|
|
Hvordan kan vi få flere til å sykle?
|
Hvordan kan vi få flere til å sykle?
23/10/2013 13:42
|
Mokolotivet
OP
Medlem
|
OP
Medlem
- Hvordan skal vi få flere til å sykle? Og hvordan kan vi tilrettelegge? - Hvilke tiltak bør stat, fylket eller kommune sette i gang for å få flere til å sykle?
Jeg skal på samling med sykkelbynettverket neste uke, og disse spørsmålene kommer til å dukke opp.
Jeg tar i mot store og små forslag.
Skriv forslaget i denne tråden, eller send meg en PM.
Homer no function well beer without
|
|
|
Re: Hvordan kan vi få flere til å sykle?
[Re: Mokolotivet]
23/10/2013 13:46
|
Chillpadde
Entusiast
|
Entusiast
Bevilge kroner og øre til bygging av sykkelvei/felt og vedlikehold av disse, inkludert måking om vintern. Fungerer som bare rakkern.
Holdningskampanje rettet mot både syklister og billister. Her er det mye rar praksis..
|
|
|
23/10/2013 13:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Prioritering av sammenhengende, sikre sykkelveier med forståelig skilting. Skal man se på hvordan det ikke funker, er det bare å se på Oslo, der skilting er mildest talt forvirrende, og i beste fall mangelfull, man har 100 meter sykkelfelt/sykkelvei før det plutselig er slutt og man ikke helt vet hvor man skal. Det står skilt som sier hvor man kommer/skal kjøre for å komme midt på en vei uten umiddelbare nærhet til kryss og avkjøringer, men inngangen til nevnte strekk er ikke entydig merket.
Sånn. dagens utblåsning.
|
|
|
23/10/2013 13:59
|
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en opplevelse av at mange mangler mot og/eller forståelse av at det å ta skrittet ut i trafikken er det eneste rette dersom man skal bedrive effektiv commuting der hvor det ikke er spesialtilrettelagte sykkelfelt. Det er iallefall min erfaring fra Bergen, hvor jeg sykler MYE rundt i sentrum.
Tror mange ikke-syklister kan få seg en vekker om de forstår at de har samme retter (og plikter) som en bil..
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/10/2013 14:15
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Regner med du har sett denne: kommentar Dagbladet Som nevnt over er forholdene for syklister i Oslo dårlig, men jeg tror en stor del av problemet er holdninger. Folk er rett og slett for late til å sykle. På tross av at tilretteleggingen for sykkel er elendig, vil jeg påstå at sykkel er det mest effektive fremkomstmiddelet innenfor ring 3. Hvorfor mange da heller velger bil eller kollektivt er for meg en gåte.
|
|
|
23/10/2013 14:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spränga bort alla backar så det blir platt. Bygga in sykkelveier så att det blir tort och varmt. Bra omklädningsmöjligheter på jobb och andra ställen som man vill sykla till (men inte lika nödvändigt om det hade varit platt).
Backar, drittvær och bytte av kläder är iallafall det som gör att jag inte alltid är så glad i att i att jobbpendla på sykkel.
|
|
|
23/10/2013 14:57
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Gjør det enkelt og trygt å sykle. Tilrettelegg for syklister på tilsvarende måte som for bilister, tenk helhetlig og gjør det lett å finne fram. I dag "tilrettelegges" det for syklister med en sleivete venstrehånd, og "tilretteleggingen" varer ofte bare noen hundre meter, før det forsvinner.
Der det er mye trafikk: Bygg sykkelveier med skille mellom syklende pg gående (som ved Furuset, Frognerstranda, etc) fremfor sykkelfelt og gang- og sykkelveier.
|
|
|
[Re: fredriks]
23/10/2013 15:03
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Backar, drittvær och bytte av kläder är iallafall det som gör att jag inte alltid är så glad i att i att jobbpendla på sykkel.
Altså latskap? Det vil aldri bli like behagelig å sykle som å kjøre bil eller buss. Dette er ikke ment som angrep på deg, jeg skjønner at ikke alle kan sykle overalt hele tiden. Men jeg synes ikke bakker og regn og omkledning er god nok unnskyldning i seg selv for å ikke sykle. Edit: Om det er holdningene til folk flest, som jeg frykter det er, så har vi tapt allerede. Da vil det ikke hjelpe med allverdens sykkelveier.
Redigert av marley; 23/10/2013 15:10. Rediger grunn: La til en setning
|
|
|
23/10/2013 15:23
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
* Bygge gang- og sykkelveier på en slik måte at man ikke må gå av sykkelen for hver 30. meter (evt. ofre livet ved å sykle over helt uten rettigheter) når man skal krysse veier. * Brøyte fortau, gang- og sykkelvei og sykkelfelt like godt og minst like tidlig om morgenen som selve veien.
|
|
|
[Re: Mmar]
23/10/2013 15:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Altså latskap? Det vil aldri bli like behagelig å sykle som å kjøre bil eller buss.
Dette er ikke ment som angrep på deg, jeg skjønner at ikke alle kan sykle overalt hele tiden. Men jeg synes ikke bakker og regn og omkledning er god nok unnskyldning i seg selv for å ikke sykle. Edit: Om det er holdningene til folk flest, som jeg frykter det er, så har vi tapt allerede. Da vil det ikke hjelpe med allverdens sykkelveier. Det är ju endå en klar skillnad på disse förhålladena i områden med mycket sykling som danmark, nederländerna och uppsala jämfört med Trondheim. Folk syklar ju också på ett helt annat sätt där. Sykling på ställen där det är flatt så att man kan sykla i 20 km/h utan någon ansträngning är ju också på många sett mer behagligt än att köra bil eller buss. Det där är ju också saker som jag tar upp som tar en del tid och kan vara problematiskt. Bytta om på do blir man fort trött på. Det jag inte heller han skriva över var att dessa sakerna är iallafall mycket viktigare än bättre tillrättaläggning för sykling där jag syklar.
Redigert av fredriks; 23/10/2013 15:46.
|
|
|
[Re: fredriks]
23/10/2013 16:13
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Det är ju endå en klar skillnad på disse förhålladena i områden med mycket sykling som danmark, nederländerna och uppsala jämfört med Trondheim. Folk syklar ju också på ett helt annat sätt där.
Absolutt, men vær og topografi kan vi ikke gjøre noe med. Om bra vær og få bakker er en forutsetning for ustrakt bruk av sykkel, slik du antyder, blir Norge aldri noen sykkelnasjon. Det där är ju också saker som jag tar upp som tar en del tid och kan vara problematiskt. Bytta om på do blir man fort trött på.
Jeg mener fortsatt det står på vilje for de aller aller fleste. De færreste behøver å skifte på do. Har man garderobe dusjer og skifter man på jobb. Har man ikke garderobe sykler man med lite klær og i rolig tempo så en ikke blir for svett. Regner det tar man på seg regntøy. Funker for meg opp til Tyholt hver morgen. Bruker ikke mange minuttene mer enn bussen, og da går jeg i de bratteste bakkene. Har du lang vei til jobb og ingen garderobemuligheter er dine argumenter gyldige. Da bør du spørre sjefen pent om garderobe. Kanskje man kan leie garderobe hos nabobedriften? Det jag inte heller han skriva över var att dessa sakerna är iallafall mycket viktigare än bättre tillrättaläggning för sykling där jag syklar.
Akkurat her er vi enige. Jeg tror ikke det er dårlig infrastruktur som hindrer folk fra å sykle. Men jeg mener svært mange kunne syklet om de hadde akseptert at det krever bittelitt mer innsats og tid.
|
|
|
23/10/2013 17:03
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Elektriske bysykler! Det vil åpne opp øynene for mange som i dag ikke sykler av ymse grunner. Bysykkelordningen kan da også utvides til områder som i dag ikke omfattes av ordningen pga bakker etc.
|
|
|
23/10/2013 17:16
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Mye bra her, men gjerne også tilrettelegging av regelverk slik at om man sykler i sykkelfelt, så får man samme rettigheter som bilister. Om jeg ikke tar helt feil, så regnes sykkelfelt i dag som fortau, slik at syklister alltid har vikeplikt, noe som ikke er så bra.
|
|
|
23/10/2013 17:25
|
Raskall
More than words
|
More than words
- Hvordan skal vi få flere til å sykle? Og hvordan kan vi tilrettelegge? - Hvilke tiltak bør stat, fylket eller kommune sette i gang for å få flere til å sykle?
Jeg skal på samling med sykkelbynettverket neste uke, og disse spørsmålene kommer til å dukke opp.
Jeg tar i mot store og små forslag.
Skriv forslaget i denne tråden, eller send meg en PM. Ta med beslutningstagere til Amsterdam og sett dem på en sykkel. Da ser de hva de har å jobbe etter. Jeg tilbragte forrige uke i Amsterdam og der gikk det anslagsvis 50 sykler på 1 bil i trafikken.
|
|
|
23/10/2013 17:37
|
Raskall
More than words
|
More than words
Absolutt, men vær og topografi kan vi ikke gjøre noe med. Om bra vær og få bakker er en forutsetning for ustrakt bruk av sykkel, slik du antyder, blir Norge aldri noen sykkelnasjon.
Topografi kan man forsåvidt gjøre noe med i bymiljø. Se bare på sykkelheisen i Trondheim.
|
|
|
23/10/2013 17:45
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
-Tredobling av bensin- og dieselpriser.
-Sykkelveier som ikke krever kryssing av vegbanen i hytt og gevær.
Redigert av Tor Arne; 23/10/2013 17:46.
|
|
|
[Re: RoyK]
23/10/2013 17:52
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Mye bra her, men gjerne også tilrettelegging av regelverk slik at om man sykler i sykkelfelt, så får man samme rettigheter som bilister. Om jeg ikke tar helt feil, så regnes sykkelfelt i dag som fortau, slik at syklister alltid har vikeplikt, noe som ikke er så bra. Du tar feil. Sykkelfelt er et kjørefelt forbeholdt syklende. Vikepliktsreglene er de samme som for andre kjørende i kjørebanen. Du tenker kanskje på gang- og sykkelvei?
|
|
|
23/10/2013 18:09
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Som nevnt over er forholdene for syklister i Oslo dårlig, men jeg tror en stor del av problemet er holdninger. Folk er rett og slett for late til å sykle. På tross av at tilretteleggingen for sykkel er elendig, vil jeg påstå at sykkel er det mest effektive fremkomstmiddelet innenfor ring 3. Hvorfor mange da heller velger bil eller kollektivt er for meg en gåte.
I mange tilfeller er dette faktisk fullstendig skivebom. Flere jeg har snakket med tørr rett og slett ikke sykle i Oslo, de opplever dette som alt for farlig. Dette er folk som gjerne sykler sti helgen lang og i uka med, men ut på veien vil de ikke.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
23/10/2013 18:13
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Flere og bedre sykkelveier ii bygde Norge, bor ikke bare folk i byene.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
[Re: Storkopp]
23/10/2013 18:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har en opplevelse av at mange mangler mot og/eller forståelse av at det å ta skrittet ut i trafikken er det eneste rette dersom man skal bedrive effektiv commuting der hvor det ikke er spesialtilrettelagte sykkelfelt. Jeg "mangler mot". Du får meg aldri til å velge veien isteden for gangvei der det finnes. Jeg har ikke lyst å ta sjansen på å bli kjørt ihjel eller bli invalidisert av en uoppmerksom bilist. Så hvis jeg skulle bli tvinget til å sykle i veien ved regelendringer så tar jeg heller bil til jobben. Dette til tross for at jeg er en kompetent syklist som sykler mer enn de fleste. Da kan man jo tenke seg hvor mange uerfarne man klarer å overbevise om at de heller skal sykle i veien enn å ta bilen.
|
|
|
[Re: Josruu]
23/10/2013 18:49
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Flere og bedre sykkelveier ii bygde Norge, bor ikke bare folk i byene. Det burde vært gode sykkelveier overalt. Hvis du vil gjøre dette til en by vs bygd-diskusjon bør du være godt forberedt.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
23/10/2013 21:39
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Lovfeste at alle nye veier som bygges og alle veier som oppgraderes/utvides skal planlegges og bygges med 1,5 m sykkefelt på veiskulder i begge retninger. Sykkelfeltene bør være adskilt fra veibanen med gjerde/autovern.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: Espen E]
23/10/2013 21:47
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Lovfeste at alle nye veier som bygges og alle veier som oppgraderes/utvides skal planlegges og bygges med 1,5 m sykkefelt på veiskulder i begge retninger. Sykkelfeltene bør være adskilt fra veibanen med gjerde/autovern. Om ikke alle veier, så i hvert fall alle hovedveier.
|
|
|
[Re: Raskall]
23/10/2013 21:51
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Ta med beslutningstagere til Amsterdam og sett dem på en sykkel. Da ser de hva de har å jobbe etter. Hvis de i tillegg må tilbringe en uke på sykkel i Oslo, så får de kanskje øynene opp for hvor dårlig tilstanden er her.
|
|
|
[Re: anderfo]
23/10/2013 21:54
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
* Brøyte fortau, gang- og sykkelvei og sykkelfelt like godt og minst like tidlig om morgenen som selve veien. Hadde heller ikke vært dumt om de på høsten feide gangveiene for løv.
|
|
|
[Re: trondmm]
23/10/2013 22:09
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
* Brøyte fortau, gang- og sykkelvei og sykkelfelt like godt og minst like tidlig om morgenen som selve veien. Hadde heller ikke vært dumt om de på høsten feide gangveiene for løv. Dette er de ganske flinke til her i byen, ihvertfall i den delen av byen hvor jeg ferdes! Men jeg har likevel sett endel folk tryne med sykkel på brosteinen nede i sentrum, og da er ofte løv involvert...det er dessverre nok med noen få blader for å felle en ivrig 50-åring på vei hjem fra jobb. Kombinasjonen brostein, piggdekk og løv er farlig.
|
|
|
[Re: Dan]
23/10/2013 22:47
|
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
Dan:
"Det eneste rette" var selvsagt en overdreven og upresis utrykksmåte. Jeg mener på ingen måte at man ikke skal sykle på gang/sykkelvei eller fortau dersom man mener at det er det rette eller forsvarlige for en selv.
Men i byen hvor jeg sykler rundt i, krever det lang tid og enorm oppmerksomhet å sykle på fortau. Det er rett og slett ikke plass blant fotgjengere og barnevogner. Jeg har heldigvis til gode å oppleve skremmende situasjoner som syklist i veibanen som commuter, men du har trolig hatt noen dårlige opplevelser?
Jeg er uenig i dine subjektive vurderinger, og du er uenig i mine.
I Bergen tror jeg mange hadde opplevd sykkelen som et mer nyttig transportmiddel dersom de hadde tatt den fra fortauet og ned i sentrumsgatene.
Det er forøvrig godt mulig at vi har forskjellig oppfatning av hvilken situasjon vi snakker om; Jeg tenker i hovedsak på studenten som skal snirkle seg en kilometer eller 3 gjennom byen fra hybel til forelesning, ikke 2 milscommuterne som følger de store innfartsårene.
|
|
|
[Re: rockphotog]
24/10/2013 05:24
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Flere og bedre sykkelveier ii bygde Norge, bor ikke bare folk i byene. Det burde vært gode sykkelveier overalt. Hvis du vil gjøre dette til en by vs bygd-diskusjon bør du være godt forberedt. Var ikke det som var planen nei, men de aller fleste politikere virker ikke til å vite at det finnes bygde norge. Det burde satses hardere på sikt i bygda. Nå har vi faktisk ganske så bra med gangveier på bygda her men det er håpløst med racer på disse da det er reneste kulelløypa. Så fort gangveien er laget så er den glemt, da er de liksom ferdig med den biten her og konsentrerer seg om andre ting.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
[Re: Josruu]
24/10/2013 05:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Flere og bedre sykkelveier ii bygde Norge, bor ikke bare folk i byene. Det burde vært gode sykkelveier overalt. Hvis du vil gjøre dette til en by vs bygd-diskusjon bør du være godt forberedt. Var ikke det som var planen nei, men de aller fleste politikere virker ikke til å vite at det finnes bygde norge. Det burde satses hardere på sikt i bygda. Nå har vi faktisk ganske så bra med gangveier på bygda her men det er håpløst med racer på disse da det er reneste kulelløypa. Så fort gangveien er laget så er den glemt, da er de liksom ferdig med den biten her og konsentrerer seg om andre ting. Men du mener fortsatt at man skal prioritere en gang/sykkelvei som blir brukt av 10 personer per dag foran en som (kan) bli(r) brukt av 1000+?
|
|
|
|
|