|
Forberede sykkelen for vinterpendling
|
Forberede sykkelen for vinterpendling
17/10/2013 08:46
|
rockphotog
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg vurderer å vinterpendle med 29HT'en min. Bortsett fra det mest opplagte med å sette på piggdekk, hva pleier dere å gjøre med sykkelen for at den skal takle vinteren?
Hvilken olje? Flate pedaler? Vaske ofte? Teipe opp hull/beskytte utsatte steder?
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: Forberede sykkelen for vinterpendling
[Re: rockphotog]
17/10/2013 08:50
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du har liggende så kan det vel være en idé å montere billigere komponenter? Tenker da spesielt på bakgir og krank(klinger). Er vel drivverk og nav som får det verst i saltet ser jeg for meg. Jeg er så heldig at jeg slipper saltede veier på min pendling så jeg vet ikke. 
|
|
|
17/10/2013 09:05
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Kjede, kasett og drev foran blir ganske slitt, men det må du sikkert bytte snart uansett.
Kranklageret får oftte kjørt seg litt på vinteren. Mest problemer har jeg egentlig hatt med bakbremsen, stemplene setter seg fast og bremsen må kastes (etter noen år). Dette gjelder Avid, Shimano sies å tåle saltslaps noe bedre. Uansett om du har veldig dyre bremser hadde jeg nok satt på en billig type før vinteren.
Det er helt sikkert lurt å smøre på litt ekstra fett på styrelager, pedalgjengene og i ramma der setepinnen sitter.
Et råd for sykkelen er nok å la den stå på dager med nysne og rundt null grader, da er det veldig sørpete i Oslos gater.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
17/10/2013 09:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg tror den takler vinteren helt fint som den er. Husk å ikke slurve med vedlikeholdet, bare.
|
|
|
17/10/2013 09:19
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Her er mine tiltak. Jeg kommer neppe til å sykle når snøen kommer, men har justert litt på raceren så den skal være mer pendlevennlig sen høst og tidlig vår.
- Lys foran og bak - Svart reflekstape (synlighet fra alle kanter) - Billige hjul - GP 4-Seasons dekk (får ikke plass til piggdekk) - Billig 11-28 terrengkassett (trenger litt lettere utveksling med mer klær og tyngre sko) - SPD/Vintersko - Holmenkol Extreme olje for våte forhold
|
|
|
[Re: yoeddy]
17/10/2013 09:27
|
rockphotog
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Avid Elixir 5, så midt på treet. Ser ikke for meg å bytte slike komponenter før vinteren, men skal tenke på det. Alt av drev/kassett/kjede etc går jo bare inn i det vanlige kjøret og byttes når det er dags.
Et skikkelig oppfettingsrunde er et bra tips, og jeg tror nok også det blir t-bane på de våteste vinterdagene.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: Mastodon]
17/10/2013 09:29
|
rockphotog
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har GP 4-season på jobbraceren nå, skal bli spennende å se hvor langt ut høst/vinter jeg tør det...
|
|
|
18/10/2013 02:21
|
bwack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det viktigste å gjøre med sykkelen er å ta den ut av kulda etter sykkelturen. La den tørke opp helt før neste sykkeltur. La oss si at du kommer hjem fra jobb og setter sykkelen i kjelleren. Du kommer så på at du har glemt å kjøpe melk. Etter en time er du klar for å sykle til butikken. Du tar ut sykkelen av kjelleren, og vips så fryser alt av bremser og gir. Learning by doing eller no'. Tin den ordentlig, ikke bare litt altså.
Pass på fremveksleren. Om du får dekket den med skjerm eller liknende så er det gull, ellers så må du olje og rense den opp ofte for å ha et godt fungerende fremgir. Selv har jeg en jalla løsning av en ekstra skjerm som dekker.
Hva slags vaierstrømper har du ? Heldekkende er best, men også de XTR strømpene fra Shimano er bra. De har noen greier (hylser?) som settes på enden av alle strømpene for å holde møkka ute av strømpa. Den nakne vaieren i nærheten av bakhjulet må du være spesielt oppmerksom på da mye sørpe slynges over denne. Selv har jeg dekket til denne med et tynt rør som tettes med de hylsene jeg nevnte Noen velger å kjøre kun ett drev forran og de mer ekstreme (eller smarte?) kjører med nexus drev bak (lukket girsystem).
Frihjulet kan henge seg opp på de kaldeste dagene, altså dvs at pedalene går rundt, men hjulene går ikke rundt. Av egen erfaring er det tilstrekkelig å sette inn sykkelen etter hver tur, men noen ganger blir disse taggene inne i frihjulet trege, og noen tråkk blir til "KLANG" isteden (altså frihjulet hopper litt lenger enn normalt før det tar tak). Dette er normalt, bare ta det med ro. Spesielt skjer det etter å ha tråkket lenge sammenhengende. Skulle frihjulet låse seg/gi seg helt finnes det noen tråder her inne på hvordan du kan olje det opp.
Bruker selv Finishline våt. Sitter godt, et mareritt å rense av.. Så renser ikke så ofte .. :-D Skal prøve stearin/parafin voks i år. Får se om det holder. Har fungert fint i høst men spørs om det holder i kulda.
Skal sykle den femte vintersessongen på min sykkel. 4 dager i uka, trening 1t, ned til -18C på det laveste. Ikke jobbsykling. Skifter drivverk ca annet hvert år (SLX). Bruker den som vintersykkel og regnverssykkel. Har en finværsykkel. Litt jålete. Det som er litt festlig er at, før var det vanlig for meg å måtte skifte vaierstrømpene etter hver vintersessong, men etter jeg satte på de XTR strømpene så har de sittet på i 3 vintere uten noe gir problemer bortsett fra en vaier som må byttes i ny og ne. Får se om de holder denne vinteren også. Vurderer å prøve ski som treningsform da man fort blir lei all den tiden det tar å kle seg og vedlikeholde sykkelen.
|
|
|
[Re: bwack]
18/10/2013 08:41
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det viktigste å gjøre med sykkelen er å ta den ut av kulda etter sykkelturen. La den tørke opp helt før neste sykkeltur. La oss si at du kommer hjem fra jobb og setter sykkelen i kjelleren. Du kommer så på at du har glemt å kjøpe melk. Etter en time er du klar for å sykle til butikken. Du tar ut sykkelen av kjelleren, og vips så fryser alt av bremser og gir.
Eller drit i å ta den inn i det hele tatt så funker alt knall. Da får du ikke smeltevann som fryser ting fast. Hvis ting først fryser kan man ta den inn til tørk over natta. Det er min erfaring etter 20 år med vintersykling.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
|
|