Har nettopp kjøpt meg en brukt sykkel og er meget fornøyd med alt utenom styret (og styrelageret). Når jeg svinger fra side til side kjennes det ikke "smooth" og løst og ledig ut. Det går greit å svinge men det er akkurat som det "subber" litt i styrelageret. Det går altså litt i rykk og napp, eller "hakker" litt. Vanskelig å forklare dette her...
Hva kan gjøres for å fikse dette? Skal jeg skru opp og olje lageret? Må jeg kjøpe nytt lager og hvordan vet jeg hva jeg trenger?
Det lageret passer, men det er fake så kvaliteten kan være alt fra ubrukelig til helt ok.
Det er ikke vanskelig å bytte. Du må ta av gaffelen slik at du får slått ut lagrene du har. Deretter presses de nye på plass og gaffelen monteres igjen. Det ligger flere videoer på youtube som viser fremgangsmåten.
Endte opp med å bestille lageret på superstar. Nå gjenstår det bare å bytte.
Har sett ulike youtubevideoer for å sjekke hvordan dette skal gjøres, men alle reperatørene virker til å bruke heftige spesialverktøy. Er dette nødvendig eller kan jeg klare meg med håndkraft og en "vanlig" verktøykasse?
Tja, med en dor, eller i verste fall gammelt flatt skrujern får du nok banket ut det gamle lageret. Med noen treklosser får du nok banket inn det nye. En god hammer er viktig, ikke slå direkte på lageret, legg en middels tykk trekloss imellom.
Styrelagerpresse er jo enklere, men ikke nødvendig. En del folk på forumet låner ut sin presse, sånn som jeg:-)
Du må få banka ut det gamle og så må du få pressa det nye på plass. Har du ei bra sjappe i nærheten så kan du spørre om å få låne eventuelt få de til å gjøre det for deg for et par poløl.
Og så må du bytte crown race. Den ringen som står på gaffelen. Den gamle banker du bare av med et skrujern eller no. Jeg banka det nye på plass på min nye gaffel med hammer og en trebit som jeg holdt imot. Bare å banke først på ei side så på andre til du har fått den nedpå. Eventuelt kan du ta en dremel og lage et lite kutt i den for å lettere få den på plass.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Du må få banka ut det gamle og så må du få pressa det nye på plass. Har du ei bra sjappe i nærheten så kan du spørre om å få låne eventuelt få de til å gjøre det for deg for et par poløl.
Apropos til at BaB nedlegges. Ikke rart at det er vanskelig å drive lønnsomme verksteder. Spesialverktøy skal forrentes og mekanikere skal lønnes!
Flott at man deler tips på forumet hvordan man mekker selv, og hvordan man faktisk kan lage brukbart spesialverktøy, det synes jeg absolutt er fint. Men ikke sats på å utnytte de verkstedene vi har. Jeg låner ikke ut verktøy til mine venner en gang, det er dårlig business.
[quote=H.Iversen]Flott at man deler tips på forumet hvordan man mekker selv, og hvordan man faktisk kan lage brukbart spesialverktøy, det synes jeg absolutt er fint. Men ikke sats på å utnytte de verkstedene vi har. Jeg låner ikke ut verktøy til mine venner en gang, det er dårlig business.
Jeg låner verktøy hos en av mine lokale sjapper. Jeg stoler ikke på at de som jobber der har nok peiling. Det sier de selv de ikke har. Men jeg kjøper masse stæsj der. bestiller reservedeler, kjøper kjeder ++. Legger mer penger igjen der enn noen andre butikker her i byen da de er såpass hyggelig i forhold til det å låne meg verktøy.
Her har du en god video som illustrerer hvordan man monterer styrelager. Dette er for interne lager, men det er vel ikke så stor forskjell til eksterne tror jeg?