Etter noen magre år med mye småbarn, oppussing, jobb og rot, kommer det nå noen fete sykkelår i Belgia. En av konsekvensene av de magre åra er at jeg mangler massevis av punch i tråkket, noe jeg hadde før. Derfor skal jeg trene styrke i forkant av neste sesong, på den smarte måten...
Debattene om dette på forumet er i stor grad resirkulering av hva man har lest osv. Hvorfor ikke bare prøve? Wattmåler og sagnomsuste stravasegmenter kan gi en pekepinn. En feilkilde er selvfølgelig at jeg er i så stusselig form nå at all systematisk trening vil ha en voldsom effekt, men det får vi leve med.
Fremover vil jeg publisere utviklingen i makswatt, 20 minutterswatt og eventuelle andre opplysninger, samt endringer i kroppsvekten og fortelle mer om treningsopplegget. Nok snakk, start og tråkk!
No added style
Re: KnutAa satser på styrketrening!
[Re: KnutAa]
#169961315/10/201308:32
Alltids greit at noen legger ut hva de trener og hva de oppnår, selv om det har begrenset verdi: - Ingen får noengang vite hva resultatet ville blitt hvis du akkurat denne vinteren trente anderledes. Ville framgangen blitt enda større?
Som du skriver - all trening hjelper for den utrente.
#169971915/10/201311:21
Flashback til KPP bloggen og lange timer med stukturert tråkking i kjelleren. Lykke til.
LarsB
Jepp, mer av det samme! Snart med presis wattmåling, ikke tullerullewatt. Hadde debut på simpleste type tacx trainer i går, og denne funker både til vanlig tråkking, styrketråkk og sprintintervaller.
Tungt og humørløst, slik det skal være!
No added style
#169972515/10/201311:33
Vi skal enda lengre ned i hierkiet, Tacx Satori faktisk. Hadde vel flow i gamle dager, og da kunne man lure seg selv med å øke kadensen og få eleverte wattverdier og sånn er det til en grad fortsatt, tror jeg!?
Foreløpig virker det som Satori har alt jeg trenger. Det blir tung og jevn motstand og tyngre enn jeg er sterk å dra rundt på det aller tyngste. Det man sparer på å ikke kjøpe en underholdningsrulle kan man bruke på en wattmåler av god nok kvalitet istedenfor. Denne kan i tillegg sykles med utenfor husets fire vegger!
No added style
#169974115/10/201311:55
Det man sparer på å ikke kjøpe en underholdningsrulle kan man bruke på en wattmåler av god nok kvalitet istedenfor.
Jeg bruker en Tacx Fortius (8 år gammel?) og trener stort sett med watt på den. Mener du at wattstyrken på denne kan manipuleres med cadensen? Er ikke opptatt av om 300 W på rulla er 270 eller 330 i virkeligheten, men lurer på om feks 330 W på rulla ikke nødvendigvis er 10% mer enn 300 W hvis jeg endrer cadensen.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
[Re: brede]
#169976715/10/201312:23
Mener du at wattstyrken på denne kan manipuleres med cadensen? Er ikke opptatt av om 300 W på rulla er 270 eller 330 i virkeligheten, men lurer på om feks 330 W på rulla ikke nødvendigvis er 10% mer enn 300 W hvis jeg endrer cadensen.
Jeg er nok feil person med utdatert kunnskap, men jeg ville nok holdt kadensen på det du sykler på ute. Dessuten er du jo god til å sykle, så jeg ville ikke vært så engstelig for det...
No added style
[Re: brede]
#169979015/10/201312:54
Jeg bruker en Tacx Fortius (8 år gammel?) og trener stort sett med watt på den. Mener du at wattstyrken på denne kan manipuleres med cadensen? Er ikke opptatt av om 300 W på rulla er 270 eller 330 i virkeligheten, men lurer på om feks 330 W på rulla ikke nødvendigvis er 10% mer enn 300 W hvis jeg endrer cadensen.
Lån Powertaphjulet mitt mens jeg fortsatt har vondt i halsen og test selv. Jeg for min del fant ut at motstanden i min elite fluid etellerannet synker etterhvert som temperaturen stiger i "fluiden". Men det resultatet at jeg slett ikke er så flink til å holde trøkket oppe som jeg trodde
LarsB
[Re: alfred]
#169988715/10/201317:37
Alltids greit at noen legger ut hva de trener og hva de oppnår, selv om det har begrenset verdi: - Ingen får noengang vite hva resultatet ville blitt hvis du akkurat denne vinteren trente anderledes. Ville framgangen blitt enda større?
Med et slikt tankesett har all trening i et forsknings- eller undersøkelsesperspektiv begrenset verdi. Man kan aldri vite hva som hadde blitt resultatet gitt et uendelig antall hypoteser. Satt helt på spissen; ville utøveren blitt like god uten trening? Overveiende sannsynlig ikke, men kan du bevise det?
Jeg mener det også er av betyding hva hver enkelt opplever som utbytte av treningen veid opp mot forventningene.
Selv har jeg trent styrke de siste vinterene og mener jeg har et visst utbytte av det i et langt perspektiv. Fordi; jeg må kutte ut styrketreningen på våren fordi sykkeløktene ute blir både flere og lengre enn rulleøktene, og jeg rekker ellers ikke å restituere. Følelsen jeg sitter igjen med er at mens sykkelformen kommer utover sommeren, så mister jeg samtidig gradvis effekten av styrketreningen. Ikke alt, men mye av den. Når høsten og styrketreningen begynner igjen er 95% av styrkeøkningen i fra ifjor mistet. På den annen side starter utesesongen med et trøkk jeg ellers ville vært uten.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Med et slikt tankesett har all trening i et forsknings- eller undersøkelsesperspektiv begrenset verdi. Man kan aldri vite hva som hadde blitt resultatet gitt et uendelig antall hypoteser. Satt helt på spissen; ville utøveren blitt like god uten trening? Overveiende sannsynlig ikke, men kan du bevise det?
Jeg mener det også er av betyding hva hver enkelt opplever som utbytte av treningen veid opp mot forventningene.
Selv har jeg trent styrke de siste vinterene og mener jeg har et visst utbytte av det i et langt perspektiv. Fordi; jeg må kutte ut styrketreningen på våren fordi sykkeløktene ute blir både flere og lengre enn rulleøktene, og jeg rekker ellers ikke å restituere. Følelsen jeg sitter igjen med er at mens sykkelformen kommer utover sommeren, så mister jeg samtidig gradvis effekten av styrketreningen. Ikke alt, men mye av den. Når høsten og styrketreningen begynner igjen er 95% av styrkeøkningen i fra ifjor mistet. På den annen side starter utesesongen med et trøkk jeg ellers ville vært uten.
Det meste blir feil hvis en setter det på spissen. (Og forøvrig er slike forum mest preget av spissformuleringer). Jeg skrev innlegget mitt da de første innleggene i denne tråden lett kunne gi en oppfatning av at dette opplegget ville bevise effekten av en bestemt type trening. Og det gjør den ikke, spesielt når en tar utgangspunkte i en rimelig utrent person. Summen av mange slike forsøk - og ikke minst, situasjoner hvor rimelig gjennomtrente personer legger om treningen sin og måler effekten, vil gi økt innsikt i hva som er det optimale treningsopplegg. Gjerne kombinert med basis fysiologi (vitenskapelig forklaring på hvorfor det virker). Så vil det selvsagt være en rekke ytre faktorer og individuelle forskjeller som gir usikkerheter. Det var ikke meningen å være entydig negativ (men ser at det jeg skrev kan tolkes slik) - kun balansert.
Dette med trening er komplisert, hundrevis av faktorer påvirker resultatene - også det en gjorde for 1 og 10 år siden. Derfor er det interessant å se på ulike "forsøk" slik som dette og andre - vanskeligere å trekke absolutte konklusjoner.
[Re: alfred]
#170037116/10/201317:03
Alfred, jeg snur hele problemet ditt på hodet. Her inne kommer disse debattene mange ganger i året og det vanlige er at noen ganske gode (og tynne) syklister som sier om og om igjen at styrketreningen vil gå på bekostningen av sykling som er viktigst. Mange gode mosjonister innvender at de selv har gode erfaringer med styrketrening. I tillegg driver forholdsvis mange proffer med det...
Motstanderne av styrketrening for syklister er så innbitte og påståelige, har lite eller ingen erfaring med dette selv så det er de som sitter med nullhypotesen her, for eksempel at styrketrening vil gå på bekostning av viktigere kondisjonstrening. Dette blir de aldri lei av å messe.
Å utfordre gjengse oppfatninger er bra, hva som egentlig bevises kan man jo alltids diskutere.
Jeg kommer plutselig tilbake med min egen treningsplan!
No added style
#170040016/10/201317:45
Motstanderne av styrketrening for syklister er så innbitte og påståelige, har lite eller ingen erfaring med dette selv så det er de som sitter med nullhypotesen her, for eksempel at styrketrening vil gå på bekostning av viktigere kondisjonstrening. Dette blir de aldri lei av å messe.
Vel, jeg ser det vel som at både tilhengere og motstandere har like gode eller dårlige argumenter, og er omtrent like innbitte i sine påstander. Som kanskje naturlig er på et område hvor ingen foreløpig har kunnet gi et skikkelig svar. Så lenge vi ikke vet så kan vi bare si at en utøver som driver mye styrketrening er god på grunn av det, på tross av det, eller at det ikke har noen innvirkning. Knut sitt eksperiment har i den henseende null verdi for ham selv eller andre med tanke på å gi sikre svar.
For min egen del er jeg nøytral i den henseende at jeg tror(!) at det har mest med hvilke egenskaper man ønsker å utvikle. Og jeg skulle ønske at noen hadde lagt nok penger på bordet til å gjennomføre en skikkelig undersøkelse
[Re: EgilS]
#170040516/10/201317:50
Knut sitt eksperiment har i den henseende null verdi for ham selv eller andre med tanke på å gi sikre svar.
Ha - nok verdi til at du tok deg tid til å skrive et ganske langt svar. Som jeg sa mellom linjene i stad skal jeg ikke bevise at styrketrening har noe for seg, men så tvil om at det ikke har noe for seg.
Stor forskjell!
No added style
#170041516/10/201318:07
Jeg tror ikke dette spørsmålet har et allment fasitsvar. Det er brukt masse penger på ulike forsøk - hvor resultatet i stor grad har variert iht testens utforming og testpersonenes utgangspunkt. Kanskje er det mest avhengig av utgangspunktet - er en sterk nok? Tidligere større forsøk på kvinnlige syklister(med relativt liten muskelmasse) ga positive resultater, også på ren utholdenhet på sykkel. ) Variasjoner i hvordan en bygger muskler og responderer på trening? Avhengig av det øvrige treningsprogram? Selv sluttet jeg med styrketrening for flere år siden da jeg opplevde å måtte kutte så dramatisk ned på utholdenhetstreningen, og ikke minst, jeg kan ikke fordra innetrening. Fikk derimot et løft etter jeg fikk fixie - gir både raskt rundtråkk og masse styrketråkk. Vil derimot ikke påstå med sikkerhet at styrketrening er unyttig - jeg vil følge med deg og annet som skrives om emnet.
#170041716/10/201318:08
Knut sitt eksperiment har i den henseende null verdi for ham selv eller andre med tanke på å gi sikre svar.
Ha - nok verdi til at du tok deg tid til å skrive et ganske langt svar. Som jeg sa mellom linjene i stad skal jeg ikke bevise at styrketrening har noe for seg, men så tvil om at det ikke har noe for seg.
Stor forskjell!
Vel, problemet er at du ikke engang kan så tvil om det. Det har null verdi da du ikke vet hvilket resultat et alternativ ville gitt deg; bedre, dårligere eller det samme. Og det er akkurat problemet med å se på enkeltpersoner i treningsammenheng.
Det eneste det kan påvirke er din og eventuelt andres psyke. Og for din del har vel det sin verdi?
[Re: EgilS]
#170044616/10/201318:59
Det eneste det kan påvirke er din og eventuelt andres psyke. Og for din del har vel det sin verdi?
Seff. Det er summen av alt mulig som er nøkkelen til suksess. I min store middelmådighetstid slo jeg folk som var mye bedre trent enn meg hele tiden i ritt fordi jeg hadde et større register å spille på, både teknisk og fordi jeg kunne splitte feltene jeg satt i osv. Man må spille på de strengene man har. Med mine 88 kg er det en øvre grense for hvor god jeg kan bli oppover, men jeg kan bli mye bedre enn mange 67 kilos mygg i mange andre deler av et ritt. En måned eller to i et styrkerom er kun en detalj
No added style
#170047916/10/201319:53
Det kan vel ikke være en ulempe med styrketrening for en stisyklist?
Potensielle ulemper er: - Mye styrketrening gir høyere kroppsvekt, mer å flytte på. (Da skal det riktig mye til for de fleste). - Kan resultere i mindre sykkeltrening, enten pga mangel på tid, eller at beina/kroppen ikke greier å absorbere alt.
Men - om disse potensielle ulempene er større enn fordelene - det er 1000Kr spørsmålet.
#170082417/10/201312:40
Jeg prøvde å kjøre litt knebøy i en periode for noen år siden. Det ble vel en gang i uken eller noe, og jeg ble ganske raskt sterkere i beina. Gikk ikke opp i vekt selv, muligens marginalt.
Min erfaring var at det gikk ut over annen kondisjonstrening, var sliten i beina i flere dager etter et sett med knebøy. Måtte droppe flere sykkeløkter eller melkesyre kom mye raskere enn det burde fordi musklene ikke var restituert. Synes også det var lett å starte litt raskt når jeg først syklet, kjente meg så veldig sterk helt i starten på økten.
Nå trener jeg mage, rygg, buk og stabiliseringsmuskulatur ganske hardt en gang i uken. Fordelene er mange, sitter bedre på sykkelen, i teknisk terreng har jeg mer kontroll og blir ikke slått så lett ut av posisjon. I tillegg får jeg en ganske hard økt hver uke som ikke belaster beina med melkesyre. Tror også jeg nå har større forutsetning for at mere av kraften kroppen min klarer å produsere går ned i pedalene.
Så mange stier og så kort liv...
#170085117/10/201313:30
Det kan vel ikke være en ulempe med styrketrening for en stisyklist?
Potensielle ulemper er: - Mye styrketrening gir høyere kroppsvekt, mer å flytte på. (Da skal det riktig mye til for de fleste).
Kjører du tung styrketrening,type 4x4, 5x5 osv, trener utholdenhet og har et bevisst forhold til hva du dytter i kroppen av mat - er det vel minimalt du legger på deg av kroppsvekt. Kanskje også en god idé å se på fordelene av en sterk kropp i hverdagen opp mot watt/kg i bakkene.. med mindre du er proff (fjellgeit) og lever av sykling. Spesielt for oss som har bikket 30 og snart må innse at alderen tynger...
Styrke er bra uansett. Men du trenger vel ikke trene styrke 3 ganger i uka hele året. Hvis man tar et krafttak og bygger seg opp vil man kunne oppnå nesten maks i løpet av ca 3 måneder for deretter å vedlikeholde denne styrken med en økt i ny og ne. Ellers tror jeg dette vil gå utover syklingen. Styrketrening gir meg veldig stor muskulær belastning og det tar en tid før jeg er fit for intervaller med fullt trøkk. At styrketrening går utover sykkeltrening selvsagt. Men kun hvis det gjøres for mye/feil (i følge egne erfaringer).