg spent ihjel for å få noen flyt.
Har prøvd bl. Annet Nobby Nic tidligere og denslags havner ikke på noen sti-doning i mitt eie igjen... Er jo så demotiverende med høy rullemotstand.
Men det er min mening, andre verdsetter andre kvaliteter I ett dekk..

Re: Allsidig stisykkel - dekkanbefaling? [Re: Ekis] #1710440 07/11/2013 08:13
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Ekis
Vi sykler mye variert fra knotesti med innslag fra stein og fjell og innimellom opp på små fjellknauser ala svaberg om det gir noen mening..
Mye røtter i partier er det også, stort sett veldig varierende terreng.

Ikke bare gir det mening, men det er en god beskrivelse av det terrenget jeg selv sykler i! ICON_SMILE Jeg er nok ellers enig med deg når det gjelder vurdering av dekk. Jeg tror jeg beholder Bontragerdekkene på neste tur også. Det er greit å komme fram til skogen uten å være helt ødelagt, og fornuftig sporvalg og ett og annet fotisett skal nok berge meg fra de aller verste tryna.

Men nå er det ikke lenge til Fatbiken dukker opp, så da får jeg se om Knard er strået kvassere på vått fjell. På sleipe røtter er det vel bare piggdekk som gir grep.

Re: Allsidig stisykkel - dekkanbefaling? [Re: EyeLid] #1711146 09/11/2013 08:32
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Bare for å trekke frem litt her.

What Mountain Bike mini test av "trail tyres" mai 2011: vinneren ble Rocket Ron fremfor Ardent.

Mulig det bare er meg, men Rocket Ron virker veldig åpent i mønsteret, og er jo et greit forhjulsdekk - på hardtailen.

mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: Allsidig stisykkel - dekkanbefaling? [Re: EyeLid] #1808577 18/06/2014 20:09
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da får vi forsøke litt videre, denne gang med X-king 2.4 foran og bak.
Dette er marginalt mindre enn Bontrager dekkene med 2.2 som kom med originalt, og mindre enn Hans Dampf 2.35 - størrelsene i den ordenen.

Målte meg akkurat under 2.2" effektiv bredde på X-king 2.4, akkurat over 2.2 på Bontrager, og rundt 2.28" eller så med Hans Dampf 2.35.

Litt myk blanding for tørrbruken, men verdt å teste ut litt forbedret klaringer osv, og rullemotstanden virker vesentlig bedre enn Hans Dampf foran. Mønsteret forøvrig ganske likt Bontrager originalene (som man fant på Remedy).

mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support