|
|
Sykepleiermafia - gamle kjerringer.
|
Re: Sykepleiermafia - gamle kjerringer.
[Re: fredriks]
26/10/2013 12:52
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Låter som att inte Norge behöver ett försvar om man fölger det resonemanget.
Vi gjør neppe det. Vi betaler USA-mafiaen for å forsvare oss. I det minste for å innbille andre nasjoner at de skulle ville gidde å forsvare oss om det kom til det. Betalingen består i generell sympati, støtte opp om USA sine terrorplaner, kjøpe utstyr fra dem, sende symbolske styrker til de land de ønsker å terrorisere, la dem få bruke Norge som stasjon mot Russland m.m.
Redigert av Abit; 26/10/2013 12:54.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
26/10/2013 13:08
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Igjen viser du skremmende svak forståelse for ting.
- Du som fotsoldat trenger å jages gjennom skauen for at vi skal ha en stor nok underskog av fyllmasse til skyttergravene. - Den administrativt ansatte på en eller annen forlegning derimot, trenger ikke å være verdens beste på å svømme gjennom en myr.
|
|
|
[Re: HM1100]
26/10/2013 15:28
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Disse damene han så empatisk kaller Fitter er svært erfarne sykepepleiere som har et godt poeng: skal vi øke status og kvalitet i pleien må vi sile unna de som ikke duger For å øke kvaliteten på pleie er det nok best å få unna de som er så jævli opptatt av status. Ja, ok. Si heller rekruttering da. Poenget er at de som ikke er skikket, altså er uegnet, burde få beskjed før de bruker flere år og mange hundretusen på "å få prøve seg".
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
26/10/2013 15:31
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Igjen viser du skremmende svak forståelse for ting.
- Du som fotsoldat trenger å jages gjennom skauen for at vi skal ha en stor nok underskog av fyllmasse til skyttergravene. - Den administrativt ansatte på en eller annen forlegning derimot, trenger ikke å være verdens beste på å svømme gjennom en myr. Du argumenterer for det opplagte. Vedkommende det var snakk om, var ute og vifta med gevær. Den andre var ute i felt (befalsaspirant e.l.). Du argumenterer jo for pærer når tilfellet er epler
|
|
|
[Re: DavidS]
26/10/2013 15:35
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Ja, ok. Si heller rekruttering da. Poenget er at de som ikke er skikket, altså er uegnet, burde få beskjed før de bruker flere år og mange hundretusen på "å få prøve seg".
Er det ikke seleksjonsprosessen og kriteria som drøftes da ? Ikke om det er lurt og kjekt å få vite at man ikke oppfyller dem. Erfaring i den bransjen = igjengrodd latskap. Jeg spør enkelt: Hvem er de feiteste sykepleierne
|
|
|
26/10/2013 16:04
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Disse damene han så empatisk kaller Fitter er svært erfarne sykepepleiere som har et godt poeng: skal vi øke status og kvalitet i pleien må vi sile unna de som ikke duger For å øke kvaliteten på pleie er det nok best å få unna de som er så jævli opptatt av status. Ja, ok. Si heller rekruttering da. Poenget er at de som ikke er skikket, altså er uegnet, burde få beskjed før de bruker flere år og mange hundretusen på "å få prøve seg". Så denne lite vitenskapelig utprøvde måten å skvise ut folk på, med minimale klagemuligheter og retries, den skyldes altså i bunn og grunn bare at man vil sykepleierstudentenes beste. Er det dette du forsøker å si? Det er null egeninteresse fra sykepleierforbundet om å begrense tilbudet av sykepleiere på markedet, det er ikke egentlig et ønske fra de høyt på strå i lauget om å beholde mer makt til å definere hvordan en sykepleier skal være. Det er rett og slett for å være snill. Fy faen jeg blir kvalm. Stå får dine kyniske egointeresser for faen, slutt å ta på deg en løgnaktig moralsk kappe for å gi det du har fordel av en slags legitimitet.
|
|
|
26/10/2013 16:08
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er null egeninteresse fra sykepleierforbundet om å begrense tilbudet av sykepleiere på markedet, det er ikke egentlig et ønske fra de høyt på strå i lauget om å beholde mer makt til å definere hvordan en sykepleier skal være. Det er rett og slett for å være snill. Fy faen jeg blir kvalm. Stå får dine kyniske egointeresser for faen, slutt å ta på deg en løgnaktig moralsk kappe for å gi det du har fordel av en slags legitimitet.
Bittelitt ironisk å lese dette skrevet av en lege.
|
|
|
26/10/2013 16:09
|
Raggedy
Fersking
|
Fersking
Jeg husker fra turnusgruppa vår, der hadde vi en dame som var alvorlig somatisk syk. Hun var heller ikke spesielt flink, og hun var utdannet fra det minst statuspregede stedet. Hva vil det si? ... og selv så har du studert medisin i utlandet?
|
|
|
26/10/2013 16:19
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Saft suse! Klassisk profesjonsstrid. Sikkert derfor jeg synes Hvilepuls har et poeng. Et godt poeng. Selvhøytidlighet og arroganse er usmakelig uansett profesjon/organisasjon.
|
|
|
[Re: KenR]
26/10/2013 16:24
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Bittelitt ironisk å lese dette skrevet av en lege.
Ja, ikke sant.  Legene har gjort en bra jobb med å forsøke å kontrollere markedet i alle år. Ting tyder på at den maktfordelen arbeidsgiver har ovenfor arbeidstaker, med at arbeidstaker må ha ditten og datten av "akkreditering", den utnyttes til det groveste, akkurat som det er snakk om for sykepleierene her. Når staten har klart å bestemme et villkårlig antall operasjoner, og et villkårlig antall år man må krype for å få lov til å kalle seg kirurg, så er man ikke så høy i hatten ovenfor arbeidsgiver som i praksis kan skalte og valte som han vil. Jeg er arbeidsgivers bitch, rett og slett. Yngre leger har trodd dette har vært en fordel, fordi utdanningskravet gjør at det må tilbys utdanning, men de glemte å ta høyde for at markedsposisjonen forandrer seg. Alt skulle vært fritt. Arbeidsgiver skulle stått ansvarlig faglig, og arbeidsgiver skulle brukt private firmaer som målte kunnskap og sammenliknet godkjenninger. Denne mafiaen må forsvinne på et tidspunkt. Men når det først er slik at helsearbeidere er i skvisen, så lurer jeg på hvorfor ikke lønna er lavere. Jeg hadde jobbet for halve lønna, jeg hadde slikket sjefen for halve lønna, det er vanskelig å se noe alternativ.
|
|
|
[Re: HM1100]
26/10/2013 16:54
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Saft suse! Klassisk profesjonsstrid. ? Jeg håper da inderlig det er utvelgelsesmekanismer i legeprofesjonen også? Og for lærere, piloter og soldater likså. Profesjonstrid har jeg ikke overskudd til. Uansett profesjon så burde de som ikke egner seg finne noe annet å styre med. Er man litt empatisk så hjelper man studenter med å finne sin hylle før de sitter med alt for store lån, og bortkastede studeipoeng. Sikkert derfor jeg synes Hvilepuls har et poeng. Et godt poeng. Hva er det poenget? At bare fordi han får prøve seg som lege, så burde alle få prøve seg som sykepleier? At det ikke noe poeng med utdanning i det store og hele? Anarki neste? Selvhøytidlighet og arroganse er usmakelig uansett profesjon/organisasjon. Hvis det er meg du sikter til så er det Søster David for deg, takk. Og jeg er faktisk den mest ydmyke typen som er gått ut av et sykepleierstudie. Ja, kanskje den mest ydmyke typen i hele verden.
|
|
|
26/10/2013 16:59
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Fy faen jeg blir kvalm. Stå får dine kyniske egointeresser for faen, slutt å ta på deg en løgnaktig moralsk kappe for å gi det du har fordel av en slags legitimitet. Å trolle et sykkelforum er vel ikke kynisk egointeresse....? Skitt, ass, kommer ikke over at jeg har fått diagnosen løgnaktig Vel, ny diagnose til tross, det er ikke jeg som må betale for sex, og runker ensam i natten. Bitter og stakkarslig.
|
|
|
26/10/2013 17:05
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hva er det poenget? At bare fordi han får prøve seg som lege, så burde alle få prøve seg som sykepleier? At det ikke noe poeng med utdanning i det store og hele? Anarki neste?
Poenget er at egnethet vurderes best der hvor du skal være egnet, ikke av de som utdanner deg. Poenget er å øke sjansen for at mennesker som egner seg til noe, faktisk kommer dit hvor de egner seg. Poenget er å minimere politisk synsing om egnethet, og politisk synsing om hvor mange jeans som skal produseres, fjerne slik autoritær organisering, og gå over til perifer bestemmelse, det vil si markedsbestemelse. Poenget er at de som kontrollerer har en egen kake å mele.
|
|
|
26/10/2013 17:27
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Kontrollererne må også kontrolleres? Ja, det kan jeg enes i, men: Min erfaring som studentveileder, i samarbeid med høgskulen, er at de du så ydmykt kaller fittekjerringer er egnet, etter en mannlalder i yrket, til å være med på en slik utvelgelsesprosess. Ser ikke problemet med at det gjøres slik. Snarere tvert imot, det skulle vært enda trangere nåløye, så vi/de som står igjen kan banke oss på brystet å være litt stolte. Det er nemlig ingen mennekserett å bli sykepleier (eller lege/rørlegger/lærer.) Det ville også være svært ressurskrevende hvis hver lille miniputtkommune skulle bruke krefter på å kvalitetssikre egne folk. Isåfall ville vi risikert at jeg (ja JEG!) ikke kunne praktisert lengre, fordi jeg bor i et læstadiansk kraftsenter, er mann, har lange dreads, er ugift, har barn og drikker!
|
|
|
26/10/2013 18:15
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mannsalder i yrket fjerner ikke egeninteressene, og mannsalder i yrket fjerner ikke det subjektive fra vurdering av hva som egner seg og ikke. Egnethet er ikke godt å sentralisere, eller byråkratisere. Egnethet er noe et marked vurderer bedre.
Jeg har nå både selv som turnuslege og assistentlege sett nok kollegaer, sett hvem som bølles med, og hvem som går fri. På forrige stedet jeg jobbet, så var det en turnuslege som hadde skrevet klage på turnusstedet og påpekt alle mangler som alle sykepleiere og til og med en av overlegene innrømmet stemte. Grunnen til at han skrev den klagen, var at sjefen for bløtdel hadde herjet med ham, fordi en av assistentlegene var misfornøyd med at han hadde tatt for mye ansvar for ting han etter deres subjektive skjønn burde klarert med sin overordnede. Nå er det ikke sånn at det fins en bok med hva man bør og ikke bør skaffe seg dekning for, og jo flinkere du er, jo mer gjør du selv. Denne karen var uvanlig flink ifølge de sykepleierene og et par av assistentlegene som hadde vært der fra et par år tilbake. Og han ble truet med underkjennelse, etter hva jeg har skjønt. På den annen side var jeg sjef for et par stykker som var helt håpløse. Jeg var ikke inne i varmen som veileder, jeg vet at noen snakket dritt om kompetansen deres og usikkerheten; men de seilet greit igjennom.
For et par år tilbake, så var det en sak med en turnuslege i dagensmedisin som hadde fått underkjent tjenesten sin. Han vant saken i retten. Han fikk ikke en dritt av kroner for dette. Han tapte flere år av yrkeskarrieren, og måtte gå to omganger i rettsinstansene. Jeg vet ikke om han nå har fått seg jobb, det er vel ingen som vil ha ham, han er stemplet for resten av livet. Jeg kjenner til ham via, via, og har hørt at han var en toppkarakterstudent. Det vil si, bedre enn de få jeg har vært borti som har seilet igjennom og vært elendige. E.l.e.n.d.i.g.e. Denne karen fornærmet visst en forfylla utenlandsk overlegekjerring på lillehammer sykehus på gastrokirugen, og da var det gjort. Ifølge kommentarfeltet på dagensmedisin.no, så hakket de på punktum, komma osv i innkomstjournalene(!) - mens jeg kunne ha skrevet sms-språk uten at noen hadde brydd seg.
Jeg har ingen tillitt til at antall år i yrket fjerner den subjektiviteten som ligger til grunn for disse vurderingene. Ingen. NULL.
|
|
|
26/10/2013 18:36
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Faen altså. Dere får meg til å føle meg som en gammal gubbe i hornet på veggen.
|
|
|
26/10/2013 20:36
|
gare
More than words
|
More than words
Tja, som sykepleier ser jeg jammen noen av poengene til Hvilepuls gitt.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
26/10/2013 21:08
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Neh gidder ikke likevel Life is just an illusion. (Samael: After the sepulture)
Redigert av Abit; 26/10/2013 21:22.
|
|
|
Re: Sykepleiermafia - OG LEGEMAFIA
31/10/2013 15:35
|
Hvilepuls
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Well, whaddayaknow. Universitas har nå plutselig begynt å skrive mer om saker som jeg refererte til lenger oppe i tråden. Saker om helt hårreisende, helt kafka/animal farm aktig behandling av individer. Dokumentforfalskning ble benyttet av UiO med.fak for å kvitte seg med en student. I samme avis kan vi også lese om en student som var friskmeldt etter 10 år med tung depresjon og følgelig studieforlengelse. Da han endelig var blitt frisk hadde han bare drøye to måneder på å forberede seg til den siste, og mest omfattende medisineksamenen i mai. Han strøk, og ble samtidig kastet ut av studiet for manglende studieprogresjon av fakultetet. Det helt uten forhåndsvarsel, noe han har krav på i henhold til forvaltningsloven. Jeg mener tiden er inne for at vi nå gir slipp på universitetene. Vi må fjerne disse autoritære strukturene, og privatisere alt.
|
|
|
|
|