Forsøkt kjørt ned av sint herremann
|
Forsøkt kjørt ned av sint herremann
26/10/2013 17:13
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Så var det min tur å banne over at jeg ikke har kamera på sykkelen. Jeg hadde vært på en fin liten grustur i Lommedalen og var på vei ned igjen ved By. En sølvgrå Opel stasjonsvogn kjører langs parkeringen i lav fart og siden det er slak nedoverbakke og jeg har god inngangsfart så tråkker jeg på litt ekstra for å kjøre forbi.
Vedkommende begynner da å akselerere for ikke å slippe meg inn igjen. Men akkurat her går det over fra slakt nedover til brattere, så jeg tråkker enda litt hardere og svinger inn foran ham, så får han heller kjøre forbi meg igjen etterpå. Isteden henger han seg på hornet. Jeg gjør en oppgitt gest med høyrearmen (uten ufine tegn selvfølgelig).
Han gir gass og passerer og jeg skjønner hva som skal komme. Helt riktig, han begynner å bremse foran meg. Men akkurat her går det et hestetråkk langs veien, så jeg hopper ut der og tråkker forbi ham. Da gir han gass på nytt og der hestetråkket ender og jeg må opp på asfalten igjen presser han meg til å stoppe.
Jeg kikker inn i bilen og ser først en flau kone i passasjersetet og så den typiske "pensjonert direktør"-typen med rødt silkeskjerf. Så begynner han å kjefte på meg, noe jeg selvfølgelig ikke skal ha noe av, så jeg lar ham få vite hva jeg synes om hans oppførsel. Hans argument var "du kunne jo bare ha slakket litt på farten". "Det kunne jo du også" ble mitt svar. "Men du tror da vel ikke at du kan kjøre fra en bil?" "Jo, det er ikke noe problem i denne nedoverbakken."
Jeg vet ikke helt hva som egentlig var hans argument eller problem, annet enn at han ble provosert av at en syklist gjorde en helt lovlig forbikjøring av ham. Jeg fortalte ham hva jeg syntes om at han bruker et tonn bil til å true en myk trafikant. "Du er ikke en myk trafikant!" Til slutt ga jeg opp og begynte å sykle videre. Da kom han opp på siden av meg igjen og presset meg ut av veien der det heldigvis er en grusparkering.
Nå begynte jeg å bli temmelig sint og sa at dette ville ende med politianmeldelse, siden jeg nå hadde hans registreringsnummer. Han fortsatte å være usammenhengende så jeg adresserte hans kone og sa "unnskyld frue, dette blir for dumt". Hun smilte svagt til meg og så om mulig enda flauere ut. Han begynte å rope om at han skulle ha navnet mitt. "Det skal du ikke det" svarte jeg (for hva i all verden skulle han med det?) og gjorde meg klar for å sykle videre. Da gikk han ut av bilen og rundt mot min side, igjen med ordene "jeg skal ha navnet ditt".
Siden han virket fullstendig ustabil så kjørte jeg ut i gresset da jeg hørte ham bakfra og helt riktig, han prøvde seg på nytt. Men siden det kom annen trafikk bakfra så måtte han gi opp. Han fortsatte opp til bakketoppen i enden av golfbanen og sto der og ventet. Siden jeg er en fredelig type så kjørte jeg rett mot bilen men vek av rett bak ham i 90 grader ut av veien og bak husene i hjørnet på golfbanen. Snudde og syklet ut igjen og da var han borte. Lengre fremme så jeg bilen parkert ved Coop og han og fruen var på vei inn for å handle.
Så nå sitter jeg her, temmelig sint men uten å vite hva man skal gjøre. Jeg har sjekket bilnummeret så jeg vet hvor den kvinnelige eieren bor (i en av de flotteste nybyggede villaene i Lommedalen). Antar at det er den flaue kona. Jeg har selvfølgelig lyst å velge mellom følgende alternativer: 1. Dra opp ditt i sivile klær og ta en dannet diskusjon med ham om saken. 2. Dra opp ditt og egge huset hans. 3. Dra til politiet og gråte og si at mannen var slem mot meg.
Dessverre leder sannsynligvis alternativ 1 og 2 bare til trøbbel, siden han rett og slett virker litt psykopat. Og alternativ 3 er selvfølgelig helt meningsløst. Så da gjenstår alternativ 4: Kjøpe GoPro. Og da kommer vi til det egentlige spørsmålet i denne tråden. Hvilken modell skal man kjøpe? Holder det med Hero 3 White til 1600,- eller må man ha det siste og dyreste? Hvilke tilbehør er must?
|
|
|
Re: Forsøkt kjørt ned av sint herremann
[Re: Dan]
26/10/2013 17:25
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Dra opp ditt i sivile klær og ta en dannet diskusjon med ham om saken.
Det har nok mer effekt hvis du møter opp i politiuniform.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
26/10/2013 17:26
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Du skulle ringt inn bekymring om en påvirket bilist til politiet. De burde rykket ut basert på en slik beskrivelse. Mine andre tips er vel oppfordring til grove kriminelle handlinger så det får ligge...
Ellers lykke til med kamerajakten!
MEN ER DET IKKE HALLOWEEN NÅ!? aldri så gålt. Gå for TRICK!
Redigert av KnutAa; 26/10/2013 17:27.
No added style
|
|
|
26/10/2013 17:54
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
26/10/2013 17:55
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
26/10/2013 18:02
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Egentlig er ikke batterilevetid så veldig stort problem, jeg kjøpte ett eksternt batteri på 5000 ma med USB som er på størrelse med en mobiltelefon, funker fint på både telefon og Edge 800 iallfall.
Redigert av bvp; 26/10/2013 18:18.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
[Re: Ripen]
26/10/2013 18:03
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
26/10/2013 18:09
|
grigri
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er generelt ubehersket og ville nok fistfucka fjeset hans der og da...., Men som KnutAa sier, en bekymret telefon til riktig myndighet om merkelig adferd i trafikken ville nok vært på sin plass. Og rykter sier at det kan funke også.
Kamera har jeg ikke peil på.
|
|
|
26/10/2013 19:30
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
2! Hva vil alt 4 hjelpe deg mot denne bilisten..... 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: Raskall]
26/10/2013 19:35
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Gopro er overkill og har så vidt jeg har forstått snau batterilevetid. Det kan godt tenkes at jeg skal bruke kameraet til mer enn bare å filme dumme bilister.  Derfor er det bra om det tåler dykking dypere enn en meter, og kvaliteten skal være mer enn bare god nok. Men hva med dette med vidvinkel? Jeg har skjønt at Hero 3+ har mer vidvinkel enn Hero 3 og at dette skal være en god ting. Men hvorfor det? Med for mye vidvinkel ser alt bare rart ut. Greit nok at man klarer å fange mer av sine mad skillz på film på den måten, men hvis man har lyst til å få litt fin natur i filmen også, uten at f eks alle trær bøyer seg over en så er det vel bedre med litt mer moderat vidvinkel? (Og hvis noen lurer, politiets webtips har fått en liten melding fra meg.)
|
|
|
26/10/2013 21:18
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
10 kubikk med grus levert i hagen med faktura i postkassa er vel på sin plass?
|
|
|
26/10/2013 22:48
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Hva med uthenging? Nå er det riktignok den kvinnelige eieren av bilen du har navn på, men finner du navnet på vedkommende er jo en mail i retning arbeidsgiver bare stas. Birken har på tross av stisyklisters (også min) raljering av grusrittet fortsatt ikke blitt stemplet som harry blant bedriftstoppene, så kombinerer du offentliggjøring av navnet på en nettside (så det kommer opp i google) og en mail som gjør arbeidsgiver klar over både din opplevde situasjon og at den ansattes navn kommer uheldig opp i søk. Da får du iallefall en beklagelse i retur, samt en idiot som må stå skolerett for sin arbeidsgiver.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
26/10/2013 23:06
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Hva med uthenging? Nå er det riktignok den kvinnelige eieren av bilen du har navn på, men finner du navnet på vedkommende er jo en mail i retning arbeidsgiver bare stas. Birken har på tross av stisyklisters (også min) raljering av grusrittet fortsatt ikke blitt stemplet som harry blant bedriftstoppene, så kombinerer du offentliggjøring av navnet på en nettside (så det kommer opp i google) og en mail som gjør arbeidsgiver klar over både din opplevde situasjon og at den ansattes navn kommer uheldig opp i søk. Da får du iallefall en beklagelse i retur, samt en idiot som må stå skolerett for sin arbeidsgiver. Bileier er 64 år og mannen omtrent på samme alder. I tillegg var huset jeg fant ved hjelp av regnr og Gule sider så pass flott at det neppe er snakk om en vanlig ansatt. Og uansett så gidder jeg ikke å henge ut vedkommende når jeg ikke vet hvor psykopat han eventuelt er og hvor mye kvalm han kan lage for meg. Som sagt så var oppførselen hans ikke akkurat normal.
|
|
|
26/10/2013 23:26
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Supertriks å ikke bruke en epostadresse med navnet ditt i da! Jeg husker selv mens det kokte som værst på en av de der sykkelhater-sidene på fb. Jeg snappa opp navnet til en som var litt stor i kjeften, han jobba på en båt i nordsjøen, jeg sendte mail med direkte sitat fra vedkommende både til båtens egne epostadresse og til hovedkontoret på land. 2 timer etterpå i samme fb-gruppe var beskjeden "noen har tysta til sjefen, jeg gir meg her"...
Om det hjelper mot en 64 år gammel mann er derimot litt mer usikkert som du sier, men er det en storkar med styreverv eller lignende så kan det jo være noen andre i samme selskap som ikke ønsker at løse kanoner skal sitte med beslutningsrett i store saker.
Trønder osv
|
|
|
27/10/2013 00:41
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Nei, hva kan man gjøre med sånt? Tenke over saken, sove på det, og så ta en avgjørelse. Du kan selvfølgelig skade ham om du vil. Men hvor mye energi vil du bruke på det? Og hvor langt er du villig til å gå? Sånn jeg kjenner deg, er kriminalitet ikke noe for deg.
Mitt tips: Om du vil gjøre noe med saken, må du finne ut litt om fyren. Kunnskap er makt. Kanskje vil det vise seg at du kan gjøre noe helt lovlig og ganske trygt, og da kan du jo bare gjøre det. Hvis ikke, er det kanskje best å bare lære av episoden, og skaffe actionkamera.
|
|
|
27/10/2013 05:44
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Kanskje et ektepar i 60-åra har barn som hadde syns det vært "leit" å få en "bekymringsmelding" om foreldrenes oppførsel i trafikken?
|
|
|
27/10/2013 06:13
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Så konklusjonen til de fleste er at det skal hevnes på en eller annen måte? Hva skjer da med den preventive effekten? Mest sannsynlig er det beste å bare la det ligge, all den tid denne personen er og blir en idiot. Alternativt overbringe en melding om godt vær ...
|
|
|
27/10/2013 07:03
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Dette blir litt på siden, men slenger det ut her lellom. Var ute og kjørte bil for en tid tilbake da en bil med to unge menn kommer dundrende mot meg i bakspeilet. Dette er midt i rushen og de velger å kjøre forbi køen ved å kjøre inn på en bensinstasjon. I enden av påkjøringsfeltet/akselerasjonsfeltet legger de seg ut på veiskulderen for å kjøre forbi to biler. Nå er de rett bak meg. I neste rundkjøring kjører de forbi meg ved å legge seg i det skraverte feltet forran en midtrabatt. Jeg må virkelig bremse for å ikke krasje og tuter på vedkommende. Vedkommende velger da å stoppe. Så står vi der da. Midt på veien med masse trafikk. Jeg forholder meg rolig og skriver ned skiltnummeret. Så forsvinner bilen i en forrykende fart. Jeg ringer politiet og melder vedkommende for kjøring i beruset tilstand samt for aggressiv oppførsel i trafikk. Man må jo være påvirket for å kjøre slik. Politiet kjenner til vedkommende, takker for hendvendelsen og sender en patrulje. Om ikke de blir tatt for noe så får de i alle fall besøk av Onkel. Forhåpentligvis ikke særlig trivelig uansett. I alle fall ikke om man bor i et fiffestrøk med nyskjerrige naboer.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
27/10/2013 08:31
|
runar jahren
Entusiast
|
Entusiast
pust dypt,tell til 10 og glem hele saken.sånne folk hjelper det ikke å borre i kneskålene på engang. mest sannsynlig brukte han deg denne dagen for en utblåsing han trengte. klart moro med hevn,men i mine øyne blir det like retard som hans oppførsel.
kan se for meg at han forteller alle han kjenner om en sinnsyk sykklist i lommedalen han måtte strekke opp..hehe
|
|
|
[Re: runar jahren]
27/10/2013 10:18
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
klart moro med hevn,men i mine øyne blir det like retard som hans oppførsel. Absolutt, så det var aldri aktuelt. Jeg kom ikke en gang med stygge gester eller personkarakteristikker. Men det som forundrer meg er at en slik type klarer å unngå å bli banket opp. Han må jo noen gang møte en som er sprøere enn han selv. kan se for meg at han forteller alle han kjenner om en sinnsyk sykklist i lommedalen han måtte strekke opp..hehe Forhåpentligvis står da kona hans ved siden av og ser på skotuppene sine med en like flau oppsyn som den hun hadde i går, og folk som han forteller det til er nok enten like evneveike selv, eller så kjenner de ham og synes han er ufordragelig. Det som gledet meg helt i slutten av episoden var at jeg fikk ødelagt planen hans. Det han ønsket var jo å få siste ord. Det var derfor han prøvde å stoppe meg gang på gang, og han klikket til slutt da jeg snudde meg mot kona og unnskylte vår felles oppførsel før jeg dro videre. Så til slutt sto han jo og ventet på meg, sikkert helt overbevist om at nå skulle han få sette meg på plass. Og så ble jeg borte fem meter bak ham. Hehe. Hvis ikke jeg var så eitrende sint så ville sannsynligvis det beste ha vært å stoppe ved siden av hans parkerte bil og vente på at han kom ut av butikken igjen. Der var det jo nok av vitner til at han ikke ville ha kunnet prøve seg på noen sprell, enten av voldelig karakter eller hva vet jeg, sparke istykker sitt eget speil og si at det var jeg som gjorde det. Glemme saken var det ja. Kjenner jeg er littegrann irritert fortsatt. Nuvel, kamera, håpe på gjentagelse og så politianmeldelse med filmbevis. Det ville vært gøy det.
|
|
|
27/10/2013 10:20
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Anmeld til politiet. Hvis andre på veien bevitnet oppførselen kan du føre opp dem som vitne. I det minste får da politiet en hendelse på personen i tilfelle han skulle gjøre dette igjen senere.
|
|
|
27/10/2013 10:26
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder kamera så selger de hero3 black på elkjop.no til 1990. Det er ganske så stor forskjell på black kontra silver og white.
|
|
|
27/10/2013 10:45
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Nesta gang ta opp mobil å filme eller late som du filmer. Si 'youtube' viss dem ikke tar hintet. Trenger som regel varken si eller gjøre noe mer då.
|
|
|
[Re: Paulus]
27/10/2013 10:55
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Anmeld til politiet. Hvis andre på veien bevitnet oppførselen kan du føre opp dem som vitne. I det minste får da politiet en hendelse på personen i tilfelle han skulle gjøre dette igjen senere. Problemet med vitner er selvfølgelig at ingen stoppet og tilbød seg å vitne. Ikke sikkert at noen så selve pressingen. De så muligens bare en bilist i veikanten som "spurte en syklist om veien". Etter litt googling (han har ikke samme etternavn som kona som bilen sto på) så har jeg funnet ut at fyren er advokat, så da er det bare å trekke seg rolig tilbake, på samme måte som man gjør i møte med en gal hund.  Når det gjelder kamera så selger de hero3 black på elkjop.no til 1990. Det er ganske så stor forskjell på black kontra silver og white. Det høres jo ikke dumt ut. Noen nevnte at det nye Hero3+ var mindre, men det skjønte jeg etter litt lesing at bare gjaldt huset. Selve kameraet hadde akkurat samme mål som Hero3. Da blir det nok et Hero3 Black i morgen. Hva med utstyr som man må ha? Tenker da særlig på fester og kanskje også stativ. Kommer til å bruke kameraet på sykkelen (dog ikke på hjelmen siden jeg synes Teletubbies ser teite ut), i bilen, på gåtur og for timelapsefilming. Har allerede lastet ned GoPro-appen til iPhone og iPad. Noe annet i programvare eller apper man trenger? (Har jeg skjønt det riktig at fra Hero3 så er wifi-funksjonaliteten med app-støtte standard?)
|
|
|
[Re: b_mattias]
27/10/2013 11:04
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Nesta gang ta opp mobil å filme eller late som du filmer. Si 'youtube' viss dem ikke tar hintet. Trenger som regel varken si eller gjøre noe mer då. Han her ville jeg ikke ha følt meg trygg på. Når han kommer ut av bilen og begynner å snakke om at han skal ha navnet mitt så er han jo ikke helt stabil. Det med at han skulle ha navnet mitt klarer jeg forresten ikke å skjønne noe av. Min forseelse var at jeg etter forbikjøring svingte tilbake inn litt brått foran ham (for ikke å bli fanget i motgående felt for lenge samtidig som jeg ikke hadde lyst å bremse uten å vite om det kom en annen bil bak ham). Hans forseelse var å gjentatte ganger bruke bilen til å presse meg av veien. Hvorfor trenger han da navnet mitt, hvis ikke bare for å kunne lage kvalm i ettertid?
|
|
|
27/10/2013 11:45
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Litt beroende på hvor provosert og sint man blir, heng ut vedkommende bilist på youtube, facebook etc. en sikker vinner er å få alt med seg på actioncam etter å ha provosert bilisten litt ekstra, rediger filmen og send den til vedkommendes kone, samboer,arbeidsgiver, kolleger, kunder, venner, naboer 
Redigert av CarlGustav; 27/10/2013 11:45.
|
|
|
27/10/2013 11:51
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Det minste du kan gjøre er å ringe Politiet (02800) og fortelle hva du har opplevd. Du gir de registreringsnummeret på bilen og de sjekker om de har noe på bilen fra før. Det du har opplevd blir lagret på bilen i tilfelle samme bil skulle bli stoppet senere av Politiet i en annen sammenheng.
Neste gang, hva med å ringe Politiet med en gang istedenfor å gjemme seg? Om du hadde med mobil da…
|
|
|
[Re: magnusc]
27/10/2013 11:53
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Det minste du kan gjøre er å ringe Politiet (02800) og fortelle hva du har opplevd. Du gir de registreringsnummeret på bilen og de sjekker om de har noe på bilen fra før. Det du har opplevd blir lagret på bilen i tilfelle samme bil skulle bli stoppet senere av Politiet i en annen sammenheng. Smart for det kan jo tenkes at fyren er rabiat og kjent fra før å da kan slike meldinger legge mer tyngde i saken. Sjeldent jeg har opplevet dette her, men de få gangene det skjedde ble vedkommende straffet ikke anmeldt ;-)
|
|
|
[Re: magnusc]
27/10/2013 13:01
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Neste gang, hva med å ringe Politiet med en gang istedenfor å gjemme seg? Om du hadde med mobil da… Hadde mobil i sekken, i plastpose. Akkurat så langt unna at det ikke var aktuelt å begynne å fikle med den. Da han prøvde å stoppe meg første gang så var jeg jo ikke klar over hvor sinnsyk han var. Da han presset meg av veien så var jeg bare opptatt av å krangle med ham og forventet at han skulle dra avgårde før jeg ble ferdig, så da var det ikke aktuelt å bruke tid på telefon. Og da han gikk ut av bilen så var det i hvert fall ikke aktuelt å ta opp telefonen og risikere at han skulle ødelegge den. Jeg var fornøyd med at jeg klarte å memorere bilnummeret (bokstavene var enkle siden det var begynnelsebokstavene på en passende personkarakteristikk på svensk...). Da han stoppet siste gang kunne jeg selvfølgelig benyttet anledningen til å stoppe og ringe politiet, men så det som meningsløst da de ikke ville rekke å komme tidsnok til å se ham in action og det bare ville bli ord mot ord.
|
|
|
|
|