Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Elektriker på kjøkkenet

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Pluto] #1698009 11/10/2013 17:52
J
Jon Ø Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Sitat: Pluto
Sitat: Jon Ø
Sitat: kaffekanne
Bruk noen du kjenner og ta det svart.

Fristende.... Hadde det ikke vært for at det var elektrisk hadde det nok blitt løsningen.

Fristende og stjele fra felleskapet for å tjene noen kroner.
Hvorfor ikke snike seg inn på sykehjemmet om natten og stjele maten fra de gamle, kanskej du kan rappe med deg et høreapparat eller en rullestol du kan selge også.

Det er forskjell på å betale svart til en eller polakk eller et firma som importerer arbeiderne fra Litauen. Etter at jeg tidligere har renovert et hus har jeg fortsatt tilgode å betale for svarte tjenester. Samtidig har jeg i stor grad benyttet meg av naboer og venner med rett kunskap. Hvor går grensen for at det blir stjeling fra fellesskapet?

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Jon Ø] #1698030 11/10/2013 18:18
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Hvor går grensen for at det blir stjeling fra fellesskapet?

Akkurat der hvor du betaler noen svart i stedet for å betale noen hvitt eller gjøre det selv. Gjør du det selv, fair enough, gjør du det svart har fellesskapet gått glipp av skatteinntekter som skal finansiere skoler, helsetjenester, barnehager osv.

Om naboene og vennene har gjort det graits er det en annen ting, men om fagfolk bytter tjenester i stedet for å betale hverandre bryter man strengt tatt loven. Man "handler" med tjenester selv om man bare bytter tjenester og penger ikke bytter hender.

Redigert av jens fredrik; 11/10/2013 18:20. Rediger grunn: Litt til
Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: åneidu] #1698041 11/10/2013 18:40
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: åneidu

Vurderte om jeg skulle i det hele tatt svare på det du skrev der. Enten så kan ikke du matte og enkle prinsipper som å drive egen bedrift, eller så er du rett og slett spydig.

For den timesprisen hadde jeg ikke nærmet meg den nedslitte industribygda. Den timesatsen du nevner hadde nemlig ikke du jobbet for engang.

Trekk fra skatt, moms og driftsutgifter på 300 kr så sitter man igjen med en lønn på under 50 kr timen. Hadde du gjort noe som helst for den summen? Eller vil du ha et regnestykke på hva det faktisk koster å drive butikk i Norge?

Spennende.

Jeg tjener ganske akkurat 500k i året.
Jeg jobber 40 timer i uka i gjennomsnitt. Dvs ca 500k for 2k timer
Det gir 250 timen brutto.
Trekk fra skatt, så sitter jeg igjen med 150 kr timen.
Det er også forventet gratisarbeid på fritiden for at jeg skal beholde jobben. Jeg er ikke fast ansatt, jeg må gå vikariater.
Jeg kjører billig bruktbil.
Jeg bor i en kjeller.
For dette har jeg studert i årevis. For denne dritten her, så har jeg måttet skjelve og krype for sykepleiere i årevis, så de ikke sladrer på meg til sjefen, og jeg ender opp med sparken og yrkesforbud i Norge i all evighet.

Jeg syns dere håndverkere er priviligerte som faen. Full støtte til "kaffekanne." Gjør det svart. Den forsikringen du får, hvis du får den, hvis du velger å krangle, er ikke verdt prisen. Faglig sett, så er det ikke sikkert at du får så mye dårligere jobb gjort, ref forrige tråd.

Sånn i tillegg, når jeg er i det saklige hjørnet, så kjører dere håndverkere som noen drittsekker. Ekte syklistvenner, mao.

Gjør alt svart med god samvittighet. Jo dårligere skatteinntektene blir, jo mer av staten må legges ned, og jo bedre blir verden.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Jon Ø] #1698044 11/10/2013 18:43
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Hør nå her, din sokk. Det fins ikke noe "fellesskap." Det fins bare forbundsfeller med felles interesser som kriger mot hverandre. De som breker om fellesskap, er de som har snyltet seg til privilegier i et gjennomregulert system, eller som er dumme nek som har blitt indoktrinert under oppveksten, eller blendet av misunnelse ved å ha vokst opp i et nabolag hvor det var mange snobber som holdt deg utenfor det gode selskap. "Fellesskapet" funker på den måten at du får forbundet ditt til å drive lobbyvirksomhet i en årrekke for å få innført litt mer reguleringer som gir deg markedsfordeler, og/eller innfører noen forbud for at du skal få fylt mer i egne lommer. Eller du drar ut på en sympati-trip ala sykepleiere: åååååååååhhhhh vi får så dårlig betalt, det er så urettttfeeeerdiiiiiiiiiig.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: jens fredrik] #1698051 11/10/2013 18:50
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik

Akkurat der hvor du betaler noen svart i stedet for å betale noen hvitt eller gjøre det selv. Gjør du det selv, fair enough, gjør du det svart har fellesskapet gått glipp av skatteinntekter som skal finansiere skoler, helsetjenester, barnehager osv.

Kjempebra.

Helt supert om det drittsystemet faller sammen. Plutselig fins det et marked for de som må levere ungen i barnehagen før begge begynner på jobb kl 7:30, eller må hente etter kl 18:00.
Plutselig fins det et marked for de som kan tilby undervisning i enkeltfag, til adhd-unger, til skoletrøtte, til de som tilbyr andre fagpakker som er mindre gira på å indoktrinere barn med søppel for å dekke samfunnets behov, og mer gira på å selge foreldrene undervisning som dekker elevenes behov for å kunne tjene penger og klare seg selv. Plutselig har ikke særinteresser anledning til å begrense yrkesadgang basert på uvitenskapelige kriterier. Plutselig faller politikken ut av skolen, lærere blir trenere og ikke bødler.

Nei, å snylte på skatten, ta fra det offentlige er et ubetinget gode.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698060 11/10/2013 18:58
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls

Kjempebra.

Helt supert om det drittsystemet faller sammen. Plutselig fins det et marked for de som må levere ungen i barnehagen før begge begynner på jobb kl 7:30, eller må hente etter kl 18:00.
Plutselig fins det et marked for de som kan tilby undervisning i enkeltfag, til adhd-unger, til skoletrøtte, til de som tilbyr andre fagpakker som er mindre gira på å indoktrinere barn med søppel for å dekke samfunnets behov, og mer gira på å selge foreldrene undervisning som dekker elevenes behov for å kunne tjene penger og klare seg selv. Plutselig har ikke særinteresser anledning til å begrense yrkesadgang basert på uvitenskapelige kriterier. Plutselig faller politikken ut av skolen, lærere blir trenere og ikke bødler.

Nei, å snylte på skatten, ta fra det offentlige er et ubetinget gode.

Nja, noen av oss velger å jobbe for alternativ politikk ved å stemme, men det er jo praktisk å jobbe for sin politiske ideologi og samtidig spare litt penger i skatt...

Forresten, systemet er mye nærmere slik jeg vil ha det enn du vil ha det, så det er kanskje derfor jeg er fornøyd med å stemme?

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698076 11/10/2013 19:18
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Hvilepuls, tror du må få deg en legejobb i det private jeg ICON_WINK

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: pharynx] #1698091 11/10/2013 19:41
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pharynx

Da må jeg 1. overleve i mange, mange år (tvilsomt) 2. bli full-blown asshole, ikke bare tøff i trynet online. Skal du tjene penger, så er det ikke mye som ikke skal opereres på gitt. Systemet er jo også lagt opp sånn ellers. Du får f.eks ikke støtte til fysioterapeut om du ikke har hatt kirurgi. Samfunnet betaler altså gladelig for skadelig kirurgi og fysioterapi etterpå, men ikke for fysioterapi som kan gjøre at du slipper kirurgi i flere år, og totalt sett unngår flere kostbare komplikasjoner.

Hmm... du fikk vondt mens du satt i sofaen? Aldri hatt vondt før? Ikke kjent noe låsning? Ikke noe knepping? Det gjør egentlig ikke vondt lengre, men forsikringen ville at du skulle sjekkes for sikkerhets skyld?

... Det er sikkert menisken. Vi titter inn i kneet ditt i morgen. Jeg har fått en avbestilling. En kollega av meg her på senteret har også tid til en kolonoskopi, du kan få 12,7% rabatt om du bestiller begge timene nå. :-)

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: jens fredrik] #1698094 11/10/2013 19:45
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Forresten, systemet er mye nærmere slik jeg vil ha det enn du vil ha det, så det er kanskje derfor jeg er fornøyd med å stemme?

Nei, at du er fornøyd med å stemme, er nok irrasjonelt. Det skyldes at du er godt sosialt integrert, og driter kosebamser. For selv om du vil ha det akkurat som det er, så har det jo helt totalt neglisjerbar betydning å stemme. Du har mer påvirkningskraft på et privat marked, enn du har på et politisk marked. Lykke til med å få utvidede barnehagetider ved valg. Satser vi da på neste periode? Hvis det ikke drukner i innvandringspreik og sjenkepolitikk?

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698100 11/10/2013 20:05
pharynx Offline
Besatt
Besatt

Da må jeg 1. overleve i mange, mange år (tvilsomt) 2. bli full-blown asshole, ikke bare tøff i trynet online. Skal du tjene penger, så er det ikke mye som ikke skal opereres på gitt. Systemet er jo også lagt opp sånn ellers. Du får f.eks ikke støtte til fysioterapeut om du ikke har hatt kirurgi. Samfunnet betaler altså gladelig for skadelig kirurgi og fysioterapi etterpå, men ikke for fysioterapi som kan gjøre at du slipper kirurgi i flere år, og totalt sett unngår flere kostbare komplikasjoner.

Hmm... du fikk vondt mens du satt i sofaen? Aldri hatt vondt før? Ikke kjent noe låsning? Ikke noe knepping? Det gjør egentlig ikke vondt lengre, men forsikringen ville at du skulle sjekkes for sikkerhets skyld?

... Det er sikkert menisken. Vi titter inn i kneet ditt i morgen. Jeg har fått en avbestilling. En kollega av meg her på senteret har også tid til en kolonoskopi, du kan få 12,7% rabatt om du bestiller begge timene nå. :-)
Jojo, pasienter kan henvises til fysio uten operasjon i forkant! Ellers helt enig med det du sier."Standardløsningen" med henvisning til fysio er helt bak mål og jeg gremmes over alle som jobber på autopilot og med samlebånd på klinikken. Vondt i ryggen? Her har du ei varmepute, litt elektriske impulser i musklene, ligg her i 20 min så kommer jeg innom etterpå. OK, rant ferdig.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698111 11/10/2013 20:32
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Nei, at du er fornøyd med å stemme, er nok irrasjonelt. Det skyldes at du er godt sosialt integrert, og driter kosebamser. For selv om du vil ha det akkurat som det er, så har det jo helt totalt neglisjerbar betydning å stemme. Du har mer påvirkningskraft på et privat marked, enn du har på et politisk marked. Lykke til med å få utvidede barnehagetider ved valg. Satser vi da på neste periode? Hvis det ikke drukner i innvandringspreik og sjenkepolitikk?

Du har jo akkurat like lite påvirkningskraft ved å snyte på skatten, forskjellen er bare at du sparer litt penger på det. Det fine med å være godt sosialt integrert og drite kosebamser er at jeg er ganske fornøyd med tingenes tilstand, selv om jeg kanskje ikke har skjønt hvor mørkt og jævlig jeg egentlig burde ha det.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Jon Ø] #1698112 11/10/2013 20:37
J
Jon Ø Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Nå tok det litt av her.....
Kom opp med et styresett og en fordelingspolitikk som funker bedre enn den vi har her i Norge. Og ikke bland prinsippsaker som bompenger inn i dette. Har ingen problemer med å betale skatt for å dekke fellesutgiftene til samfunnet.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Jon Ø] #1698114 11/10/2013 20:42
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Se på Røkke, Fredriksen og alle andre "forbilder".
De har sikkert følgt loven til punkt å og prikke hele livet, gjort alt etter boka og har overhodet ingen svin på skogen.

Allikevel så lager de arbeidsplasser til jævlig mange mennesker, som igjen bidrar til skatteinntekter til den norske stat.
Er vel ikke alt som er helt svart/hvitt.

Selv tjener jeg 189,- timen som skiftarbeider i industrien.
Etter skatt så er vel det 125.- ?

Snekkeren som er hos meg, har eget A/S og tar 300 kroner timen.
Jeg kjøper alt av materiell på byggmax, han kommer og hjelper meg å pusse opp.
Jeg er fornøyd, han er fornøyd.
Største problemet han nevnte med å drive eget firma, var kunder som ikke betalte.
Da blir hele jobben et stort tap. Ikke bare fordi han ikke får lønnen sin, men fordi han allikevel må betale momsen på jobben selv om han ikke har fått betalt. Hurra for den norske stat!

Uansett, han er fornøyd med betalingen, og jeg er fornøyd med prisen...

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: pharynx] #1698118 11/10/2013 20:49
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jojo, pasienter kan henvises til fysio uten operasjon i forkant!

Ja, selvfølgelig, hva FAEN røyker jeg, jeg henviser jo M17.1 og meniskknær til trening og ny ktr om 6mnd hver uke, her klikket det i hodet etter noe jeg snappet opp under en interndiskusjon om refusjon og type diagnose. Det er et eller annet med at det er mer lønnsomt med hva man får for behandling etter kirurgi vs behandling for å unngå, men her var jeg for kjapp på avtrekkeren. Sannsynligvis en sammenlikning av å ha konsultasjoner og fysiohenvisninger tilsvarende den tid en artroskopi tar, og så forskjellen i refusjon på dette.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Jon Ø] #1698121 11/10/2013 20:52
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Kom opp med et styresett og en fordelingspolitikk som funker bedre enn den vi har her i Norge.

Anarkokapitalisme. Eller svært høy grad av liberalisering. Forandret valgsystem, slik at det i mindre grad lønner seg å dolke andre i ryggen. Internettavstemning med kondisjonell stemme.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: kaffekanne] #1698123 11/10/2013 20:53
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
De har sikkert følgt loven til punkt å og prikke hele livet, gjort alt etter boka og har overhodet ingen svin på skogen.

Allikevel så lager de arbeidsplasser til jævlig mange mennesker, som igjen bidrar til skatteinntekter til den norske stat.

Største problemet han nevnte med å drive eget firma, var kunder som ikke betalte.
Da blir hele jobben et stort tap. Ikke bare fordi han ikke får lønnen sin, men fordi han allikevel må betale momsen på jobben selv om han ikke har fått betalt. Hurra for den norske stat!

Tja, tipper den gjengen blir fulgt ganske nøye med på. Fredriksen har jo akkurat av den grunn flagget ut alt som er. Du kan jo flytte du òg, men har nok verre med å ta med deg jobben på lasset.

Det er faktisk ganske svart/hvitt. Flertallet har bestemt at en del offentlige tjenester skal finansieres gjennom skatter og avgifter. Du kan godt være uenig, men du kan ikke være uenig i at du bryter loven om du gjør det svart.

Jeg må flire litt av alle argumentene for å gjøre det svart. De er mange og kreative, for eksempel:
- "Jeg tjener så mye og betaler så mye i skatt at jeg ikke trenger å betale mere skatt"
- "Jeg tjener så lite at jeg fortjener å betale litt mindre skatt"
- "Jeg får så lite igjen for skattepengene at jeg synes jeg kan godt betale litt mindre skatt"
-"Det er helt umulig å konkurrere med de andre som jobber svart, så da må jeg også gjøre det"

Man kan godt si det til seg selv, men faktumet er at du beriker deg på andres bekostning. Forskjellen fra å stjele fra noen er at det går bittelitt utover mange enn mye over én. Prinsippet er uansett det samme.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: jens fredrik] #1698126 11/10/2013 20:56
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Det fine med å være godt sosialt integrert og drite kosebamser er at jeg er ganske fornøyd med tingenes tilstand, selv om jeg kanskje ikke har skjønt hvor mørkt og jævlig jeg egentlig burde ha det.

Hva var det du jobber som igjen???? Hvilken utdannelse skal jeg begynne med til neste år?????

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698128 11/10/2013 20:57
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Kom opp med et styresett og en fordelingspolitikk som funker bedre enn den vi har her i Norge.

Anarkokapitalisme. Eller svært høy grad av liberalisering. Forandret valgsystem, slik at det i mindre grad lønner seg å dolke andre i ryggen. Internettavstemning med kondisjonell stemme.

Hehe, anarkokapitalisme. Finn ett eksempel på at noe i nærheten av et slikt system fungerer. Jeg er litt skuffet, for jeg har alltid trodd du var en vaskeekte nihilist, men dette har jo et snev av ideologi over seg!

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: jens fredrik] #1698129 11/10/2013 20:59
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Man kan godt si det til seg selv, men faktumet er at du beriker deg på andres bekostning. Forskjellen fra å stjele fra noen er at det går bittelitt utover mange enn mye over én. Prinsippet er uansett det samme.

Eller snu på det, de som har hatt makt til å utforme pyramidespillet, de har gjort at noen beriker seg mer enn andre, på bekostning av de som tvinges til å betale skatt, tvinges til å kjøpe tjenester til dyr pris, tvinges til å selge arv i dårlig marked, osv.

Skal du dissekere alt ned til prinsipper, så krasjer alt, du ender opp med at det ikke fins noe prinsipp, det er bare egoisme og sosial kotyme som gjør at det å finansiere andres TV-underholdning er mer legitimt enn å naske godteri på Narvesen.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698130 11/10/2013 21:00
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Det fine med å være godt sosialt integrert og drite kosebamser er at jeg er ganske fornøyd med tingenes tilstand, selv om jeg kanskje ikke har skjønt hvor mørkt og jævlig jeg egentlig burde ha det.

Hva var det du jobber som igjen???? Hvilken utdannelse skal jeg begynne med til neste år?????

Appappapp! Jeg kan jo ikke røpe det og risikere konkurranse!

Men jeg kan jo si at jeg jobber sammen med mennesker (ikke med mennesker, stor forskjell på stressnivået), har en faglig spennende jobb og tjener helt greit.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698132 11/10/2013 21:01
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Skal du dissekere alt ned til prinsipper, så krasjer alt, du ender opp med at det ikke fins noe prinsipp, det er bare egoisme og sosial kotyme som gjør at det å finansiere andres TV-underholdning er mer legitimt enn å naske godteri på Narvesen.

Der var Hvilepulsen jeg kjenner tilbake!

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: jens fredrik] #1698133 11/10/2013 21:02
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Hehe, anarkokapitalisme. Finn ett eksempel på at noe i nærheten av et slikt system fungerer. Jeg er litt skuffet, for jeg har alltid trodd du var en vaskeekte nihilist, men dette har jo et snev av ideologi over seg!

Hør nå, jeg snakker ikke om at noe er RETTFERDIG. Jeg sier ikke at det er mer rettferdig med noe anarkistisk-shit enn noe ultra-planøkonomisk, eller at det fins noen som helst mening, men JEG ser at jeg hadde hatt så utrolig mange fordeler om det var færre byråkrater som bestemte hvor mange friminutter og SMS man skal få i måneden, og mer opp til deg selv og review-sites hva slags tjenester du plukker.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: jens fredrik] #1698135 11/10/2013 21:05
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Appappapp! Jeg kan jo ikke røpe det og risikere konkurranse!

Hehe, det kan tenkes vi hadde vært et radarpar. :-) Jeg driter da i hva kollegaene mine måtte ha av politiske preferanser, det er da ingen som er som meg allikevel.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Jon Ø] #1698145 11/10/2013 21:27
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Hei Hvilepuls, sånn apropos skatt, hvem betalte utdannelse din?

Har selv brukt noen år på studier og er brukbart fornøyd med at det i det store og det hele var kostnadsfritt sålenge en kom gjennom nåløyet ift karakterer.
Fikk til og med gunstig lån på livsopphold i perioden.
Greit å reflektere litt over det når futen har tatt sitt.
Ser selvfølgelig at det å ta høyere utdannelse og samtidig sette seg i gjeld ikke nødvendigvis er lønnsomt ut fra et økonomisk perspektiv, men gidder ikke furte for det. Hvis jeg synes det er så ille så får jeg vel bli rørlegger da. Det er ihvertfall de som alltid har de fineste bilene på byggeplassen...

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: jens fredrik] #1698150 11/10/2013 21:38
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K

Tja, tipper den gjengen blir fulgt ganske nøye med på. Fredriksen har jo akkurat av den grunn flagget ut alt som er. Du kan jo flytte du òg, men har nok verre med å ta med deg jobben på lasset.

Det er faktisk ganske svart/hvitt. Flertallet har bestemt at en del offentlige tjenester skal finansieres gjennom skatter og avgifter. Du kan godt være uenig, men du kan ikke være uenig i at du bryter loven om du gjør det svart.

Jeg må flire litt av alle argumentene for å gjøre det svart. De er mange og kreative, for eksempel:
- "Jeg tjener så mye og betaler så mye i skatt at jeg ikke trenger å betale mere skatt"
- "Jeg får så lite igjen for skattepengene at jeg synes jeg kan godt betale litt mindre skatt"
-"Det er helt umulig å konkurrere med de andre som jobber svart, så da må jeg også gjøre det"

Unnskyldningen min er at jeg gir faen, og gjør det som gagner meg mest.
På samme måte som du setter deg på din høye moralske hest - du føler deg overlegen alle andre i ditt eget ego. Ikke noe galt med det.

Forskjellen er at mine preferanser er materielle, dine er psykiske.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698224 12/10/2013 08:32
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: åneidu

Vurderte om jeg skulle i det hele tatt svare på det du skrev der. Enten så kan ikke du matte og enkle prinsipper som å drive egen bedrift, eller så er du rett og slett spydig.

For den timesprisen hadde jeg ikke nærmet meg den nedslitte industribygda. Den timesatsen du nevner hadde nemlig ikke du jobbet for engang.

Trekk fra skatt, moms og driftsutgifter på 300 kr så sitter man igjen med en lønn på under 50 kr timen. Hadde du gjort noe som helst for den summen? Eller vil du ha et regnestykke på hva det faktisk koster å drive butikk i Norge?

Spennende.

Jeg tjener ganske akkurat 500k i året.
Jeg jobber 40 timer i uka i gjennomsnitt. Dvs ca 500k for 2k timer
Det gir 250 timen brutto.
Trekk fra skatt, så sitter jeg igjen med 150 kr timen.
Det er også forventet gratisarbeid på fritiden for at jeg skal beholde jobben. Jeg er ikke fast ansatt, jeg må gå vikariater.
Jeg kjører billig bruktbil.
Jeg bor i en kjeller.
For dette har jeg studert i årevis. For denne dritten her, så har jeg måttet skjelve og krype for sykepleiere i årevis, så de ikke sladrer på meg til sjefen, og jeg ender opp med sparken og yrkesforbud i Norge i all evighet.

Jeg syns dere håndverkere er priviligerte som faen. Full støtte til "kaffekanne." Gjør det svart. Den forsikringen du får, hvis du får den, hvis du velger å krangle, er ikke verdt prisen. Faglig sett, så er det ikke sikkert at du får så mye dårligere jobb gjort, ref forrige tråd.

Sånn i tillegg, når jeg er i det saklige hjørnet, så kjører dere håndverkere som noen drittsekker. Ekte syklistvenner, mao.

Gjør alt svart med god samvittighet. Jo dårligere skatteinntektene blir, jo mer av staten må legges ned, og jo bedre blir verden.

Men er det min feil at du har valgt et yrke der det stort sett er vikariat eller prosentbaserte stillinger. Og hva du tjener bryr jeg meg heller ikke så mye om. Jeg tjener ca det samme som deg i året, kanskje litt mer, Jeg jobber ca 60-70 timer uken hvis du inkluderer alt arbeidet med papirer, fakturering, tid det tar å sitte med kunder som skal ha ting "gratis" og gdet generelle stresset med å ha nok å gjøre og rekke all jobben i tide. Men jeg klager ikke. Jeg har nemlig valgt det sjæl;)

Har til dags dato ikke kommet forsent pga syklister i trafikken og lar meg heller ikke irritere av de. Andre bilister derimot.... Jeg kan heller ikke snakke på vegene av andre håndverkere men diskusjonen har jeg tatt med x antall av dem og jeg "vinner" stort sett.
Tror heller ikke håndverkere er dårligere eller værre enn den generelle nordmann bak rattet. De er jo gærne hele gjengen

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: kaffekanne] #1698230 12/10/2013 08:45
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?

Men det er en genrell forskjell på hvordan man vil drive sitt eget firma. Jeg har 5 års mål og jobber firmaet opp imot det. For å nå disse målene må altså firmaet tjene penger, ikke bare jeg ha lønn. Han snekkeren du bruker tar derimot ut kun lønn og har antageligvis ikke planer om å ekspandere eller kjøpe nytt utstyr. Eller så har du fått en veldig god pris. Men når det er sagt så er også markedet for snekker helt blåst lufta ut av. De snekkere som jeg kjenner og er personlig venn men sier alle det samme. Nordmenn skal ikke betale for å kjøpe en tjeneste og hyrer derfor polakker i all mass og bidrar derfor med sine penger inn i en stort sett svart økonomi som blir sendt ut av landet. Men de har jobb på papiret og hever derfor barnetrygd osv av norske skattepenger som de ikke bidrer med og der har du sirkelen som vi må betale dyrt for senere. Effektene av det er ganske åpenbare fortsatt. Jeg selv jobber ikke svart. For det første er det for risikofyllt med tanke på skattemyndighetene og kontoll på firmaer og for det andre så bidrar jeg til felleskapet. Må jeg betale skatt og moms så betyr det bare at jeg tjener penger. simple as that

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: kaffekanne] #1698245 12/10/2013 09:44
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Unnskyldningen min er at jeg gir faen, og gjør det som gagner meg mest.
På samme måte som du setter deg på din høye moralske hest - du føler deg overlegen alle andre i ditt eget ego. Ikke noe galt med det.

Forskjellen er at mine preferanser er materielle, dine er psykiske.

Hehe, jeg ventet på at den høye hesten skulle dukke opp. Alle preferanser kan sies å være psykiske i den forstand at preferansene oppstår inne i hodet vårt. Forskjellen mellom oss er heller hvordan vi vekter "warm glow" versus konsum.

For min del handler det om at jeg kan nok økonomi, spillteori og kontraktsteori til å skjønne at velferdsstaten er en uhyre skjør konstruksjon. I motsetning til hva Jens og Audun skulle mene er ikke velferdsstatens største trussel høyresiden, men en kollektiv undergraving av oppslutningen om den. Det er ingen som har klart å vise teoretisk at velferdsstaten skal overleve, men det gjør det antakeligvis fordi vi befinner oss i en likevekt der de fleste støtter opp om den ved å betale skatten sin og kun tar ut de tjenestene man trenger. Et slikt system overlever ikke om man kun skal sikre skatteinngagen gjennom kontroller og straffetiltak. Om alle "unner seg" noen ektra feriedager ved å si de er syke eller unngår å betale skatten sin vil hele greia kollapse. Hellas er selve horroreksempelet på en sjenerøs stat kombinert med elendig skattemoral i befolkningen. Et velfungerende eksempel på et land uten stor velferdsstat er USA, så det er nok der vi havner om vi gradvis faser ut den nordiske velferdsstatmodellen.

I et slikt samfunn ville jeg hatt det kjempefint. Med mitt utdannings- og inntektsnivå har jeg fint råd til privat helseforsikring, utdannelse til mine barn og pensjonssparing om skattenivået er på USA-nivå. Så neste gang du blir syk og havner på sykehuset kan du sende en bitteliten takk til alle som er dumme nok til å betale skatten sin frivillig og tenke at du hadde vært jævlig dårlig ute om folk flest hadde tenkt som deg. Bare spør den gjennomsnittlige industriarbeideren i USA.

Redigert av jens fredrik; 12/10/2013 09:45.
Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: jens fredrik] #1698419 12/10/2013 19:09
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Så neste gang du blir syk og havner på sykehuset kan du sende en bitteliten takk til alle som er dumme nok til å betale skatten sin frivillig og tenke at du hadde vært jævlig dårlig ute om folk flest hadde tenkt som deg. Bare spør den gjennomsnittlige industriarbeideren i USA.

Så enten så har man et planøkonomisk helsevesen som Norge, eller så har man et proteksjonistisk helsevesen med markedsmakten i hovedsak hos tilbyder, som i USA.... Saklig oppsummering av hvilke teoretiske politiske muligheter nordmenn har.

De som kommer dårlig ut av en liberalisering, er de menneskene som har trukket feil i genlotteriet, de som har en revmatisk lidelse, hjerte og karsykdom, leddslitasje flere steder i kroppen, kreft og depresjon, alt gjerne samtidig. + Overvekt. Slike mennesker fins.

De aller, aller fleste av oss, som risikerer operasjon ved ulykke, operasjon ved kreft, operasjon av katarakt, piller for høyt blodtrykk, etc - vi skulle nok klart oss langt billigere enn med hva vi betaler årlig for helsevesen per idag. Og hvis forsikringsselskapene får rykte på seg for å være som verstingene i Moores dokumentar, så kan man putte sedlene under madrassen.

Re: Elektriker på kjøkkenet [Re: Hvilepuls] #1698462 12/10/2013 20:14
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Takk Hr. Puls, godt oppsummert. Du definerer en av årsakene til at jeg betaler hver eneste skattekrone med glede og håper jeg kan fortsette med det så lenge som mulig.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support