Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler
|
Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler
17/10/2013 07:49
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Eddy Knudsen Storsæter, landslagssjef terreng, har vært på seminar med Nicolas Siegenthaler - treneren til sjølvaste Nino Schurter - og har skrevet en interessant oppsummering (jeg har sakset ut noen avsnitt): Hovedtendensen i Nicolas treningsfilosofi er at han tar utgangspunkt i kravene i rittene. Et terreng ritt krever mange kvaliteter. Utholdenhet, aerob og anaerob, styrke, teknikk, taktikk, mentalitet. Alle disse kapasitetene må på plass. Der vi antakelig har mest å lære i Siegenthalers konsept er nok når det gjelder styrke og teknikk. I Siegenthaler sin modell kjører de mye sirkeltrening som vi kjenner godt til i Norge. Det spesielle slik jeg ser det er at de kombinerer styrke/spenst med koordinasjon. Et eksempel for å illustrere: 9 stasjoner hvorav 6 er styrkeøvelser og 3 er basis/koordinasjonsøvelser. Først kjører man en styrkestasjon, deretter rett til en koordinasjonsøvelse uten pause. Dette for å utfordre sentralnervesystemet som i et ritt. Det er verdt å merke seg at langturene sjelden eller aldri er over tre timer, dette for å få plass til all treningen som må gjøres for å bli en komplett terrengsyklist. Øktene på landevei er stort sett i restitusjonsintensitet.
Om treningssamlinger i varmere strøk: Det er i altfor stor grad fokus på mengdetrening i form av lange turer uten innhold. Utøverne har også ofte en tendens til å kjøre altfor mye bakker med for høy puls med dårlig spesifikt grunnlag som altfor ofte ender opp i skader, sykdom og avbrekk i treningen.Hva kan vi mosjonister lære av dette? 
Redigert av Øyvind V; 17/10/2013 07:49.
|
|
|
Re: Interessant om trening fra Nicolas Siegenthaler
[Re: Øyvind V]
17/10/2013 07:51
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hva kan vi mosjonister lære av dette?  Massevis! Du får ikke de ekstreme kvalitetene til Nino Schurter av å kjøre sone 3 bakkeintervaller...
No added style
|
|
|
17/10/2013 08:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
interessant. Hva kan vi mosjonister lære av dette?  Motionister som tränar för att vara med på tekniska terrengritt borde nog köra ett liknande upplägg. Massa träning i skogen och självklart också på hög intensitet. Motionister som tränar för grusritt kan nog inte lära så mycket av det där förutom att man kanske ska tänka mer kvalite än kvantitet. Tyvärr är det ju så att det vanligaste sättet att tänka i norge är att träning gör man på grus och asfalt. Om man syklar i skogen ska man bara kosa sig.
|
|
|
17/10/2013 08:33
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alltid interessant å høre hvordan de beste trener.. Mange babler i vei med den "man blir god på det man trener teorien, og derfor må intervallene foregå på sykkelen", mens de som gjerne er best løper mye og har harde løpeintervall gjennom hele vinteren..
|
|
|
17/10/2013 08:42
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Siegenthaler er for øvrig en sterk tilhenger av både løping og langrenn som treningsform for rundbanesyklister.
Han mente for eksempel at intervaller på sykkel i svært bratte bakker like gjerne kunne tas som løpsintervaller. Intervaller på sykkel (hvis det utføres på flatt underlag) bør skje i slakere motbakker, slik at man trener fart i tillegg.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
17/10/2013 09:05
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Mange løpeøkter på Nino ja, og Siegenthaler legger vekt på overføring til sykkel ved at alle aktiviteter avsluttes på sykkel.
Men legg merke til at det trenes alternativt blant annet på grunn av at Nino allerede har teknikken inne, og ikke trenger så mye tid i terrenget (på sykkel). For en mosjonist er det kanskje fornuftig å fortsette med intervaller på sykkel rett og slett for å få nok tid på sykkelen.
|
|
|
17/10/2013 09:41
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For en mosjonist er det best å ut å sykle i stedet for å lese om hvordan alle proffene trener.. Med mindre man syns det er morsommere å lese om trening enn å trene da.
Redigert av Kriss; 17/10/2013 09:46.
|
|
|
[Re: Kriss]
17/10/2013 09:50
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er forsåvidt et godt poeng. Men selv en mosjonist trenger hvile, og da synes jeg det er mer givende å bruke hviletid på å lese om for eksempel trening enn å se Sinnasnekker´n på TV.
|
|
|
17/10/2013 09:57
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Selvasagt enig med deg i det, Kriss. I denne tråden (som på Siegenthalers foredrag) deltar jeg ikke som mosjonist. Gjør du?
|
|
|
17/10/2013 10:01
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En mosjonist kan lære fint lite av dette.. Dette er hva som funker for Nino, men det vil ikke funke for en mosjonist.. Ikke sikkert det funker for en annen proff engang. Hver enkelt må finne ut hva som funker for en selv. En mosjonist må starte med å tenke på hvordan få mest mulig ut av den tida som kan brukes på trening. Hovedfokus bør da være å sulle minst mulig rundt, men heller ha et formål med hver økt, ha overskudd til hardøktene så de blir bra og fartstrening i terrenget hvis man skal sykle ritt som går på annet enn grus/asfalt. Om hardøktene er med joggesko, ski eller sykkel betyr så godt som null og niks bare det er gode økter.
Men det som er bra er at Eddy viser stor interesse med å skaffe seg kunnskap om hvordan de beste trener.. I motsetning til en mosjonist kan det være nyttig for han og hans team.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
17/10/2013 10:05
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvasagt enig med deg i det, Kriss. I denne tråden (som på Siegenthalers foredrag) deltar jeg ikke som mosjonist. Gjør du? Siden vinklingen til Øyvind var "hva kan vi mosjonister lære av dette" svarer jeg som det.. Hadde vinklingen vært "hvordan bruker vi nyttig informasjon fra treningsarbeidet til de beste for å få frem nye vinnere innen norsk terrengsykling" hadde jeg nok hatt noe annet å si (siden jeg stort sett henger her inne og sjelden er taus..  )
|
|
|
17/10/2013 10:14
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Det virker som du har ett og annet å si uansett vinkling...  Siden jeg ikke har veldig peiling på hvordan proffene trener eller bør trene, så var vinklingen bevisst. Og jeg påstår ikke at mosjonister har noe å lære, jeg spør. Jeg hadde imidlertid blitt svært forundret om det ikke var noe som helst å ta med seg i dette, for eksempel det å trene mer allsidig (men sørge for overførbarhet til sykkel), trener mer styrke (kjernemuskulatur), koordinasjon og teknikk. At dette er oppskriften til verdens beste terrengsyklist betyr ikke automatisk at den er fullstendig ubrukbar for alle andre.
|
|
|
17/10/2013 10:15
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
For en mosjonist er det best å ut å sykle i stedet for å lese om hvordan alle proffene trener.. Med mindre man syns det er morsommere å lese om trening enn å trene da. Foredraget gikk på trening og utvikling fra 15-16 års alder. Hvor mye av den jobben som var gjort med Nino, ble brukt som eksempler. så for alle som ønsker å satse på rundbane, er dette veldig verdigfull info. Det meste har vi jo kjent til fra før. Det er spesielt de koblingene som gjøres i forhold til arbeidskrav og hvilke øvelser og metodikk som brukes i forhold til det. Som er litt forskjellig til det vi tidligere har holdt på med. Regner med OLT, følger opp dette med enda bedre analyser av arbeidskravene. for mosjonister, som ønsker å forbedre seg på enkeltområder, bør det være mye å hente på å tenke litt annerledes. Tidligere har vi jo grovt sett delt inn i 3 hovedkategorier. Arbeidsøkonomi, terskeltrening og VO2 MAX. Disse har ofte blitt håndtert separat i tillegg til selve syklingen. Selv for mosjonister. Skal man komme på enda høyere nivå, må man nok se enda mer spesifikt på den optimale trening for hver enkelt parameter. Spesielt arbeidsøkonomi, kan jo deles i veldig mange underkategorier. Hvor hver av de trenes mest optimalt med spesialtilpassede øvelser. Både når det gjelder fysikk og teknikk.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
17/10/2013 10:38
|
luppi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det jeg håper er at alle som er interessert i temaet bidrar til at unge sykkeltalenter får god oppfølging gjennom sine klubber. Er det 100 stykker på trening og alle får god oppfølging så får vi 99 glade mosjonister og en proff på sikt....hvis vi alle bruker kompetansen bare på oss sjøl så.....
|
|
|
17/10/2013 10:55
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som var veldig bra med dette var at det møtte opp 40-50 trenere, hvis det betyr at det finnes 40-50 som har lyst til å bruke dette til å trene ungdommer er det helt topp! Bedre trenere og treningsmiljø vil gi bedre utøvere..
Ikke overraskende lesning, men interessant spesielt siden det var såpass detaljert og fra så mange år.
Topp tiltak av NCF!
|
|
|
17/10/2013 11:12
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det virker som du har ett og annet å si uansett vinkling...  Siden jeg ikke har veldig peiling på hvordan proffene trener eller bør trene, så var vinklingen bevisst. Og jeg påstår ikke at mosjonister har noe å lære, jeg spør. Jeg hadde imidlertid blitt svært forundret om det ikke var noe som helst å ta med seg i dette, for eksempel det å trene mer allsidig (men sørge for overførbarhet til sykkel), trener mer styrke (kjernemuskulatur), koordinasjon og teknikk. At dette er oppskriften til verdens beste terrengsyklist betyr ikke automatisk at den er fullstendig ubrukbar for alle andre. At kjernemusklatur er viktig vet de aller fleste fra før, blir det viktig først når verdens beste trener mye styrke? Ja, koordinasjon og teknikk er viktig for å kjøre fort i terrenget.. Kom det som et sjokk? Løping er gull motortrening, økta er nok ikke bortkastet selv om man ikke avslutter den på sykkel heller.. Så ja, selvsagt står det ting her som er aktuelt for en mosjonist. Har stor tro på alt som står her jeg og at dette funker er jeg ikke i tvil om. Også for mange andre enn Nino, men første bud er jo da at du skal ha tid og overskudd til og gjennomføre og få kvalitet på disse 8-12 øktene i uka.. Hvordan tenkte du å løse dette? Hvilken mosjonist får til det?
|
|
|
17/10/2013 11:21
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Siden vinklingen til Øyvind var "hva kan vi mosjonister lære av dette" svarer jeg som det. Sorry. Så ikke Øyvinds vinkling før jeg leste innlegget ditt og tolket det som at treningsdiskusjoner "her inne" er på mosjonistenes premisser... 
|
|
|
17/10/2013 11:36
|
luppi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enslig og deltidsansatt i offentlig sektor som bor hjemme hos mor....;-)
|
|
|
17/10/2013 12:40
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Det virker som du har ett og annet å si uansett vinkling...  Siden jeg ikke har veldig peiling på hvordan proffene trener eller bør trene, så var vinklingen bevisst. Og jeg påstår ikke at mosjonister har noe å lære, jeg spør. Jeg hadde imidlertid blitt svært forundret om det ikke var noe som helst å ta med seg i dette, for eksempel det å trene mer allsidig (men sørge for overførbarhet til sykkel), trener mer styrke (kjernemuskulatur), koordinasjon og teknikk. At dette er oppskriften til verdens beste terrengsyklist betyr ikke automatisk at den er fullstendig ubrukbar for alle andre. At kjernemusklatur er viktig vet de aller fleste fra før, blir det viktig først når verdens beste trener mye styrke? Nei, men i hvert fall her på forumet er det mange som har et veldig sort/hvitt syn på styrketrening (meg selv inkludert). Og dette med at styrke (og all annen trening) kombineres med sykkel for å sikre overførbarhet tror jeg for mange vil være et nytt element. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det er mange som avslutter en beinhard styrkeøkt med teknikktrening på sti. Ja, koordinasjon og teknikk er viktig for å kjøre fort i terrenget.. Kom det som et sjokk? Nei. Men igjen, jeg tror mange mosjonister kunne hatt større fremgang om de brukte mer tid på dette (meg selv inkludert), og ikke se på "sti" og "trening" som to forskjellige aktiviteter; trening i sesong og sti etter rittsesong "for kosens skyld". Løping er gull motortrening, økta er nok ikke bortkastet selv om man ikke avslutter den på sykkel heller.. Nei, selvsagt ikke. Men jeg vil tro at det er nettopp slike små detaljer som har tatt Nino dit hvor han er i dag. Hvis en mosjonist skal trene motor ved å løpe (samme som Nino), hvorfor vil det være så snålt å avslutte med en sykkeltur? Også for mange andre enn Nino, men første bud er jo da at du skal ha tid og overskudd til og gjennomføre og få kvalitet på disse 8-12 øktene i uka.. Hvordan tenkte du å løse dette? Hvilken mosjonist får til det? Eh, hvor har jeg sagt at en mosjonist skal kjøre blåkopi på opplegget til Nino? Jeg mener det må være mulig å lære av opplegget, ikke dermed sagt man skal gjøre alt helt likt. Ah... herlig med sånn quote-bonanza...  Edit: Pokker, nå har jeg blitt forsvarer av at mosjonister har noe å lære... Det var ikke intensjonen. Planen var å høre OM det var noe å lære, og eventuelt hva og hvordan man best kan dra nytte av det.
Redigert av Øyvind V; 17/10/2013 12:43.
|
|
|
17/10/2013 13:08
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Orker ikke qoute fest.. Men siden du som mosjonist er av de som har begrenset tid til trening og trener forholdsvis få økter og ikke mange timer i uka, hva ser du for deg å bruke denne infoen til, hvilke økter skal inn og hva skal i såfall gå ut?
|
|
|
17/10/2013 13:17
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Orker ikke qoute fest.. Men siden du som mosjonist er av de som har begrenset tid til trening og trener forholdsvis få økter og ikke mange timer i uka, hva ser du for deg å bruke denne infoen til, hvilke økter skal inn og hva skal i såfall gå ut? Nå heter ikke jeg Øivind men jeg drister meg til å svare likevel. En ting jeg har brukt en del hjernekapasitet på i denne sesongen, er å se hvordan kjøringen (på sti) endrer seg når jeg blir sliten, og hva som skal til for å bli bedre på det, både oppover og nedover, og holde ut lenger uten av kvaliteten på kjøringen daler. En ting som kunne være interessant å teste, er da f.eks. å istedenfor å kjøre 6-7 intervaller på sti i næromådet, kjøre til skogen, parkere sykkelen, starte med stiløping med innlagte kroppshevinger/situps/planke/etc. for å gjøre kroppen skikkelig mør, muskulært, og så prøve å kjøre hardt på stien etterpå. Samme antall økter, samme tid på økta, men istedet for 1-2 timer på sti, blir et 40 minutter styrke/løp og 1 time på sti med mørbanka kropp. Jeg er i hvert fall sikker på at kroppen vil føles helt annerledes ut etter det, enn bare sykle første timen. Og at det blir utfordrende å klare tekniske partier med god fart. Om det har den ønskede effekt, gjør meg til en raskere på stien, bedre teknisk eller bare sliter meg ut? tja, vet ikke. Men sånn er det jo mye av treningen. man tror (for mer eller mindre solide verdier av "tror") at det man gjør, gjør en sterkere/raskere/bedre. Første ide jeg fikk etter å ha lest artikkelen/sitatet fra Storsæther. Det er _en_ liten ting jeg kan ta med meg, som jeg neppe hadde tenkt på uten å lest om Ninos treningsmetoder.
Redigert av knuthaug; 17/10/2013 13:21.
|
|
|
17/10/2013 13:28
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjør det enkelt. Tren så spesifikt som mulig. Og ikke glem å ha det gøy! My 5 cents.
|
|
|
17/10/2013 14:45
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
hva ser du for deg å bruke denne infoen til Tja, det var det. Hadde jeg hatt et klart svar på det hadde jeg ikke startet denne tråden.
|
|
|
17/10/2013 16:55
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Interessant lesing. For rytterne på Helios DBS, som er noe midt i mellom mosjonister og eliteutøvere, er det her noe å lære. Alle fire på laget har målt over 80 i Vo2 max. Men vi har en god del å hente på tekniske ritt. Vi har ikke trent nok på det. Ser for meg at vi absolutt burde kombinert øktene mer. F eks kjøre intervall opp, og sti ned i "pausa". Enkelt prinsipp, men litt tungt å etterfølge. Jeg tror man med fordel som mosjonist med dårlig tid kan kutte ut noen svadaøkter. Både hardt og teknikk i samme økt, og vips så har du fredagskvelden ledig til vin og kos med fruen.
|
|
|
[Re: nesteby]
17/10/2013 18:16
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Interessant lesing. For rytterne på Helios DBS, som er noe midt i mellom mosjonister og eliteutøvere, er det her noe å lære. Alle fire på laget har målt over 80 i Vo2 max.. Host.. nå er du rimelig beskjeden, Knut Erik  Anders vant jo maraton NM for noen få uker siden. Bra O2 målinger! Selv har jeg ikke testet VO max siden 1994 og da på 1500 moh, men er nok relativt høyt på en god dag opp Tronfjellet 
|
|
|
17/10/2013 19:45
|
olechr
More than words
|
More than words
Interessant lesing. For rytterne på Helios DBS, som er noe midt i mellom mosjonister og eliteutøvere, er det her noe å lære. Alle fire på laget har målt over 80 i Vo2 max. Men vi har en god del å hente på tekniske ritt. Vi har ikke trent nok på det. Det gjelder alle norske terrengsyklister. Selv de beste norske rundbane syklistene tapte sekunder nedover selv i en så enkel løype som world cup hafjell. Jeg er helt sikker på mosjonister har mye mer å lære av det Nicloas mener enn det de fleste andre topptrenere skriver i diverse blader i tide og utide.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/10/2013 10:22
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ser for meg at vi absolutt burde kombinert øktene mer. F eks kjøre intervall opp, og sti ned i "pausa". For min del har jeg kjørt mange av intervalløktene i år på teknisk underlag, nettopp for å bli bedre til å kjøre teknisk i høy fart, kombinert med at jeg er sliten. Knallhardt opp tekniske klatringer, deretter å snu umiddlebart og kjøre raskt ned før pulsen har gått ned og gangsynet har kommet tilbake. 
|
|
|
[Re: EgilS]
18/10/2013 12:25
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Knallhardt opp tekniske klatringer, deretter å snu umiddlebart og kjøre raskt ned før pulsen har gått ned og gangsynet har kommet tilbake. Jess, husker at Gjertrud (Bøe) tipset oss om akkurat det for noen år siden. Var vel 1993 eller så.
|
|
|
[Re: Espen W]
18/10/2013 14:04
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Virker gjør det også. Bevist negativt av meg selv i år. Jeg har IKKE kjørt hardt opp for å gønne ned igjen. Og nå kan jeg ingen av delene. Bare presse jevnt på grus med puls rett under AT.
LarsB
Redigert av larsb; 18/10/2013 14:04.
|
|
|
[Re: larsb]
19/10/2013 21:30
|
rog
Entusiast
|
Entusiast
Virker gjør det også. Bevist negativt av meg selv i år. Jeg har IKKE kjørt hardt opp for å gønne ned igjen. Og nå kan jeg ingen av delene. Bare presse jevnt på grus med puls rett under AT.
LarsB Misfornøyd med fremgangen i treningspanelet?
|
|
|
|
|