|
|
Er det en (kne)doktor her?
|
Er det en (kne)doktor her?
25/10/2013 08:25
|
Oddeman
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Vondt i kne i hele sesongen. Frua mener jeg må treffe en medisinmann og jeg begynner selvfølgelig med forumet. Tipper det er noen her som har vært borti lignende. Trenger ikke å være medisinmann. Kvakksalvere kan også svare.
Symptom: Smerte sentrert i innsiden av kne. Å bøye kneet med noe særlig utslag er ikke bra. Stivner når jeg sitter også. Må bøye kneet for å finne punktet og merker det da markant når jeg trykker på rett plass. Er benet rett er punktet vanskeligere å finne.
Voltarol og Ibumetin er prøvt uten hell. Hvile har heller ikke særlig umiddelbar effekt.
Hva er dette? Botemiddel? (håper det ikke er hvile...)
------------------ I don't believe a word
|
|
|
Re: Er det en (kne)doktor her?
[Re: Oddeman]
25/10/2013 08:28
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Botemiddelet er å oppsøke lege. Etter min erfaring er fastlegen kun egnet til å få henvisning videre til spesialist, knær er vanskelig for allmenleger.
|
|
|
25/10/2013 08:28
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Big wheels keep on turning
|
|
|
25/10/2013 08:34
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Vanskelig å si, kan egentlig være alt fra irritert senefeste på innsiden som er forårsaket av for stram muskulatur i låret til problemer med minisken.
Er det vondt mens du beveger deg eller kun etter belastning? Har du hatt et fall eller traume som har utløst dette? Er det like vondt om du sykler helt rolig eller om du sykler fort?
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
25/10/2013 08:44
|
Oddeman
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ingen fall som har utløst dette. Kanskje overgang til 1x10 som har gitt tyngere utveksling enn hva jeg var vant til. Kjenner absolutt mest etter belastning, er jeg kommet i varmen er det greit nok, inntil jeg har blitt kald igjen. Utstrekking er for øvrig ikke god medisin har det vist seg.
|
|
|
25/10/2013 08:54
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Høres ut som patellofemorale smerter. Botemiddel er treningsreduksjon, ganske så markant. Hvile, og så kan det tenkes eksentrisk trening er nødvendig. Mer nøyaktig diagnostikk krever rtg og litt klemming her+der.
|
|
|
25/10/2013 08:58
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Oddeman hvile!?! Da må han bedøves.
|
|
|
25/10/2013 08:59
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Høres ut som om muskulaturen er overbelastet/stram og trekker i et senefeste eller flere som delvis har blitt betent.
Da gjør du som hvilepuls foreslår. Hvile, gå til massasje, fysioterapi, kjøp deg massasjerulle osv.
Du kan jo forøvrig kjenne på muskulaturen over der du har vondt om muskelen kjennes vond, hard eller for stram. Hvis ja er det bare å begynne å trykke massere og få igang blodomløpet.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
25/10/2013 09:17
|
Oddeman
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tips! (også det med karbonløsningen) Googlet litt og lest om patellofemorale smerter her: http://www.bvnilsen.com/pfss.htmHøres veldig korrekt ut. Tas videre med bedriftslege.
|
|
|
25/10/2013 09:41
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Botemiddel? (håper det ikke er hvile...)
Midtsideknesmerter (når det ikke har vært et akutt traume) skyldes som regel irritasjon av innsidemenisken eller leddbrusken grunnet for mye ensidig belastning over lang tid og fordrer et mer allsidig treningsregime og lettere belastning, bytt til mindre klinge foran, dekk alltid til knærne, også på vår/sommer. Bruk off-season til å legge inn noen stabiliserende styrkeøkter, løpeturer, svømming e.l. og gjør for all del noe annet enn å sykle fatbike vinterstid. Det er et par spesielle ting å tenke på for syklister: Menisken og leddbrusken (de delene som ligger inni selve leddet) har ikke egne blodårer men ernæres som en svamp med næringsstoffer i leddvæsken utskilt fra blodkar i leddhinnen. (1)Syklister må derfor sitte høyt nok når de tråkker, så høyt at kneet strekkes helt ut i bunnen av hvert tråkk, men ikke så høyt at knær og ankler roterer veldig i sideplan. (2) Syklister har også ofte sideforskjell i beinstyrke, dette kureres med stabiliserende styrketrening (bulgarske utfall eller ensidig knebøy med egen kroppstyngde samt tøyningsregime) (3) bruk pedaler med endel flyt slik at du ikke tvinger beina inn i et unaturlig bevegelsesmønster. (4) vi har ulik Q-vinkel i hofte/lår, standard krank/pedalbredde passer ikke alle, føles noe unaturlig med for mye siderotasjon i ankler prøv å variere bredden med spacere. Enhver fastlege, fysioterapeut, eller kvakksalver som har undersøkt et par titalls knær bør klare å teste stabiliteten i korsbånd og sidebånd, kneskjellsenene, og provosere meniskene dine for å finne ut om det har vært en akutt/kronisk skade som krever kirurgisk behandling, det er overveiende sannsynlig at det ikke er tilfelle. Om du heller ikke har hatt episoder med akutt låsning eller kraftsvikt er det ikke noe kirurgisk å gjøre med det. En vil heller ikke finne ut noe mer på MR annet enn at det er mikroskader og hevelse i menisk, eller bruskirritasjon/slitasje, som alle uansett fordrer den samme behandlingen, avlastning og stabilitetstrening. ((Det tas allerede altfor mye unødvendig MR og kneartroskopier her i landet, og FRP vil at vi skal ta enda flere "for å utnytte kapasiteten", den er jo der, da må den være gratis, for det koster jo så lite å gå til legen og sykehuset.)) Om fastlegen din, som endel syklister til dempegafler, har en blackbox-approach til knær og henviser deg til en MR istedetfor/før en skikkelig kneundersøkelse er det stor sannsynlighet for at han/henne også er inkompetent eller overfladisk på andre områder, bytt fastlege. Du finner mye gode stabilitetsøvelser på olympiatoppen sine nettsider.
|
|
|
25/10/2013 09:44
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Om det er midtsideknesmerter eller patellofemoralt smertesyndrom betyr ikke så mye, de generelle rådene er de samme. Det viktigste er at du ikke har hatt episoder med låsning eller kraftsvikt, og at leddet er stabilt (bør undersøkes av knekyndig person).
Lykke til!
|
|
|
25/10/2013 09:56
|
Oddeman
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Skjønner jeg skulle konsultert forumet allerede i juni!
|
|
|
25/10/2013 10:05
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Dersom det er lov å komme med en liten dose (tiltrengt) etterpåklokskap, burde du vel innsett en god del tidligere at dette ikke kom til å gå over av seg selv, og gjort noe med det. Gå en hel sesong med vondt i kneet uten å konsultere lege/fysioterapeut/kvakksalver etc er litt (mer enn bare litt) dumt.
|
|
|
25/10/2013 10:06
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
For meg så høres det ut som kreft eller AIDS!
Du kan motbevise meg ved å gå til legen.
|
|
|
[Re: Ynot]
25/10/2013 11:09
|
Arne_And
More than words
|
More than words
1)Syklister må derfor sitte høyt nok når de tråkker, så høyt at kneet strekkes helt ut i bunnen av hvert tråkk, men ikke så høyt at knær og ankler roterer veldig i sideplan. Mener du dette helt bokstavelig? Strekkes helt ut? Det er første gang jeg har sett noen anbefale dette, så det var ganske overraskende.
|
|
|
25/10/2013 13:08
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Kan støtte alt det Ynot skriver, med unntak av delen om full ekstensjon, som jeg ikke har noe kjennskap til, og derfor ikke vet om er en empirisk bekreftet sannhet som innebærer at brusken til meg og Hushovd kommer til å gå til helvete og medføre protese i ung alder, eller om det er teori som mangler noe på å gjenspeile virkeligheten...
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
25/10/2013 15:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Oddeman hvile!?! Da må han bedøves. Eller kanskje rullestol?
|
|
|
26/10/2013 08:17
|
Snuffeldyret
Avhengig
|
Avhengig
Den siste Fysioterapeuten har publisert en artikkel ang en studie vedr langtidseffekten av medisinsk treningsterapi for pasienter med patellofemoralt smertesyndrom. Verdt en titt?
Snuffeldyret lever ikke lengre..
|
|
|
26/10/2013 08:39
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Du skulle innsett av at du led av våres nye folkesykdommer i juni: 1. Farlig å bruke kropp (bli sliten) 2. Farlig å bruke huetSmerter er kroppens måte å si i fra at du gjør noe feil. Ser bort fra traumeskader. Belastningen/motstanden kan det ikke være. Jamfør treningsmengdene til vekt-, styrkeløftere og strongmen. Så da blir det nok som vanlig, teknikk. Her refererer jeg til punkt 1 ovenfor. Der finner du nok forklaringen. Gjøre ting på lettest måte, kort sikt. At dybde skal være farlig, er bare svada. Du kan sitte så lavt du vil. Problemet de fleste har er at dette krever god teknikk, som er tungt og man blir svett og lårene brenner, så de konverterer til dårlig og mindre slitsom stil, som gir belastningsskader da man bruker mindre muskelgrupper (krever mindre energi og pust) i stedet for de store. De store tåler sinnsykt mye. Langt mer enn noen av oss har vært i nærheten av. Lege er dilldall a la 1 pille skal løse alt. Problemet er "du", ikke kroppen din. Fokus på punkt 2. Så tar man smertene for det de er. Dårlig teknikk. Når man gjør noe bra, så vil man straks få vite det. Det gjør da nemlig ikke vondt lengre. Er man helt frisk for slitasje, så får man ikke den direkte feedback. Har man vært gjennom disse prøvene uten bedring, så må man nok hvile. Slitasjen kan ha vært for stor før man begynte å bruke huet. Jeg kan fastslå uten å ha sett deg sykle. 1. Du dipper for mye med tær/har klips for langt fremme 2. Du strekker ikke hofte godt nok bak før nedtråkk. (begge gir balansepunkt tiltet fremover. Forsøk en frontbøy. Tipper du vil miste stanga ned. Kan i hvert fall gi deg en pekepinn om egen teknikk og tendenser) 1 av disse har du garantert. Begge er vanlige for de som har sete for høgt (seff for å slippe bruke store muskelgrupper/spare energi). Legen og sykehusene er til for døden og kreft, ikke latskap og fedme. Snakker generelt sett. Kanskje unntaksvis de siste, slik at ubrukelige sykepleiere slipper å gå på NAV. Hehe. Er så tragikomisk å se folk sykle for "å holde seg i form", aka ikke bli så j feitere... Men samtidig så gjør de alt de kan, når de først er på sykkelen, for å slippe å bruke energi. Ikke utstyret og shorts det står på nei. Alt som kan gjøre jobben lettere. Det er medfødt. Vi vet alle sammen at når musklene brenner, så er det fordi de jobber. Likevel skal det unngås og samtidig innbille seg at man forbruker energi. Nei igjen.. punkt 2. Lunsjranten
Redigert av Abit; 26/10/2013 09:04.
|
|
|
26/10/2013 08:55
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Alt begynner i håndledd. Snakker nå egentlig vektløfting, men gjelder også sykling med krafttråkk. Og det som gjelder for krafttråkk, gjelder også for høgere kadens, bare tar lengre tid før skadene melder seg..
Håndledd for mye innoverbøyd -> Skuldre opp og frem - > Øvre rygg krummes og kassa faller innover -> Korsrygg krummes og hofte skytes fremover -> Lårbelastning flyttes nedover mot knær, bort fra hams og glutes, og tær/tåballer faller langt nedenfor hel.
Bare synd det er så forbanna slitsomt, energimessig, å unngå dette. Spesielt for oss som egentlig ikke trener, men bare pendler
Redigert av Abit; 26/10/2013 08:57.
|
|
|
26/10/2013 12:04
|
JAu
Fersking
|
Fersking
Holder du til i Trondheim så er trikset å få fastlegen din til å henvise deg til Rosenborgklinikken.
|
|
|
27/10/2013 00:08
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Det kan minne litt om de problemene jeg har slitt med i hele år, jeg hadde i tillegg smerter som minnet mye om senebetennelse som sannsynligvis var bare en del av problemet, det viste seg også at jeg har en sprekk i medial menisk noe som har ført til bakers cyste og det gjorde at jeg fikk smerter på baksiden av kneet, det kjennes ut som noe er for stramt når benet rettes ut, sitter jeg i ro så stivner benet. Nå har jeg endelig kommet meg til lege og venter på operasjon, har hatt litt forbruk av Voltaren og Paracet uten at det ble så mye bedre men nå har jeg brukt LDN i noen uker og smertene er betraktelig mindre, det kan jo være tilfeldigheter men jeg synes det var verdt og prøve siden LDN ikke har noen kjente bi-virkninger.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
27/10/2013 15:39
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Kinesioteip for PFPS er også ganske nytting for pain relief. 
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
28/10/2013 08:20
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oddeman hvile!?! Da må han bedøves. Enig. Da trenger Odemann heller anestesilege enn fysiolog 
|
|
|
[Re: Ynot]
03/11/2013 10:49
|
StigB
Señor
|
Señor
((Det tas allerede altfor mye unødvendig MR og kneartroskopier her i landet, og FRP vil at vi skal ta enda flere "for å utnytte kapasiteten", den er jo der, da må den være gratis, for det koster jo så lite å gå til legen og sykehuset.)) Om fastlegen din, som endel syklister til dempegafler, har en blackbox-approach til knær og henviser deg til en MR istedetfor/før en skikkelig kneundersøkelse er det stor sannsynlighet for at han/henne også er inkompetent eller overfladisk på andre områder, bytt fastlege. [/quote] :-) Jada jeg har hatt den uhyggelige opplevelsen av å ligge 2 døgn på Martine Hansen. Blitt kastet ut med beskjed om at deg feiler det ingen ting. Men med min vranghet tok jeg selv grep og oppsøkte en ortoped privat som etter litt strekk og bøy rynket pannen og sa "jeg vil inn i kneet ditt å se". Resultatet av den seansen er at jeg nå sitter med en hel kneprotese. Meniskene var ikke værst, ellers var det masse rester etter brusk, betent leddveske, svært lite brusk med store deler uten brusk i legg eller lårdelen. Bein mot bein. Både MR og røntgen viste ikke noe galt, spesialistene på MH trakk på skuldrene, men en dyktig ortoped fikk en vag mistanke og tok grep. Takk til han. Håper ikke trådstarter må igjennom samme reise. Jeg tror på redusert aktivitetsnivå, men å få til det vet jeg en del om......... En dyktig ortoped med et godt renome kan muligens være en vei å gå. Lykke til.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
04/11/2013 08:08
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Symptom: Smerte sentrert i innsiden av kne. Å bøye kneet med noe særlig utslag er ikke bra. Stivner når jeg sitter også. Må bøye kneet for å finne punktet og merker det da markant når jeg trykker på rett plass. Er benet rett er punktet vanskeligere å finne.
Høres ganske likt ut som mitt vonde kne, et par år tilbake. Jeg kunne klemme en finger inn fra baksiden av kneet og finne det vonde punktet. Alt i orden med menisk og leddbånd. Fysio fant ut at det var et lite senefeste som var betent langt der inne. Ble i orden med gjentatt nålebehandling (for å irritere skaden og sette igang heleprosessen, eller noe sånt), og ca. et halvt års treningsopplegg med alternativ styrketrening for kneet. Nå husker jeg ingen faguttrykk, men jeg skulle stort sett dempe vekter med kneet, ikke trykke dem ut. Forøvrig fant jeg ut at klassisk langrenn var helt ypperlig for meg, så lysløypa ble flittig brukt den vinteren i tillegg til treningsprogrammet. Kneet har vært i orden siden, men jeg bruker alltid knebeskyttere (like mye for varmen) på tur, og sykler med Time pedaler (litt mer float).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
04/11/2013 18:14
|
Oddeman
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Fysion fant i allefall ikke noe slark eller ustabilitet. Hadde liten tro på medisiner og så operasjon som lite sannsynlig. Bedriftslegen hadde samme oppfatning. Fikk ingen klar diagnose, men veien til bedring var uansett tålmodighet og øvelser.
Fikk en del øvelser fra fysion, som går på balanse og utfall som jeg tar daglig etter å ha syklet hjem fra jobb.
Etter at øvelser ga positiv effekt var jeg på nytt i klatrehallen å fikk rebekreftet at klatring er det bare å holde seg unna en stund til. Tror det blir for mye rare vinkler. Ved buldring er nedhoppet en utfordring.
Sykling har forsåvidt fungert greit nok, i allefall på FB, derfor har jeg vært litt sen med å få sjekket ut dette. HT gir slår mye mer og merkes derfor også mer.
Sitter på rævve hele dagen på jobb, så sofasitting er dritkjipt. Realityshow og gullrekka interesserer meg der solen aldri skinner. Håper på masse snø. Fort. Har tro på at ski er god medisin.
|
|
|
04/11/2013 21:00
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Langrenn kan kanskje være bra, men alpint er jeg redd du må være forsiktig med...
|
|
|
04/11/2013 22:28
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Meld deg inn på Maxpuls. Tar gjerne en prøvetime der med deg. Sjekk ut maxpuls.no.
|
|
|
05/11/2013 00:11
|
dagfink
Besatt
|
Besatt