|
|
Drilllo
|
Drilllo
14/10/2013 17:24
|
CyberTrack
OP
Veteran
|
OP
Veteran
http://ipad.dagbladet.no/2013/10/14/spor...hogmo/29776245/Man kan mene hva man vil om Drillo, fotballfilosofi, ballspill generelt og VM-kvalik, men avskjedigelseprosessen og timingen er etter mitt syn uhørt. Dette fortjente ikke mannen som tross alt bidro til å løfte landslaget opp fra det dypeste mørke og til seire over bortimot alle fotballstormakter på kloden. Jeg skjønner veldig godt om han ikke tar imot noe som helst fra NFF.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
Re: Drilllo
[Re: CyberTrack]
14/10/2013 17:27
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt på trynet hele greia.. Kvaliken var jo kjørt uansett, så Drillo fortjente og få fullføre. Så kunne Høgmo tatt over etterpå. Suksess blir det uansett ikke, ingen greier å lage gull av så dårlig gråstein..
|
|
|
14/10/2013 17:50
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Virker som det har vært mye man har tatt for gitt her og ting som har blitt mye missforstått og tatt opp på værst mulig måte hele veien.
Jeg tror NFF har sett på det slik at Drillo i teorien ikke hadde mer å bidra med da han ikke klarte å kvalle. Han var vel i utgangspunktet ikke så lysten på å ta over landslaget i første omgang? Høgmo ville ta over asap slik at han kunne prøve ut litt saker så fort som mulig og kanskje bli den store helten som reddet kvallik, men KUN dersom det var ok for Drillo.
Drillo blir pent bedt om å akseptere ønskene fra NFF om at Høgmo skal ta over og at han ikke skal være sur.
Jeg synes det egentlig er greit at Drillo går frivillig når man har en kandidat som kan ta over. Det å lede Norge er ikke noe man har krav på, men en ære man har fått tildelt.
Det er snakk om to kamper og han har ikke fått til mye siste to årene... Ikke klarer han å satse på unge heller. Flere av Høgmos nye spillere spilte jo bedre enn de Drillo normalt har brukt.
Det går ikke å lage veddeløpshest av en gyngehest, men Høgmos 3-0 tap var langt mer moro å se på enn Drillos uavgjort/tap. Synes flere av målene var personlige feil, og grenser hva man kan regne med fremover på så kort varsel og så lite spilletid sammen.
Edit: Det som er mest på trynet er at Kona hans skal uttale seg om saken. Det er jo helt normalt at man blir bedt om å gå fra en jobb før tiden, men med betalt lønn osv.
Redigert av BeefCake; 14/10/2013 17:51.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
14/10/2013 17:57
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Dette blir jo en skikkelig suppe. Har ingen grunn til ikke å tro på det Drillo sier til Dagbladet idag. Kan virke som at de store beslutningene er tatt av folk uten riktig myndighet, men det blir ørlite spekulativt. Yngve Hallén er jo sannsynligvis fotballnorges mest maktkåte menneske, og ville vel fremstå som redningsmann!
At Brillo ikke vil hylles av NFF skjønner jeg veldig godt, men er rart han ikke har sagt noe om dette før. Tipper han rett og slett ville gi landslaget litt ro før Sloveniakampen. Nå som Norge garantert har null sjanse på VM, så er det like greit å bare spy det ut. Spiller ingen rolle hva som skjer mot Island, men min spådom er t vi taper den kampen og at det er maks 10'000 sjeler som forviller seg inn på Ullevål, mange med gratisbillett. Landslaget burde egentlig ligge brakk en stund for så å bygge NFF opp på nytt fra bunnen av.
NFF fremstår som en gutteklubb med udugelige juniorspillere
|
|
|
14/10/2013 18:00
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Sett i lys av resultatene og negativiteten som har vært rundt landslaget og Drillo det siste året, så var det riktig å bytte nå. Men NFF burde ha baller nok til å stå for det de gjør og la være med dette tåkepratet i ettertid. I denne idretten er det resultatene som gjelder og dette er ferskvare.
|
|
|
14/10/2013 18:08
|
CyberTrack
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg vil heller ha et landslag der treneren har et realistisk syn på spillermaterialet og kynisk legger opp til det spillet som gir de største sjansene for seier. Det hjelper ingenting om kampene er underholdene hvis det for ofte ender med stygge tap.
Jeg håper jeg tar feil, men jeg har overhodet ingen tro på Høgmo. Han er for full av seg selv og egne ord til å nå frem. Tror jeg.
Men dette handler mer om hvordan man har behandlet mannen, og hvilken tankegang og prosess som man kan ane ligger bak. Og uansett hvilket genialt strategisk grep dette var ment å skulle være så blir det stående igjen som noe unødvendig og ufortjent.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
14/10/2013 18:30
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Spiller for spiller er Norge nå dårligere enn de aller fleste lagene vi møter. Pr. nå har vi kun Brede Hangeland som kan regnes som en viktig spiller for et lag i en stor, europeisk liga. Danmark stilte feks på sin side med følgende klubber mot Italia: Real Betis, Twente, FCK, Liverpool, Ajax, Mainz, Stuttgart, Toulouse, Celta Vigo, Tottenham, Arsenal. Ikke mye diskusjon om hvor mange Strømsgodset-spillere eller 39-åringer fra Odd der i gården.
At Drillo da er kynisk og prøver å gjøre det beste ut av de spillerne han har er jobben hans. Når Høgmo og "eksperter" snakker om å skulle spille ut motstanderne forstår de ikke hvor mulighetene våre ligger.
Så kan man mene hva man vil om kvaliteten på norske fotballspillere, men det er det ikke landslagssjefens oppgave å gjøre noe med. Han kan ikke ta ansvar for at de beste spillerne i Norge ikke klarer å dempe en ball, han må ta konsekvensen av det. Drillo gjorde det.
Nå skjer det veldige mye positive i yngre rekker i Norge, og ikke minst fremveksten av kunstgressbaner som har gitt gode treningsforhold hele året har gitt oss en generasjon med spillere med høyere ferdigheter, senest observert i u21-EM.
En annen trageide i dette er hvordan ledelsen og presidenten i NFF durer frem. Sparke landslagssjefen uten å snakke med toppfotballssjefen (som har ansvaret for landslaget) først? Fordi han er på ferie?? Selv har jeg ikke mye ansvar i min jobb, men skjer det noe på mitt område så blir jeg oppringt selv om jeg har ferie.
|
|
|
14/10/2013 19:53
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: BeefCake]
14/10/2013 19:57
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Virker som det har vært mye man har tatt for gitt her og ting som har blitt mye missforstått og tatt opp på værst mulig måte hele veien.
Jeg tror NFF har sett på det slik at Drillo i teorien ikke hadde mer å bidra med da han ikke klarte å kvalle. Han var vel i utgangspunktet ikke så lysten på å ta over landslaget i første omgang? Høgmo ville ta over asap slik at han kunne prøve ut litt saker så fort som mulig og kanskje bli den store helten som reddet kvallik, men KUN dersom det var ok for Drillo. Bullshit! Styret vedtok at Drillo skulle trekke seg frivillig. Og de gjorde det bak ryggen på sjefen hans. Hadde Hallén/Siem vært ærlige på at de ga Drillo sparken i håp om at Høgmo skulle klare å trylle frem resultater de siste to kampene, så hadde det for så vidt være greit. Jeg hadde fortsatt vært uenig i avgjørelsen, og tenkt at det hadde vært bedre å gjøre dette etter de katastrofale Albaniakampene, men det får nå være så. Men, å først prøve å late som at dette var Drillos avgjørelse, for så å si at jo de hadde for så vidt bedt Drillo om å trekke seg, men bare hvis han selv ville altså, og så bli fornærmet over at Drillo, etter å ha prøvd å bli med på skuespillet deres helt til ingen lot seg lure lenger, først sier noe nå. At det liksom skal komme som lyn fra klar himmel at han føler seg dårlig behandlet, og at de beklager på det sterkeste at mannen lar seg fornærme over ingenting, spesielt siden det var han som helt frivillig sluttet i jobben, det blir bare for dumt. De ydmyket norges mest suksessrike landslagstrener gjennom tidene, og ga ham sparken to uker før han uansett ville ha gått av. Hvis de ikke klarer å stå for den avgjørelsen, bør de selv trekke seg fra sine stillinger.
|
|
|
14/10/2013 20:05
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Jeg håper jeg tar feil, men jeg har overhodet ingen tro på Høgmo. Han er for full av seg selv og egne ord til å nå frem. Tror jeg. Det er selvfølgelig veldig tidlig å spå nedtur for Høgmo. Selv etter den begredelige forestillingen mot Slovenia. Det føles kanskje litt sterkt å si "overhodet ingen tro på", men jeg må innrømme at jeg aldri har blitt imponert over trenerinnsatsen hans. At han skal være det absolutt eneste alternativet når de to Solene, -skjær og -bakken, ikke vil ta over laget, kan jeg ikke forstå.
|
|
|
[Re: trondmm]
14/10/2013 20:11
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror NFF har sett på det slik at Drillo i teorien ikke hadde mer å bidra med da han ikke klarte å kvalle. Han var vel i utgangspunktet ikke så lysten på å ta over landslaget i første omgang? Høgmo ville ta over asap slik at han kunne prøve ut litt saker så fort som mulig og kanskje bli den store helten som reddet kvallik, men KUN dersom det var ok for Drillo. Bullshit! Styret vedtok at Drillo skulle trekke seg frivillig. Og de gjorde det bak ryggen på sjefen hans. Hadde Hallén/Siem vært ærlige på at de ga Drillo sparken i håp om at Høgmo skulle klare å trylle frem resultater de siste to kampene, så hadde det for så vidt være greit. Jeg hadde fortsatt vært uenig i avgjørelsen, og tenkt at det hadde vært bedre å gjøre dette etter de katastrofale Albaniakampene, men det får nå være så. Men, å først prøve å late som at dette var Drillos avgjørelse, for så å si at jo de hadde for så vidt bedt Drillo om å trekke seg, men bare hvis han selv ville altså, og så bli fornærmet over at Drillo, etter å ha prøvd å bli med på skuespillet deres helt til ingen lot seg lure lenger, først sier noe nå. At det liksom skal komme som lyn fra klar himmel at han føler seg dårlig behandlet, og at de beklager på det sterkeste at mannen lar seg fornærme over ingenting, spesielt siden det var han som helt frivillig sluttet i jobben, det blir bare for dumt. De ydmyket norges mest suksessrike landslagstrener gjennom tidene, og ga ham sparken to uker før han uansett ville ha gått av. Hvis de ikke klarer å stå for den avgjørelsen, bør de selv trekke seg fra sine stillinger. +1 Hallén er en sleip ål, som på ingen måte representerer "fair play" som fotballen promoterer. Han hadde vel en finger eller to med i spillet rundt overgangsaken til Veigar, for å kvitte seg med Loe som motkandidat.
|
|
|
14/10/2013 20:21
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Vegard Heggems sitat nederst i Aftenposten-artikkelen Dexter ga oss, oppsummerer veldig mye veldig bra:-) All mulig kred til Drillos kone for hudfletting av Hallén, både i media og eye-to-eye!!
|
|
|
15/10/2013 06:09
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Det eneste gode i saken er at de har vingeklipt Semb og holdt han utenfor. Han er den virkelige betongklossen norsk ballspill burde kvittet seg med for lenge siden.
|
|
|
15/10/2013 06:55
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Sånn jeg har forstått det var det hastverk fordi Høgmo måtte svare på om han ville ha en forlenget (og lukrativ) kontrakt i Sverige.
|
|
|
15/10/2013 08:02
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil heller ha et landslag der treneren har et realistisk syn på spillermaterialet og kynisk legger opp til det spillet som gir de største sjansene for seier. Det hjelper ingenting om kampene er underholdene hvis det for ofte ender med stygge tap.
Kunne ikke vært mer uenig! 1) ballspill er underholdning, det er ene og alene grunnen til at man ser på. 2) Når du valget ditt står mellom middelmådige spillere fra norske klubber som pdd er langt dårligere enn de var på 90-tallet (i Europa sammenheng) så må man se litt på sikt. Trekke ut spillere som er best på papiret, ikke kun formbasert, slik at man har en stamme som lærer seg å spille sammen. Det er også viktig å ta ut unge spillere som vil ha en lang karrière på landslaget, ikke ta med 40-åringer bare pga de har en form topp. Greit nok at det ble litt desperat på slutten, men Drillo har jo konsekvent beskrevet de unge som for dårlige, noe jeg er helt uenig i. Skjelbred, Eikrem og Johansen (og det er flere) er rett under eller på samme nivå som de Drillo gjerne har brukt mener jeg. Målene som kom i Slovenia-kampen var vel alle pga feil posisjonering og dårlig back-spill, pga smårusk og personfeil. Offensivt var det ikke for mye å skryte av, men man må ta i betraktning av den korte forberedelsestiden. Jeg vil mye heller ha en ydmyk Høgmo som sitter og sier at vi prøvde å spille vårt spill og holde på ballen, men at de ikke var gode nok, enn Drillo som sikter mot 90-min forsvar og 2-3 kontringer som 1 av 10 ganger kan resultere i en 50% sjanse.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: Dexter]
15/10/2013 08:05
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror NFF har sett på det slik at Drillo i teorien ikke hadde mer å bidra med da han ikke klarte å kvalle. Han var vel i utgangspunktet ikke så lysten på å ta over landslaget i første omgang? Høgmo ville ta over asap slik at han kunne prøve ut litt saker så fort som mulig og kanskje bli den store helten som reddet kvallik, men KUN dersom det var ok for Drillo. Bullshit! Styret vedtok at Drillo skulle trekke seg frivillig. Og de gjorde det bak ryggen på sjefen hans. Hadde Hallén/Siem vært ærlige på at de ga Drillo sparken i håp om at Høgmo skulle klare å trylle frem resultater de siste to kampene, så hadde det for så vidt være greit. Jeg hadde fortsatt vært uenig i avgjørelsen, og tenkt at det hadde vært bedre å gjøre dette etter de katastrofale Albaniakampene, men det får nå være så. Men, å først prøve å late som at dette var Drillos avgjørelse, for så å si at jo de hadde for så vidt bedt Drillo om å trekke seg, men bare hvis han selv ville altså, og så bli fornærmet over at Drillo, etter å ha prøvd å bli med på skuespillet deres helt til ingen lot seg lure lenger, først sier noe nå. At det liksom skal komme som lyn fra klar himmel at han føler seg dårlig behandlet, og at de beklager på det sterkeste at mannen lar seg fornærme over ingenting, spesielt siden det var han som helt frivillig sluttet i jobben, det blir bare for dumt. De ydmyket norges mest suksessrike landslagstrener gjennom tidene, og ga ham sparken to uker før han uansett ville ha gått av. Hvis de ikke klarer å stå for den avgjørelsen, bør de selv trekke seg fra sine stillinger. +1 Hallén er en sleip ål, som på ingen måte representerer "fair play" som fotballen promoterer. Han hadde vel en finger eller to med i spillet rundt overgangsaken til Veigar, for å kvitte seg med Loe som motkandidat. Etter å ha lest litt mer så er det klart at det var svært dårlig håndtert av NFF. Men jeg mener Semb er vel så dårlig som mange andre, og samtidig at det er greit at Drillo måtte gå før (slik som er normalt i alle andre jobber når man har en erstatter). Klart at dette skulle vært håndtert bedre og at Drillo ikke skulle følt seg tvunget til å lyve osv, men hovedpoenget her var vel at NFF hadde det veldig travelt pga Høgmo's svarfrist til klubben sin?
|
|
|
15/10/2013 08:17
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
ballspill er underholdning for oss som ser på. Og når det er like morsomt som damefellesstarten fra VM i København så skjønner jeg godt at TV2 heller viser en gjeng med kokker som skal rote på et kjøkken til fordel for en landskamp helt uten betydning. Har ikke sett en landskamp på flere år, og har definitivt ikke gått glipp av noen ting. Premier League hver helg derimot, det er underholdning.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
15/10/2013 08:53
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Jeg synes det var på høy tid at Drillo måtte gå. Mye tydet på at han han hadde mistet grepet og gnisten, men at han og Semb hadde for mye pondus og makt til at noen våget å "make the business call". At de slo til mens Semb var på ferie, virker temmelig uredelig.
Hvis den første kampen til Høgmo hadde blitt et fyrverkeri av målgivende angrepsfotball, hadde NFF-folka kunnet få en slags bekreftelse på at de gjorde det som var nødvendig, og "folk" hadde innsett at det var Drillo som var problemet. Men siden det ble kjempetap i stedet, blir det fokus på metodene og personalbehandlinga av Drillo. Presset på filosofen Høgmo øker ...
|
|
|
15/10/2013 09:09
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
1) ballspill er underholdning, det er ene og alene grunnen til at man ser på.
Underholdning er å vinne. Du kan jo selv gjette hvor mange som vil la seg underholde på Ullevål i dag vs hvor mange det ville vært etter en ultradefensiv 1-0 seier i Slovenia. Selvfølgelig er det aller mest underholdende å vinne som Barcelona, men i valget mellom å tape som et dårlig lag eller å vinne som et dårlig lag foretrekker jeg det siste. I diskusjonen om underholdning er det også lett å glemme hvordan landslaget fungerte på sitt beste med Drillo. Ingen som så Norge-Brasil i 97 kan ha sagt at det ikke var underholdende ballspill. Hovedpilaren i Drillos fotballstil er å vinne ballen og sette full fart fremover. Jostein Grindheim ville smilt og kalte å "peisa på" og alle synes det er fryktelig offensivt... Det Drillo-stilen ble kritisert for var hvordan vi spilte etablert angrepsspill. Hovedfokuset var bevisstheten om at balltap på midtbanen ville føre til overganger i mot, og at overganger er den mest kritiske fasen i spillet. Samtidig visste Drillo at spillere som Leo og Rekdal ikke var i stand til å finspille seg gjennom et etablert forsvar, og Flo-pasningen ble et begrep. (Dog er minnet om den sterkt overdrevet.) Problemet nå er at vi: 1) Ikke klarer å drille inn et forsvar som det vi hadde på 90-tallet. Om det er treneren eller spillerne er ikke godt å si 2) Vi prøver på noe vi er langt unna å få til offensivt. I de siste kampene har vi flere ganger blitt kontret ned fordi vi mister ballen på midten. Å miste ballen kan skje, men det er veldig unødvendig å risikere å miste ballen når gevinsten vi kan oppnå er 0. Når Barcelona etc holder på ballen er det fordi de leter etter muligheten for å tilslutt sette full fart i en åpning de finner. Når Norge spiller ball er det for å holde på den før vi tilslutt blir presset hardt nok til å slå en lang ball opp. Med det utgangspunktet er det mye bedre å slå den langt med en gang.
|
|
|
15/10/2013 09:12
|
olechr
More than words
|
More than words
Vi har jo ikke spillere som er gode så da blir jo ikke resultatene gode. Uansett trener.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
15/10/2013 09:25
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har jo ikke spillere som er gode så da blir jo ikke resultatene gode. Uansett trener. Riktig! Ingen er så gode til å trylle at man får middelmådige og halvdvaske eliteseriespillere til å prestere internasjonalt..
|
|
|
15/10/2013 09:51
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
samtidig at det er greit at Drillo måtte gå før (slik som er normalt i alle andre jobber når man har en erstatter). Er det virkelig vanlig i arbeidslivet at en som skal pensjonere seg om to uker blir kalt inn til ledelsen, der han får beskjed om at nå har de ansatt etterfølgeren hans, og hvis han har lyst til å gå hjem for dagen, og aldri komme tilbake, så har ikke styret noe i mot det? men hovedpoenget her var vel at NFF hadde det veldig travelt pga Høgmo's svarfrist til klubben sin? Høgmo var ansatt i Djurgården ut 2013 og måtte gi styret beskjed om han ville fortsette i 2014 også. NFF hadde det dermed travelt med å tilby Høgmo kontrakt for 2014, men ikke med å ansette Høgmo umiddelbart. Høgmo har jo nå faktisk dobbelt jobb.
|
|
|
[Re: Gråstein]
15/10/2013 09:54
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Underholdning er å vinne. Du kan jo selv gjette hvor mange som vil la seg underholde på Ullevål i dag vs hvor mange det ville vært etter en ultradefensiv 1-0 seier i Slovenia.
Selvfølgelig er det aller mest underholdende å vinne som Barcelona, men i valget mellom å tape som et dårlig lag eller å vinne som et dårlig lag foretrekker jeg det siste.
I diskusjonen om underholdning er det også lett å glemme hvordan landslaget fungerte på sitt beste med Drillo. Ingen som så Norge-Brasil i 97 kan ha sagt at det ikke var underholdende ballspill.
Ikke nødvendigvis. En god kamp er en god kamp enten det er tap eller seier. En dårlig kamp er en dårlig kamp enten det er tap eller seier. Det er klart flere mennesker kommer og ser på en match rett etter en viktig seier, men fasiten er jo at det ikke blir seier i de fleste kampene selv med ultra konservativt kynisk spill. Og det vi sitter igjen med er kjip ballspill. Nå er ikke alt svart hvitt slik som du fremlegger det. Det er ikke sånn at man enten må spille langballer i bakrom eller barcelona-ballspill. Poenget her er om man går for å være ett rent forsvars og kontrings-lag eller om man skal prøve å kunne etablere spill og tørre å spille på midten. Hovedpilaren i Drillos fotballstil er å vinne ballen og sette full fart fremover. Jostein Grindheim ville smilt og kalte å "peisa på" og alle synes det er fryktelig offensivt...
Det Drillo-stilen ble kritisert for var hvordan vi spilte etablert angrepsspill. Hovedfokuset var bevisstheten om at balltap på midtbanen ville føre til overganger i mot, og at overganger er den mest kritiske fasen i spillet. Samtidig visste Drillo at spillere som Leo og Rekdal ikke var i stand til å finspille seg gjennom et etablert forsvar, og Flo-pasningen ble et begrep. (Dog er minnet om den sterkt overdrevet.)
Nøkkelen til suksessen på midten i Drillos glansperiode var jo nettopp en driblesterk spiller som alltid kunne dra av en eller to mann for så å spille gjennom indreløpere eller ut til kantene, nemlig Myggen. Når han ga seg raknet resten av laget. Vi har flere unge spillere som potensielt kan bli enda bedre, men de må få prøve seg fra de er unge. Se på troppen Norge hadde i 1994, nesten alle spillerne var mellom 21-25 år, og det var nesten de samme spillerne som dominerte landslaget frem til slutten av 90-tallet.
Problemet nå er at vi:
1) Ikke klarer å drille inn et forsvar som det vi hadde på 90-tallet. Om det er treneren eller spillerne er ikke godt å si 2) Vi prøver på noe vi er langt unna å få til offensivt. I de siste kampene har vi flere ganger blitt kontret ned fordi vi mister ballen på midten. Å miste ballen kan skje, men det er veldig unødvendig å risikere å miste ballen når gevinsten vi kan oppnå er 0. Når Barcelona etc holder på ballen er det fordi de leter etter muligheten for å tilslutt sette full fart i en åpning de finner. Når Norge spiller ball er det for å holde på den før vi tilslutt blir presset hardt nok til å slå en lang ball opp. Med det utgangspunktet er det mye bedre å slå den langt med en gang.
Igjen, man må ikke spille som Barcelona for å bruke midtbanen. Å miste ballen på midten er kostbart ja, men er man samspilte så skjer dette mer sjeldent. Norge mangler angrepsspillere, men vi har da noen. Hvor lang tid brukte ikke Drillo før han prøvde King? Hvem vil du si har prestert best fremover den siste tiden for Norge? Faktum er at fotballen har forandret seg veldig siden 90-tallet. Den går mye raskere og de individuelle ferdigheten er langt høyere enn før. Norge har et unikt U21 lag og flere gode spillere under 25år som knapt har fått prøve seg under Drillo. Vi har ikke verdens beste stopper-par med en kjempe keeper som siste skanse, og da kan vi heller ikke stole på at vi skal holde nullen og kanskje score ett mål.
|
|
|
15/10/2013 10:00
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Er det virkelig vanlig i arbeidslivet at en som skal pensjonere seg om to uker blir kalt inn til ledelsen, der han får beskjed om at nå har de ansatt etterfølgeren hans, og hvis han har lyst til å gå hjem for dagen, og aldri komme tilbake, så har ikke styret noe i mot det?
Nja, nå setter du det veldig på spissen. Men i private selskaper som jeg har jobbet i så har det skjedd svært lignende saker ja. Firmaet har fått tak i en kvalifisert person som kan steppe rett inn og ta over rollen din. Normalt blir man jo tildelt en hjernedød stilling innad (noe Drillo også ble tilbudt?) eller valget om å "ta fri" resten av arbeidstiden. Det er jo gjerne sånn at man ikke yter maks de siste uken før pensjon uansett.. Høgmo var ansatt i Djurgården ut 2013 og måtte gi styret beskjed om han ville fortsette i 2014 også. NFF hadde det dermed travelt med å tilby Høgmo kontrakt for 2014, men ikke med å ansette Høgmo umiddelbart. Høgmo har jo nå faktisk dobbelt jobb.
Når Høgmo først hadde takket ja så er det vel like greit at han får mest mulig tid raskest mulig med spillerne?
|
|
|
15/10/2013 10:03
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Se på troppen Norge hadde i 1994, nesten alle spillerne var mellom 21-25 år, og det var nesten de samme spillerne som dominerte landslaget frem til slutten av 90-tallet. og mange av disse spilte på U-19 landslaget da Drillo var trener der.
|
|
|
15/10/2013 10:20
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Høgmo var ansatt i Djurgården ut 2013 og måtte gi styret beskjed om han ville fortsette i 2014 også. NFF hadde det dermed travelt med å tilby Høgmo kontrakt for 2014, men ikke med å ansette Høgmo umiddelbart. Høgmo har jo nå faktisk dobbelt jobb. Når Høgmo først hadde takket ja så er det vel like greit at han får mest mulig tid raskest mulig med spillerne? Mnja. Jeg tror ikke disse to kampene gir Høgmo så mange svar han ikke ville ha fått ellers. Det vil være minst fire vennskapskamper før EM-kvalifiseringen begynner, og dette bør holde til å sette sammen et bra nok lag. Uansett er det latterlige skuespillet jeg reagerer mest på. Hva? Sparken? Nei, nei, nei. Drillo ba selv om å gå av. Vi hadde ingenting med det å gjøre! Vi blir faktisk kjempelei oss når Drillo sier at han mislikte å få sparken. Hvis de vil gi Drillo sparken, så får de gi ham sparken og stå for avgjørelsen. Hvis de føler at det er bedre for Drillo at han får muligheten til å si at det var hans egen avgjørelse, vel så er det for så vidt også greit nok, men da er det en god ide å informere mannen om at skuespillet er der for hans skyld, og ingen andre. Sånn som det er nå, fremstår det som at de ikke ville at noen skulle finne ut at det var de som ga norges mest suksessrike landslagstrener sparken. At de venter med å ta avgjørelsen til Semb, som garantert ville protestert, var ute av landet, er også ganske ynkelig. Hvis du ikke tør å ta opp en vanskelig sak med meningsmotstandere tilstede, så har du ingenting i en toppstilling å gjøre.
|
|
|
15/10/2013 10:46
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Se på troppen Norge hadde i 1994, nesten alle spillerne var mellom 21-25 år, og det var nesten de samme spillerne som dominerte landslaget frem til slutten av 90-tallet. og mange av disse spilte på U-19 landslaget da Drillo var trener der. Ja, og da hadde vi gode unge tallenter som vi ønsket å satse på, og det burde vi gjøre nå og 
|
|
|
15/10/2013 10:47
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Underholdning er å vinne. Du kan jo selv gjette hvor mange som vil la seg underholde på Ullevål i dag vs hvor mange det ville vært etter en ultradefensiv 1-0 seier i Slovenia.
Selvfølgelig er det aller mest underholdende å vinne som Barcelona, men i valget mellom å tape som et dårlig lag eller å vinne som et dårlig lag foretrekker jeg det siste.
I diskusjonen om underholdning er det også lett å glemme hvordan landslaget fungerte på sitt beste med Drillo. Ingen som så Norge-Brasil i 97 kan ha sagt at det ikke var underholdende ballspill.
Ikke nødvendigvis. En god kamp er en god kamp enten det er tap eller seier. En dårlig kamp er en dårlig kamp enten det er tap eller seier. Det er klart flere mennesker kommer og ser på en match rett etter en viktig seier, men fasiten er jo at det ikke blir seier i de fleste kampene selv med ultra konservativt kynisk spill. Og det vi sitter igjen med er kjip ballspill. Tull, det eneste som betyr noe er å vinne. Du kan spille så kjip ballspill som du ønsker, så lenge du vinner. Tror ikke Hellas ble tatt i mot noe dårligere, da de kom hjem med EM gull, selv om de spilte verdens mest bedritne ballspill.
|
|
|
15/10/2013 10:52
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Mnja. Jeg tror ikke disse to kampene gir Høgmo så mange svar han ikke ville ha fått ellers. Det vil være minst fire vennskapskamper før EM-kvalifiseringen begynner, og dette bør holde til å sette sammen et bra nok lag.
Tror en hver trener vil takke ja til flest mulig kamper å få testet ut ulike ting. 4 kamper er ikke mye når man skal total renovere ett landslag. Uansett er det latterlige skuespillet jeg reagerer mest på. Hva? Sparken? Nei, nei, nei. Drillo ba selv om å gå av. Vi hadde ingenting med det å gjøre! Vi blir faktisk kjempelei oss når Drillo sier at han mislikte å få sparken.
Hvis de vil gi Drillo sparken, så får de gi ham sparken og stå for avgjørelsen. Hvis de føler at det er bedre for Drillo at han får muligheten til å si at det var hans egen avgjørelse, vel så er det for så vidt også greit nok, men da er det en god ide å informere mannen om at skuespillet er der for hans skyld, og ingen andre. Sånn som det er nå, fremstår det som at de ikke ville at noen skulle finne ut at det var de som ga norges mest suksessrike landslagstrener sparken.
Joda, at det er helt elendig håndtert fra NFF er jo helt klart slik det har kommet frem i ettertid. Og ting burde jo absolutt ha blitt gjort på en annen måte. Nå mener jeg det er likegyldig om han har gjort det bra for xx antall år siden. Man kan ikke ha en ansatt i lederposisjon om han ikke lenger duger i jobben sin, selv om han hadde god klaff i en annen tidsepoke. At de venter med å ta avgjørelsen til Semb, som garantert ville protestert, var ute av landet, er også ganske ynkelig. Hvis du ikke tør å ta opp en vanskelig sak med meningsmotstandere tilstede, så har du ingenting i en toppstilling å gjøre.
Konflikt sky ledere er vel dessverre vanlig, og absolutt en dårlig egenskap om man er i lederposisjon. Selv ønsker jeg Semb og flere andre ut av jobben sin... Og noen burde absolutt hatt baller nok til å si til Semb hvordan tingenes tilstand var. Samarbeidet og skepsisen innad blir nok neppe bedre av dette.
|
|
|
[Re: Dexter]
15/10/2013 10:56
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Tull, det eneste som betyr noe er å vinne. Du kan spille så kjip ballspill som du ønsker, så lenge du vinner. Tror ikke Hellas ble tatt i mot noe dårligere, da de kom hjem med EM gull, selv om de spilte verdens mest bedritne ballspill.
Nå setter du ting veldig på spissen. Om du ser det fra en annen side, tror du Hellas hadd blitt tatt like godt i mot om de røk ut i gruppespillet? De hadde jo fortsatt vunnet de fleste kampene selv om man ryker der. Skal man spille bedriten ballspill så må man ha xx antal høyere vinn-prosent for at det skal være underholdende. ballspill er ren underholdning og jeg mener enten om jeg ser på en match eller spiller en selv så er det langt mer givende å tape en god kamp enn å vinne/spille uavgjort i en rævva kamp. Spiller man bedriten ballspill så er også tapene ekstremt mye mer surt.
|
|
|
|
|