Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
|
Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
#1699869
15/10/2013 16:29
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 633
stmarc
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 633 |
Hei. Hva mener folket om det å kjøpe en brukt racer som har vært ritt-kjørt ? Ser at noen team kvitter seg med sesongens sykler nå i dise dager
Er ikke disse syklene i utgangspunktet kjørt sabla hardt ? Regner dog med at de har blitt bra teknisk vedlikeholdt etter hvert enkelt ritt,
Men hva med ramma, den har da vel vært utsatt for endel belastninger?
Hva skal en være påpasselig å se etter når en ser på denne type sykler ?
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1699920
15/10/2013 18:49
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 563
VegardAarvåg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 563 |
Såfremt det tekniske er ok tilhører jeg den delen som syns det hadde vært kult å hatt en slik sykkel. Men hvor ser du disse til salgs? Ikke ramla over noen på finn jeg, såvidt jeg kan huske...
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1699931
15/10/2013 19:24
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Jeg ville ihvertfall forsikret meg om at den ikke har vært med i velt.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1699937
15/10/2013 19:34
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Slitedelene er lette å sjekke og lette å bytte. Det som kan være mer komplisert er ramma. Hvis karbonramme så sjekk for skader etter velt, lett å se. Det som er vanskeligere å sjekke er sprekkdannelser, gjerne rundt krankhus, seteklemmeområdet og rørskjøter. Er det sprekk i lakken kan det være to ting. Sprekk i lakken og kun det, eller dyptliggende strukturell skade. Sistnevnte lar seg fikse, men kan fort bli dyrt.
Karbonrammer tåler utrolig mye og blir ikke ødelagt eller forringet av normal bruk.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: VegardAarvåg]
#1700044
16/10/2013 06:15
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 393
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 393 |
Såfremt det tekniske er ok tilhører jeg den delen som syns det hadde vært kult å hatt en slik sykkel. Men hvor ser du disse til salgs? Ikke ramla over noen på finn jeg, såvidt jeg kan huske... Profflagene legger de ut på sine nettsider. Jeg så i hvert fall at Garmin og Sky solgte unna 2012-sykler via nettsiden sin i vinter. Møtte en kar i et busskur under et regnskyll i vår som sykle på Froomes konkurranse-Pinarello fra i fjor. Så det er sikkert muligheter for å få seg en Pinarello med norsk flagg og 'Boasson Hagen' på ramma i år og.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: ijustpop]
#1700079
16/10/2013 07:23
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Ikke at jeg egentlig vet, men jeg ser for meg at dette må være gode kjøp. For det første er syklene dullet med av proffe mekanikere før og etter hvert ritt. De er vasket, renset, oljet og smurt, og sikkert sjekket for slitasje/skader ganske ofte. For det andre ser jeg ikke akkurat for meg at eksempelvis Pinarello vil risikere at det selges en skadet ramme som kan gi plutselig rammebrudd med påfølgende beinbrudd og negativ oppmerksomhet.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1700095
16/10/2013 07:53
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Disse syklene blir vedlikeholdt - men kun for å vare ut sesongen. De bruker høytrykksspyler daglig, noe som ellers aldri anbefales, presser vann inn overalt der det ikke bør være.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1700113
16/10/2013 08:16
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 358
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 358 |
Hvorfor høytrykkspyles de daglig? Høres da bare teit ut.
Tviler på at en god karbonramme svekkes nevneverdig av at en rytter har kjørt på den i en sesong. Og rittsyklene skal jo hele tiden prestere optimalt, derfor er de stort sett topp vedlikeholdt med tanke på bytting av slitedeler etc.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1700154
16/10/2013 09:19
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Sett fra et profflags perspektiv: Vil de risikere å sende Valverde eller Purito ut i Lombardiet (eller andre sesongavslutninger) med en sykkel som ikke er i tipp topp stand? Og om de selger syklene etter de siste rittene burde de være i "ritt-tilstand"?
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: Gråstein]
#1700180
16/10/2013 10:24
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Nå må vi vel skille på de syklene som kommer fra profflag og de som kommer fra lokale sponsede team der utøveren er sponset på den måten at han får sykkelen til disposisjon gjennom sesongen, og må betale kostpris for den ved endt sesong (dvs selge den til minst kostpris).
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1700275
16/10/2013 13:08
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Beklager - de høytrykkspyles ikke hver dag, men etter ritt. Har et lag 2 mekanikere skal han vaske, smøre, sjekke (og evt skifte/reparere/justere) 4 sykler om ettermiddagen - skal være klart neste dags ritt. Da fjernes skitten på den raskeste måten...
Ellers er jeg enig med dere som påpeker at sykkelen skal være i orden også til siste ritt - og da holder den en del lenger også. Som vanlig med bruktkjøp kommer det an på den enkelte sykkel tilstand og pris.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1700331
16/10/2013 15:49
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Nå koster det vel ikke spesielt mye for disse delene som visstnok ødelegges av høyttrykksspyler?
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: TashkentTerror]
#1700377
16/10/2013 17:13
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 47
Tommern
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 47 |
Nå koster det vel ikke spesielt mye for disse delene som visstnok ødelegges av høyttrykksspyler? Sånn semi avsporing: hva er det som blir ødelagt av høyttrykkspyler?
Argon 18 Gallium Pro Ultegra DI2 m/ Unaas CS-50
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: Tommern]
#1700393
16/10/2013 17:39
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Nå koster det vel ikke spesielt mye for disse delene som visstnok ødelegges av høyttrykksspyler? Sånn semi avsporing: hva er det som blir ødelagt av høyttrykkspyler? Fett i lager og komponenter kan bli spylt ut - vann kommer inn der det ikke bør. Kostnaden avhenger av hva som trenger skiftes eller ettersmøres og om en gjør det selv. Billige deler kan forårsake merkbare kostnader hvis sykkelen leveres inn til verksted for skifte. Men igjen - alt avhenger av prisen på sykkelen.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1700514
16/10/2013 21:20
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 358
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 358 |
Dag 1 Tour de France - alle syklene høytrykkspyles...det samme skjer hver dag... Dag 24 Tour de France. Chris Froome må dessverre stoppe fordi kranklageret hans rett og slett låser seg. Han taper dessverre Tour de France. Logisk...? Lagrene smøres nok også opp, selv om de blir aldri så høyttrykkspylt. Dessuten har det mye å si hvor langt unna du står med spylern vøttø  Også er de jo superrutinerte, så de høyttrykkspyler ikke "essential parts".
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1700760
17/10/2013 11:01
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
De fleste lager er gode nok til at de tåler spylingen ved vask. Om de ikke hadde tålt det ville de ikke overlevd særlig lenge i normal bruk heller.
Jeg har vasket sykler med diesel, bio-degreaser, hageslange, trykkspyler, bøtte og svamp.... Jeg har _aldri_ tatt noen lager pga vask, men det har røket en del på vintersykling i saltslaps.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: asbjorjo]
#1700921
17/10/2013 16:04
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Jeg har vasket sykler med diesel, bio-degreaser, hageslange, trykkspyler, bøtte og svamp.... Jeg har _aldri_ tatt noen lager pga vask, men det har røket en del på vintersykling i saltslaps. Jeg har syklet flere vintre i saltslaps. Har lagrene mine tatt kvelden grunnet dette? Nei. Grunnen er at jeg aldri bruker fettløsende produkter, aldri høyttrykkspyler og spyler aldri rett på lagrene. Hvorfor? Lagrene inneholder fett av to årsaker. Redusere friksjon og for å holde vann og møkk ute. Blir fettet i lagrene løst opp over tid av avfettingsprodukter, og/eller som presset ut av høyttrykk så er du solgt. Vann og møkk vil sakte men sikkert snike seg inn der fettet skulle vært og lagret slites istykker. Det er ikke saltet som har tatt livet av det, men mangel på fett.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: MortenML]
#1701166
18/10/2013 06:01
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Jeg har vasket sykler med diesel, bio-degreaser, hageslange, trykkspyler, bøtte og svamp.... Jeg har _aldri_ tatt noen lager pga vask, men det har røket en del på vintersykling i saltslaps. Jeg har syklet flere vintre i saltslaps. Har lagrene mine tatt kvelden grunnet dette? Nei. Grunnen er at jeg aldri bruker fettløsende produkter, aldri høyttrykkspyler og spyler aldri rett på lagrene. Hvorfor? Lagrene inneholder fett av to årsaker. Redusere friksjon og for å holde vann og møkk ute. Blir fettet i lagrene løst opp over tid av avfettingsprodukter, og/eller som presset ut av høyttrykk så er du solgt. Vann og møkk vil sakte men sikkert snike seg inn der fettet skulle vært og lagret slites istykker. Det er ikke saltet som har tatt livet av det, men mangel på fett. De gikk i dass de vintrene jeg kun brukte såpe og vann også. Jeg har da også vært student uten tilgang på andre vaskemuligheter.  Det er ikke spylingen som knekker lagrene. Da ville de som sagt ikke tålt normal bruk i skikkelig drittvær heller. Du klarer kanskje få noe vann inn om du retter strålen direkte mot et lager uten eller med elendig skjerming, men da må du rett og slett gå inn for det.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1710094
06/11/2013 11:46
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 173
Alexandre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 173 |
En Tour de France sykkel dag 1, har nesten kun styre, stem, og sete igjen etter Paris. Nesten alt annet har blitt byttet. 3 Kjeder, 2-3 kasetter. Krank drev byttet. Krank lager 1-2 ganger. Styre lager byttes. Kabler for de som ikke er på DI2. Styre teip byttet ca 10 ganger. Og dette er kun om de ikke har vært i bakken.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: asbjorjo]
#1710138
06/11/2013 12:57
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 312
Spencer
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 312 |
Jeg har vasket sykler med diesel, bio-degreaser, hageslange, trykkspyler, bøtte og svamp.... Jeg har _aldri_ tatt noen lager pga vask, men det har røket en del på vintersykling i saltslaps. Jeg har syklet flere vintre i saltslaps. Har lagrene mine tatt kvelden grunnet dette? Nei. Grunnen er at jeg aldri bruker fettløsende produkter, aldri høyttrykkspyler og spyler aldri rett på lagrene. Hvorfor? Lagrene inneholder fett av to årsaker. Redusere friksjon og for å holde vann og møkk ute. Blir fettet i lagrene løst opp over tid av avfettingsprodukter, og/eller som presset ut av høyttrykk så er du solgt. Vann og møkk vil sakte men sikkert snike seg inn der fettet skulle vært og lagret slites istykker. Det er ikke saltet som har tatt livet av det, men mangel på fett. De gikk i dass de vintrene jeg kun brukte såpe og vann også. Jeg har da også vært student uten tilgang på andre vaskemuligheter.  Det er ikke spylingen som knekker lagrene. Da ville de som sagt ikke tålt normal bruk i skikkelig drittvær heller. Du klarer kanskje få noe vann inn om du retter strålen direkte mot et lager uten eller med elendig skjerming, men da må du rett og slett gå inn for det. Jeg gjorde et forsøk med min Kärcher med 120 bar for noen år siden. Demonterte og monterte kranklageret, satte på høytrykksspyleren i 20 min med strålen direkte mot kranken. Etterpå var det like tørt inni krankhuset.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1710229
06/11/2013 15:32
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
De er langt bedre vedlikeholdt enn hva de fleste vanlige folk gjør. Er null problem å vaske med høytrykksspyler hvis man kan vaske
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: ijustpop]
#1710330
06/11/2013 19:34
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 113
Staal3
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 113 |
Såfremt det tekniske er ok tilhører jeg den delen som syns det hadde vært kult å hatt en slik sykkel. Men hvor ser du disse til salgs? Ikke ramla over noen på finn jeg, såvidt jeg kan huske... Profflagene legger de ut på sine nettsider. Jeg så i hvert fall at Garmin og Sky solgte unna 2012-sykler via nettsiden sin i vinter. Møtte en kar i et busskur under et regnskyll i vår som sykle på Froomes konkurranse-Pinarello fra i fjor. Så det er sikkert muligheter for å få seg en Pinarello med norsk flagg og 'Boasson Hagen' på ramma i år og. Fikk jeg mail i fra Sky med tilbud om å kjøpe noen av deres ubrukte sykler. Har ikke fått noe angående brukte. Ikke sjekket siden deres.
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1710357
06/11/2013 20:33
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1711190
09/11/2013 10:50
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 767
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2010
Innlegg: 767 |
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1712654
12/11/2013 21:24
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 18
hekkan
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 18 |
Dealer pricelist Norway 2014 , 6 demobikes 25% discount on retail 22% discount on orders over 250 000 NOK
Dealerprice Retail R5 DA Di2 41.283,87 63.990,- R5 DA 31.290,32 48.500,- R5 Red 32.251,61 49.990,- R3 Ultegra Di2 25.154,84 38.990,- R3 Ultegra 18.703,23 28.990,- R3 Force Dark Edition 19.993,55 30.990,- R3 105 Dark Edition 12.896,77 19.990,- R3 105 12.251,61 18.990,- Aero Road Model BDP/kr RRP/kr S5 VWD DA Di2 41.606,45 64.490,- S5 VWD DA 32.251,61 49.990,- S5 Ultegra Di2 30.000,00 46.500,- S5 Ultegra 23.219,35 35.990,- S3 Ultegra Di2 27.090,32 41.990,- S3 Ultegra 20.638,71 31.990,- Triathlon & TimeTrial Model BDP/kr RRP/kr P5 Six DA Di2 49.025,81 75.990,- P5 Six DA 36.767,74 56.990,- P3 Ultegra Di2 30.316,13 46.990,- P3 DA 27.090,32 41.990,- P3 Ultegra 20.322,58 31.500,- P2 105 12.896,77 19.990,- Classic Road Model BDP/kr RRP/kr Rca Frameset 48.709,68 75.500,- R5 Frameset 23.219,35 35.990,- R3 Frameset 10.961,29 16.990,- Aero Road Model BDP/kr RRP/kr S5 VWD Frameset 29.025,81 44.990,- S5 Frameset 19.993,55 30.990,- S3 Frameset 14.516,13 22.500,- Triathlon & TimeTrail Model BDP/kr RRP/kr P5 Six Frameset 32.251,61 49.990,- P3 Frameset 16.122,58 24.990,-
PV NO
|
|
|
Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
[Re: stmarc]
#1712884
13/11/2013 14:29
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Kom akkurat hjem fra Sør-Afrika, der jeg har besøkt utviklingslaget til MTN-Qubekha.
Utviklingslaget overtar hovedlagets sykler etter endt sesong, noe som fungerte fint. Den største slitasjen var på konkurransehjulene fra Zipp, de holdt sjelden mer enn en sesong.
Tror ikke det er grunn til bekymring om en ønsker å kjøpe en brukt sykkel fra et profflag.
|
|
|
|
|