Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Refinansiering av boliglån?

Refinansiering av boliglån? #1698984 14/10/2013 09:00
TRImorten Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Er i dag kunde i DnB, vært det i alle år. Vurderer å flytte boliglånet over til Skandiabanken for å spare gebyr (2x50 kr x 25år), samt litt bedre rente.

Noen som har erfaring med boliglån i Skandiabanken? Mye styr å flytte lånet over? Har vært kunde i Skandiabanken i mange år så kjenner til banken som vanlig kunde ICON_SMILE

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1698995 14/10/2013 09:22
B
bly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hei
Jeg har tidligere flyttet lånet over til Skandiabanken

for å flytte lånet over til Skandabanken, må du
- fylle ut en søknad hos dem
- skrive ut dette skjemaet
- Undertegne og sende

det som er forskjell med Skandabanken og "vanlig" banker er at de ikke trekker automagisk fra konto, du må enten sette opp avtalegiro eller få tilsendt faktrua hver mnd

ICON_SMILE

Redigert av bly; 14/10/2013 09:24.
Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699005 14/10/2013 09:39
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmm, takk for tips. Jeg skal sjekke og bytte til de jeg og hvis de slår renten til nordea. ICON_SMILE

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Refinansiering av boliglån? [Re: bly] #1699020 14/10/2013 09:58
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bly
Hei
Jeg har tidligere flyttet lånet over til Skandiabanken

for å flytte lånet over til Skandabanken, må du
- fylle ut en søknad hos dem
- skrive ut dette skjemaet
- Undertegne og sende

det som er forskjell med Skandabanken og "vanlig" banker er at de ikke trekker automagisk fra konto, du må enten sette opp avtalegiro eller få tilsendt faktrua hver mnd

ICON_SMILE

Nei, det må du ikke. Du kan signere elektronisk med bankid.

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699062 14/10/2013 10:52
TRImorten Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hva med selvangivelse, lønnslipper osv.? Trenger man ikke dokumentere inntekt m.m.? Frister med bankbytte, ingen gebyrer, samt de ligger 0,3% under renta til DnB.

Det Skandiabanken IKKE har, er jo bl.a. personlig rådgiver som hjelper deg om du skulle trenge det.

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699071 14/10/2013 10:59
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vurderte refinansiering, men ta nå en titt på hva du sparer og hva det koster. Jeg fant i alle fall ut at det tok noen år å tjene inn det som det koster å refinansiere/flytte lånet, altså bør man føle seg trygg på at lavere rente og mindre gebyr er neo som de fortsetter med i en del år. Jeg la det på is frem til vi flyttet og skiftet bank uansett. Vi endte opp med Gjensidige som via Tekna sine tilbud ga den beste renten. Billig bank og tungrodd service.

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699086 14/10/2013 11:25
TRImorten Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Koster ikke så mye å flytte lånet, kun kr 1060,- i tinglysningsgebyr.

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699089 14/10/2013 11:33
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
ref nytt statsbudsjett så ligger tinglysningsgebyret an til å bli redusert, så kan jo være en ide å vente til det trer i kraft.

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699210 14/10/2013 14:35
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du logger inn på Skandiabanken så ligger det der informasjon om hva som kreves for å få lån/ hvordan du flytter lånet.

Jeg har gjort det en gang i tiden og da gikk det kjapp og greit.
Etter å ha fått lånet sendte jeg inn underskrevet søknad med dokumentasjon på lønn og verdi på boligen, da to det en ukes tid før lånet var flyttet, men jeg ser at de har en behandlingstid på 7-8 uker nå på grunn av stor pågang.

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699238 14/10/2013 15:42
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Skandiabanken? Sverige? HARRYBANK ICON_WINK Overskuddet går raka vegen ut av landet. reirpissing ass. Ingen lokal eller norsk sponsing av idrett i lokalmiljøet. Du sponser svenske seilere da.. DA er DnB bedre. Åpen bakke etc..

Nå har mange lokale banker mere konkurransedyktig rente enn på 15år. Grunnet at DnB skal øke kjernekapitalen, Hvordan den store svensken ligger an er jeg ikke sikker på(og finner det heller ikke ut med googliidoo).

Jeg hadde og lånet i skandiabanken for to år siden, fikk svar på 1minutt, men de brukte 1,5 MÅNED på utbetalingen også da grunnet stor pågang(jøss, så de har fortsatt ikke gjort noe med det). De lar bare sakene ligge til de får tid til å gjøre de.

Skandiabanken får du det du betaler for. Ingenting. Raskt opplån=glem det. Men det var helt greit, så lenge jeg ikke skulle noe. Men det skulle jeg jo..

Så flyttet jeg det til men min lokale bank faktisk da hadde lavere enn Skandia! Og personlig betjening. Alt overskudd blir i banken, og det som utbetales øremerkes til lokalsamfunn og ikke en krone til eiere (Sparebank, er eid av kundene, ala Coop blir dette). Sparebankene har fått en renessanse som man må 15-20år tilbake til for å finne igjen, nå som storbankene får like kapitalkrav.

Og rentemessig ligger lokalbanker fra 3,60% for 0-60 og 0-85%(sub 34år større en 2mnok). Der skandia ligger på 3,5/3,75. Så det er ikke rart at Sparebankene vokser i dagens marked. Nærmeste sparebank finner du her http://eika.no/

Sjekk og organisasjonsmedlemsskap, de er som regel meget gunstige.

Ellers er OBOS i bankgropa, de starter snart egen bank, og er og inne i strømprosjekter, og byggebransjen. Så der er det vel rett før de lager obos matbutikk med vogge til grav konseptet.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699284 14/10/2013 17:16
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
I mitt tilfelle har skandiabanken vært veldig raske mtp kundeservice.
Fikk belåning til aksjerhandel etter 5 minutter der.
I dnb fikk jeg aldri svar etter flere purringer på søknaden..

Hva banken bruker overskuddet på kan du bare drite i.
Tenk på deg selv først og ta det rette økonomiske valget.
Kommer til å flytte til skandiabanken selv, så fort jeg får ny takst på huset og kommer under grensen til egenkapital som trengs.

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: kaffekanne] #1699342 14/10/2013 18:33
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Det første og smarteste du gjør er selvsagt IKKE å bytte bank. Bruk heller litt tid til å finne det beste tilbudet. Gå derette til banken din med det beste tilbudet, og be dem komme med et tilbud for at du IKKE skal bytte.

99% avtilfellene tipper jeg du får samme tilbud i eksisterende bank samtidig som du da slipper alle gebyrer og hassle ved å bytte!

Dette prinsippet gjleder forøvrik forsikringer og andre tilsvarende kostnader.

Thomas.

Re: Refinansiering av boliglån? [Re: TRImorten] #1699472 14/10/2013 22:09
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Hadde et snart 40 år gammelt og godt kundeforhold til en lokalbank tilknyttet Eika inntil nylig, men de var sjanseløse på rentevilkårene da vi tok en full runde med andre banker for refinansiering i august. Endte opp med Sparebanken Øst, og sparte oss 10.000 kr i året bare i rentekostnader. Betydelig lavere gebyrer i tillegg, og skiftet gikk som smurt. Min lojalitet til en bank eller et forsikringsselskap er ikke verdt 10.000 kr i året....

Løvsteika
Re: Refinansiering av boliglån? [Re: Heliboy] #1699521 15/10/2013 06:29
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Heliboy
Hadde et snart 40 år gammelt og godt kundeforhold til en lokalbank tilknyttet Eika inntil nylig, men de var sjanseløse på rentevilkårene da vi tok en full runde med andre banker for refinansiering i august. Endte opp med Sparebanken Øst, og sparte oss 10.000 kr i året bare i rentekostnader. Betydelig lavere gebyrer i tillegg, og skiftet gikk som smurt. Min lojalitet til en bank eller et forsikringsselskap er ikke verdt 10.000 kr i året....

Enig i den. Blir forskjellen for stor så bytter man jo!

Men ofte kan man få samme vilkår i den banken man er, så det tipset over er smart. Koster ikke noe å spørre, og har du et tilbud svart på hvitt og spør om hva de kan tilby, så kan det være smart.

Ca 50-60% av topp10 på finansportalen er godt kapitaliserte Eika banker. Det er resultatet av regelendringene. Det er endel posisjonering nå og flytting av markedsandeler.

Rådgivningen er og litt verdt. Mye verdt den dagen det skjer noe. Jeg var jo mr forsikring selv og har tegnet skadeforsikringer på nettet selv så lenge jeg kan huske, og hadde innbo med 5.000 i dekning pr sykkel og innbrudd med xx.xxx tusen. To nye sykler ble dyr lærepenge (men thanks Diamant for erstatningene R1 og 29Ltd er kanonlette og faktisk raskere enn Cannondalen).

Dette er jo ikke så viktig med lån. Neida. Sikkert ikke. Hva skjer om du stuper i ett MTB ritt og dauer? Samboer/kone to kids og 2,5mill i lån. De må kanskje flytte. Her er det skandiabanken feiler. De gir INGEN rådgivning, selv om de sitter på tallene. Særkullsbarn? Uskifte. Eller bare en uførhet. Alle har forsikret bilen sin, men de færreste har forsikret inntekten. Åh, jo jeg har gjennom jobben. Så bra, men hva får du og hvilke vilkår? Og vil du eller de etterlatte klare seg uten kanskje å selge bolig?

Meg bekjent finnes det ingen nettbank (eller nettsider) som gir økonomiske konsekvensanalyser ved uførhet eller død. Enda. Den drømmen har jeg hatt i maange år.. Enkelt å lage. Men im a thinker.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..

Moderator  support