Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justere kaliper ved hjulbytte?

Justere kaliper ved hjulbytte? #1707056 30/10/2013 20:18
T
tkjoerlaug Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg kjører i dag på en Scott Genius 9xx som er en rask stisykkel. Jeg har satt på en talas-gaffel slik at jeg kan få lavere og brattere front, og noe mer lik Spark. Til sommeren ønsker jeg å bruke sykkelen både til kos på stier i slækk konfigurasjon med grove dekk ala magic mary/hans dampf og til trening og ritt ala ultrabirken og TSR i rask konfigurasjon med raskere dekk ala rocket ron/racing ralph.

For å raskt kunne bytte mellom kos og trening vurderer jeg et ekstra hjulsett i stedet for å bytte dekk hver gang jeg skal ut på tur (kjører slangeløst). Må man normalt sett justere bremsekaliper for å unngå subbing på skiva ved hjulbytte eller er det normalt set 100% match? Ser for meg at dersom jeg må bytte hjul og justere kaliper også, så går nesten vinninga opp i spinninga og at det er like greit å bare basere seg på å bytte dekk for hver gang?

Noen tanker?

Re: Justere kaliper ved hjulbytte? [Re: tkjoerlaug] #1707057 30/10/2013 20:21
Espen Offline
More than words
More than words
Identiske nav, og bremser som ikke er supersensitive, så er det håp.

Ulike nav = stor sansynlighet for justeringsbehov.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Justere kaliper ved hjulbytte? [Re: tkjoerlaug] #1707063 30/10/2013 20:29
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det går ofte bra om du pressar tilbake stempla før du monterer det nye hjulet.

Re: Justere kaliper ved hjulbytte? [Re: tkjoerlaug] #1707067 30/10/2013 20:38
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: tkjoerlaug
Ser for meg at dersom jeg må bytte hjul og justere kaliper også, så går nesten vinninga opp i spinninga og at det er like greit å bare basere seg på å bytte dekk for hver gang?

Noen tanker?

Har kjørt denne modellen de to siste årene, både med forskjellige nav og trange bremser (avid) som krever en justering av kaliper etter montering, stort sett.

jeg er likevel ikke ett sekund i tvil om at det lønner seg, med tanke på tidsbesparelse. Inn og ut med hjul tar ett minutt, justere kapilleren omtrent samme. Bytte to dekk tar minst en fem-seks i beste fall, gjerne opp i ti. Av med hjul, av med dekk og slange, på med nytt dekk, inn med halvfeit slange, på med dekk, pumpe opp (sparer litt med kompressor her) for å feste kanttråden og justere lufttrykk til passe.

Har alltid 5 og 6mm u(n/m)brako liggende lett tilgjengelig, så det går kjapt å justere kalipper, synes jeg.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Justere kaliper ved hjulbytte? [Re: tkjoerlaug] #1707069 30/10/2013 20:43
Arne_And Offline
More than words
More than words
Du får forresten tynne shims for bremseskivene, så du kan justere hjulsettene til å ha nesten lik bremseskiveplassering.

Moderator  support