|
Racersykkel til dame
|
Racersykkel til dame
22/10/2013 11:20
|
Odi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Jeg har syklet en del på terrengsykkel, men har funnet ut at jeg trives best på asfalt. Jeg vurderer derfor å kjøpe landeveisykkel, og da dukker selvfølgelig opp masse spørsmål... I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å bruke mer en 10000, men kan gå opp til 11-12000 hvis rette sykkelen dukker opp. Jeg er 159 og 53 kg hvis det har noe å si for tilbakemeldingene. Jeg bor ikke i Oslo, men vil kjøpe av en sykkelbutikk som kan tilpasse sykkelen til meg, derfor er nettet uaktuelt. Jeg bor relativt nært Trondheim, så har tenkt meg dit for å handle sykkel, og etter som jeg får sett er Birksport den butikken som er mest aktuell med tanke på priser og utvalg. Det jeg lurer på er følgende: Damespesifikk geometri? Hvor viktig er dette? Hvis jeg ikke går for det har jeg tenkt på "comfortramme" som noen av produsentene tilbyr (f.eks. Fuji som jeg har kikket litt på og Birksport selger). Damemodellene er vanligvis litt dyrere, og finnes nesten ikke på salg, så jeg kan sikkert få bedre sykkel for samme pris hvis jeg går for unisex modell og ikke damemodell. Jeg har også litt problemer med størrelsen på unisex syklene ettersom jeg må ha ganske liten sykkel, det er ikke bestandig at unisex syklene lagerføres så små. Carbon vs. alu? Jeg kommer til å sykle litt på "dårlig" asfalt/ferister o.s.v. Bør jeg velge den ene over det andre da? Når jeg kikker på sykler ser det ut som at hvis man velger alu er utstyrsnivået ikke like høyt. Spesielt i damemodeller, da er syklene enten carbon og godt utstyrt (og dyre) eller dårlig utstyrt alu (og billige). Girsystem? Ser ut som de fleste mener at 105 eller over er veien å gå. Det er relativt stor prisforskjell på sykler med 105 girsystem og de som har dårligere system, men den forskjellen ligger kanskje hovedsakelig i at 105 sykler er hel carbon mens de med dårligere system har kun carbon gaffel. Hvor viktig er dette? Sko? Jeg har terrengsykkelsko, men de er dårlige og jeg har lyst til å kjøpe noe som er bedre. Jeg ser at det går an å montere terreng pedal på racersykler, så da har jeg lyst til å gjøre det og kjøpe meg bedre terrengsykkelsko, i stedet for å måtte kjøpe både bedre terrengsykkelsko og nye racersykkelsko. Er dette en løsning som er grei sånn i starten i hvert fall? I bunn og grunn er spørsmålet: Skal jeg kjøpe carbon damespesifikk racer med 105 gir system til 13000 http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=882_883&products_id=6499 samme sykkel i unisex til 9500 http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=783_786&products_id=6204eller alusykkel med tiagra girsystem til 4000 http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=783_786&products_id=6303Det er sikkert veldig mange forskjellige meninger om dette her, men jeg setter veldig pris på svar!
Redigert av Odi; 22/10/2013 11:29.
|
|
|
Re: Racersykkel til dame
[Re: Odi]
22/10/2013 11:38
|
Begbie82
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei og velkommen.
Beste tipset er vel å dra til butikken og teste hvilken sykkel som passer best for nettopp deg.
Vedrørende sko så går det fint med terrengsykkelsko på racersykkel.
|
|
|
22/10/2013 11:43
|
Odi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Problemet er vel at de har ikke disse syklene i rett størrelse på lager i Trondheim, og ikke noen damesykler igjen i hele tatt. Hvis jeg går for damesykkel må jeg derfor bestille det spesielt til meg uten å få prøvd det først...
|
|
|
22/10/2013 11:55
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Kan dette hjelpe deg noe vedrørende spørsmål om geometrien på sykkelen? For MTB I have observed that many bikes marketed as woman specific are almost a scam, they are only the same frame with different colors and lower grade transmission parts (I remember one where the male model was 9 spd while the female was 8 spd, but the frame had pink patches... )
Before any feminist starts pointing out that I'm a male rider, let me state I have built a couple of bike for female riders, and also have shared the trails with many females that got their bikes on their own...
I have studied may models of "women's bikes", and even from reputable brands I often find that the only meaningful diference is in the saddle.
Another difference that can really mean something is that some makers size their frames "Small", "Medium", "Large" and "Extra Large" rather than giving a size in inches, so it may happen that for some brand "Medium" for male means 17" and for female means 15". Outside that, the rest of specifications in the geometry for the same model of frame are usually the same, or small enough that are negligible.
At least in my country, the people has too many different sizes (because we have such a big mix of races in our ancestors) and while it's true that women have different proportions than men, it is also true that there can be huge differencies among males as can be among females. For example, given two people of the same gender and height, one of them can have longer legs than the other, this can hold true both for women or men. These two people clearly can not ride the same bike without some sort of adjustment.
Frame size and geometry is only one step in bike fit, you still have seatpost length, stem length, stem angle, steerer tube length and the corresponding steem spacers, handlebar style and size and saddle fore/aft position and saddle angle. As long as my experience recalls, adjusting these variables is enough to achieve a proper fit (as long as your frame is not too far from the ideal size) regardless of your gender.
However, there are a few tips that usually can narrow your search for components:
Saddle: As I said before, this is the only area where I have seen that there are real diferencies. First, while it is true thar female anatomy is diferent from male anatomy, it is also true that there can be huge differencies from one person of one gender to another of the same, so not every woman will be O.K. just with a woman's saddle.
The female riders I know are usually fine with wider saddles than a man of similar size, remember women ussually have wider hips. When the saddle has a cut groove in the center, females usually have a saddle that has a wider groove towars the front, while males are fine with a saddle that has a groove of uniform width. Also, when using a saddle that does not have any grooves, women tend to "nose down" the saddle angle.
This remembers me that the most reasonable "woman's saddle" design I have ever seen, rather than having a longitudinal groove, had a curved depression that begins roughtly and inch behind the tip of the nose and ended there the "wings" begin to spread.
Grips: Women tend to have smaller hands, so a thinner grip (resulting in smaller overall diameter) can be more suitable. Also adjust brake lever reach so the lever is closer to the grip.
Handlebar: Its width is related to the rider shoulder to shoulder width, but then you have to account for riding style and technique, so I dont take the bait on women's handlebars. For any rider, if a narrower-that-can-be-bought MTB handlebar is needed, it is fine to simply cut it off (just cut the same length from both sides). I have also seen womens handlebar marketed as such because they have smaller diameter at the ends, but, unless you buy the corresponding grip, you wont be able to use it. That's why I rather recommend to buy thinner grips (or thicker if that's the case) that provide the same final result. And unless there is color and decorative design involved, you don't necesarily need grips to be designed for women to be thinner (smaller outer diameter), there are smaller grips at te same price of regular ones, you just have to find them.
Sources: The wife, the sister, a couple of female rider friends and 3 racer ladies.
Redigert av anonym; 22/10/2013 11:56.
|
|
|
22/10/2013 13:02
|
Xenon
Entusiast
|
Entusiast
Damespesifikk geometri? Hvor viktig er dette?
Kona mi (157 cm og 40 kg) kjøpte "gutte"racer og "dame"terrengsykkel. Det gikk under 3 uker før "dame"terrengsykkelen ble solgt og hun kjøpte "gutte"terrengsykkel. Juster heller med stem og styre, istedet for å kjøpe en sykkel hvor rammegeometrien er "feil"  Det er lettere å få komfort fra en "gutte"racer enn å få en "dame"racer aggressiv nok  Damelagene som kjører proff-ritt bruker "gutte"racere. Ikke så mye kjøpsråd, men styr unna "dame"racere 
|
|
|
22/10/2013 15:23
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Det er ingen grunn til å absolutt styre unna dameracere som nevnt over, Hvis man ønsker en landeveissykkel primært til trening og rekreasjon så er det liten vits å sitte som en proff på sykkelen som for mange kan oppleves alt for aggressiv i sittestillingen, Dameracere kjennetegnes ved at de ofte har et noe kortere overrør og et litt høyere styrerør for økt komfort som kan være perfekt match for noen, mens det kan være helt feil for andre. Jeg ville helt klart prøvesittet sykkelen skikkelig først. Det er liten vits å bruke 10.000.- på en sykkel som ikke er noe god å sykle på. Jeg vil anbefale en tur innom butikken elleve i fjordgata, de kan hjelpe deg med rett sykkel til rett pris. http://www.e11.no
Redigert av thewizard; 22/10/2013 15:37.
|
|
|
22/10/2013 16:36
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Shrink it and pink it er et velkjent konsept for "dameracere".
Noen fabrikanter, f.eks Trek, har egne damemodeller hvor det er tatt hensyn til at damer ofte har behov for en annen geometri. Dette gjelder ikke alle og kanskje heller ikke deg.
Du bør absolutt prøve og se om modellen passer deg før du bestemmer deg for modell.
|
|
|
[Re: joje]
23/10/2013 06:11
|
Xenon
Entusiast
|
Entusiast
Gerrard Vroomen om damesykler: Unlike many companies in the bike industry, Cervélo does not build a frameset specifically for women. "I really can’t ride the women’s bikes as they’re made by the mainstream companies," I commented. "That’s because you are a woman," quipped Vroomen. Vroomen has strong feelings on this subject, and recognizes that he is working against the grain. "It’s based on the theory that women have long legs and a short torso. The only problem with the theory is that it’s just not true," said Vroomen of the approach to building women’s bikes adopted by many companies in the cycling industry. The framesets designed for women tend to have a shorter, steeper geometry and an upright position. "That’s not performance cycling, that’s riding around and going to the bakery," argued Vroomen. Sometimes, you need a bike to get to the bakery.
But the bakery is not a bike race. "The women’s geometry, it makes some sense for people who aren’t that serious about the sport," noted Vroomen. He conceded that the marketing is very powerful all the same. "It’s such a strong story, you go to someone and you say we made this bike just for you." Still, building a bike for a small person is the same whether that person is a man or a woman, according to Vroomen. "If you look at a guy that’s 5’5" and a woman that’s 5’5", they have the same ratio." Vroomen called his bikes "small person specific." A smaller size frameset is simply different than the bigger sizes. After all, "that’s why we have sizes."
We need to "debug the myth" that women need separate bikes, Vroomen believes. Some women may want a more upright riding style, as may some men. But that preference is separate from dialing in bike fit for women. In fact, he worries that the current marketing narrative may actually turn some women away from the sport rather than helping to build it. This set of ideas, "it’s completely destructive to women in cycling," he said with only a touch of hyperbole. Certainly, sponsoring a women’s team offers Vroomen a tangible way to make the case for his approach. Garmin-Cervélo team rider Emma Pooley stands 5’1" and rides a 48 cm Cervélo S3 frameset.
Hentet herfra: http://www.podiumcafe.com/2011/3/15/2052263/talking-cycling-with-gerard-vroomen-of-cervelo Noen fabrikanter, f.eks Trek, har egne damemodeller hvor det er tatt hensyn til at damer ofte har behov for en annen geometri.
Det er dette Vroomen mener er feil  (og han bør ha litt peiling). Trek (og andre) gjør det kun for å selge fler sykler, ikke fordi "de passer bedre til damer".
|
|
|
23/10/2013 09:08
|
Odi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tilbakemeldinger. Nå er jeg veldig langt fra å være "proff", og jeg tror ikke aggressiv sittestilling er det jeg er på jakt etter. Jeg har syklet mest på asfalt på en terrengsykkel, men ønsker en sykkel som ruller litt bedre og har tyngre gir ikke minst. Grunnen til at jeg har fokusert litt på damemodeller er fordi at ikke alle unisex modeller lagerføres i rammestørrelser som passer meg. Det må vel bare innrømmes at racersykler til en som er 160 høy er ikke det største markedet... Rosa er nå litt fint også ;-).
Er det ellers noen som har noe å si om gir - er shimano 105 veien å gå, eller går det fint med litt billigere versjon? Hva med SRAM Apex? Her må det være noen med sterke meninger, ikke sant! Carbon vs. ALU, er carbon noe must?
|
|
|
23/10/2013 12:35
|
Xenon
Entusiast
|
Entusiast
Det må vel bare innrømmes at racersykler til en som er 160 høy er ikke det største markedet... Rosa er nå litt fint også ;-).
Du kan gjøre mye med styre og stem i forhold til sittestilling  Er det ellers noen som har noe å si om gir - er shimano 105 veien å gå, eller går det fint med litt billigere versjon? Hva med SRAM Apex? Her må det være noen med sterke meninger, ikke sant! Carbon vs. ALU, er carbon noe must?
Hva har du på terrengsykkelen? Hva har bekjente/venner/venninner/klubbmedlemmer/kollegaer? Jeg og kona blingset på gruppevalg. Jeg fortsatte med Shimano, hun kjøpte Campa. Shimano og Sram er stort sett kompatible. Jeg startet med Shimano 105. Knallbra gruppe, fåes i både sort og sølv utførelse (veldig pen i sort)  En dyr/god alu-sykkel er bedre enn en billig/dårlig karbonsykkel. En dyr/god karbonsykkel er bedre enn en det meste 
|
|
|
23/10/2013 12:56
|
Odi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det noen forskjell på karbonsykkel til 10000 og karbonsykkel til 13000 som har samme komponentene ellers? Når man beveger seg ca. i samme prissegment, er det da forskjell på karbonrammen? Hvis man kan velge mellom to like dyre sykler med samme komponenter hvor det ene er alu og det andre karbon, får man da mest for pengene ved å velge karbon?
Synes det mangler litt dyre/gode alu sykler, det vil si med shimano 105 eller høyere. Må tilføye at jeg er litt fast i Birksport sitt sortiment ettersom jeg vil få sykkelen tilpasset og må da handle i Trondheim og ikke på nettet. Det finnes flere butikker i Trondheim, men de har litt stivere priser (og selvsagt bedre sykler) enn jeg er villig til å betale for første racer.
Redigert av Odi; 23/10/2013 13:03.
|
|
|
23/10/2013 13:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Cannondale CAAD 8 eller 10 er en schläger her på forumet, en sykkel "alle" anbefaler. Jeg har ikke prøvd den så jeg aner ikke hvordan den er, men synes å huske at 8ern er litt mer komfort-rettet, 10ern mer race. Og prisen har vel vært rundt 10.000,- for en 10er med 105-gir. Kanskje Sportsbua har noe igjen på lager? Verdt en tur innom. Ellers vet jeg at Axel Bruun har 45 % på alle landeveissykler nå, men er usikker på hva de har igjen. De har i hvert fall hatt Scott Foil 20 og CR1.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
23/10/2013 14:11
|
Xenon
Entusiast
|
Entusiast
Cannondale CAAD 8 eller 10 ........ Og prisen har vel vært rundt 10.000,- for en 10er med 105-gir. Kanskje Sportsbua har noe igjen på lager? Verdt en tur innom.......... Hør hør!
|
|
|
23/10/2013 15:20
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Hvis dame-geometri påkreves så er det vel ikke mange sykler som er mindre egnet enn CAAD10, eller?
|
|
|
23/10/2013 17:47
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal det være en dame-CAAD10, kanskje? Sånn generelt finner de fleste ryttere seg best til rette på komfortracere. Litt høyere front, litt mindre nervøs styring.
|
|
|
[Re: Xenon]
23/10/2013 19:17
|
steinaraa
Medlem
|
Medlem
Du kan gjøre mye med styre og stem i forhold til sittestilling  Man kan gjøre mye med styre og stem, men ikke med sittestillingen? Bill.merk forvirret og grammatikkbevisst kverulant. _____ steinar
|
|
|
[Re: steinaraa]
23/10/2013 20:29
|
Xenon
Entusiast
|
Entusiast
Du kan gjøre mye med styre og stem i forhold til sittestilling  Man kan gjøre mye med styre og stem, men ikke med sittestillingen? Bill.merk forvirret og grammatikkbevisst kverulant. _____ steinar Ja, jo, mulig du har et kverrulativt poeng der ;p Hvilket ord er foretrukket, O'store norsklærer???
|
|
|
[Re: Xenon]
23/10/2013 21:45
|
steinaraa
Medlem
|
Medlem
Ja, jo, mulig du har et kverrulativt poeng der ;p Hvilket ord er foretrukket, O'store norsklærer??? "Med tanke på" og "med hensyn til" er uttrykk som tydeligvis ikke strekker til i språket lenger. "Hva skal vi gjøre i forhold til det vi diskuterte på forrige møte?" - jeg får eksem hver gang jeg hører det, og det skjer stadig oftere. Men denne tråden skulle da slett ikke bli slik, så da runder vi av! Jeg er forøvrig helt enig med deg i at justering av styre og stem påvirker sittestillingen i stor grad, og har erfart dette selv i år  Jeg må dessverre skuffe trådstarter med å si at jeg har for lite erfaring til å gi noe godt svar på det tråden faktisk handler om... Men å komme med sure oppstøt om dårlig språk, DET forstår jeg meg på!  _____ steinar
|
|
|
24/10/2013 08:46
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Det som ikke har kommet fram i denne tråden er at det faktisk er forskjeller mellom damer og menn som tilsier ulik geometri. Det er selvsagt individuelle forskjeller på både kvinner og menn som kan være store, men gjennomsnittlig har kvinner større skrittlengde enn menn på samme høyde. Dermed vil en kvinne normalt trenge kortere (sete-styre) avstand enn menn som bruker samme setehøyde.
Om en dermed trenger kvinnemodell blir et annet spørsmål, det individuelle forskjeller, forskjellig geometri på de ulike sykkelmodellene - og noe kan justeres med spacere og stem. Dessuten, hvis det dreier seg om korte personer er det vanskelig å få "riktig" geometri på ramma uansett med standard (store) racerhjul. En må ha en viss avstand mellom hjulene - dermed blir gjerne syklene i de minste størrelsene langt fra "damegeometri" uansett.
Som andre har skrevet, det må prøves. Ofte vil en herremodell bli et bedre kjøp med tilpasset sete, stem og styre (kvinner er ofte smalere enn menn).
|
|
|
28/10/2013 11:23
|
Odi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Da er sykkelen i boks, det ble en Focus Izalco Donna 2.0 (2013 modell) med ultegra gir til 11.000. Hadde 1 igjen i min størrelse i Namsos Sykkelsenter. Ble ikke så mye rosa, men lilla og oransje, veldig fint altså!
Det ble da damegeometri, men jeg var kanskje mer opptatt av det andre som var tilpasset oss kortvokste på denne sykkelen - som f.eks. styre og pedalarmer. Det er vel ingen forskjell på dette på "herre" sykler, det vil si rammestørrelse 60 har samme type styre som rammestørrelse 44. Dette mener jeg blir litt feil, det skulle produseres sykler med forskjellige størrelse på komponenentene ut i fra rammestørrelse.
Om det er en ting jeg har funnet ut på mitt snart 40 år lange liv så er det at "one size fits all" stemmer aldri...
|
|
|
28/10/2013 12:11
|
ravi
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel ingen forskjell på dette på "herre" sykler, det vil si rammestørrelse 60 har samme type styre som rammestørrelse 44. Dette mener jeg blir litt feil, det skulle produseres sykler med forskjellige størrelse på komponenentene ut i fra rammestørrelse.
Det er helt normalt at man på "herresykler" har smalere styre, kortere stem og kortere pedalarmer på str. 50 enn på str 60 når det gjelder racersykler. Det er i alle fall min erfaring.
|
|
|
28/10/2013 22:00
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gratulerer med fin sykkel! Kan ikke skjønne annet enn at du har fått mye for 11 lapper!
Styrebredde, framspring- og krankarmlengde følger stort sett rammestørrelsene, ja.
|
|
|
|
|