Elektriker på kjøkkenet
|
Elektriker på kjøkkenet
10/10/2013 12:02
|
Jon Ø
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei! Er det noen som kan noen om regler og priser ved installering av nytt elektrisk på et lite kjøkken i en leilighet i Oslo. Var i kontakt med elektriker for å få satt inn noen nye stikkontakter og bryter ved renovering av kjøkkenet. Fikk beskjed at ved nyinstallasjon av stikkontakt var det krav om jording av stikkontakt og da ble samtidig krav om å bytte om hele kursen. Anslaget fra elektrikeren var på kr 30.000,- som virket i overkant mye for en liten jobb. Noen tips?
|
|
|
Re: Elektriker på kjøkkenet
[Re: Jon Ø]
10/10/2013 12:04
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Bruk noen du kjenner og ta det svart.
|
|
|
[Re: kaffekanne]
10/10/2013 12:28
|
Jon Ø
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Bruk noen du kjenner og ta det svart. Fristende.... Hadde det ikke vært for at det var elektrisk hadde det nok blitt løsningen.
|
|
|
10/10/2013 12:34
|
tron
Besatt
|
Besatt
Be om fastpristilbud fra flere. Ikke nøy deg med et anslag - da blir det garantert mye, mye dyrere.
|
|
|
10/10/2013 12:35
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Du kan ikke ha jordede og ujordede stikk i samme rom, og når kravet er at det nye punktet må være jordet så må du bytte kursen og alle stikk i rommet. Få inn pris fra flere og velg den du har mest trua på. Gjør det hvitt og skikkelig.
|
|
|
10/10/2013 12:52
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Ja hvis du på liv og død skal gjøre det hvitt, så er det bare å hente inn priser fra flere elektrikere.
Men hvis du bor i Oslo, er det sikkert billigere å bestille elektrikere som bor litt utenfor byen, da de ikke 10-dobler alle materialprisene. Hvis du ikke får avtalt pris på forhånd, så for all del ikke la deg lure av billige timepriser.
Står på mitt, få tak i noen du kjenner som kan gjøre det svart.
Redigert av kaffekanne; 10/10/2013 12:53.
|
|
|
10/10/2013 13:05
|
tron
Besatt
|
Besatt
Men hvis du bor i Oslo, er det sikkert billigere å bestille elektrikere som bor litt utenfor byen, da de ikke 10-dobler alle materialprisene.
Det kan fort spises opp når de begynner å fakturere kjøringen. Obs, jeg glemte å ta med en kabel! Vips, så har den kostet 800 kroner ekstra bare i kjøring.
Redigert av tron; 10/10/2013 13:05.
|
|
|
10/10/2013 13:23
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har brukt elektrikerfirma fra Ski i 3 omganger i egen leilighet. Det har vært klart billigst. Fastpris hver gang, ingen overraskelser og effektivt og bra håndtverk.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/10/2013 14:15
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
100% enig. Elektrikere og rørlegger har et påslag på materiell som ikke ligner grisen.
|
|
|
10/10/2013 14:27
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
30.000 høres helt latterlig ut. Jeg bytta ut alt i sikringsskapet, fikk sånn oldschool wattmåler og alt nytt i alle rom minus kjøkken PLUSS varmelabler til 45.000. Det var to år siden.
|
|
|
10/10/2013 14:42
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Hei! Er det noen som kan noen om regler og priser ved installering av nytt elektrisk på et lite kjøkken i en leilighet i Oslo. Var i kontakt med elektriker for å få satt inn noen nye stikkontakter og bryter ved renovering av kjøkkenet. Fikk beskjed at ved nyinstallasjon av stikkontakt var det krav om jording av stikkontakt og da ble samtidig krav om å bytte om hele kursen. Anslaget fra elektrikeren var på kr 30.000,- som virket i overkant mye for en liten jobb. Noen tips? Det her hørtes hinsides dyrt ut /hvis det er snakk om 2-3 stikkontakter, lampepunkt og bryter. Hvor mange stikkontakter har du på den kursen? Jeg har trukket om flere kurser hjemme pga manglende jording, og det er ikke mange timene man bruker på det. Synes rart at du ikke har jorda stikkontakter på kjøkkenet fra før, eller er det slik at du har åpen kjøkkenløsning, og elektrikeren mente at du måtte trekke om alle stikkontaktene i kjøkken/stue (noe også er korrekt).
|
|
|
10/10/2013 18:01
|
Sovepose
Entusiast
|
Entusiast
Hei! Er det noen som kan noen om regler og priser ved installering av nytt elektrisk på et lite kjøkken i en leilighet i Oslo. Var i kontakt med elektriker for å få satt inn noen nye stikkontakter og bryter ved renovering av kjøkkenet. Fikk beskjed at ved nyinstallasjon av stikkontakt var det krav om jording av stikkontakt og da ble samtidig krav om å bytte om hele kursen. Anslaget fra elektrikeren var på kr 30.000,- som virket i overkant mye for en liten jobb. Noen tips? Hei. Hvis du har fått pris på 30.000 for bytte av en bryter og 2-3 stikkontakter er det mulig du har missforstått tilbudet. Det er ihvertfall ran. Det er regler når man legger opp nytt. Les Nek2010. Komfyrvakt må du ha 4500-5000kr, Du må ha tilstrekkelig med stikkontakter i rommet og over kjøkkenbenken. Dette regnes utifra m3 og løpemeter kjøkkenbenk. Det skal også legges opp tilstrekkelig med kurser. I typiske leiligheter fram mot start av 80tallet. Er det ofte ikke stort mer en en 20A til komfyr og 10A til lys og stikk. Et nytt kjøkken nå bør har typisk platetopp 25A, stekeovn 16A, oppvaskmaskin 10A, (Micro 10A) og en til forbruk 15A til kaffe, vannkoker osv.
|
|
|
10/10/2013 18:38
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Det hørtes mye ut for en liten jobb. Vi har nettopp hatt en veldig flink elektriker fra Skedsmo hos oss i forbindelse med nytt kjøkken og en hel del annet nytt i resten av huset. Vi endte opp på ca 30 000 og da var det masse nye stikkontakter, 2nye kurser, nytt overspenningsvern ++++.
Alt på fastpris avtalt på forhånd. Fant han via finn anbud.
Eneste kjipe med nytt kjøkken nå er at man da ender opp med å måtte installere komfyrvakt. Krav på sånt nå...
|
10/10/2013 18:49
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
100% enig. Elektrikere og rørlegger har et påslag på materiell som ikke ligner grisen. Må si meg sterkt uenig i det. må uansett huske at vi som alle andre må betale de statlige avgiftene av våres priser igjen. Hilsen selvstendig næringsdrivende rørlegger
|
|
|
10/10/2013 19:02
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Jepp, og du må huske at vi som pusser opp prøver å spare så mye penger som overhodet mulig, og når all innsparingen blir barbert bort av ètt eneste rørleggerbesøk, så er det forferdelig frustrerende.
Ihvertfall når du finner deleprisene på internet dagen etter, til en brøkdel av "bonusen" du fikk av rørleggeren.
|
|
|
[Re: ]
10/10/2013 19:33
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Må si meg sterkt uenig i det. må uansett huske at vi som alle andre må betale de statlige avgiftene av våres priser igjen. Hilsen selvstendig næringsdrivende rørlegger
Det må da også vvskupp.no, elhandel.no og clas ohlson Prisene til de du nevner har noe med egenimport å gjøre. De har heller ikke et fordyrende mellomledd som vi har ved å bruke våre grossister. Men når det er sagt, så er det sånn at når vi handler deler gjennom våre grossister så har vi et apparat i ryggen om det skulle være noe galt med disse delene. Det vil si at i tillegg til vår forsikring så har vi et apparat som kan kjøre en slik sak tilbake til produsent og få dekket opp for skader osv ved produktfeil. Du kan jo prøve å komme til clas ohlson el med en kupling som har sprukket og resultert i store vannskader å få det dekket? Vi som utførende håndtverkere står også ansvarlig for de delene og arbeidet vi har utført i 5 år, Gjennom våre priser og timespris skal vi klare å dekke opp alle de utgiftene vi har med å drive et firma, altså et firma som er utførende leverandør og ikke nettbutikk. Det er et stort regnestykke og til dags dato kjenner jeg ikke til noen selvstendig næringsdrivende rørleggere eller elektrikere som er millionærer. Vi tjener stort sett ikke noe mer enn vanlig mann i gata. Tror nok det eksempelet om at håndtverkere er kjeltringer henger med fra gammelt av. 70,80 og 90 tallet var en slik periode der håndtverkere tjente godt og tok unormalt høye priser for ting. Slik markedet er i dag med prispressing pga nettbutikker gjør at vi som prøver å ha dette som et levebrød sitter igjen med avanse på 10-20% på deler. Etter at alle utgifter er betalt så sitter man igjen med en skarve 100 lapp på timesprisen, spesiellt her i osloområdet. Når også eksempler som nettbutikker blir dratt frem så kan jeg med sikkerhet si at hvis jeg, med mine innkjøpspriser solgte deler til samme pris hadde jeg gått konkurs innen 2 uker. Mange av prisene ligger under vår innkjøpspris. Men etter jeg startet mitt eget firma har jeg også blitt prisbevisst privat. Jeg kjøper deler til sykkelene mine gjennom den lokale pusheren, gjerne til en høyere pris enn jeg kan få det til på nett, nettopp fordi jeg vet hva det koster å drive et firma å få det til å gå rundt. Gjelder det meste egentlig. Tilbake til trådstarters topic. Ring firmaet du har fått tilbud fra og hør hva som er med i tilbudet. og som andre nevner, innhent to-tilbud og sammenligne og råder deg til å ta det tilbudet som er midt på treet. Det billigste blir skjeldent det billigste tilslutt;)
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/10/2013 19:55
|
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har brukt elektrikerfirma fra Ski i 3 omganger i egen leilighet. Det har vært klart billigst. Fastpris hver gang, ingen overraskelser og effektivt og bra håndtverk. Kan jeg få vite hvilket firma det var? Alf
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
[Re: åneidu]
10/10/2013 20:37
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Når også eksempler som nettbutikker blir dratt frem så kan jeg med sikkerhet si at hvis jeg, med mine innkjøpspriser solgte deler til samme pris hadde jeg gått konkurs innen 2 uker. Mange av prisene ligger under vår innkjøpspris. Er ikke det da på tide å ta opp til vurdering om også dere ikke burde kjøpe fra nettbutikken i stedet?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
10/10/2013 21:57
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Åneidu: Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad, så kan du komme til meg og jobbe for 300 kroner timen. Jeg står for alt materiale, og hvis det skulle gå til helvete en gang i fremtiden, så bør du ikke stå ansvarlig.
Redigert av kaffekanne; 10/10/2013 21:57.
|
|
|
[Re: schnappi]
10/10/2013 22:17
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Når også eksempler som nettbutikker blir dratt frem så kan jeg med sikkerhet si at hvis jeg, med mine innkjøpspriser solgte deler til samme pris hadde jeg gått konkurs innen 2 uker. Mange av prisene ligger under vår innkjøpspris. Er ikke det da på tide å ta opp til vurdering om også dere ikke burde kjøpe fra nettbutikken i stedet? Dette er og har vært et stort tema opp imot grossistene lenge. Men det er klart at de trenger også å dekke opp for lokaler, logistikk og ansatte på lik linje med oss andre som forsøker å drive verdiskaping. Problemet er at hvis vi bruker nettbutikkene så vil det igjen føre til større kostnader for forbruker i og med at de på langt nær har alle deler osv på lager til enhver tid. vvs kupp bestiller alt sitt fra polen/tyskland. det vil si at istedet for den lille turen til grossisten for å hente materialer må håndverkeren innom å se på jobben for å finne ut delene som trengs, sette seg på nett og bestille og vente 2-3 uker i værste fall. Garantigrunnlaget bortfaller også på materialene i den forstand at den norske leverandøren for det samme produktet ikke vil ta i det om det ikke foreligger kjøpkvittering fra norsk grossist. Det er desverre ikke alt som er så enkelt.
Redigert av åneidu; 10/10/2013 22:19.
|
|
|
10/10/2013 22:27
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Åneidu: Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad, så kan du komme til meg og jobbe for 300 kroner timen. Jeg står for alt materiale, og hvis det skulle gå til helvete en gang i fremtiden, så bør du ikke stå ansvarlig. Vurderte om jeg skulle i det hele tatt svare på det du skrev der. Enten så kan ikke du matte og enkle prinsipper som å drive egen bedrift, eller så er du rett og slett spydig. For den timesprisen hadde jeg ikke nærmet meg den nedslitte industribygda. Den timesatsen du nevner hadde nemlig ikke du jobbet for engang. Trekk fra skatt, moms og driftsutgifter på 300 kr så sitter man igjen med en lønn på under 50 kr timen. Hadde du gjort noe som helst for den summen? Eller vil du ha et regnestykke på hva det faktisk koster å drive butikk i Norge?
|
|
|
10/10/2013 22:29
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Sist jeg handlet kabel hos grossist fikk jeg 87 prosent rabatt på katalogpris hos grossist og allikevel er ikke prisen langt unna megaflis og elektroimportøren.
Så jeg ser helt klart problemstillingen som rørleggeren beskriver.
|
|
|
10/10/2013 22:43
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Åneidu: Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad, så kan du komme til meg og jobbe for 300 kroner timen. Jeg står for alt materiale, og hvis det skulle gå til helvete en gang i fremtiden, så bør du ikke stå ansvarlig. Vurderte om jeg skulle i det hele tatt svare på det du skrev der. Enten så kan ikke du matte og enkle prinsipper som å drive egen bedrift, eller så er du rett og slett spydig. For den timesprisen hadde jeg ikke nærmet meg den nedslitte industribygda. Den timesatsen du nevner hadde nemlig ikke du jobbet for engang. Trekk fra skatt, moms og driftsutgifter på 300 kr så sitter man igjen med en lønn på under 50 kr timen. Hadde du gjort noe som helst for den summen? Eller vil du ha et regnestykke på hva det faktisk koster å drive butikk i Norge? Så hvorfor skriver dere ikke reel timespris på fakturaen da? Hvorfor skrives det 250,- timen når det ikke stemmer i det heletatt? Hvorfor skrives det 500,- for en elko-boks+ dobbel stikk når det koster 150,- på elektroimportøren? Det er jo ren svindel, fakturaen har jo overhodet ingen rot i virkeligheten. Så gi meg gjerne et regnestykke på hva det koster å drive butikk. Regner med at du kommer med eksempler som er kjempetroverdig!
Redigert av kaffekanne; 10/10/2013 22:47.
|
|
|
10/10/2013 23:11
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Åneidu: Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad, så kan du komme til meg og jobbe for 300 kroner timen. Jeg står for alt materiale, og hvis det skulle gå til helvete en gang i fremtiden, så bør du ikke stå ansvarlig. Vurderte om jeg skulle i det hele tatt svare på det du skrev der. Enten så kan ikke du matte og enkle prinsipper som å drive egen bedrift, eller så er du rett og slett spydig. For den timesprisen hadde jeg ikke nærmet meg den nedslitte industribygda. Den timesatsen du nevner hadde nemlig ikke du jobbet for engang. Trekk fra skatt, moms og driftsutgifter på 300 kr så sitter man igjen med en lønn på under 50 kr timen. Hadde du gjort noe som helst for den summen? Eller vil du ha et regnestykke på hva det faktisk koster å drive butikk i Norge? Så hvorfor skriver dere ikke reel timespris på fakturaen da? Hvorfor skrives det 250,- timen når det ikke stemmer i det heletatt? Hvorfor skrives det 500,- for en elko-boks+ dobbel stikk når det koster 150,- på elektroimportøren? Det er jo ren svindel, fakturaen har jo overhodet ingen rot i virkeligheten. Så gi meg gjerne et regnestykke på hva det koster å drive butikk. Regner med at du kommer med eksempler som er kjempetroverdig! Det er individuelt hvordan man velger å lege en faktura og det kommer helt an på hva slags type jobb som er utført. Elektrikkere opererer veldig ofte med punktpriser. Altså hva et stikk koster ferdig montert. I utgangspunktet ligger rørleggere og elektrikkere på omtrent samme timespris. På rene timesbaserte jobber fakturerer jeg 590 eks mva pr time pluss bil og materiell. Hvis du begynner å gå diverse næringer litt i sømmene på fortjeneste osv så tror jeg du hadde fått deg en realitetssjekk. Rynker du feks så fælt på nesa når du betaler 79 spenn for en slange til sykkelen eller kjøper deg en sykkel til 20-30 laken? Den slangen har minst 50% påslag og sikkert opp imot 80. Sykkelen har sikkert en innkjøpspris på hvertfall halvparten av hva du betaler for den. Men siden du har det inntrykket av at vi bare driver svindel så skal jeg sende deg en regnskapsrapport for en mnd i et av selskapene mine på pm eller mail. Det forutsetter at du kan tyde det som står der og det behandles deretter
|
|
|
10/10/2013 23:17
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Åneidu: Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad, så kan du komme til meg og jobbe for 300 kroner timen. For at håndverkeren (vel, si elektriker) skal sitte igjen med 200NOK/time (dette er rundt 360K/år, tatt utgangspunktet i rundt 1800 arbeidstimer -- ikke akkurat en fantasilønn), må arbeidsgiveren kalkulere inn samtidig: arbeidsgiveravgift, moms, ymse forsikringer, feriepenger, OTP, leasing av bil, revisor, telefon/kontormateriell, potensielt lokalleie (for enten et kontor eller et lager for det mest brukte av materiell), anskaffelse av verktøy, avskrivning av materiell, dødtid (ingen oppdrag), sykefravær, reklamasjonshåndtering, samsværserklaring, osv. Alt dette må komme ut av de timene som håndverkeren er hos kunden. Altinn sier at tommelfingerregelen er 20-30% påslag ( kilde), men de har ikke mange av postene med i eksemplene sine. NHO mener kostnaden er på 50% ( sitert her). Jeg tror gjerne at for å få en elektrikerbedrift til å gå i 0, må arbeidsgiveren skrive ut en faktura på rundt 600-700NOK/timen til kunden for at elektrikeren skal sitte med rundt 200-230NOK/timen (vel, tilsvarende årslønn), og bedriften bør jo helst gjøre det litt bedre enn "å gå i null". 300NOK er bare urealistisk, hvis det skal gjøres hvitt. edit: grammatikkfeil galore.
Redigert av schnappi; 10/10/2013 23:20.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
10/10/2013 23:21
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Åneidu: Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad, så kan du komme til meg og jobbe for 300 kroner timen. For at håndverkeren (vel, si elektriker) skal sitte igjen med 200NOK/time (dette er rundt 360K/år, tatt utgangspunktet i rundt 1800 arbeidstimer -- ikke akkurat en fantasilønn), må arbeidsgiveren kalkulere inn samtidig: arbeidsgiveravgift, moms, ymse forsikringer, feriepenger, OTP, leasing av bil, revisor, telefon/kontormateriell, potensielt lokalleie (for enten et kontor eller et lager for det mest brukte av materiell), anskaffelse av verktøy, avskrivning av materiell, dødtid (ingen oppdrag), sykefravær, reklamasjonshåndtering, samsværserklaring, osv. Alt dette må komme ut av de timene som håndverkeren er hos kunden. Altinn sier at tommelfingerregelen er 20-30% påslag ( kilde), men de har ikke mange av postene med i eksemplene sine. NHO mener kostnaden er på 50% ( sitert her). Jeg tror gjerne at for å få elektrikerbedrift til å gå i 0, må arbeidsgiveren skrive ut en faktura på rundt 600-700NOK/timen til kunden for at elektrikeren skal sitte med rundt 200-230NOK/timen (vel, tilsvarende årslønn). 300NOK er bare urealistisk, hvis det skal gjøres hvitt. Det var noe i samme gate som jeg ikke orket å skrive akkurat nu.
|
|
|
11/10/2013 05:39
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Det er litt rart hvordan så mange vil ha beste kvalitet på håndverkmerarbeid, men betale laveste polakk lønn. En kjapp runde med prising fra 3 firma, så har du prisen. Hvor pengene går/ fordeles i firmaet skal vel kunden drite i?
|
|
|
11/10/2013 05:59
|
Pluto
Avhengig
|
Avhengig
Bruk noen du kjenner og ta det svart. Fristende.... Hadde det ikke vært for at det var elektrisk hadde det nok blitt løsningen. Fristende og stjele fra felleskapet for å tjene noen kroner. Hvorfor ikke snike seg inn på sykehjemmet om natten og stjele maten fra de gamle, kanskej du kan rappe med deg et høreapparat eller en rullestol du kan selge også.
|
|
|
11/10/2013 06:56
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Åneidu: Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad, så kan du komme til meg og jobbe for 300 kroner timen. Jeg står for alt materiale, og hvis det skulle gå til helvete en gang i fremtiden, så bør du ikke stå ansvarlig. Vurderte om jeg skulle i det hele tatt svare på det du skrev der. Enten så kan ikke du matte og enkle prinsipper som å drive egen bedrift, eller så er du rett og slett spydig. For den timesprisen hadde jeg ikke nærmet meg den nedslitte industribygda. Den timesatsen du nevner hadde nemlig ikke du jobbet for engang. Trekk fra skatt, moms og driftsutgifter på 300 kr så sitter man igjen med en lønn på under 50 kr timen. Hadde du gjort noe som helst for den summen? Eller vil du ha et regnestykke på hva det faktisk koster å drive butikk i Norge? Så hvorfor skriver dere ikke reel timespris på fakturaen da? Hvorfor skrives det 250,- timen når det ikke stemmer i det heletatt? Hvorfor skrives det 500,- for en elko-boks+ dobbel stikk når det koster 150,- på elektroimportøren? Det er jo ren svindel, fakturaen har jo overhodet ingen rot i virkeligheten. Så gi meg gjerne et regnestykke på hva det koster å drive butikk. Regner med at du kommer med eksempler som er kjempetroverdig! Det er individuelt hvordan man velger å lege en faktura og det kommer helt an på hva slags type jobb som er utført. Elektrikkere opererer veldig ofte med punktpriser. Altså hva et stikk koster ferdig montert. I utgangspunktet ligger rørleggere og elektrikkere på omtrent samme timespris. På rene timesbaserte jobber fakturerer jeg 590 eks mva pr time pluss bil og materiell. Hvis du begynner å gå diverse næringer litt i sømmene på fortjeneste osv så tror jeg du hadde fått deg en realitetssjekk. Rynker du feks så fælt på nesa når du betaler 79 spenn for en slange til sykkelen eller kjøper deg en sykkel til 20-30 laken? Den slangen har minst 50% påslag og sikkert opp imot 80. Sykkelen har sikkert en innkjøpspris på hvertfall halvparten av hva du betaler for den. Men siden du har det inntrykket av at vi bare driver svindel så skal jeg sende deg en regnskapsrapport for en mnd i et av selskapene mine på pm eller mail. Det forutsetter at du kan tyde det som står der og det behandles deretter Problemet her var ikke nødvendigvis summen på fakturaen, men hvordan denne fremkommer. Den oppgitte timeprisen kan oppfattes som kunstig, når det er påslag i alle ledd. Blir det samme som når du skal bestille flybillett til 299 men ender opp med å betale 700 kr for reisen etter alle påslag.
|
|
|
11/10/2013 12:17
|
Nettopp
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har varierende erfaringer med håndverkere, og det er ikke først og fremst prisene jeg reagerer på, det er følelsen av at håndverkeren gjør sitt beste for å lure (svindle) meg.
Dette gjelder spesielt småjobber. Eks: - at man avtaler en timepris, og at det brukes fantasipriser på materiell hvis man er dum nok til å ikke avtale dette på forhånd. -at det legges på kjøring for å hente ting som det er helt idiotisk at man ikke skulle ha med i bilen. -at det reises mellom to jobber kontinuerlig slik at arbeidet blir utrolig lite effektivt. - at det er lærlinger som står og jobber og det faktureres full pris. - at de ikke møter eller gjør seg ferdig til avtalt tid, og dermed indirekte koster meg penger
At dette varierer så mye fra håndverker til håndverker overbeviser i hvert fall meg om at denne bransjen langt i fra er "fristkmeldt". Og jeg hører de samme historiene gang på gang fra kompiser som skal pusse opp for første gang...
|
|
|
|
|