Måtte teste en gang til. Smurte spindelen inn før jeg var helt sikker på at traff riktig. Så strammet jeg med unbrabkoen på venstre pedalarm. Da ble armen trukket et stykke inn på spindelen. Den kom like langt inn som vist på bilde. Nå strammet jeg så hardt som var forsvarlig.
Nå sitter kranken løst i BB skallet og jeg kan bevege den ca 1 cm side til side...
Kan spindelen være for lang og at jeg trenger en spacer?( noe som virker rart)Det står at den er kompatibel for 73, og 68 BB shells.
Har sendt til crc,fsa og dbs( som stod som importør av fsa). Så vi får se.
Dette virker ganske rart ja.. Kan ikke si at jeg vært borti akkurat disse krankene tidligere, men synes at det ville vært naturlig at det fulgte med spacere sammen med kranken hvis det var behov for slike. Det er synd at ikke FSA har noen relevante dokumenter på nettsidene sine slik at det hadde gått an å finne ut av dette uten å kontakte dem direkte, men du får forhåpentligvis svar fra dem om kort tid.
En liten ting til slutt bare: jeg ser på bildet ditt på foregående side at du har to stk 2,5 mm spacere montert mellom kranklager og ramme, vanligvis skal det være én stk på venstre side og to på høyre side (drev-siden) når man har 68 mm kranklagerhus (det er neppe plasseringen av disse spacerne som gjør at du har én cm aksiell slark på kranken, men tenkte jeg kunne påpeke det likevel).
EDIT:
Mortenste: spacerne jeg nevner til slutt her kompenserer vanligvis for forskjellen i bredde på 68 og 73 mm kranklagerhusene (hhv tre og én stk montert)
Redigert av cayman; 16/10/201308:40.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Har samme ramme selv, og er enda fornøyd. På birken brukte jeg en 28" fast alugaffel fra en hybrid, lavere enn de gaflene man erstatter dempegaffel med, uten nevneverdige problemer. Så ikke bli redd for geometrien skal umuligjøre sykling...
Sikker på at krankarmen treffer sporet på spindelen og armene står i korrekt vinkel? Hvor langt går armen inn på spindelen?
Ja så at jeg hadde satt en spacer for mye på venstresiden.. Så den er flyttet jf. Bruksanvisningen. Men dette har ikke påvirkning på mitt problem;( ..
Har sett etter om det er feil på spindel/krankarm, uten at jeg kan se at noe er feil. Skal ta noen flere bilder umontert. Kanskje dere ser now jeg ikke ser..
Jeg har fått kontakt med fsa så vi får se hva slags hjelp jeg får der..
Good news ang. Geometrien;) får sansynligvis niner gaffelen min i dag;)
Jeg er ganske så sikker på at jeg treffer rett, jeg får krankarmen ca 15mm inn på spindelen. Regner med at dette ikke hadde gått hvis jeg ikke hadde truffet rett..
Hei. Jeg har samme krank og samme krankhus selv, og monterte i går. Har du tatt av den lille ringen med hull i som står utenfor krankbolten? Den må av først. Jeg kom heller ikke noe lenger inn enn deg uten å ta av ringen - selv om Spinn sa den ikke trengte tas av. Du kan skru den forsiktig av med en syl e.l. om du ikke har rett verktøy.
Så skrur du til rett moment før du setter ren lille ringen på igjen. Den bølgete skiven skal ikke komprimeres helt, altså man skal fortsatt se skiven mellom krankarmen og lageret.
Min erfaring er at det er et helvete å ta venstre krankarm av - selv med bolten skrudd helt ut. Jeg banket og banket på armen med en gummiklubbe før den til slutt gikk av.
Husk forresten to spacere på drevsiden og en spacer på andre siden.
Det som er viktig er totalt antall ringer. Samme hvilke side de sitter på bare det blir riktig totalbredde (så lenge det er nok gjenger igjen på lageret til at det sitter godt og ikke krankarmen tar i kjedestaget. Selv prøver jeg å få tannhjulene nærmest mulig ramma for best kjedelinje. Jeg har montert flere slike kranker og de er harde å skru sammen. Men ikke tråere enn at man kjenner når akselen er i bunn på armen. Ganske sikker på at du rett og slett bare må ta i mer.
Og ja det er "self-extracting" som gjør at når du skrur opp unbrakoen så følger armen med ut. Gjør den ikke det så mangler den "mutteren" med hull som sitter i armen.
Nå har jeg tatt noen bilder som kanskje forklarer bedre enn meg.. Jeg har prøvd å skru i bolten alene. Dette går uten problem, smud som bare det.. Mulig at jeg bare er for svak.. men føles svært unaturlig å måtte dra så jævli mye til.. Da må jeg ha en lang momentnøkkel for å øke vektstang.
Morsomt bilde. Hvis man myser litt og lar blikket finne et annet perspektiv så ser det ut som at det står et tannhjul i hullet og at det er tredd på en tjukk gjenget aksling som går nede fra venstre og opp mot høyre i bildet. (Dvs, det var dette jeg så først og måtte myse for å se hva det egentlig forestilte.)
Morsomt bilde. Hvis man myser litt og lar blikket finne et annet perspektiv så ser det ut som at det står et tannhjul i hullet og at det er tredd på en tjukk gjenget aksling som går nede fra venstre og opp mot høyre i bildet. (Dvs, det var dette jeg så først og måtte myse for å se hva det egentlig forestilte.)
Faen Dan...nå blei jeg nesten svimmel!
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Har skrudd FSA krank selv, det er skummelt, man må dra skikkelig til, og sjekk at du ikke har satt noe skevt på, og sjekk at det ikke er grader på "splines" . HUSK også å sette alt inn med gjengepasta, fett eller lignende, samt at skiven mellom umbrako toppen, og den merklige gjengede skiven med hull er på plass, dette er self extracting mekanisme, og det sier seg nesten selv at det vil være trått hvis man skal vri umbrakohodet mot denne ringen, samtidig som man skal få løsnet armen fra den konede akseltappen med splines.
Jeg ville ikke brukt slagverktøy for å fra hverandre dette
Da er krankarmen endelig på plass( er jeg ganske sikker på...) etter en time med blodslit med min 50 cm lange pipenøkkel med en unbrako kraftpipe. Så fikk jeg dratt det hele på plass.. At monteringen skulle foregå sånn, virker for meg rart. Men nå er sitter den ihvertfall sabla godt på... Spørs om den noen gang kommer av...
Litt dårlig mobilbilde, ,med dette er så langt armen kom inn..
Ikke for å ødelegge festen her, men etter bildet ditt å dømme, så er fortsatt krankarmen ikke skrudd tilstrekkelig langt nok inn. Man ser at det er mellomrom mellom kranklageret og pedalarmen, dessverre..
Ikke for å ødelegge festen her, men etter bildet ditt å dømme, så er fortsatt krankarmen ikke skrudd tilstrekkelig langt nok inn. Man ser at det er mellomrom mellom kranklageret og pedalarmen, dessverre..
+1
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Så ble festen raskt over... Ikke f.. Om det går ann å skru den lengre inn ( var det ikke en her i tråden som nevnte noe om at man ikke skulle skru den helt inn?).. Ja ser også at det er mellomrom, men det er ikke slark i kranken, da burde det heller hatt en spacer til på venstre siden ?.. Da får jeg bygge den "kvisa" ferdig,så dra til noen som vet hva de gjør..
Så skrur du til rett moment før du setter ren lille ringen på igjen. Den bølgete skiven skal ikke komprimeres helt, altså man skal fortsatt se skiven mellom krankarmen og lageret.
Niner gaffel har ankommet( bilder kommer), og xt gruppe + litt annet snacks er på vei. Bla no stans guffe for oppsett av slangeløst. Noe jeg nok trenger litt veiledning til å sette opp..
Skal også konvertere ett crank brothers cobalt framhjul ifra 15mm til standard 9mm axel. Sliter litt med å få ut lager som er presset inn i navnet. Har konverteringskit fra crank brothers. Har noen gjort dette?
Tja.. Jeg har nettopp mottatt gaffel og var og hentet en god del deler i dag.
Det første jeg sliter med nå var mine i-spec girhendler( SL-M780) som skal skrus rett på Xt skivebremsene ( XT- 785) Når jeg endelig fant de riktige skruene , mye takket være et annet innlegg her, så er det en del slark i girhendlene ( utdrag ifra mtbr..) Noen tips? bortsett ifra en skive imellom?
Skal også montere press fit styrelager, hvor jeg har planer om å ikke ødelegge ramma, hvis noen har noen gode tips.. har sett noen DIY presser er det nødvendig eller skal jeg satse på klubbe og plank? med en viss nøyaktighet selvsagt..
Noen snaps av av det som skal monteres etterhvert..