Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset

Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset #1697472 10/10/2013 19:09
M@rtin Offline OP
MaBose Infotainment
OP Offline
MaBose Infotainment
http://www.osloby.no/nyheter/Ferdig-i-au...er-7335557.html

At den er forsinket er mitt minste problem med denne veien. Man har antageligvis i tillegg klart å svi av millioner av kroner pga. sprengning og andre "løsninger" som noen entrepenører sikkert tjener seg søkkrike på.

Det som er mitt største problem med denne sykkelveien er at traseene i begge retninger er blitt lagt på den siden nærmest t-banen, slik at mange syklister i retning Trosterud neppe kommer til å krysse veien men fortsetter på fortau/vei på andre siden. Hvorfor klarer man heller ikke å plassere samtlig holdeplasser nærmest veien, altså sykkelveien på baksiden av holdeplassene/busskurene. Igjen må alle syklister kjøre mellom buss og ventende ....

Jeg er dessuten spent på avslutningen nede ved rundkjøringen Tvetenveien/Lindebergåsen. Det skal mye til for at de får til en sykelvennlig avslutning, tror jeg.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: M@rtin] #1697496 10/10/2013 20:10
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
De skal bygge gang/sykkelvei fra bakken i Tvetenveien (der hvor det er en liten snutt allerede) og fram til Haugerudveien, så forhåpentligvis vil de aller fleste velge sykkelveien.

For mer info se her: http://www.sak.oslo.kommune.no/sru/utv_c...amp;db_source=2

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: M@rtin] #1697541 10/10/2013 21:21
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trasevalget opp Tvetenbakken er også feil mener jeg. Syklistene holder til på sørsiden og kommer opp fra Fyrstikkbakken. Undergang til Tveita-senteret finnes allerede, så hele sykkelveien burde vært på motsatt side. Kommer til å gå med en haug millioner på en sykkelvei som bare pensjonistene i høyblokkene får glede av, hurra!

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: M@rtin] #1697546 10/10/2013 21:29
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forsinkelsene er for øvrig et eget kapittel, makan til elendig progresjon og arbeidsplanlegging har jeg knapt sett.

Norges neste milliardær er sikkert en gluping som finner på å tilby staten overvåkning og oppfølgning av statlige anbud på provisjonsbasis. Kommer til å spare staten for milliarder på millarder.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: M@rtin] #1697605 11/10/2013 06:36
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: M@rtin

Jeg er dessuten spent på avslutningen nede ved rundkjøringen Tvetenveien/Lindebergåsen. Det skal mye til for at de får til en sykelvennlig avslutning, tror jeg.

Jeg tror den skal bindes sammen med den G/S-undergangen som allerede finnes der nede. Den ender jo i "ingenting" i dag.
Men fra den kommer man seg under Tvetenveien, eller videre mot Strømsveien hvor det går sykkelveier i flere retninger.
Jeg sier ikke at det er en effektiv måte å komme seg f.eks mot Lindebergåsen, men det går.
Det mest overraskende i artikkelen er at prisen bare er 25 millioner. Det har jeg vanskelig for å tro.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: runermm] #1697611 11/10/2013 06:47
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: runermm
Trasevalget opp Tvetenbakken er også feil mener jeg. Syklistene holder til på sørsiden og kommer opp fra Fyrstikkbakken. Undergang til Tveita-senteret finnes allerede, så hele sykkelveien burde vært på motsatt side. Kommer til å gå med en haug millioner på en sykkelvei som bare pensjonistene i høyblokkene får glede av, hurra!

Jeg tviler på at de fleste som sykler opp Tveitabakken kommer fra Fyrstikkbakken. For meg ser det ut de fleste starter helt i bunnen av bakken.
Om jeg kommer fra Fyrstikkbakken, tar jeg alltid brua over Tvetenveien, Så for meg går den nye trasséen på riktig side, selv om jeg må krysse Tvetenveien igjen når jeg kommer til Haugerud.
Men jeg synes sykkelforholdene i området er greie nok allerede, og er ikke sikker på at dette er rett sted å bruke penger.

Men alt i alt er jeg glad for at de har bygd den første strekningen. Ikke mest fordi det blir bedre for syklister, men det blir en klar generell oppgradering av strekningen.
Når planter og trær er på plass, tror jeg det kan bli ganske pent.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: Raindog] #1698805 13/10/2013 19:50
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raindog

Jeg tviler på at de fleste som sykler opp Tveitabakken kommer fra Fyrstikkbakken. For meg ser det ut de fleste starter helt i bunnen av bakken.
Om jeg kommer fra Fyrstikkbakken, tar jeg alltid brua over Tvetenveien, Så for meg går den nye trasséen på riktig side, selv om jeg må krysse Tvetenveien igjen når jeg kommer til Haugerud.
Men jeg synes sykkelforholdene i området er greie nok allerede, og er ikke sikker på at dette er rett sted å bruke penger.

Min daglige empiri tilsier det motsatte, men mulig du har rett. For min del hadde det best vært om de bare utvidet fortauet på sørsiden og satt opp fysisk sperre mellom bilveien og fortauet. Særlig på vinterstid er fortauet veldig smalt, mens bilene speeder opp mot Tveita gjerne i 80-100 km/h. Småskummelt.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: runermm] #1863861 26/09/2014 10:30
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Veien mellom Haugerud og Trosterud er ferdig for en stund siden.
Det er en flott sykkelvei.
En irriterende ting er imidlertid at man ikke kommer inn på sykkelveien om man kommer fra senteret på Haugerud.
Men sannelig er de ikke i gang med å videreføre sykkelveien ned til Teisenkrysset.
En oppdatering her: Her kommer ny sykkelvei til 80 millioner .

Jeg er spent på hvordan dette løses ved avkjøringene.
Jeg er redd disse blir såpass fartsnedsettende at at mange vil bruke dagens svært raske rute nedover, i veibanen.
Det eneste som sies om dette er den merkelige setningen:

Sitat: Lars Olav Farstad
Det ligger særlig godt til rette for denne langs Tvetenveien fordi det her er langt mellom kryssene og ingen avkjørsler.

Ingen avkjørsler?

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: Raindog] #1863900 26/09/2014 11:16
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Det er vel bare i kryssene man kan svinge av, så jeg tror de mener avkjørsler til private boliger, butikker osv., som ville krysset sykkelveien.

Noe som er svært bra, er
Quote:
Sykkelveien blir lagt i bakkant av ventearealene, slik at det blir minst mulig konflikt mellom av- og påstigende busspassasjerer og sykkeltrafikk som skal forbi.

Langs den ferdige strekningen Haugerud-Trosterud sykler man jo rett gjennom vente- og påstigningsområdene for buss og drosje.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: Lenny] #1863923 26/09/2014 11:39
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Det er ihvertfall to utkjøringer fra bensinstasjon, ICA ig industriområdet der.
Men det minnes meg at den ene skulle fjernes i forbindelse med denne sykkelveien.
Men løsninga på de kryssende veiene er jo like avgjørende.
Hvis det er avslutninga ved ved rundkjøringa ved Haugerud i dag som er malen, blir det vel mange ganger ned i gangfart.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: Raindog] #1863937 26/09/2014 11:59
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Jaggu, den utkjøringa fra bensinstasjonen hadde jeg glemt. Den blir forhåpentligvis stengt, tror du ikke?

Enig i at det er drepen å komme seg forbi rundkjøringa ved Haugerudveien, men det er vel sånt som må til for å senke farten på vettløse kamikazependlere.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: Lenny] #1863953 26/09/2014 12:17
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Lenny
Enig i at det er drepen å komme seg forbi rundkjøringa ved Haugerudveien, men det er vel sånt som må til for å senke farten på vettløse kamikazependlere.

Men problemet med det er at sykkelveien ikke blir brukt av pendlerne, når det gamle alternativet er mer effektivt.
Jeg tenker først og fremst på rundkjøringa ved Tveten gård, der det er deilig å kunne feie gjennom i god fart, uten å være kamikazesyklist.
Nok negativt.
Oppover vil det bli mye bedre. Et påskudd for pause i Tveitabakken lever jeg godt med.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: Raindog] #1863962 26/09/2014 12:30
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
For de som ikke er lokalkjente legger jeg ved en link til et bilde over hvordan dagens rundkjøring på Haugerud ser ut.
Rundkjøring, Haugerud.
Sykkelveien var ikke helt ferdig når bildet ble tatt, men man skjønner poenget.
I veibanen kan man komme nordfra, og trafikk fra høyre har vikeplikt.
I sykkelbanen må man senke farten, fordi man ikke ser eventuelle fotgjengere eller biler fra høyre.
Og bilene fra høyre har man plutselig vikeplikt for.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: Raindog] #1863980 26/09/2014 12:53
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
For de som ikke er lokalkjente legger jeg ved en link til et bilde over hvordan dagens rundkjøring på Haugerud ser ut.
Rundkjøring, Haugerud.
Sykkelveien var ikke helt ferdig når bildet ble tatt, men man skjønner poenget.
I veibanen kan man komme nordfra, og trafikk fra høyre har vikeplikt.
I sykkelbanen må man senke farten, fordi man ikke ser eventuelle fotgjengere eller biler fra høyre.
Og bilene fra høyre har man plutselig vikeplikt for.

Når man kommer fra nord er trikset å kjøre ut i veien ved bussholdeplassen (gitt at det er klart selvsagt). Den siste kantsteinen langs holdeplassen går på skrå nedover slik at man slipper å hoppe.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: neonstz] #1863988 26/09/2014 13:12
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: neonstz
Når man kommer fra nord er trikset å kjøre ut i veien ved bussholdeplassen (gitt at det er klart selvsagt). Den siste kantsteinen langs holdeplassen går på skrå nedover slik at man slipper å hoppe.

Det er sikkert noen bilister som hisser seg opp, men det må jo være det beste valget.
Siden sykkelveien stopper ved rundkjøring, må man jo ut i kjørebanen et sted.
Og før rundkjøringa er det lettest å ha full oversikt. Selv kommer jeg inn i rundkjøringa fra Haugerudveien, så jeg kjenner ikke det trikset.
Men det alle beste er å ta til høyre (for deg) i rundkjøringa, så fortsette ned i "skogen" og sykle "sti" nesten hele veien ned til sentrum.

Redigert av Raindog; 26/09/2014 13:12. Rediger grunn: leif
Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: Raindog] #1864094 26/09/2014 16:10
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Men det alle beste er å ta til høyre (for deg) i rundkjøringa, så fortsette ned i "skogen" og sykle "sti" nesten hele veien ned til sentrum.

Det blir veldig upraktisk siden jeg som oftest skal inn i Haugerudveien.

Re: Sykkelveien mellom Haugerud og Trosterud-krysset [Re: runermm] #1868171 04/10/2014 18:08
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: runermm

Min daglige empiri tilsier det motsatte, men mulig du har rett. For min del hadde det best vært om de bare utvidet fortauet på sørsiden og satt opp fysisk sperre mellom bilveien og fortauet. Særlig på vinterstid er fortauet veldig smalt, mens bilene speeder opp mot Tveita gjerne i 80-100 km/h. Småskummelt.

Min daglige empiri sier at de fleste kommer fra rundkjøringen ved Ole Deviks vei. Hvis du kommer fra Fyrstikkbakken så ser du jo ikke alle de som kommer bak deg vettu!

Og for meg passer det best med sykkelveien på nordsiden...

Det jeg er mest oppgitt over er at de skal kåle rundt med gravingen i 2(!!!!) års tid!!! Ere mulig å være noe treigere?

eva

Moderator  support