Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Trangt i Analen (no pun intended)

Trangt i Analen (no pun intended) #1698936 14/10/2013 07:02
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Beklager den tabloide overskriften.

Stien Analen som går fra Lorttjern til Lille Åklungen er en veldig fin sti som etter mitt syn kunne trengt litt utbedring på et lite strekke. Se kart

For de som kjenner stien er det snakk om den delen som går langs bekken. Her er det veldig trangt mellom trærne, samtidig som underlaget utelukkende består av røtter som heller sterkt ned mot bekken. Ved å utbedre dette lille strekket (snakk om 30 meter kanskje?) ville stien blitt mer farbar og kanskje også mer brukt. Jeg har syklet den noen ganger nå i høst, og det er en veldig fin sti som sammen med Høyspenten og flytstien nord for Lorttjern er skikkelig stisnadder!

Hvordan er reglene for å "frisere" underlaget på en sti som dette? Den er ikke blåmerket så vidt jeg vet, og den bærer preg av å ikke bli brukt så alt for mye. Dette er i høyeste grad mat for NOTS, og jeg stiller gladelig på dugnad for å hjelpe til her. Det kan jo også være en ide å få fremhevet og utbedret stier litt vekk fra Blanksjøene, slik at stisyklistene sprer seg litt ut over andre stier i marka.

I was just riding along...
Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1698942 14/10/2013 07:09
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Dette partiet er rosinen i pølsa på dette strekket, og mange blir nok skuffa hvis du begynner å tukle med dette. Spesielt når det er vått og sleipt er det en stor tilfredsstillelse å sette dette strekket med god flyt. Synes du dette partiet er for vanskelig, anbefaler jeg heller ay du velger en annen sti. Det gjelder forøvrlig stier generelt, en hindring noen synes er fysj er det andre som elsker.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1698964 14/10/2013 08:18
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Rosinen i pølsa... Jaja, da har vi ulik smak på hva en flytsti inneholder. Jeg er veldig glad i teknisk terreng, men her er det umulig for meg å holde farten gjennom hele knotepartiet. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg må velge en annen sti.

Jeg kommer ikke til å rydde noe i denne stien uten tillatelse, så ta det helt med ro.

Bortsett fra én ting: Der stien deler seg mot slutten står det et bjørketre som gjør det for trangt å komme gjennom med mitt styre (70cm). Er det tillatt å kappe dette? Bartrær er vel ikke lov å felle, men hvordan er det med løvtrær?

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: Ole] #1698970 14/10/2013 08:28
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jeg helt enig i.
Skal det gjøres noe på de få (kjente) singletracksene som er igjen i søndre nordmarka,
må det være å kloppe de våteste partiene der folk kjører utenom til det ikke er singletrack lengre.
Gjelder vel Mojo, Analen og Silky Smooth (baristaen) ivertfall..

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: Jokis] #1698996 14/10/2013 09:22
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Helt enig i at Baristaen trenger mye klopping helt øverst. Der er det så mye myr som aldri tørker opp, slik at sporene blir skikkelig stygge. Et tips er å ta av fra Bunghole rett etter steinrøyskneika et stykke etter den lille broen. Tar man til høyre etter den kneika kommer man rett inn på Baristaen uten å måtte sykle gjennom de verste myrpartiene.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699030 14/10/2013 10:23
bronx Offline
Veteran
Veteran
Ikke rør!

Sharing data is the first step toward community.
Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699077 14/10/2013 11:04
JOF Offline
Entusiast
Entusiast
Hold dem unna, men takk for at De spør.

Ja, det er tillatt å kappe styret.

Jan Ove
--
Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699094 14/10/2013 11:41
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg kommer ikke til å gjøre noe med stien på egenhånd, det var mer ment som inspill til hva NOTS kan bruke ressurser på. Uansett, hvis det ikke er stemning for utbedring blant folket her, så er det ikke noe mer å tenke på. Stien er veldig fin allerede som den er.

Jeg kapper heller ikke noe (verken styre eller bjørk), men jeg lo litt da jeg så et tydelig hakk i bjørka etter hva som må ha vært et sykkelstyre på gårsdagens tur =) Tipper avstanden mellom trærne er nøyaktig 68,5 cm.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699120 14/10/2013 12:10
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er mye diskutert, har også vært innblandet i en del diskusjoner ang. temaet.....!!
Det står merkelig nok ingenting om dette temaet i NOTS stivettregler, så vidt jeg vet. Det står vel noe om at man ikke skal utvide sporet ved å velge en annen trasè forbi vanskelige plasser.

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699275 14/10/2013 16:53
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Sånn jeg ser det går grensen ved å fjerne vindfall, og å kloppe våte områder.
Det synes jeg er greit.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699286 14/10/2013 17:20
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes at Mojostien er litt bratt i starten. Jeg tar den, men når det blir litt vått, så har jeg tendenser til å skli litt i bånn. Kan vi legge asfalt der, slik at den bare heller jevnt 6%?

På forhånd takk!

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: polkaDOT] #1699297 14/10/2013 17:41
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Noen som tar hele uten isett?
Kommer halvveis opp kneika i enden men da erre alltid stopp.

JB spør jo bare. Gi han en break:)

Redigert av Jokis; 14/10/2013 17:43.
Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: Jokis] #1699348 14/10/2013 18:43
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Jokis
Noen som tar hele uten isett?
Kommer halvveis opp kneika i enden men da erre alltid stopp.

JB spør jo bare. Gi han en break:)

Ka du tru?

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699351 14/10/2013 18:48
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg sykler en del opp gjennom Skådalen, på venstre side et stykke oppi bakkene, på toppen er stien tilnærmet en grusvei. Her oppe kunne jeg tenkt meg å lage en sti gjennom skogen på vestsiden av stien/ grusen, for å gjøre et transportstrekke litt mer artig. Tekk garskau, men som relativt enkelt kan friseres og trimmes for å få et artig segment. Er det lov, egentlig?
Det er "ingen" som bruker dette til noe, bort sett fra en elg kanskje.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: Ole] #1699355 14/10/2013 19:03
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har trua:)

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: polkaDOT] #1699394 14/10/2013 20:00
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: polkaDOT
Jeg synes at Mojostien er litt bratt i starten. Jeg tar den, men når det blir litt vått, så har jeg tendenser til å skli litt i bånn. Kan vi legge asfalt der, slik at den bare heller jevnt 6%?

På forhånd takk!

Spar deg for harseleringen. Spørsmålet mitt var seriøst ment, og jeg kan ikke helt se hvorfor det er så mye mer håpløst å gjøre noe med det foreslåtte området kontra deler av kloppinga som har vært gjort på Høgåsen de siste årene. I alle fall hvis vi tenker på vår inngripen i naturen. La det være helt klart at det ikke er et spark til NOTS og dugnadsarbeidet som har vært lagt ned, men heller et spørsmål om hvem som bestemmer hvor det skal utbedres og hvor det ikke skal utbedres.

En god grunn til å jobbe med stier litt utenfor Gryta (les området mellom Sognsvann og Ullevålseter) er jo for å trekke folk vekk fra de mest utsatte områdene. Ta f.eks. Baristaen; på bare to år har den stien endret karakter på et del områder på grunn av tett bruk. For ikke å snakke om Hobo som nesten må anses som tapt.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699405 14/10/2013 20:20
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JB.

På forhånd takk!

Spar deg for harseleringen. Spørsmålet mitt var seriøst ment, og jeg kan ikke helt se hvorfor det er så mye mer håpløst å gjøre noe med det foreslåtte området kontra deler av kloppinga som har vært gjort på Høgåsen de siste årene. I alle fall hvis vi tenker på vår inngripen i naturen. La det være helt klart at det ikke er et spark til NOTS og dugnadsarbeidet som har vært lagt ned, men heller et spørsmål om hvem som bestemmer hvor det skal utbedres og hvor det ikke skal utbedres.

En god grunn til å jobbe med stier litt utenfor Gryta (les området mellom Sognsvann og Ullevålseter) er jo for å trekke folk vekk fra de mest utsatte områdene. Ta f.eks. Baristaen; på bare to år har den stien endret karakter på et del områder på grunn av tett bruk. For ikke å snakke om Hobo som nesten må anses som tapt.

Nå må du ikke være så hårsår. Det var rett og slett ment som en spøk.

Jeg vil ikke si at Analen er like ofte brukt som Høgåsen og Taraldrudåsen. Men jeg mener også at de inngrepene du foreslår kan ikke måles opp mot vanlig klopping. Det du snakker om er å forenkle og utvide stien.

Team Ibis / Probike

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: polkaDOT] #1699418 14/10/2013 20:40
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Haha, jeg tok meg ikke nær av flåsinga di. Poenget er at jeg vil heller ha seriøse innspill.

Frisering for å gjøre det lettere som du sier, er jeg ikke noen stor fan av, og jeg kommer meg for alle del gjennom stien. Utviding av en smal single track er jeg heller ikke fan av, men slik som det er der stien deler seg må man jo stoppe for å smyge seg mellom trærne, med mindre man har et særdeles smalt styre.

Utvider man stien om man fjerner et tre som står midt i den? Ja, man kan si at den blir dobbelt så bred på det aktuelle punktet, men hvis det er det som gjør den farbar, er det da negativt?

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699452 14/10/2013 21:23
C
Camo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Generelt er det massevis av stier som gror igjen og med fordel kunne vært frisert. Rosesaks og motorsag burde være like selvfølgelig som ekstra slange.

Når det gjelder Analen kan jeg ikke se at litt tynning av løypa vil gjøre den verken kjedelig eller lettere. Eksempelet med treet der stien deler seg er godt, fordi det er ikke vanskelig å komme forbi, men det er så smalt at det er lurt å ta det rolig. Sag ned treet så er det bare å dra på. Løypa blir fremdeles like krevende, men på en annen måte.

Er det morsommere med maks knot?

Men hvem bestemmer? Nots, grunneier, TS-forumbrukere? Jeg tror det er vanskelig å bevare stier slik de er i dag for fremtiden med stadig flere folk som sykler. At noen flytter på stein, kapper kvist og småtrær og fjerner en og annen rot er nok ikke mulig å forhindre. Skal man sykle i urørt natur må man kanskje litt lenger inn i skauen enn 3km fra sognsvann?

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699453 14/10/2013 21:24
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Utvider man stien om man fjerner et tre som står midt i den? Ja, man kan si at den blir dobbelt så bred på det aktuelle punktet, men hvis det er det som gjør den farbar, er det da negativt?

Ja, det er negativt. Fordi du akkurat må fjerne et tre for å klare det. Jo, det er smalt, men jobb heller med å smette forbi, først med ene siden av styre, så med den andre delen. Og jo, jeg har gått over styre i partier fordi det er litt for smalt mellom trærne. Men jeg jobber heller med å smyge meg forbi enn å kutte ned trærne. Det hadde vært annerledes hvis treet var dødt og pill råttent.

Team Ibis / Probike

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: polkaDOT] #1699458 14/10/2013 21:35
C
Camo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Det hadde vært annerledes hvis treet var dødt og pill råttent.

Hvorfor?

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699466 14/10/2013 21:54
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Når sykla du stien sist, Polka?

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699666 15/10/2013 09:39
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Camo

Hvorfor?

Hvorfor tror du?

Når sykla du stien sist, Polka?

Kanskje 1 år siden.

Team Ibis / Probike

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: polkaDOT] #1699683 15/10/2013 10:21
C
Camo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Sitat: Camo

Hvorfor?

Hvorfor tror du?

Hvis formålet med å ikke røre naturen var å beholde løypa, kunne det ikke spille så stor rolle om treet var råttent. Trodde jeg, og derfor mitt spørsmål.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699819 15/10/2013 13:52
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Og hvorfor er det greit å harve opp urørt skogsbunn for å lage en ny sti (stibyggedugnader), men ikke det å fikse på en eksisterende sti?

Misforstå meg rett, jeg liker ikke at stier forenkles og utvides i hytt og pine.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699827 15/10/2013 14:11
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev

Vi hadde samme diskusjon i Børsåsen-tråden med diskusjon med glimt i øyet - som det forhåpentligvis blir her. men vi kjenner hverandre godt oppe i Trøndelag og snakker sammen IRL.

Selvsagt kan stier forandres - i henhold til NOTS stivettregler vel og merke - slik er det med naturen ellers, den er ikke absolutt og den er i en dynamisk prosess sånn som oss stisyklister.
I Børsåsen har du ei sti som heter "Cruxet Som Forsvant"
En trang passasje over en skråstein og et råttent tre faktisk! Utfordrende sted for en ferskis.
Flere av oss bikka treet på en fellestur en gang -andre var uenige.
Det som forsvant var en artig utfordring man kunne øve seg på å mestre.
Det vi FIKK var større flow og sammenheng i nedkjøringa! Men selvfølgelig :MEN LÆLL

Skal argumentasjonen også gjelde klopping av myr???? "HVis du ikke greie å tråkke deg gjennom hele gjømremyra, så får DU heller finne deg ei enklere sti.....????"
Det må da også bli det samme, eller?

Angående "CruxetSom Forsvant" stia så fikk vi noe annet i tillegg i etterkant|
Gode smil, morspmme kommentarer, en latter og ei kameratslig neve i skuldra hver gang vi nevner eller passereer det nevnte punkt....

Håper dere i fellesskap greier samme løsning i i Analen.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699960 15/10/2013 20:24
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og hvorfor er det greit å harve opp urørt skogsbunn for å lage en ny sti (stibyggedugnader), men ikke det å fikse på en eksisterende sti?

Det får du ta opp med NOTS.

Team Ibis / Probike

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: AsmundBjorshol] #1699970 15/10/2013 20:43
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det plager meg at denne stien heter Analen. Prøv å¨les dette uten å tenke koffert...:
Sitat: AsmundBjorshol
Gode smil, morspmme kommentarer, en latter og ei kameratslig neve i skuldra hver gang vi nevner eller passereer det nevnte punkt....

Håper dere i fellesskap greier samme løsning i i Analen.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1699982 15/10/2013 21:04
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Nå plaget stinavnet plutselig meg også!
Det avsnittet var ikkkjjje brrrrrraaaaaaaa.
Men bare slapp av -jeg driver ikke med slikt og har ikke sansen for det.

Redigert av AsmundBjorshol; 15/10/2013 21:06.

Re: Trangt i Analen (no pun intended) [Re: JB.] #1700350 16/10/2013 16:25
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det hele bunner altså ned til om det skal være trangt i Analen. Meningene er tydeligvis delte: Noen liker mora, og noen liker dattera ...

Personlig er jeg så sjelden på de kanter at jeg ikke bryr meg.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support