Etter å ha lest DN i går om han langrennsløperen Tord Asle Gjerdalen (han med pilotbrillene) og hans tilnærming til trening ble min nysgjerrighet vekket. Han fokusert veldig på puls, HRV og R-R analyse for å finne ut når han var uthvilt. Dette må jo være midt i blinken; tenk om man kan måle når kroppen er klar for trening. Hvilepuls gir jo også en indikasjon, men dette må også sjekkes ut.
Så da gikk jeg i gang. R-R recording ble aktivert på min Garmin 910 (trykk 5 ganger opp og ned på klokken). Så bar det ut på trening. Deretter installert jeg Kubios og Matlab og benyttet
http://fitview.azurewebsites.net for å konvertere FIT filen til csv format. Deretter importerte jeg filen (NB! velg R-R som filtype ellers fryser Kubios).
Nå sitter jeg med en fin rapport på gårsdagens trening. Og masse verdier. Som det vil ta lang til å lese seg opp på da jeg ikke er hjertespesialist. Håper noen med peiling kan fortelle litt mer om dette eller henvise til gode tekster!
Finnes det noen standarder som kan benyttes til tolkning av verdiene;
- R-R: har lest at denne kan variere mellom 0,5 og 2. Avhenger av alder og kroppslige "ting". Lav verdi er tegn på utmattelse (som ved trening), stress eller sykdom. Finnes det noen mal for hvor høy denne bør være for at man skal være uthvilt? Eller må man måle flere ganger (ved hvile) og danne seg en erfaringsbase selv? Sier standardavviket til verdiene noe?
- VLF/LF/HF. Hvordan tolker man disse tallene? Har "Peak (Hz)" og "Power(ms^2)" verdier basert på FFT og AR spectrum.
Forskningen på HRV/R-R og hvile etter trening er interessant. Håper det er noen der ute som har litt kjennskap til dette!