Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Hvordan kan vi få flere til å sykle?

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1703937 24/10/2013 06:03
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Legge til rette for sykling. Veier. Parkering. Merking.

Handlinger som kan gjøres umiddelbart
- Få merket i asfalten mellom gående og syklende
- lag "sykkelveier" med merking i asfalt

I lillestrøm har man tatt syklistene ned fra fortauet til egne felt i veikanten, uten at det kjennes trygt for den uerfarne syklist.

EGNE merkede sykkelfelt på gangveier er tryggere.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1703990 24/10/2013 07:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ordne sammenhengende brøyting om vinteren.
For å ta et eksempel. Den fine og funksjonelle gang og sykkelveien langs ring tre brøytes, kostes og saltes før de fleste har fått øynene opp om morgenen. Vestfra og helt til Sinsenkrysset. Der slutter det siden Lørenveien ikke er sykkelvei. Der er det sørpe og is og digre dammer og alt annet som kommer i boligveier med en del trafikk. Så kommer man ned på Økern og inn på gang og sykkelvei igjen. Der er det like fint som før Sinsen.

Det ville ikke vært for mye om man regnet med at syklistene tok snareste veien mellom disse to bitene av hovedsykkelveinettet. Og kjørte maskinen der også. Men det er etter det jeg vet to ulike forvaltningsnivåer inne i bildet så det skjer ikke.

Videre er det en skam hvordan planleggere bare gir opp å integrere sykkeltrafikk i nye knutepunkter. På Carl Berner fører sykkelfelt mot krysset. Men det bare ender i en av byens travlere bussholdeplasser. På Jernbanetorget er det bortimot umulig å komme seg over på sykkel. Begge steder er argumentet at det ikke er plass til sykkelfelt. Hvem som helst mister motet når man ender i et tilsynelatende kaos av leddbusser. Da er det bedre å være inni bussen enn å prøve å finne veien gjennom flokken.

LarsB

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1703996 24/10/2013 07:39
Dan Offline
More than words
More than words
I tirsdags syklet jeg Lysaker-Helsfyr-Lysaker i tillegg til min vanlige vei til jobben. Regn hele veien og vanskelige siktforhold etter at det ble mørkt. Konkluderte med at jeg er utrolig glad at jeg bor og jobber på riktig side av Lysakerelva. Riktignok er det ekstra kaos rundt Bjørvika i disse dager, men uansett. Kudos til dere som gidder å sykle i byen hver dag og som takler alt fra taxier til Tour de Finance.

Jeg har aldri vært tilhenger av critical mass som protestform, men noen ganger kommer jeg på gli, og det er når jeg en sjelden gang prøver meg på sykling i Oslo. Hvis jeg i tillegg skulle sykle på disse sykkelfeltene som er fulle av parkerte biler så tror jeg etter hvert at jeg ville ha klikket og tatt med balltre...

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1703998 24/10/2013 07:44
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Skal man få folk til å sykle til jobb, så er første forutsetning at man bor i nærheten av jobben. Det betyr max 10 km for de fleste.
Da må vi sørge for arbeidsplasser i distriktene, ikke bare ved operaen.

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Myrulv] #1704000 24/10/2013 07:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Myrulv
Skal man få folk til å sykle til jobb, så er første forutsetning at man bor i nærheten av jobben. Det betyr max 10 km for de fleste.

Eller sørge for at folk flytter dit arbeidene finnes, isteden for å holde kunstig liv i bygder som ikke har forutsetninger for å være en del av det moderne samfunn. ICON_WINK

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704002 24/10/2013 07:50
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Den kostnadsfrie delløsningen: Vær din lokale messias for tranportsyklingen. Klarer du å skape én ny syklist i din vennekrets, så klarer sikkert vennen din å gjøre det samme i sin. Og slik ruller nå ballen. Enkelt og gratis. Folk må påvirkes positivt til å oppdage fordelene.

Del stien, skru av Strava
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: fredriks] #1704007 24/10/2013 07:57
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriks
Spränga bort alla backar så det blir platt. Bygga in sykkelveier så att det blir tort och varmt. Bra omklädningsmöjligheter på jobb och andra ställen som man vill sykla till (men inte lika nödvändigt om det hade varit platt).

Backar, drittvær och bytte av kläder är iallafall det som gör att jag inte alltid är så glad i att i att jobbpendla på sykkel.

Enklere om folk får vite at de kan kjøpe seg billige el-sykler for 5-6 tusen. Da blir det også litt tryggere, siden de går litt saktere i nedoverbakkene (de billige, som min er vanskelig å få over 30kmt pga dynamoeffekten i hub-motoren) og litt fortere i oppoverbakkene. Og man er ikke så redd for å miste farten, så man tar seg tid til å bremse for farer. Samt at lys, skjermer og slikt er i orden vanligvis. Og man kan møte på jobben i klær som passer seg. Mye mer likt det man ser nedover i europeiske sykkelland. En gentlemans sykkel!

Været er det dessverre lite å gjøre med. Vintermånedene med all salting er ikke bra for noen sykkel.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: tmork] #1704008 24/10/2013 07:57
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tmork

I mange tilfeller er dette faktisk fullstendig skivebom. Flere jeg har snakket med tørr rett og slett ikke sykle i Oslo, de opplever dette som alt for farlig. Dette er folk som gjerne sykler sti helgen lang og i uka med, men ut på veien vil de ikke.

Helt enig. Jeg er komfortabel i Oslo-trafikken, men jeg er nok i et mindretall der, jeg tror de fleste vegrer seg for å sykle i veien i Oslo.

Et annet moment er at man tillegger seg vaner på hvilke ruter man bruker for å komme fra A til B, spesielt om man kjører bil, og når man så skal ut på tråsykkel, er det en sterk dragning mot å bruke den samme ruten, når man egentlig burde ha sjekket ut hvilke rute som faktisk er best å følge.

Skal man f.eks fra Carl Berner til St.hanshaugen, er det naturlig å sykle Ring2 og så Sannergata/Waldemar Thranesgate, men det er en veldig trafikkert og utsatt strekning som selv jeg vegrer meg for.
En som ikke er komfortabel med bytrafikk burde heller ha brukt sykkelstien langs Ring2 til Vogtsgate/Myrens og deretter bort Beierbrua/Sagveien/Maridalsveien til Alex.Kiellandsplass (eller opp Collettsgate), eller f.eks ned Fjellgata/Langgata til Sofienbergparken, gjennom Grünerløkka og bort mot Cuba og opp Telthusbakken. Mye mer avslappende, selv om det er lengre.

Det krever egeninnsats, prøving/feiling, spørsmål på forum og kartlesing for å finne de optimale rutene for ens egen komfortområde, det burde vi som sykler være flinke til å fortelle de som er skeptiske/redde/nybegynnere i trafikken!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704010 24/10/2013 08:03
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spm fordrer jo ikke akkurat at man er nobelpriskandidat. Stikkordene er jo feks København og Berlin, gjør man som de så kommer fler til å sykle, men det kommer jo ikke til å skje her på berget siden man fremdeles sitter å later som om at det er et mysterium hvordan man skal få fler commutere.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: sanouka] #1704022 24/10/2013 08:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vids:

El-syklar tror jag är det ända sättet att få många fler att sykla på många sted i Norge.

Vädret betyr väldigt mycket mer när syklingen är tyng än om det är lätt som med el-sykkel eller helt platt. Om man tvingas ha på sig regnkläder så blir det ändå lättare att bli svettig.

Quote:

men det kommer jo ikke til å skje her på berget siden man fremdeles sitter å later som om at det er et mysterium hvordan man skal få fler commutere.

Har förstått att trondheim verkar vara en mycket bättre sykkelby än for exempel oslo. Här finns det fungerade g/s veier för väldigt många pendlare. De senaste åren har man byggt en del sykkelveier med fortau, lagat färgade sykkelfelt i midtbyen och igår läste jag att de ska laga norges första express sykkelled.

Där jag syklar är de också rätt snabba på att bröyta på vintern.

I trondheims tillrättalägs det faktiskt för syklister.

Redigert av fredriks; 24/10/2013 08:27.
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704024 24/10/2013 08:33
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Som mange har sagt: Skikkelige sykkelveier som feies, brøytes og vedlikeholdes.

Dernest: Prøv å gjøre noe med syklingens image i Norge. Alt for ofte tenkes sykkel=trening og konkurranse. Det føler mange seg fremmede for. For de fleste bør sykling være hensiktsmessig, billig, miljøvennlig, morsom og sunn transport. Vi må på én eller annen måte få til et samarbeid med sykkelbransjen, sånn at funksjonelle hverdagssykler blir tilgjengelige. Da må bransjen få drahjelp, sånn at det kan skapes et marked for hverdagssyklene.

For en tid tilbake tapte kronprinsessa et veddemål mot krompen og måtte sykle til jobb en dag. Det skjedde selvsagt med presseoppbud og den vanlige gjengen pr-kåte gamle idrettshelter. Ikke før var dama framme ved jobb, må selvsagt en av de gamle idrettsheltene ymte frampå om at nå var det vel på tide å melde seg på Birken? Og dermed var alle fordommer bekreftet.

Redigert av Lektoren; 24/10/2013 08:37. Rediger grunn: overdrivelse
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704032 24/10/2013 08:48
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg har engasjert meg i sykkelsaken for hverdagssyklistene og er styremedlem i SLF Asker og Bærum. Vi prøver å påvirke der vi kan og passer på at vegmyndighetene rydder om vinteren, osv. Likevel er dette et veldig vanskelig lerret å bleke. Jeg er tildels enig i at vi i Norge er alt for glade i å bruke bilen, dessverre. Se på snittvekten på barn og voksne nå. Vi er betraktelig tyngre de siste årene. Snittvekten for voksne menn er nær 10 kg høyere enn på 1980-tallet. Dette er betenkelig.

SLF sentralt sendte ut denne pressemeldingen tidligere i høst da statsbudsjettet ble lagt ut. Legg merke til at det bare ser ut til å bli bygd 2 km med ny sykkelvei i by i 2014. Det sier det meste

http://www.syklistene.no/2013/10/statsbudsjettet-gap-mellom-mal-og-midler/

PedroS
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Dan] #1704033 24/10/2013 08:48
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dan

Eller sørge for at folk flytter dit arbeidene finnes, isteden for å holde kunstig liv i bygder som ikke har forutsetninger for å være en del av det moderne samfunn. ICON_WINK

Da er det jo et spørsmål hvordan du ønsker at det moderne samfunnet skal se ut. tenker du på Tøyen som en del av bygdene som ikke vi ikke kan fortsette å holde "kunstig" liv i? Det er jo som kjent for usentralt med sine 2,7 km distanse til operaen for å kunne huse et et museum.
Det moderne samfunn er ikke bare området rundt barkodekvartalet og operaen.
Det foregår stor verdiskapning i Nord-Norge og på Vestlandet, noe som fordrer at det bor folk der.
Kan heller ikke se at noen er tjent med å avfolke hele østlandet for at alle skal bo i Oslo. Sentralisering fører til trafikkproblemer. Det er uungåelig. Derfor bør alle som bor i Oslo takke oss som lider oss gjennom et trist liv i gammeldagse samfunnsformer som finnes i Holmestrand, Skoppum, Sunndalsøra eller andre underavdelinger av middelalderen. ICON_SMILE

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Myrulv] #1704041 24/10/2013 09:06
Dan Offline
More than words
More than words
Derfor bør alle som bor i Oslo takke oss som lider oss gjennom et trist liv i gammeldagse samfunnsformer som finnes i Holmestrand, Skoppum, Sunndalsøra eller andre underavdelinger av middelalderen. ICON_SMILE

Pøh. Takke du liksom. Vi er misunnelige på dere på bygda hvor alle har enebolig med sjøutsikt, svømmebasseng i hagen og fem biler. Alt betalt med subvensjoner og trygd selvfølgelig. ICON_SMILE

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: fredriks] #1704044 24/10/2013 09:11
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
For mange må jo Segway x2 være ideel til helårs commuting.
Med ett ekstra sett dekk med pigger vil den være trygg også på vinteren, og da kan man jo kle på seg akkurat det man vil uten at man begynner å svette .

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: kodax] #1704060 24/10/2013 09:48
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: kodax
Med ett ekstra sett dekk med pigger vil den være trygg også på vinteren, og da kan man jo kle på seg akkurat det man vil uten at man begynner å svette.
Ulempen er at ettersom man ikke kan "hjelpe til" (som på f.eks. el-sykkel) kommer man til å fryse seg blå på denne. Det blir som å kjøre cabriolet (med taket nede) midt på vinteren. Brr. På vanlig sykkel holder man lett varmen, og på el-sykkel tipper jeg at man også kan dra på litt helt i starten for å få varmen.

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: anderfo] #1704089 24/10/2013 10:40
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: anderfo
Sitat: kodax
Med ett ekstra sett dekk med pigger vil den være trygg også på vinteren, og da kan man jo kle på seg akkurat det man vil uten at man begynner å svette.
Ulempen er at ettersom man ikke kan "hjelpe til" (som på f.eks. el-sykkel) kommer man til å fryse seg blå på denne. Det blir som å kjøre cabriolet (med taket nede) midt på vinteren. Brr. På vanlig sykkel holder man lett varmen, og på el-sykkel tipper jeg at man også kan dra på litt helt i starten for å få varmen.

Men det vil være et bra tiltak for å redusere befolkningsveksten. Jeg kan neppe tenke meg noe som er mer turn-off enn en Segway.

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704110 24/10/2013 11:00
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Ah, Solsidan har virkelig plassert Segway på dustekartet, ja:)
Den beveger seg jo ikke veldig fort, så jeg tror ikke den eventuelle nedkjølingseffekten vil spille stor rolle i en eventuell bruk.
Det får forøvrig kanskje ikke flere til å sykle, men alt som er med på å begrense bilbruk er pluss i boka mi.

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704113 24/10/2013 11:01
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Mokolotivet
- Hvordan skal vi få flere til å sykle? Og hvordan kan vi tilrettelegge?
- Hvilke tiltak bør stat, fylket eller kommune sette i gang for å få flere til å sykle?

1) Gjør det dyrere og mindre effektivt å kjøre bil i storbyene, blir det 2 timer kø mens det tar 45min å sykle vil flere sykle eller ta kollektivt.
2) Sykler er kjøretøy ihht veitrafikkloven, sykkelveinettverket må lages som om det er for kjøretøy, ikke som om det er for gående som idag. Det enkleste er å bruke veiskuldersykkelfelt.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: baronKanon] #1704153 24/10/2013 12:32
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: baronKanon
Sitat: Josruu
[quote=rockphotog][quote=Josruu]
Men du mener fortsatt at man skal prioritere en gang/sykkelvei som blir brukt av 10 personer per dag foran en som (kan) bli(r) brukt av 1000+?

Nei, langt ifra. Selvsagt må de satse på å få bedre infrastruktur på sykkelveier i byene også men de må samtidig ikke glemme bygde norge. Det må satses på bygdene også selv om det er færre folk og færre som bruker slike tilbud. Men uten slike tilbud blir det til slutt ingen igjen til å bruke de.

Og ikke minst med tanke på traffikksikekrheten burde det satses like hardt på bygda som i byene. Å ligge langs hovedveien på sykkel mens vogntogene passerer deg med en halv meters klaring er ikke veldig morro, eller traffikksikkert...

Redigert av Josruu; 24/10/2013 12:33.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Josruu] #1704160 24/10/2013 12:39
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Ja, som du ser av pressemeldingen fra SLF vil det kun bygges 2 km sykkelvei i by og tettbebyggede områder av totalt 51 km sykkelvei i 2014. Det viser at utkant prioriteres fremfor byområder.

PedroS
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704167 24/10/2013 12:58
Mokolotivet Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Som jeg tenkte, er dette noe som engasjerer mange, inkludert meg. Jeg sitter heldigvis i en stilling som i en viss grad kan være med å påvirke hva som skjer i mitt lokalmiljø. Og jeg har mange tanker om mulige løsninger (er desverre budsjettene som begrenser).

Jeg ønsker ikke at dette skal være en diskusjon om by vs bygda. Jeg vet at Skoppum er verdens navle, og forøvrig den eneste plassen du kommer til i Horten kommune, om du skriver "Sentrum" på gps'en ICON_WINK

Litt overfladisk sagt, finnes det 4 hovedtyper syklister:
1. De som er genuint interessert i sykkel
2. De som bruker sykkelen til transport (til/fra jobb etc)
3. De som sykler av og til
4. De som burde ha syklet.

Type 1: sykler så fort de har mulighet. De ønsker bedre forhold, spesielt langs veien. Selv savner jeg bedre/tryggere vegnett å sykle på, samt bedre stier i nærmiljøet.

Type 2: Bruker sykkelen til transport. Her kan vi oppnå et høyere tall om vi legger forholdene til rette. Arbeidsgivere bør også gjøre litt for de ansatte, som trygg parkeringsplass, garderobe etc. Om jeg ikke husker feil, må man blant annet ha lagt dette til rette for å få tittelen Miljøfyrtårn (korriger meg om jeg tar feil).

Type 3: Et mål må være å få denne gruppen til å bruke sykkelen mer enn kun på solværsdager i ferien. Få de til å bruke sykkelen i stedet for bil på korte turer. Kanskje noen etterhvert får opp øynene og begynner å sykle som type 2.

Type 4: Her har vi en stor utfordring.....

Dette var litt overfladisk oppdelt, men regner med at essensen er forstått.

Selv har jeg planer neste år, om å være med på Vestfold Rundt, Lillehammer-Oslo, Utflukt 2014, og Folven Stisykkelfestival på Stryn. Om jeg forsøker å dra med meg folk på dette, vil mange møte veggen før de har begynt. Det vil være særdeles dårlig motivasjon med så høye mål, dersom folk ikke sykler noe særlig til vanlig. For den menige mann i gata er 150-200km langt.

Hovedmålet er å få flere på sykkelen, spesielt transportsykling; til/fra jobb, skole, butikk osv. Skal du på stranda, parker bilen og ta sykkelen. Om noen får genuin interesse av sykkel, er dette en meget positiv bieffekt. Først må vi få de ut på sykkelen. I år har jeg fått to kollegaer til å kjøpe hverdagssykkel, og de sykler nå til jobb.
Jeg sykler til jobb når det lar seg gjøre. Er desverre alt for avhengig av bil i jobben.

Som sagt, har det kommet frem mange gode ting her, og på møtet førstkommende tirsdag, vil jeg ta med alt som har kommet. Det som kommer etter tirsdag, vil også bli tatt med videre i arbeidet. Dette kan være til stor hjelp.

Ingen forslag er dumme, så tenk ut av boksen. Det kan være forslag til kampanjer, slagord, lovverk, fysiske tiltak mm. Ønsker at alle kan komme med sine tanker, uten at dette blir kommentert i stykker. Vurdering av de foreslåtte tiltak, vil komme på et seinere stadie.

Homer no function well beer without
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704230 24/10/2013 15:45
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Høyresiden har for stor tro på gulerøtter, bedre tilrettelegging får ikke flere over på sykkel, det er rett og slett for billig og komfortabelt å kjøre bil, og det ser ikke ut til at regjeringen kommer til å gjøre det dyrere eller vanskligere å kjøre i byene eller nedprioritere veinettet.

Skattlegg gratisparkering på jobb, mindre veiutbygging osv er det som skal til for at det plutselig blir "komfortabelt" å sykle til jobb, i tillegg får en bedre samvittighet for egen helse og miljøet.

Kall meg gjerne defaitist, men ensidige positive virkemidler (gulerøtter uten pisk) virker svært sjeldent.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704301 24/10/2013 18:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Eller enda bedre:

Norge mistet toget et sted på 70-80-tallet da alle måtte vise sin nyervervede 'oljerikdom' og sykkelen ble et leketøy eller transportmiddel for fattigfolk.
Det må sterk lut til for å endre på dette.

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: fredriks] #1704304 24/10/2013 18:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: marley

Altså latskap? Det vil aldri bli like behagelig å sykle som å kjøre bil eller buss.

Dette er ikke ment som angrep på deg, jeg skjønner at ikke alle kan sykle overalt hele tiden. Men jeg synes ikke bakker og regn og omkledning er god nok unnskyldning i seg selv for å ikke sykle. Edit: Om det er holdningene til folk flest, som jeg frykter det er, så har vi tapt allerede. Da vil det ikke hjelpe med allverdens sykkelveier.

Det är ju endå en klar skillnad på disse förhålladena i områden med mycket sykling som danmark, nederländerna och uppsala jämfört med Trondheim. Folk syklar ju också på ett helt annat sätt där.

Sykling på ställen där det är flatt så att man kan sykla i 20 km/h utan någon ansträngning är ju också på många sett mer behagligt än att köra bil eller buss.

Det där är ju också saker som jag tar upp som tar en del tid och kan vara problematiskt. Bytta om på do blir man fort trött på.

Det jag inte heller han skriva över var att dessa sakerna är iallafall mycket viktigare än bättre tillrättaläggning för sykling där jag syklar.

Desverre så er innbyggerne ikke enig med deg ser det ut som. I Nederland selges det årlig mellom 150 og 200.000 El-sykler. I Belgia rund 50.000 og selv i el-cykkel-sinke-land danmark er det snakk om mange titals tusen. Tyskland går mot en halvmillion (og de selges ikke bare i kuperte sør). Hva trenger man en el-sykkel til hvis det er så lett å holde farten på flatmark?

Jeg trur ikke at geografiske og klimatologiske forhold er en god forklaring (selv om de kan være en faktor).

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Tange] #1704322 24/10/2013 19:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tange
Hva trenger man en el-sykkel til hvis det er så lett å holde farten på flatmark?

Jag vet inte men det är ju iallafall väldigt mycket lättare att hålla farten på flatmark än i motbackar. De kanske vill sykla snabbare?

Att de sälges så många el-syklar där visste jag inte. Har inget minne av att jag såg några när jag var där för några år sedan.

Quote:

Jeg trur ikke at geografiske og klimatologiske forhold er en god forklaring (selv om de kan være en faktor).

Varför skulle det inte vara en god forklaring? Sättet att sykla som verkar vara det vanligaste i de sykkelbyarna jag har varit i skulle faktiskt inte fungera här i trondheim. Inte många som skulle komma upp backarna till byåsen eller dragvoll med 1 växlade bysyklar när de håller ett paraply om det regnar.

Att andra faktorer också spelar in är väl också klart.

Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: fredriks] #1704354 24/10/2013 19:52
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Tange
Hva trenger man en el-sykkel til hvis det er så lett å holde farten på flatmark?

Jag vet inte men det är ju iallafall väldigt mycket lättare att hålla farten på flatmark än i motbackar. De kanske vill sykla snabbare?

Att de sälges så många el-syklar där visste jag inte. Har inget minne av att jag såg några när jag var där för några år sedan.

Quote:

Varför skulle det inte vara en god forklaring? Sättet att sykla som verkar vara det vanligaste i de sykkelbyarna jag har varit i skulle faktiskt inte fungera här i trondheim. Inte många som skulle komma upp backarna till byåsen eller dragvoll med 1 växlade bysyklar när de håller ett paraply om det regnar.

Att andra faktorer också spelar in är väl också klart.

Men selv i Lillestrøm og Kristiansand er sykkelandelen liten. Ingen av disse stedene har mye bakker, for å si det pent. I Lillestrøm kan man sykle nokså trygt året rundt, og fra Fetsund, der jeg bor, er det bare 7 km på en slette før man er i Lillestrøm. Vær og vind er mye snillere enn i København. Likevel velger de aller fleste bilen på den strekningen. Om flere får øynene opp for at sykkelen faktisk er et godt transportmiddel, ikke bare et treningsredskap, tror jeg mye er gjort. Da vil antakelig kravet om god infrastruktur for syklende, også få mer tyngde. I Norge bør det være økonomi til gode sykkelveier under tak inn til de byene mange pendler til, men det vil jo ikke komme så lenge sykler bare betraktes som leketøy og treningsredskap.

Redigert av Lektoren; 24/10/2013 19:53.
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704425 25/10/2013 01:25
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nok bakker i Kristiansand da. Snakk for lillestrøm du. Pendler du kvadraturen-slettheia, så har du en grei stigning daglig. Østover er det konstant motvind, uavhengig av retning du sykler i.

Demokrati = Latskapens tyranni

Det fins ingen løsning. Selv ikke at verden går under, synes å egentlig bry folk. 18-åringene blir feitere og feitere, hvert år. Løsningen er å klage over "umulig kroppsideal". Jeg blir oppriktig kvalm når jeg tenker over tilstanden til folket. Mangel på viljestyrke. Mangel på krav til seg selv. Fysj. Eneste råd å gi er: Gi fan i å bidra til galskapen. Gjør det du selv liker og bruk pensjonen mens du kan. I tilfeller, som mitt, hvor dette fører til et langt mer miljøvennlig levesett. Glimrende. Ikke la deg påvirke av at de andre kaller deg lat fordi du ikke er en del av deres latskap. "Skal vi måle fettprosenten" bruker å få dem til å holde kjeft. Blir det for jevnt der, så er køllemål neste

Redigert av Abit; 25/10/2013 01:35.
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: Mokolotivet] #1704441 25/10/2013 05:50
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
ICON_SMILE

Selv i lillestrøms 1mils omkrets så er det mye bakker (og mange kommuner). Rælingen med sine 15.000 og med bomaskinene på Blystadlia og mange bakker. Sykkelandelen "på flata" i lillestrøm er god. De sykkelfeltene foran lyskryssene er lite brukt, det krever baller å stå alene der. Men togstasjonen er stappfull av sykler med pendlere som står 10min på toget inn til lillestrøm.

Elsykkel er glimrende. Men problemet er at en slik kan du ikke parkere trygt på en togstasjon igjen. Elsykkel krever mere av parkeringsstedet. Ellers er jeg strålende fornøyd med elsykkelen. Lycrafart uten å dusje til/fra jobb.

Sitat: Jo_Inge
Den kostnadsfrie delløsningen: Vær din lokale messias for tranportsyklingen. Klarer du å skape én ny syklist i din vennekrets, så klarer sikkert vennen din å gjøre det samme i sin. Og slik ruller nå ballen. Enkelt og gratis. Folk må påvirkes positivt til å oppdage fordelene.

Relasjonsmarkedsføring + exponential growth yes

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle? [Re: silverwrx] #1704457 25/10/2013 06:49
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg tror kanskje definisjonen av "bakker" varierer litt. Om skråninga fra Lillestrøm til Strømmen skal være et problem for vanlige, friske folk, kan vi like gjerne gi opp. At bakkene til Rælingen kan være en behagelig unnskyldning, forstår jeg. At de er reelle hindre, er jeg ikke med på. Nesten ingen bor i Lillestrøm og pendler til Rælingen. Det motsatte er vanlig. Om det er et problem å ta en dusj etter å ha kommet hjem fra jobb, bør man kanskje tenke igjennom forholdet til egen hygiene...

Kanskje er Københavnere bare tøffere, siden de ikke lar seg stoppe av en frisk bris som motvind.

Jeg ser også at sykkelfeltene i Lillestrøm er lite brukt, men at man skal ha så mye "baller" for å bruke dem, kan jeg ikke forstå. Jeg har i alle fall ikke opplevd farlige episoder der, og jeg har brukt dem siden de var nye. Det vil nok hjelpe om folk setter lys på sykkelen. Det handler her, som i så mange andre tilfelle, om holdning og vilje.

Men mange sykler til stasjonen, det har du rett i. Og mange sykler inne i selve Lillestrøm, også. Så helsvart er det ikke. ICON_SMILE

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support