Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Salzkammergut Trophy 2014

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1811834 24/06/2014 18:26
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jau, bra jobba Hans Olav, fikk bra inntrykk der, er jo en del sti, stort sett nedover (ala Trans Alp). Blir Race King dekk i allefall, såpass bestemte jeg meg når jeg så filmene. Jupp da er det bare å glede seg. Også litt glad i at starttempoet var litt lavere en på Trans Østerdalen he he. I allefall de som sykler på 14-16 timer. Skal vi sette oss et mål å se 13 tallet ? 13.59 ? Eller fullføre er vel fortsatt målet, så får en heller vurdere underveis om en kan klare under 14 timer.

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: Oddefa] #1811841 24/06/2014 18:39
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oddefa
Jau, bra jobba Hans Olav, fikk bra inntrykk der, er jo en del sti, stort sett nedover (ala Trans Alp). Blir Race King dekk i allefall, såpass bestemte jeg meg når jeg så filmene. Jupp da er det bare å glede seg. Også litt glad i at starttempoet var litt lavere en på Trans Østerdalen he he. I allefall de som sykler på 14-16 timer. Skal vi sette oss et mål å se 13 tallet ? 13.59 ? Eller fullføre er vel fortsatt målet, så får en heller vurdere underveis om en kan klare under 14 timer.
Jeg tror det blir omtrent sånn:
Sykle roolig i bakkene, prøve å gønne på kontrollert i utforkjøringene, prøve å kjøre økonomiske på flatene, er det igjen noe krefter går det an å bruke de etter Hallstadt.
Tipper at når man har holdt på i 10-12 timer så er man såpass sliten at det ikke skal så mye til før man når kjelleren, men en liten tempoøkt langs vannet tilbake til Bad Goisern skal man vel alltids klare... ICON_SMILE
Har jo sykla 8-9 timer når vi har kjørt rundt Gran Canaria og Tenerife, men aldri så mye høydemeter som her, og nok en del slakere bakker også. Tror det også er viktig å holde konsentrasjonen oppe, lett å bli ukonsentrert etter hvert som dagen blir lang.....

Jeg tror faktisk jeg kommer til å ha med et par bremseklosser på ryggen, og visakortet. Du må vistnok betale reservedelene på servicestasjonene umiddelbart.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1811902 24/06/2014 20:05
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke dumt å ha med seg noen smådeler, hvis det er et ritt en skulle syklet med sadeltaske er det vel dette, men får se. Tror jeg skal klare meg uten. Visakort helt klart. Flater er de heller lite av ja he he. Tenker sånn. Første bakke; turtempo...holde det så lenge det går og roe etter vært. Nedover flyt og bra fart, men ikke noe vilt. Men så jo i TransAlp at nedoveregenskapene våre var bra i forhold til mange. Flyt og lek i terrenget (til en blir sliten og da safe litt).

Den bratte bakken (salzberg) opp fra Hallstatt tror jeg skal teste på en superrolig tur i forkant, bor jo på campingen der.

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1812041 25/06/2014 06:40
F
fatboy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Ser på videoene at nesten ingen har med "noe som helst".
Har dere inntrykk av at matstasjonene har nok mat, gel og drikke for den del slik at man slipper å ta med så mye?

Tenker å ha en bitteliten camelback classic på ryggen. Synes det er mye enklere å drikke nok med drikkesekk.

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1812113 25/06/2014 07:59
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ganske sikker på at maststasjonene har nok til at en ikke trenger å fylle opp en sekk ja. Er du mest komf med camelback ta det, men ha med deg en "tom" flaske på rammen som du kan fylle opp. Selv liker jeg bedre å drikke fra flaske og stopper å fyller opp. Som jeg husker fra Trans Alp, var mat/drikke stasjonene regelmessige nok til at næringstom gikk en ikke. Antar det er likt her også. Her handler jo det heller ikke om å jage forbi mat stasjoner men stoppe, riste på beina, spise en sjokokake, fylle opp gel, fyller opp flasker, spise en ostekake, ta en slurk kola, for så bestemme seg for om en likte sjokokaken eller ostekaken best og ta et stykke til, mens en snakker dårlig engelsk med en fra Munchen eller diskuterer hvilken heavy metal låt som hadde passet best som soundtrack til naturen i rundt oss med en i gul Ottestad drakt.

Mao, bruk matstasjonene fornuftig, og iallefall stå noen minutter på noen av de. Er mer å vinne en å tape på det for oss mosjonister. Tar ikke med sekk, men kommer nok til å bruke lommene aktivt, må jo se an vær også mht kledning, nå vil jeg ha med samboer som sikkert står en eller annen plass hvor jeg evt kan hive i fra meg klær.

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1812232 25/06/2014 10:16
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fatboy
Ser på videoene at nesten ingen har med "noe som helst".
Har dere inntrykk av at matstasjonene har nok mat, gel og drikke for den del slik at man slipper å ta med så mye?

Tenker å ha en bitteliten camelback classic på ryggen. Synes det er mye enklere å drikke nok med drikkesekk.

Jeg fikk egentlig inntrykket at det var overraskende mange med "stor sekk".
Rimelig sikker på at jeg kjører flasker selv og det jeg trenger på ryggen.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1814943 30/06/2014 10:38
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Da var årets sommerforkjølelse unnagjort, heldigvis ikke en 2 ukers influensa som før trans alp i 2012, men litt slapp kan man si ja. Første turen på sykkelen i går siden Trans Østerdalen. Nå gleder jeg meg til knusketørre Bukkerittstier, og så avreise til sydligere strøk! ICON_SMILE

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1817939 04/07/2014 13:51
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
The Extreme Course
The Salzkammergut dedicates the extreme course to all "Adrenalin Junkies"! 211,3 kilometres and an incredible 7,049 meters altitude difference – welcome to the Salzkammergut extreme challenge and Europe's toughest Mountain Bike Marathon! With a drop-out rate up to 50 %, this course is even daunting for die-hards like Roberto Heras, Wolfgang Fasching, Stefan Danowski, Ondrej Fojtik or Tinker Juarez. Besides an immense physical condition, it also demands great technical skills and mental strength.

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: Elgvenn2] #1817941 04/07/2014 13:54
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Er lov å håpe at langtidsvarselet slår til også! ICON_SMILE

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1818337 06/07/2014 07:31
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er det avreise her om ca 2.5 time, alt mer eller mindre pakket og klart, bare å hekte på campingvogna, kjøre til Oslo, ta båten til Køben, bruke mandagen til å cruise autobahn i 100-120 km/t, så forhåpentligvis være i Hallstatt sånn mitt på tirsdag og ha det som base til søndag. Værmessig ser det jo ikke veldig bra ut, selv om lørdagen i seg selv blir ok. Men er nok bløtt i terrenget hvis regnværet som er spådd kommer tidligere i uken. Men jo hardere, jo mer episk he he. Dessuten har vi hatt mye bra på ritt i år, så vi tåler nedbør da. Husker jo vi hadde noe regn på Trans Alp også, når solen dukker opp blir det jo varmt i alpene. Men for min del er dette årets sykkelmål og gleder meg masse. Gleder meg også til turen videre med Tour de France etapper, Grandfondo Mont Blanc (Courmayuer-Aostadalen) og en eller annen plass i mellomtiden.

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1818678 07/07/2014 07:22
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Du får fly rundt å tørke stiene før vi kommer Odd Erik!
Så på yr nå, har forandre seg en god del siden jeg sjekka ja. Er fortsatt spådd ok på lørdag, så alle får krysse alt av fingre og tær for at det ikke blir for glatt. Da tror jeg konkuransetida stiger med noen timer! ICON_BLUSH

Siste dagen på jobb i dag, i morra er vi på veg til Oslo og Kiel! ICON_SMILE

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1818683 07/07/2014 07:32
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
God tur karer, gi gass!
Regner med dere møter opp med superkomp form på furusjøen!

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1820678 11/07/2014 09:32
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Salzkammergut Throphy: En prolog.

Når jeg nå sitter i forteltet på campingplassen i Hallstatt så er tenker jeg å oppsummere hvordan dagene før rittet har vært, kan jo være noe å info å plukke med seg fordi som vurderer å bli med neste år.

Reisen ned: Vet ikke om hvor mange nordmenn som er med i år, men vet at noen flyr ned. Vi har valgt å kjøre bil ned. Jeg og min bedre halvdel kom ned her på tirsdag, Elgvenn/Hans Olav kom i går.
Syntes det er digg med bil/campingvogn mht hva en kan ha med seg + at dette rittet bare er en del av ferieturen vår nedi alpene. Har igjen nesten 2 uker etter jeg (forhåptentligvis) har kommer i mål sent på lørdag. Ferge til København (drittbillig) og ferge videre til Puttgarden (drittdyr) før litt under 100 mil på autobahn. Musikk på sterioen er viktig og siden jeg styrer den som diktatorer fra et hvilken som helst afrikansk land er som alltid fasiten
Rammstein ut av ferga, Helloween gjennom Hamburg, Scorpions gjennom Hannover og Accept over alt ellers (pluss litt annen klassisk rock for at sidedamen/cosjafør skal få litt sine ting også). Men folkens, dette er fasiten for kjøring gjennom tyskland.

NB! Glad jeg ikke er trailersjafør, hadde vært ultrafeit, må jo spise noe hele tiden, og ikke har de pepsi (max) nedi der, og siden zero og Cola light smaker høgg blir det fort litt mye vanlig cola. Reddes av et brett Ramløsa kjøpt på fergen.

I Hallstatt har det stort sett vært grått, regnet masse på første natten, de tre neste dagene har vært litt regnvær, (veldig) litt sol, mest grått. Litt sånn at hver gang vi tenker "når drar vi ut på sykkeltur" begynner det å regne. Men stort sett korte regnbyger. Men skyene ligger tungt nedi dalen. Har dog hatt to fine racerturer uten mye regn og en flott gåtur opp Salzberg her i Hallstatt. Dette er bakken vi møter etter 15 mil. Noe som er bra for da er vi godt oppvarmet he he. Eller mest sannsynlig totalt ødelagt. Den er så jævla bratt at det blir 550 hm på minsteklinga, og ca 20 % i snitt, og et parti med ca 30 %, der måtte jeg gå opp tærne med joggesko. Møtte Patrick Åserud på racerturen i går, og han kunne fortelle at der går alle, også han. Åserud er vel sikkert den som har syklet langeløypa fleste ganger av nordmenn (tror han sa 8 ganger) og er på et helt annet nivå en meg så skal ta rådet om å bare gå opp der. Åserud skulle sykle en kortere versjon i år,mente han var for gammel for den lange turen, synd for meg at jeg er ett år eldre en han he he. Åserud kunne også fortelle at jeg i løpet av rittet ville angre at jeg hadde startet. Bakker Bakker Bakker osv. Fikk veldig gode av råd så setter pris på det fra noen som har sykla det og såpass dreven.

Skal egentlig ut på en kort tur nå for å teste rittsykkelen, men da begynner det selvsagt å regne he he. Får se. Henter startnr om 3 timer og får med oss litt stemningen i Bad Goisern (startbyen). Hans Olav virker rimelig klar og er det noen som klarer å gjennomføre det er det han, få som er seigere. Er jo noen tidsfrister som skal nås også + at været garantert kommer til å skifte, vi får nok en del regn, spesielt første 4-5 timene. Tipper det blir kort bukse (er sånn 10-11 grader ved start kl 05 tipper jeg), lange armer og vest. Så blir det å starte kontrollert og ikke øke underveis...og holde det så lange det går. Med dette været kan det jo bli episk hardt, men 27 varmegrader og stekende sol hadde jo fort vært enda værre..eller ikke he he.

Målene er
- Fullføre
- Få gode naturopplevelser
- Mestring underveis, delmål sykle opp Hallstatt fram til endestasjon toget
- Kose seg på stier

Det er 700 startende i den lengste distansen, det sies at bare halvparten bruker å fullføre, i år med evt dårlig vær kan det vel fort bli enda flere som ikke fullfører, hva vet jeg. Det jeg vet at av de 700 har jeg bare en konkurrent og det er meg selv, de resterende 699 er sykkelkompiser som jeg skal dele glede, erfaring og...smerte med. Kryss fingra for Elgvenn/Hans Olav og meg, og andre på forumet som skal sykle i morgen:)

Oddefa som ikke tenker å følge Accept sin tittel Ahead of the Pack, men som nok kommer til å tenke på en annen Accept låt..Winners and Losers...just like you and me. Evt når jeg hater verden og meg selv underveis..Son of a Bitch

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: Oddefa] #1820691 11/07/2014 09:50
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Det krysses fingre på harde livet i Dala...! Lykke til, gutter ICON_SMILE

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: Oddefa] #1820737 11/07/2014 11:05
F
Frode_Roesand Offline
Entusiast
Entusiast
F

Musikk på sterioen er viktig og siden jeg styrer den som diktatorer fra et hvilken som helst afrikansk land er som alltid fasiten...

...der er du litt kjapp på avtrekkeren unge mann - som diktatorer ofte kan være. Føler her at du - selv om du refererer til afrikanske land (i flertall) - samtidig omtaler Africa som èn/ett, og går i den vanlige barnefella (som Torbjørn Egner satte opp) der Africa er Africa. Africa er jo Africa, men ikke i den betydningen du omtaler det - for det består jo av et mangfold.
Et mangfold av land, kulturer, natur og historie.
FOR...Africa er det kontinentet med flest stater av alle kontinent, og mange av statene har fortsatt store utfordringer med sine politiske styresett, og det finnes fortsatt en og annen diktator (som du er inne på) - det har du rett i. Allikevel er korrupsjonen et enda større problem for de statene som utad ansees som demokratiske, men som i realiteten styres av egen vinning og "kameraderi". På en annen side; dèt er også endel av kulturen. Mange av dagens utfordringer må vel fortsatt sies å være knyttet til det faktum at landegrensene er trukket opp med linjal av hvite kolonimakter i perioden 1884-1885. Styresmaktens mislykkede politikk og politisk korrupsjon har resultert i mange utstrakte hungersnøder, og betydelige deler av Afrika har fortsatt distribusjonssystemer som ikke er i stand til å levere ut nok mat eller vann slik at befolkningen kan overleve. Det som før kolonialismen hadde vært kilden for 90% av verdens gull, ble det fattigste kontinentet i verden. Dets tidligere rikdommer kom andre kontinenter til gode.Demokratiske styresett ser ut til å være i ferd med å spre seg, selv om de fortsatt ikke er flertallet. Bare 13 av 54 selvstendige land kan sies å ha et godt demokratisk styresett. Legger man god viljen til kan noen flere få være med på leken.

Africa er kontinentet med dårligst økonomisk utvikling pr. innbygger. Samtidig med at den økonomiske veksten har gått fram i Asia, har den gått tilbake i Africa.En av de største utfordringene med tanke på mat og drikke (ernæring) er at - selv om 70/80 % av befolkningen arbeider innen landbruk dyrkes det ikke nok mat, men mest kaffe, kakao og bomull. Derfor finnes det heller ikke så mange feite trailersjåfører i Africa. Faktisk regnes en tredje del av befolkningen som underernærte.

Øhh... hvor var jeg?
Ja - god tur og lykke til på rittet. Jeg vet allerede nå at jeg ALDRI skal delta. Hils Hans Olav (Hei Hans Olav!) Og husk at selv om et rundbane ritt også kan være en pine - så varer bare den pinen i en drøy time... ICON_SMILE

CK Elverum / Hagen sport - Elverum
Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1820808 11/07/2014 13:58
F
fatboy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Jaja. Like før. Kaos eller god stemning om du vil i Bad goisern for øyeblikket. Latterlig lang kø for sykkelsjekk. Men den beveger i det minste.

Synd med været men lite man kan gjøre med det. Hvor mye klær tenker dere å ha på?

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1820822 11/07/2014 15:01
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Hey, faan Oddefa. Nå må du slutte med disse rittrapportene dine! Det ender jo med at jeg om 2 år står nedi der uten å ha syklet og skal tråkke dette fordømte rittet også fishwhack

Eller gudd løkk, og jadda, vi ser frem i mot fortsettelsen jeanclaude

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1820850 11/07/2014 18:09
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Vel vel, da er sykkelen klar og utstyr lagt frem for morgendagen. Etter litt klabb og babb i sykkelsjekken der verken Odd Erik eller meg hadde fått med oss at det var obligatoriske sykkelsjekk for de to lengste distansene, så ble en bedre pastamiddal fortært i hyggelig selskap, og ligger nå i senga og slapper av før jeg straks prøver å la ole lukkeøya dukke opp. Avreise klokka 4 i morra tidlig, med frokost på lomma og et ønske om å kjørt fort men kontrollert i starten og se hvor det bærer. Været her er ekstremt med lokale skurer, så det er nesten ikke noe vits å se på værvarselet.

Blir nok start i morra i kort kort + vest, så ryker vesten ved anledning/når det er varmt nok. Bortsett fra det så sykler jeg med alt på lomma, og to flasker i ramma. Det er 13 matstasjoner på langløypa så antar at det holder.

På styre sitter garmin med ekstra batteri, startnr og høydeprofil (utdelt sammen med materialet fra arrangør). Tvi tvi til oss, målet er i første omgang å fullføre!

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: Elgvenn2] #1820977 12/07/2014 08:42
anerz Offline
Veteran
Veteran
Live stream fra rittet her
Ser en steintrapp som folk holder ganske bra fart ned, spørs om noen felger får kjørt seg ned der ICON_SMILE

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: Frode_Roesand] #1821052 12/07/2014 16:56
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Frode_Roesand

Musikk på sterioen er viktig og siden jeg styrer den som diktatorer fra et hvilken som helst afrikansk land er som alltid fasiten...

...der er du litt kjapp på avtrekkeren unge mann - som diktatorer ofte kan være. Føler her at du - selv om du refererer til afrikanske land (i flertall) - samtidig omtaler Africa som èn/ett, og går i den vanlige barnefella (som Torbjørn Egner satte opp) der Africa er Africa. Africa er jo Africa, men ikke i den betydningen du omtaler det - for det består jo av et mangfold.
Et mangfold av land, kulturer, natur og historie.
FOR...Africa er det kontinentet med flest stater av alle kontinent, og mange av statene har fortsatt store utfordringer med sine politiske styresett, og det finnes fortsatt en og annen diktator (som du er inne på) - det har du rett i. Allikevel er korrupsjonen et enda større problem for de statene som utad ansees som demokratiske, men som i realiteten styres av egen vinning og "kameraderi". På en annen side; dèt er også endel av kulturen. Mange av dagens utfordringer må vel fortsatt sies å være knyttet til det faktum at landegrensene er trukket opp med linjal av hvite kolonimakter i perioden 1884-1885. Styresmaktens mislykkede politikk og politisk korrupsjon har resultert i mange utstrakte hungersnøder, og betydelige deler av Afrika har fortsatt distribusjonssystemer som ikke er i stand til å levere ut nok mat eller vann slik at befolkningen kan overleve. Det som før kolonialismen hadde vært kilden for 90% av verdens gull, ble det fattigste kontinentet i verden. Dets tidligere rikdommer kom andre kontinenter til gode.Demokratiske styresett ser ut til å være i ferd med å spre seg, selv om de fortsatt ikke er flertallet. Bare 13 av 54 selvstendige land kan sies å ha et godt demokratisk styresett. Legger man god viljen til kan noen flere få være med på leken.

Africa er kontinentet med dårligst økonomisk utvikling pr. innbygger. Samtidig med at den økonomiske veksten har gått fram i Asia, har den gått tilbake i Africa.En av de største utfordringene med tanke på mat og drikke (ernæring) er at - selv om 70/80 % av befolkningen arbeider innen landbruk dyrkes det ikke nok mat, men mest kaffe, kakao og bomull. Derfor finnes det heller ikke så mange feite trailersjåfører i Africa. Faktisk regnes en tredje del av befolkningen som underernærte.

Øhh... hvor var jeg?
Ja - god tur og lykke til på rittet. Jeg vet allerede nå at jeg ALDRI skal delta. Hils Hans Olav (Hei Hans Olav!) Og husk at selv om et rundbane ritt også kan være en pine - så varer bare den pinen i en drøy time... ICON_SMILE

Hehehe, tipper du var fornøyd med deg selv når du skrev dette Frode:).

Utrolig moro at dere deltar gutta, tøft gjort! Gode rapporter som vanlig:).

CK ELVERUM

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: Oddefa] #1821054 12/07/2014 17:04
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Salzkammergut Throphy: En prolog.

Når jeg nå sitter i forteltet på campingplassen i Hallstatt så er tenker jeg å oppsummere hvordan dagene før rittet har vært, kan jo være noe å info å plukke med seg fordi som vurderer å bli med neste år.

Reisen ned: Vet ikke om hvor mange nordmenn som er med i år, men vet at noen flyr ned. Vi har valgt å kjøre bil ned. Jeg og min bedre halvdel kom ned her på tirsdag, Elgvenn/Hans Olav kom i går.
Syntes det er digg med bil/campingvogn mht hva en kan ha med seg + at dette rittet bare er en del av ferieturen vår nedi alpene. Har igjen nesten 2 uker etter jeg (forhåptentligvis) har kommer i mål sent på lørdag. Ferge til København (drittbillig) og ferge videre til Puttgarden (drittdyr) før litt under 100 mil på autobahn. Musikk på sterioen er viktig og siden jeg styrer den som diktatorer fra et hvilken som helst afrikansk land er som alltid fasiten
Rammstein ut av ferga, Helloween gjennom Hamburg, Scorpions gjennom Hannover og Accept over alt ellers (pluss litt annen klassisk rock for at sidedamen/cosjafør skal få litt sine ting også). Men folkens, dette er fasiten for kjøring gjennom tyskland.

NB! Glad jeg ikke er trailersjafør, hadde vært ultrafeit, må jo spise noe hele tiden, og ikke har de pepsi (max) nedi der, og siden zero og Cola light smaker høgg blir det fort litt mye vanlig cola. Reddes av et brett Ramløsa kjøpt på fergen.

I Hallstatt har det stort sett vært grått, regnet masse på første natten, de tre neste dagene har vært litt regnvær, (veldig) litt sol, mest grått. Litt sånn at hver gang vi tenker "når drar vi ut på sykkeltur" begynner det å regne. Men stort sett korte regnbyger. Men skyene ligger tungt nedi dalen. Har dog hatt to fine racerturer uten mye regn og en flott gåtur opp Salzberg her i Hallstatt. Dette er bakken vi møter etter 15 mil. Noe som er bra for da er vi godt oppvarmet he he. Eller mest sannsynlig totalt ødelagt. Den er så jævla bratt at det blir 550 hm på minsteklinga, og ca 20 % i snitt, og et parti med ca 30 %, der måtte jeg gå opp tærne med joggesko. Møtte Patrick Åserud på racerturen i går, og han kunne fortelle at der går alle, også han. Åserud er vel sikkert den som har syklet langeløypa fleste ganger av nordmenn (tror han sa 8 ganger) og er på et helt annet nivå en meg så skal ta rådet om å bare gå opp der. Åserud skulle sykle en kortere versjon i år,mente han var for gammel for den lange turen, synd for meg at jeg er ett år eldre en han he he. Åserud kunne også fortelle at jeg i løpet av rittet ville angre at jeg hadde startet. Bakker Bakker Bakker osv. Fikk veldig gode av råd så setter pris på det fra noen som har sykla det og såpass dreven.

Skal egentlig ut på en kort tur nå for å teste rittsykkelen, men da begynner det selvsagt å regne he he. Får se. Henter startnr om 3 timer og får med oss litt stemningen i Bad Goisern (startbyen). Hans Olav virker rimelig klar og er det noen som klarer å gjennomføre det er det han, få som er seigere. Er jo noen tidsfrister som skal nås også + at været garantert kommer til å skifte, vi får nok en del regn, spesielt første 4-5 timene. Tipper det blir kort bukse (er sånn 10-11 grader ved start kl 05 tipper jeg), lange armer og vest. Så blir det å starte kontrollert og ikke øke underveis...og holde det så lange det går. Med dette været kan det jo bli episk hardt, men 27 varmegrader og stekende sol hadde jo fort vært enda værre..eller ikke he he.

Målene er
- Fullføre
- Få gode naturopplevelser
- Mestring underveis, delmål sykle opp Hallstatt fram til endestasjon toget
- Kose seg på stier

Det er 700 startende i den lengste distansen, det sies at bare halvparten bruker å fullføre, i år med evt dårlig vær kan det vel fort bli enda flere som ikke fullfører, hva vet jeg. Det jeg vet at av de 700 har jeg bare en konkurrent og det er meg selv, de resterende 699 er sykkelkompiser som jeg skal dele glede, erfaring og...smerte med. Kryss fingra for Elgvenn/Hans Olav og meg, og andre på forumet som skal sykle i morgen:)

Oddefa som ikke tenker å følge Accept sin tittel Ahead of the Pack, men som nok kommer til å tenke på en annen Accept låt..Winners and Losers...just like you and me. Evt når jeg hater verden og meg selv underveis..Son of a Bitch

ICON_SMILE. Herlig Odd, herlig:). Gjør godt å tenke på smertene du trolig har undervegs:). Gleder meg til rapporten etter rittet:).

CK ELVERUM

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1821062 12/07/2014 17:53
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
Fullstendig galskap! Gratulerer med vel gjennomført begge to! ;D

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1821154 12/07/2014 21:25
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Først, fatboy regner med det var du som syklet i Lørenskogdrakt i dag? Vi snakket jo litt underveis, taua deg også et stykke av veien til mål... ICON_SMILE

Starten først, stilte opp med Odd Erik og 5 andre av de 6 nordmennene jeg vet var med i dag. Starten går., og det går relativt raskt så velger å roe ned, har jo ikke hatt noe oppvarming å snakke om, og går nesten rett i bakke. Mister derfor Odd Erik tidlig. Merker at beina er uvant med belastningen, men går greit, prøver å holde igjen så godt det går, ligger i sone 2 mye av tida, men sone 3 i det bratteste kneikene. Igjen så mistet jeg bakhjulet i et klatring (jfr trans østerdalen), setter det på igjen og holder resten av dagen så var nok bare slapt satt på.

I første nedkjøring går det ganske trått, får ikke flyten. Når jeg trykkutligner i bunn av bakken holder jeg på å dette av sykkelen så noe med balansen som ikke var helt på stell, ble bedre etter dette.

Til runding er jeg ca. timen forran første sperrefrist (08:30), så ser jo bra ut.

Generelt om løypa i dag kan jeg vel si at den var preget av været. Omtrent fra start og frem til ca. 12 så regnet det tildels kraftig i løypa, dvs. at stier som nok er flytt til vanlig i dag i stedet fløt av gjørme. I tillegg var en god del av stiene ganske tekniske, og noen steder var det dessverre bare å ta beina fatt.

Teknisk ift utstyret så var dette ikke en veldig god dag. Første punktering kom etter rundt 95km. Sigepunktering så prøver å pumpe først, men må bytte slange. Punkterte faktisk i motbakke. Neste punktering kommer etter 150km. Også i motbakke. Pumper også opp her, faktisk to ganger, men må til slutt bite i det sure gresset.

Til slutt, etter nedkjøring av aller siste "fjellet" i rittet, så hører jeg det smeller i sykkelen, men skjønner ikke helt hva det er. Viser seg at det er eikene i bakhjulet som ryker. Til slutt blir det så mye kast at det subber i ramma (heldivis titan). En hurtid telefon til min bedrehalvdel, og reservehjul hentes. Triller på de skakkkjørte hjulene mine forbi tidslimiten så ikke noe problem her, har faktisk igjen bare ca. 12km når jeg får på nye hjul og kaster meg ut på etappen igjen.

Tar igjen fatboy på asfalten inn med mål og tauver ca. halve veien før tempoet nok blir for høyt. Kjører solo inn i mål.

Dette var rett og slett veldig tungt, men på en helt annen måte enn de normale rittene en kjører. Dette blir så langt man hele tiden sitter med det i bakhodet at det må holdes igjen. Så for min del ble det årets lengste sone 2 tur...

Resultater for nordmenn:
Code:
39.	A650	Lunashaug Trond	NOR	1966	Team Telemark	M40	12:31:39	+2:06:59
117.	A652	Farstad Odd Erik	NOR	1970	Hedmarksmafian	M40	13:45:27	+3:20:47
206.	A653	Skogstad Hans Olav	NOR	1980	Hedmarksmafian	M30	14:43:53	+4:19:13
209.	A649	Eidsaa Ronald	NOR	1974	Lørenskog CK	M40	14:44:45	+4:20:05
362.	A66	Fagerhaug Gustavsen Håkon	NOR	1965	Team Telemark	M40	16:01:53	+5:37:13
381.	A651	Risnes Gaute	NOR	1969	Team Telemark	M40	16:19:25	+5:54:45

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1821160 12/07/2014 21:38
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rittrapport, kort versjon da jeg er dritttrøtt, på en annen side er jeg dårlig i å fatte meg i korthet. Men Prøver.

Våknet kl 3.30, etter 2 timers søvn, og det regnet friskt på vogna. Men ikke noe å gjøre med det, opp skal en lell. Tidlig ute i startslusen, sammen med noen andre nordmenn, inkl Elgvenn.

Litt etter start begynner det å regne masse, og det slutter ikke før etter neste 7 timer, mao halve rittet. Glemmer dette fort egentlig, stiene nedover går fra flyt til elver, gjørme og glatte steiner/røtter, og lange partier er av det jeg vil kalle for teknisk. Men god flyt nedover i dag, både på sti og på grusveiene, farer forbi de fleste. Race King med litt for mye luft overrasker stort i dag, men føler også at jeg har god flyt.

Oppover går det jevn bra, finner fort riktig rytme på den første runden, må justere farten en gang da det nok gikk litt for fort. Første klatringen var på ca 900 hm og variert mht stigning, også en klatring på omtrengt det halve før det ender nedover på noe spektakulære stier, goggle Evige Wande så skjønner dere hva jeg mener, evt rittets hjemme side.

God flyt oppover på den andre og lengre runden også, men på stigningen oppover fra Bad Ischl etter ca 6-7 timer må jeg jobbe litt med motivasjon, spesielt noen stier oppover som bare blir gåing pga gjørme og det faktum at lårene begynner å kjenne kjøret, regnet fosser ned, gps'n viser ikke hm og jeg sier til meg selv at jeg bare har sykle 1/3 av distansen, dvs tidsmessig snakker vi om halvte tiden. Men har et blodsmak smykke hvor det står "ta deg sammen" så gjør jeg det. God flyt nedover igjeg og den mye kortere runde 3 blir en bedre runde, og nå føler jeg at tiden spiller på lag, 2 mil med flat sykling er også ok

Deretter bliir klatringen opp Salzberg fra Hallstatt ødelagt, hadde jo "gledet" meg til denne, men all gjørmen skapte chainsuck av en annen verden. Prøvde med litt vann og det hjalp litt, men ble 3 letteste gir, noe som er for stryrketråkk å regne her, med 20 % i snitt, endte med at jeg gikk, bannet og hatet litt i nesten 400 hm. Fikk vasket sykkel nede før neste klatringen på 700 hm til Gossau, gikk bra i 500 hm, men neste 200 var et helvete med styrketråkk, gåing og banning. På toppen kom jeg på " ta deg sammen" og gjorde det, gikk på girolje før den siste større klatringen og girenen funker som gull (Shimanotelt) og de to siste timene er jeg PÅ og får en veldig god avslutning, tar en del av de som syklet fra meg når jeg gikk. Skal sies at mange slet med utstyr i dag, og feks chainsuck, Elgvenn var veldig uheldig med 2 punginger og ødelagt hjul, men var smart nok at han hadde et ekstra hjul. Stor kudos til at fullførte med en halvannnen time til gode på stoptid.

Tiden ble 13.45, og jeg hadde et mål om under 14 timer (13.59) så veldig fornøyd, 700 (ca) startende, 361 fullførte og nr 116 (delt), og 29 i klassen (vet ikke hvor mange som var der). Dette var årets store mål for min del, så gir meg selv et klapp på skulderen. Var nok årets beste ritt for min del rent prestasjonsmessig, men var også klar over at dette segmentet passer meg godt, selv om jeg ikke er like god å klatre som alpegeitene har jeg brukbar fart når det skal sykles på høy komforfart. Liker at det er vondt og det er jo bare å "ta seg sammen".

Flott arrengement, masse drikke og mat så en trenger ikke langing eller sekk, god stemning og de lokale er ute å heier. Tiden gikk egentlig utrulig fort. Sykkel funket som gull utenom kjedetullet, var ok kledd. Anbefalles, er jo masse forskjellige distanser å sykle. Skal ikke sykle neste år, men kanskje om noen år ? Hvem vet. Det var kortversjonen he he.

NB, ser at vinnertiden er 35 min saktere i år en i fjor, så da er jeg 1.20 bak vinneren, det er overaskende, men var nok tunge tak for flere.

Redigert av oddefa; 12/07/2014 21:44.
Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1821195 13/07/2014 07:08
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Slå av litt for kjentfolk da Odd Erik, 3:20 tenker jeg vi sier, men selv det er jo en prestasjon i denne løypa! ICON_SMILE

Akkurat stått opp, lenge siden jeg har vært så støl etter "sykkeltur". Men spessielt anklene er ille etter flere tildels bratte gåturer i sykkelsko i går. Var ikke det helt store akkurat...

Regner med jeg sover godt i natt, første natta etter et sånn kraftuttak sover jeg somregel dårlig.

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1821199 13/07/2014 07:11
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Utrolig imponert over dere:). Bra jobba! Rapportene er såpass gode at man får jo selv lyst til å delta på dette, itte bra;).

CK ELVERUM

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: Elgvenn2] #1821203 13/07/2014 07:20
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Elgvenn2
Slå av litt for kjentfolk da Odd Erik, 3:20 tenker jeg vi sier, men selv det er jo en prestasjon i denne løypa! ICON_SMILE

Akkurat stått opp, lenge siden jeg har vært så støl etter "sykkeltur". Men spessielt anklene er ille etter flere tildels bratte gåturer i sykkelsko i går. Var ikke det helt store akkurat...

Regner med jeg sover godt i natt, første natta etter et sånn kraftuttak sover jeg somregel dårlig.

He he, var litt sliten i går, er selvsagt 3.20!

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1821439 13/07/2014 21:34
F
fatboy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Fatboy kjører i Lørenskog drakt ja. Hyggelig å kunne slå av en prat inn i mellom

Det meste er oppsummert her virker det som.
God stemning, søle, supre matstasjoner, tungt, nydelig natur (det som var synlig), bratt både oppover og nedover, morsomme nedkjøringer osv...

Kosa meg stort sett hele veien. Vonter blr det naturligvis og har fått gnagsår på de merkeligste plasser etter det laaange gjørmebadet. Men var aldri innom "hvorfor gjør jeg dette" og liknende tanker. Litt overraskende egentlig. .

Resultatmessig handla dette primært om å fullføre og innkassere t-skjorte for fullført galskap. Check!
Dette kunne veldig lett gått i da** da kjedet ble vridd til det ubrukelige rett før runding 125km i Bad Goisern. Samme mann som utførte den tullete sykkelsjekken før start klarte å vri det til slik at eg kunne fortsette. Etter litt lirking rundt sjøen og opp Salzberg ble sykkelen ubrukelig. Med chainsuck for hvert tråkk var drt bare å ta beina fatt. Etter litt mer justering på løypas høyeste punkt kunne i det minste det største drevet brukes noenlunde. Dermed kunne eg trille ned til service ved Gosausee.
Gleden ved å bli tilbydd nytt kjede kan måle seg med gleden av å rulle over målstreken. Fantastisk!
Håp om under 14 timer gjekk ikkje. Men vær og tekniske problemer tatt i betraktning er eg godt fornøyd.

Anbefaler rittet på det varmeste men helst i bedre vær. Distansen kan vel diskuteres. Man får nok med seg det aller meste i B-strecke. Så dersom ikkje testen med distanse og hm er veldig viktig bør det vurderes..

Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1881103 30/10/2014 07:20
O
oyvlie Offline
Avhengig
Avhengig
O
Blir en Gjøvikgjeng på startstreken i 2015. Det er meldt kjempeforhold!
Var det noen av dere som kjørte 1x11? Hvilket drev skal handles? Har 32t, lukter kanskje 30 eller 28 av dette?? På 29" i alle fall?

- Øyvind
Re: Salzkammergut Trophy 2014 [Re: fatboy] #1889788 14/11/2014 10:47
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjørte 2x10, 40/24 på kranken og 36/11 på kassett. Dvs. 0,67 i utveksling på 29". Syntes det var deilig opp klatringa far Hallstatt. Så du skal ha 28 på kranken, dvs. 30 hvis du er sterk som en okse i motbakkene! ICON_WINK

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support