Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor ble det av 69' ern ?

Hvor ble det av 69' ern ? #1700038 16/10/2013 05:58
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
T
Terjers Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
Hva skjedde med denne skapningen? Noen som har prøvd?


Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: Terjers] #1700070 16/10/2013 07:08
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Uten å vite sikkert, tror jeg kanskje estetikken ikke falt i smak.
Ingen har maktet å løfte 69 helt fram i lyset, selv om konseptet er brukbart.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: Espen] #1700078 16/10/2013 07:21
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
En grunn tror jeg også er UCI sitt tøysereglement som forbyr forskjellige hjulstørrelser i ritt. Dette gjør det lite attraktivt å pushe slike sykler, noe som har gjort at det har holdt seg i bakgrunnen.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: Terjers] #1700083 16/10/2013 07:32
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
Er det egentlig noen fordeler med 69`er?

Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: kitbay] #1700084 16/10/2013 07:34
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: kitbay
Er det egentlig noen fordeler med 69`er?

du får fordelen av 29" foran, og sparer vekt bak. Bakhjulet bare ruller med stort sett, men foran ruller det jo bedre over ting. Jeg ser poenget, men passer ikke meg. Greit for helstive opplegg for å ikke få for mye juling i armene og bedre grep på styringen.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: Terjers] #1700123 16/10/2013 08:35
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Ventana har vel et par. Funker nok, men ser ikke bra ut.

Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: Terjers] #1700192 16/10/2013 10:48
Registrert: May 2004
Innlegg: 2,586
B
btm Online
Besatt
Online
Besatt
B
Registrert: May 2004
Innlegg: 2,586
Geir Anders var nå vel ihvertfall en fan av dette komseptet mener jeg å huske. Men nå er det kanskje bare transportsykling som gjelder der i gården?


btm
Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: kitbay] #1700289 16/10/2013 13:33
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,241
befe Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,241
"Er det egentlig noen fordeler med 69`er?"

Sammenlignet med 29:
Kortere svingarm.
Det vil si også kortere akselavstand som gir mer "leken" doning.
Kortere sving gir mer vekt over bakhjulet og bra grep.
Det siste dog med modifikasjon. En 29er tar dette lett igjen og mer til med mer kontaktflategummi, lengre arm til tross.
Sykkel er lettere å få på bakhjulet. Lettere bakhjul gir bedre akselerasjon og lekenhet, samme som en 26er.

Jeg hadde en Intense Spider 69 i 2007. Det var min tredje Intense og den første med stort forhjul. Jeg ble helt bergtatt av hvor fint den oppførte seg i rusketerreng.
Ren nysgjerrighet fikk meg til å prøve 29toms bakhjul og sving i 2008 (Spider 69 var egentlig en 29er med Spider 26 svingarm).
Fikk en "aha-følelse" her også; bakhjulet smatt fortere og mer elegant over det man møtte, enn med det man hadde hatt tidligere.
Etter det har jeg ikke sett meg tilbake.
Konklusjon: Spider 29 var bedre enn Spider 69.
Har dog et MEN; Spider 69 var et kompromiss med sin veldig bratte (29)gaffelvinkel
og korte(26) svingarm. Ikke optimalt.
En sykkel som blir konstruert fra skrætsj som 69´er eller 275-9´er kan absolutt få meg til å tenke om igjen.
Har notert meg at Liteville også har beveget seg litt i den retning med forsiktige 27.5 foran og 26 bak.

Redigert av befe; 16/10/2013 15:21.

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: Terjers] #1700596 17/10/2013 07:10
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Nå har vel 29ere også kommet et stykke videre med kortere kjedestag, lettere hjul og mer lekne egenskaper, og med introduksjonen av 27,5" ble vel 69ere en variant som bare ble solgt til spesielt interesserte. Så svaret er vel "for lite salgsvolum". Ideen er god.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: Terjers] #1700604 17/10/2013 07:27
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
For leke helstivsykling tror jeg nok det kan være et artig supplement. ICON_WINK


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvor ble det av 69' ern ? [Re: Terjers] #1700615 17/10/2013 07:48
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Jeg har faktisk to Trek 69, en som tjenestegjør som stisykkel og en som fungerer som hengersykkel i det daglige.

Grunnen til at jeg har to er at når den første var ferdig oppgradert så satt jeg plutselig med en haug deler til overs, da passet det fint at det kom en tilsvarende ramme med stiv gaffel for salg.

Jeg har ikke all verdens sammenligningsgrunnlag, men dette var sykkelen som fikk meg til å ta opp igjen syklingen igjen og selv om det har kommet flere sykler i stallen (blant annet en Trek top-fuel) gir denne sykkelen meg fortsatt et stort smil hver gang jeg tar den med på tur.


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå