Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV

Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV #1705220 26/10/2013 22:13
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg plages med at jeg ikke synes videoen er særlig glatt når jeg spiller av videoer fra Mac til TV. Når man ser ting som panoreringer ser det nesten ut som det droppes enkelte frames, og når det er dialog er det av og til litt antydning til at lyden avspilles litt feil ift bildet.

Det er ikke noen superåpenbar hakking der ting henger i flere tidels sekunder, så jeg er litt usikker på om problemet er relatert til at noe ikke klarer å prosessere ting hurtig nok, eller nettverksytelser. Når jeg streamer fra Youtube, Netflix, nrk.no eller lignende fra iOS går det silkemykt, det er kun når jeg benytter en Mac problemet oppstår.

Kan det være at den gjør noe spesielt med oppfriskningsrate av bildet eller lignende når jeg speiler en ordinær desktop til TVen?

Det er akkurat så ille at jeg ikke synes det er særlig stas å se på amerikansk netflix lengre.

Tips om årsaker og løsninger mottas med takk ICON_SMILE

Redigert av perbl; 26/10/2013 22:14.

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705237 26/10/2013 23:29
B
bhrsrk Offline
Entusiast
Entusiast
B
Om jeg husker riktig er det slik at iOS sender videodata direkte til ATV, og ATV spiller av, mens Mac speiler skjermen og må komprimere video kontinuerlig. Når maskinen ikke klarer å komprimere alt i sanntid vil det hakke litt. En ny Mac Pro løser sikkert problemet. ICON_SMILE

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705238 26/10/2013 23:37
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Japp, det stemmer det du sier om at Apple-TVen henter videostrømmen direkte fra nett når en bruker en iOS-app som er kompatibel med dette (unntaket er vel mirroring).

Har så langt testet ut opp til en toppspekket 2012-MBP, men skal gjøre et forsøk med en Retina-MBP når jeg får sjansen.

Som sagt, så er det ikke omfattende hakking av den typen jeg har sett på andre maskiner som har for lite juice, det er mer subtil framedropping som gjør at man av og til irriterer seg. Testet å sette Apple TVen på kablet nett, men det hjalp lite.

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705239 26/10/2013 23:44
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Mulig jeg burde gått for en Mac mini etterhvert, så kunne jeg kjørt HBO på TVen min og. Ser ikke ut til at de er i stand til å få på plass en Airplay-løsning som funker i nærmeste framtid.

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705281 27/10/2013 08:40
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Samme problemet her. Speiling av Mac'en fungerer dårlig ved avspilling av video. Feil farger og ofte et bilde som henger etter.

Bruker stort sett nå da Iphone aller Ipad om det er mulig til å spille av via ATV.

En annen ting som er ustabilt er lyden, men det kan være med mine innstillinger. Ikke alltid lyden kommer over på ATV men "forblir" på Mac høyttalere.

Vil HBO blir tilgjenngelig på ATV i nærmeste fremtid?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: hbakken] #1705288 27/10/2013 08:56
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: hbakken
Samme problemet her. Speiling av Mac'en fungerer dårlig ved avspilling av video. Feil farger og ofte et bilde som henger etter.

Bruker stort sett nå da Iphone aller Ipad om det er mulig til å spille av via ATV.

En annen ting som er ustabilt er lyden, men det kan være med mine innstillinger. Ikke alltid lyden kommer over på ATV men "forblir" på Mac høyttalere.

Jeg spurte kundeservice om dette i februar i år, og fikk beskjed om at dette skulle komme i løpet av april.

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705294 27/10/2013 09:13
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Mulig dette ikke er identisk/relatert til ditt problem, men jeg merket stor forskjell på forrige bredbåndsmodem/wifioppsett hvis jeg streamet noe fra internett til mac/iphone, og så spilte det over airplay til tv - enn om jeg spilte av noe lokalt fra mac/iphone og til over airplay. Den økte sesjons/båndbreddebruken var nok til å skape stor kvalitetsforskjell. Nå kjører jeg bredbåndsmodemet kun som det, og bruker Time Capsule som wifi - og da er dette helt borte.

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705298 27/10/2013 09:18
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Gjør om filmene til mp4, legg de inn i iTunes og finn filmene på Apple-tven ved å gå på Datamaskiner eller hva det heter.

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: traktoregg] #1705343 27/10/2013 11:50
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: traktoregg
Gjør om filmene til mp4, legg de inn i iTunes og finn filmene på Apple-tven ved å gå på Datamaskiner eller hva det heter.

Dette er som kjent veldig enkelt å gjøre med innhold fra Netflix og HBO(?) ICON_SMILE

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: Trygve_] #1705347 27/10/2013 11:54
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Trygve_
Mulig dette ikke er identisk/relatert til ditt problem, men jeg merket stor forskjell på forrige bredbåndsmodem/wifioppsett hvis jeg streamet noe fra internett til mac/iphone, og så spilte det over airplay til tv - enn om jeg spilte av noe lokalt fra mac/iphone og til over airplay. Den økte sesjons/båndbreddebruken var nok til å skape stor kvalitetsforskjell. Nå kjører jeg bredbåndsmodemet kun som det, og bruker Time Capsule som wifi - og da er dette helt borte.

Kjører alt av lokale nettjenester på Airport Extreme, så tror neppe modemet fra CD er overarbeidet. Jeg har ingen problemer med at streamingen setter ned kvaliteten automatisk hvertfall, hvis det var det som var problemet ditt.

Og som sagt, jeg merker ingen problemer når jeg streamer fra iOS, kun fra Macen. Merker du ingen problemer fra en Mac?

Se f.eks introen på Top Gear på NRK nett-tv, og se på kamerasveipene inne i studioet der under introen. Streamer jeg fra iPaden går det silkemykt, fra Macen er det noen synlige småhakk, akkurat som om enkelte frames dropper.

Redigert av perbl; 27/10/2013 11:55.

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: anderssb] #1705348 27/10/2013 11:57
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: anderssb
Sitat: hbakken

Jeg spurte kundeservice om dette i februar i år, og fikk beskjed om at dette skulle komme i løpet av april.

Airplay skulle komme i februar, Apple TV-app skulle komme snart, XBox-app var nesten klar til lansering i sommer...

Nå er mantraet nullstilt til "Airplay kommer snart" igjen. Tror neppe de er i stand til å levere noen av delene på laaaaang tid enda, hvis dette er representativt for evnen deres til å levere ny funksjonalitet.

Redigert av perbl; 27/10/2013 12:00.

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705356 27/10/2013 12:59
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Sitat: Trygve_

Kjører alt av lokale nettjenester på Airport Extreme, så tror neppe modemet fra CD er overarbeidet. Jeg har ingen problemer med at streamingen setter ned kvaliteten automatisk hvertfall, hvis det var det som var problemet ditt.

Og som sagt, jeg merker ingen problemer når jeg streamer fra iOS, kun fra Macen. Merker du ingen problemer fra en Mac?

Se f.eks introen på Top Gear på NRK nett-tv, og se på kamerasveipene inne i studioet der under introen. Streamer jeg fra iPaden går det silkemykt, fra Macen er det noen synlige småhakk, akkurat som om enkelte frames dropper.

Ja, var det som var problemet mitt.
Fra min MacBook Air og til tv fra f.eks. NRK sin hjemmeside er ikke noe problem nå. Sett flere episoder av Broen f.eks. på den måten, og jeg er av typen som irriterer meg fort hvis noe får meg ut av "film opplevelsen".

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705360 27/10/2013 13:14
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Om du bruker Remote Desktop med maskinen så er trolig det som er årsaken.

Om jeg med min Mac Book Pro kontrollerer Mac Minien min med Remote Dektop, så må jeg restarte avspillingsprogrammet (Plex/Tv2Sumo/tv.nrk.no/Netflix) på Mac Minien før den spiller video uten framedrops. Remote Desktop gjør altså ett eller annet rart med Mac Minien som er koblet til TVen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: magnusc] #1705365 27/10/2013 13:41
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: magnusc
Om du bruker Remote Desktop med maskinen så er trolig det som er årsaken.

Om jeg med min Mac Book Pro kontrollerer Mac Minien min med Remote Dektop, så må jeg restarte avspillingsprogrammet (Plex/Tv2Sumo/tv.nrk.no/Netflix) på Mac Minien før den spiller video uten framedrops. Remote Desktop gjør altså ett eller annet rart med Mac Minien som er koblet til TVen.

Dette er streaming trådløst via Airplay til en Apple TV som er tilkoblet TVen.

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705369 27/10/2013 14:08
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: traktoregg

Dette er som kjent veldig enkelt å gjøre med innhold fra Netflix og HBO(?) ICON_SMILE

Leste litt kjapt. Men hvorfor i alle dager streamer du Netflix og Youtube fra Macen når det er app for dette på Apple tven?

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: traktoregg] #1705370 27/10/2013 14:12
B
bhrsrk Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det er nok for å se engelsk og/eller amerikansk Netflix ved hjelp av proxy slik at Netflix og HBO tror du surfer fra et annet land. Det er mulig man kan komme rundt med å sette opp proxy-innstillinger i routeren sin og se direkte i ATV.

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: bhrsrk] #1705371 27/10/2013 14:24
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det stemmer, bruker for tiden hola.org, og da må jeg kjøre ting via en datamaskin. Kan selvsagt hoppe over til en av de betal-DNS-løsningene, ala unblock.us eller unotelly for å fikse problemet, men jeg er først interessert i å finne ut om dette faktisk går an å få til bedre.

Redigert av perbl; 27/10/2013 14:39.

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705395 27/10/2013 15:41
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Prøvde forøvrig ut Unotelly nå, og jeg mistenker at dette blir min foretrukne løsning.

Per B.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705518 27/10/2013 21:58
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Har hørt at Unblock-us er mer til å stole på enn Unotelly. Forøvrig er en slik løsning så uendelig mye bedre enn speiling av datamaskinskjerm at jeg ikke helt forstår hvorfor man skal vurdere noe annet ICON_SMILE

Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: perbl] #1705625 28/10/2013 09:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har så langt testet ut opp til en toppspekket 2012-MBP, men skal gjøre et forsøk med en Retina-MBP når jeg får sjansen.

Hjelper ikke med Retina-MBP... Ble nysgjerrig, så jeg tok "Top Gear-testen". Funka glatt fra iPad, bittebittelitt hakking fra MacBooken.

Redigert av Øyvind V; 28/10/2013 09:12.
Re: Ujevn video med Airplay fra Mac til Apple TV [Re: Øyvind V] #1705661 28/10/2013 10:10
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Øyvind V

Hjelper ikke med Retina-MBP... Ble nysgjerrig, så jeg tok "Top Gear-testen". Funka glatt fra iPad, bittebittelitt hakking fra MacBooken.

Mistenker egentlig at det har lite med Macen min å gjøre ja. Spørs om det bare er en begrensning i protokollen som gjør at den er mest egna til mer statiske bilder enn film. Jaja, uansett koster ikke Unotelly særlig mye, så langt har det funka bra hos meg.

Per B.

Moderator  support