|
|
Heving av 200-kronersgrensen!
|
Re: Heving av 200-kronersgrensen!
[Re: Espen]
09/10/2013 11:02
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hvis du skal ha frakt med sporing, koster det mer fra utenlandske butikker også.
e Jeg har faktisk fått et par forsendelser med sporing på "free shipping" i det siste. En pakke til 5 dollar og en pakke til 14.
|
|
|
[Re: yoeddy]
09/10/2013 11:05
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På sikt er det kanskje like greit at endel butikkansatte kan finne seg noe annet å gjøre enn å selge varer med høy margin som nordmenn kunne bestilt på nettet til en mye lavere pris.
Er lønnsnivå og andre kostnader i Norge for høyt til at det er rom for detaljhandel her?
Effektiviteten i Norge hadde vel gått opp om disse personene kunne produsert noe annet i stedet, samtidig hadde forbrukerne forhåpentligvis spart penger på netthandel. I tillegg hadde man vel ryddet bort en del småbutikker som har ineffektiv drift og såvidt klarer seg i dag.
Vi får drive med olje, fisk og teknologiutvikling her i Norge mens briter og tyskere kan sende oss billige varer på nettet med lavere fraktkostnad enn det Posten her hjemme klarer.
Dette er jo klassisk Høyre-politikk og antakelig fornuftig med tanke på øknomisk effektivitet. Dette var en vinkling jeg ikke hadde tenkt på, men som slår meg som klok. Bortsett fra at vi burde tone ned fokuset på oljeutvikling da. Men færre sportsbutikker og mer flinke folk til miljøteknologi, sjømatproduskjon og jordbruk synes jeg er helt greit.
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
09/10/2013 11:15
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
He, he... Det finnes mange vinklinger mht. konsekvenser. En mulighet er nedleggelse i detaljhandel = færre svensker i Oslo = mindre trykk i leiemarkedet (boliger) = lavere boligpriser...
|
|
|
[Re: laowai]
09/10/2013 11:22
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Tipper den nye grensen blir 300 kr, og at det ikke får dramatiske konsekvenser for veldig mange. Jada. Grensen kommer definitivt ikke til å bli en tusing. 3-400 eller deromkring er langt mer sannsynlig. Dvs. de har vel strengt tatt sagt at den skal settes et sted mellom det Høyre lovet (400,-) og det FrP lovet (1000,-), med jevnlige justeringer. Men, jeg kan ikke helt se for meg at de faktisk setter den høyere enn 400,- Skal uansett bli interessant å følge med på. Jeg handler såpass mye fra utlandet, at jeg ønsker enhver økning velkommen.
|
|
|
[Re: Raskall]
09/10/2013 11:33
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg også, og mange firmaer subsidierer frakt.
e
|
|
|
[Re: bvp]
09/10/2013 11:50
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Nå har vel ikke jeg nevnt nettbutikk noe sted heller men når kundene kun bruker den fysiske butikken for å inspisere det de vil kjøpe for så å bestille varen på nett spiller det ingen rolle hva fraktprisene i Norge er, når man kjøper ett Ritchey Superlogic II på Ebay og avsender har oppgitt en verdi på 18,51 dollar sier det seg selv at alt annet enn 0-grense blir feil.
med en null-grense ville momsen da vært på 25kr. Hva hadde det egentlig endret? Problemet her er ikke nivået på grensen, men svindel med verdien.
|
|
|
[Re: Espen]
09/10/2013 11:55
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Det er mye retorikk her, men hva med å se på eksempler? Jeg nevnte Bokkilden vs. Amazon. Svaret var at: "vel, bøker er spesielt på grunn av språk og moms" Sous Vide Norge er et relativt nytt selskap innen kjøkkenutstyr, som klarer seg meget godt. La oss se på prisene deres:
Modernist Cuisine at Home: Sous Vide Norge: 1289kr Amazon.co.uk: 760kr. --> Norske er 70% dyrere
Sous Vide Supreme Komplett Pakketilbud (inkl. moms) Sous Vide Norge: 5690kr Sous Vide Supreme: (UK side): 4655kr. --> Norske er 22% dyrere. (litt over 1000kr)
Leter man noen år tilbake her på forumet, ser man diskusjoner på å kjøpe kaffeutstyr i Norge vs. Fra Italia, med mye å spare. Likevel er det mange som handler fra Norske butikker. (meg inkludert) Nå er det sikkert noen som mener disse også er spesielt og ikke representativt. Men hva med å la norske butikker da fokusere på alt det som er spesielt for oss her i Norge, og la oss alle ta fordel av det vi ikke er gode på?
|
|
|
09/10/2013 12:30
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
CRC er ikke spesielt billig, og alle betaler selvsagt for "gratis frakt".
Kjøpsloven og 14 dager angrerett er en stor fordel ved å kjøpe i norsk butikk. Det kan jeg godt betale (litt) for.
En annen ting jeg kan betale (litt) for, er utvalg: I dag har jeg prøvd å finne girøre til landeveissykkelen, men det virker ikke som noen i Norge kan levere det. Det beste jeg finner en butikk som skriver "utsolgt". Ingen informasjon om de vil få det inn igjen. Jeg endte med å bestille i USA, til $20 pluss $10 i frakt - hos en butikk som heller ikke har på lager, men som opplyser om når de får det inn igjen. Jeg kunne godt betalt 25% MVA på beløpet, men med fortollingsgebyr på 131(?)kr blir det urimelig dyrt.
Hvis norske butikker sliter med å konkurrere på pris, kan de jo prøve seg med bedre service. Det pleier å fungere bra når det er konkurranse.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
09/10/2013 12:36
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Sous Vide Supreme Komplett Pakketilbud (inkl. moms) Sous Vide Norge: 5690kr Sous Vide Supreme: (UK side): 4655kr. --> Norske er 22% dyrere. (litt over 1000kr)
Nå har du valgt en vare som Amazon ikke sender til Norge, så det gjør en slik sammenligning litt vanskelig. EDIT: Men, hvis vi antar at de faktisk sender hit, så har du oppgitt feil pris. La oss anta en pundpris på 9,60 og at de skal ha 100,- i frakt. Da blir prisen: ((£465 / 1,2 * 9,6) + 100 ) * 1,25 + 261 = 5036 Da er vi nede på 650,- eller 12% billigere. Fortsatt ikke så gæli. Men, hvis du hadde slippi å betale moms på importen, så hadde du også slippi unna fortollingsgebyret, og da hadde prisen bare blitt 3820,-. Da snakker vi nesten 1900,- eller ca. 33% rabatt. Det gjør det kanskje litt enklere å velge import.
Redigert av trondmm; 09/10/2013 12:47.
|
|
|
09/10/2013 12:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis man vil se litt større på politikken så kan man lure på hvorfor det er en akseptert naturlov at norske nettbutikker kun konkurrerer om norske kunder, mens utenlandske nettbutikker vokser seg store ved at de klarer å selge til alle mulige land.
Dette kommer selvsagt av det norske lønns- og prisnivået. Spørsmålet er om det virkelig er en god idé i det lange løp. Det er jo gøy at vi får mye stæsj for hver arbeidet time. Det er litt mindre gøy den dagen forholdene er utjevnet slik at vi ikke har mer betalt, vi sitter bare i et land uten innovasjon og uten jobber og skal konkurrere mot bedrifter som har vært sultne og tilpasset seg sulten med effektivitet og service i mange tiår.
|
|
|
[Re: Dan]
09/10/2013 12:47
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Hvis man vil se litt større på politikken så kan man lure på hvorfor det er en akseptert naturlov at norske nettbutikker kun konkurrerer om norske kunder, mens utenlandske nettbutikker vokser seg store ved at de klarer å selge til alle mulige land.
Dette kommer selvsagt av det norske lønns- og prisnivået. Spørsmålet er om det virkelig er en god idé i det lange løp. Det er jo gøy at vi får mye stæsj for hver arbeidet time. Det er litt mindre gøy den dagen forholdene er utjevnet slik at vi ikke har mer betalt, vi sitter bare i et land uten innovasjon og uten jobber og skal konkurrere mot bedrifter som har vært sultne og tilpasset seg sulten med effektivitet og service i mange tiår. +1
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
09/10/2013 13:03
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er jo nettopp slike argumenter Høyre har brukt tidligere.
Liv og lære...
e
|
|
|
09/10/2013 13:56
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Nå har du valgt en vare som Amazon ikke sender til Norge, så det gjør en slik sammenligning litt vanskelig. Mulig Amazon ikke sender den til Norge, men så var det tilbudet til nettbutikken som heter: "Sous Vide Supreme" som holder til UK, som jeg brukte som utgangspunkt. Og jeg er temmelig sikker på at de sender til Norge, med Norsk støpsel, for jeg kjøpte den der (dog i god tid før den var tilgjengelig i Norge, så jeg hadde ikke annet alternativ) EDIT: Men, hvis vi antar at de faktisk sender hit, så har du oppgitt feil pris. La oss anta en pundpris på 9,60 og at de skal ha 100,- i frakt.
At det var Sous Vide Supreme sitt tilbud jeg tok utgangspunkt i, forklarer hvorfor prisen jeg tok utgangspunkt i var: £392,50 . Jeg brukte også dette eksempelet, da det var butikken Sous Vide Norge kopierte da de startet opp her i Norge. Ser at dagens pris på pund er 9,56, og jeg brukte 9,5. Men selv med 9,6 blir forskjellen 46 kroner. My bad. Da vi snakker om nettbutikker, må man ta med frakt fra begge, Sous Vide Norge skal ha 300 kr. i frakt, den engelske £25, eller 240kr. Så regnestykket blir da: ((£392,50*9,6 + 160 Frakt)*1,25) +261 Fortolling = 5191. Norske: 5690 + 300(frakt) = 5990 Så nå, med alt inkludert, på døren, ser vi at det bare er 15% forskjell, eller da 799 kr. Ikke fullt 1000kr. men 800kr. er da heller ikke nok til at mange foretrekker å kjøpe fra utlandet. Som andre har vært inne på: firmaer som kun lever på importvern og Nordmenns betalingsvilje er neppe de vi som nasjon bør satse på. Vi subsidierer bønder med ymse moralske grunner. Bør vi gjøre det samme for smådetaljhandel? I dagens DN klager en skobutikkeier på hvor vanskelig det vil bli.. på tross av at han stenger dørene nå, lenge før grensen heves. Det er lett å finne syndbukker, men hvor reelt er det egentlig?
|
|
|
09/10/2013 13:59
|
ute-og-sykler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det som er litt sprøtt er egentlig den internasjonale postkonvensjonen. Det er denne som gjør det mulig å få en pakke til $2 kjøpt fra f.eks. aliexpress eller dealextreme i Kina og tilsendt rekommandert med fri frakt.
Firmaene har sikkert noen grisegode lokale porto-avtaler, der noen sørger for fortest mulig å få en kontainer med stash over grensen til neste land som har signert postkonvensjonen.
Bare den kølapp-signerings-og-utleverings-prosessen som jeg gjennomfører på postkontoret må ha større kostnad for Posten enn jeg har betalt for hele varen, men Posten tjener (så vidt jeg har skjønt) kr 0,- på slike pakker.
De betydelige tapene som Posten har på denne typen varer forsøker de antagelig å hente inn på "fortollingsgebyrene" på varene som ligger over grensen.
Konsekvensen av å heve grensen blir kanskje at fortollingsgebyrene stiger enda mer.
|
|
|
09/10/2013 14:47
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Dette kommer selvsagt av det norske lønns- og prisnivået. Spørsmålet er om det virkelig er en god idé i det lange løp. Det er jo gøy at vi får mye stæsj for hver arbeidet time. Det er litt mindre gøy den dagen forholdene er utjevnet slik at vi ikke har mer betalt, vi sitter bare i et land uten innovasjon og uten jobber og skal konkurrere mot bedrifter som har vært sultne og tilpasset seg sulten med effektivitet og service i mange tiår. Hva er det du mener her egentlig? Ser du for deg lønnskutt i Norge, eller er du for proteksjonisme? Netthandel dreier seg mye om pris, hvordan kan norske nettbutikker konkurrere med butikker i utlandet med norske lønninger?
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
09/10/2013 15:01
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Hva er det du mener her egentlig? Ser du for deg lønnskutt i Norge, eller er du for proteksjonisme? Netthandel dreier seg mye om pris, hvordan kan norske nettbutikker konkurrere med butikker i utlandet med norske lønninger?
Første som slår meg: - Godt design og brukervennlighet - Service - Informasjon og hjelp til å velge mellom produkter - Utvalg - Logistikk og pakking (Se på senteret til Komplett) - Tillitt Det Norske Veritas har levd svært lenge, og konkurrert svært godt med lavkostland, men så konkurrerer de ikke på et marked hvor man ikke kan tilføre merverdi. Hvorfor skal det være forskjellig for nettbutikker? MYE av det vi kjøper er av typen hvor veiledning hadde gjort seg; om det så er hvilken gaffel som passer best, hvilken sjampo som gir best resultat, hvilket minne som passer i pc'en, etc. etc.
|
|
|
09/10/2013 15:41
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Dette kommer selvsagt av det norske lønns- og prisnivået. Spørsmålet er om det virkelig er en god idé i det lange løp. Det er jo gøy at vi får mye stæsj for hver arbeidet time. Det er litt mindre gøy den dagen forholdene er utjevnet slik at vi ikke har mer betalt, vi sitter bare i et land uten innovasjon og uten jobber og skal konkurrere mot bedrifter som har vært sultne og tilpasset seg sulten med effektivitet og service i mange tiår. Den dagen lønns- og prisnivå er utjevnet vs andre land, er vi svært konkurransedyktige. Hvis det da ikke skjer noe positivt vil lønna falle ytterligere, og vi blir enda mer konkurransedyktige. Da vil jo Norge være ett lavkostland. Svenskene flytter ut etter høyere lønn. Dermed vil kaffebarene stå tomme i Oslo, men disse vil bemannes opp av tidligere oljeansatte fra Stavanger som har gått på en kjempesmell. Lønnsnivået i Stavanger vil falle til bunns og fylles opp av bedrifter fra utlandet som vil kjøre fakturaer og kundeservice fra det Detroit-lignende Forus.
|
|
|
09/10/2013 16:47
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Som andre har vært inne på: firmaer som kun lever på importvern og Nordmenns betalingsvilje er neppe de vi som nasjon bør satse på. Vi subsidierer bønder med ymse moralske grunner. Bør vi gjøre det samme for smådetaljhandel?
I dagens DN klager en skobutikkeier på hvor vanskelig det vil bli.. på tross av at han stenger dørene nå, lenge før grensen heves. Det er lett å finne syndbukker, men hvor reelt er det egentlig? Morsomt at du drar inn subsidier og tollvern inn i en diskusjon om moms på varer fra utlandet. Faktum er at norske politikkere lager insentiver til norske fobrukere om å velge utenlanske butikker som Play.com i stedet for norske butikker som Platekompaniet.no (eller i fysisk butikk). Butikker som i dag opererer i et marked der de møter hard konkurranse fra utlandet får da det ekstra hardt i markedet med denne tåpelige og konkurransevridende momsgrensen. At NHO og aktører i detaljhandelen reager er ikke så rart. Her legger man opp til at norske butikker må konkurrere på dårligere vilkår enn utenlandske nettbutikker. Så er det nok slik at mange norske butikker og markeder kunne hatt godt av økt konkurranse og effektivisering, men svarer er etter min mening overhodet ikke å gi norske butikker en ulempe på 25 % i konkurransen med utlandet. Et annet aspekt ved dette er jo at i teorien om det perfeket marked så har aktørene en lav inngangsbillett. Hvem er da så dumme at de åpner en nettbutikk i Norge med norske lønninger, kostander til realkapital og moms, når man kan gjøre det med lavere utgifter og uten moms ved å legge lageret/nettbutikken til Sverige f. eks.?
|
|
|
09/10/2013 20:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Hva er det du mener her egentlig? Ser du for deg lønnskutt i Norge, eller er du for proteksjonisme? Netthandel dreier seg mye om pris, hvordan kan norske nettbutikker konkurrere med butikker i utlandet med norske lønninger? I min drømmeverden koster det like mye å sy en skjorte i Kina som i Norge. I dag kan vi kjøpe en skjorte til en hundrings fordi det finnes kinesere som ikke har noe annet valg enn å sy skjorter for en slikk og ingenting. Den dagen forskjellene er utjevnet så vil man kunne skrote alle tollbarriærer og bytte én times ostproduksjon mot én times skjortesying rett av. Litt forenklet selvsagt, men poenget er at grunnen til at norske nettbutikker ikke har særlig mange utenlandske kunder er at de blir for dyre grunnet lønns- og prisnivået i Norge. Hvis jeg var nettbutikkdirektør hadde jeg heller solgt mye og billig til hele verden enn dyrt og lite til rike nordmenn. Men det funker ikke så lenge alle ansatte, inkludert meg selv med min direktørslønning, skal ha mye mer betalt enn de potensielle kundene rundt om i verden. Og svaret på ditt spørsmål er at jeg ser for meg lønnskutt i Norge eller lønnsøkning i andre land. Ikke proteksjonisme, som jeg synes er en dårlig måte å utvikle næringsliv på.
|
|
|
10/10/2013 02:01
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Hva er det du mener her egentlig? Ser du for deg lønnskutt i Norge, eller er du for proteksjonisme? Netthandel dreier seg mye om pris, hvordan kan norske nettbutikker konkurrere med butikker i utlandet med norske lønninger? I min drømmeverden koster det like mye å sy en skjorte i Kina som i Norge. I dag kan vi kjøpe en skjorte til en hundrings fordi det finnes kinesere som ikke har noe annet valg enn å sy skjorter for en slikk og ingenting. Den dagen forskjellene er utjevnet så vil man kunne skrote alle tollbarriærer og bytte én times ostproduksjon mot én times skjortesying rett av. Litt forenklet selvsagt, men poenget er at grunnen til at norske nettbutikker ikke har særlig mange utenlandske kunder er at de blir for dyre grunnet lønns- og prisnivået i Norge. Hvis jeg var nettbutikkdirektør hadde jeg heller solgt mye og billig til hele verden enn dyrt og lite til rike nordmenn. Men det funker ikke så lenge alle ansatte, inkludert meg selv med min direktørslønning, skal ha mye mer betalt enn de potensielle kundene rundt om i verden. Og svaret på ditt spørsmål er at jeg ser for meg lønnskutt i Norge eller lønnsøkning i andre land. Ikke proteksjonisme, som jeg synes er en dårlig måte å utvikle næringsliv på. Hva skal økonomene jobbe med da?
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
10/10/2013 12:24
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Morsomt at du drar inn subsidier og tollvern inn i en diskusjon om moms på varer fra utlandet. Faktum er at norske politikkere lager insentiver til norske fobrukere om å velge utenlanske butikker som Play.com i stedet for norske butikker som Platekompaniet.no (eller i fysisk butikk). Butikker som i dag opererer i et marked der de møter hard konkurranse fra utlandet får da det ekstra hardt i markedet med denne tåpelige og konkurransevridende momsgrensen.
Er enig i at 25% er konkurransevridende, på en måte som ikke gagner norsk etablering. Det er fortollingsgebyret som tilsvarer tollvern og subsidier til Norske butikker. Dessverre virker det slik at man ikke får bukt på den ene uten den andre. Da blir det en kost-nytte: - Forverre konkurransesituasjonene for de nettbutikkene som primært lever av å selge varer til under 600- 800 kr. - Gjøre et hav av produkter og tjenester vesentlig mer tilgjengelig for alle nordmenn ved å unngå et svært fordyrende element. (fortollingsbegyret) For meg er fordelen så stor, og kostnaden så overdrevet at jeg ser det fornuftig å heve grensen. Litt forenklet selvsagt, men poenget er at grunnen til at norske nettbutikker ikke har særlig mange utenlandske kunder er at de blir for dyre grunnet lønns- og prisnivået i Norge.
Dette med høye lønninger i Norge er også misforstått. Norske selskaper konkurrerer meget godt internasjonalt der de konkurrerer på kompetanse. Produktivitet pr arbeidstime er svært høy her til lands, som er det som tillater høye lønninger. Eksemplene er mange! Men felles for alle er at de leverer høy kvalitet og merverdi for brukeren, fremfor kun lavkost. Og svaret på ditt spørsmål er at jeg ser for meg lønnskutt i Norge eller lønnsøkning i andre land. Ikke proteksjonisme, som jeg synes er en dårlig måte å utvikle næringsliv på. [/quote]
|
|
|
10/10/2013 14:57
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Er enig i at 25% er konkurransevridende, på en måte som ikke gagner norsk etablering. Det er fortollingsgebyret som tilsvarer tollvern og subsidier til Norske butikker. Dessverre virker det slik at man ikke får bukt på den ene uten den andre. Da blir det en kost-nytte: - Forverre konkurransesituasjonene for de nettbutikkene som primært lever av å selge varer til under 600- 800 kr. - Gjøre et hav av produkter og tjenester vesentlig mer tilgjengelig for alle nordmenn ved å unngå et svært fordyrende element. (fortollingsbegyret) For meg er fordelen så stor, og kostnaden så overdrevet at jeg ser det fornuftig å heve grensen.
Fortollingsgebyret er håpløst. Ikke nødvendigvis fordi Posten skal ha betalt for en jobb de gjør, men fordi det utgjør en så stor del av utgiften. At det derimot er en tollmur eller subsidie til norske butikker er jeg ikke nødvendigvis enig i. Det er da rimelig at butikk eller kunde må bære kostnaden av at den ligger under et annet skatte- og avgiftsregime enn de norske. Hvis det er fortollingsgebyret er det store problemet, hvorfor vil ikke du gjøre noe med det i stedet? Det blir for meg helt bakvendt å starte i den andre enden av problemet ved å gi norske butikker så elendige betingelser. Det er et paradoks at Høyre og FrP finner det naturlig å blande seg inn i dette markedet som få fint kunne regulert seg selv ved å ha samme betingelser. Politikkere bør i næringspolitikk holde seg til å legge til rette for en sunn konkurranse på like betingelser, ikke styre et marked i en ønsket retning som man tydeligvis vil her. Kost/nytte her handler om så uendelig mye mer enn om noen norske nettbutikker eller markeder får dårlige betingelser eller at du og jeg får handle masse nye produkter uten å betale moms og gebyr. Hvorfor tror du det kun er norske nettbutikker som blir rammet av denne "næringspolitikken"?
|
|
|
10/10/2013 15:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Litt forenklet selvsagt, men poenget er at grunnen til at norske nettbutikker ikke har særlig mange utenlandske kunder er at de blir for dyre grunnet lønns- og prisnivået i Norge.
Dette med høye lønninger i Norge er også misforstått. Norske selskaper konkurrerer meget godt internasjonalt der de konkurrerer på kompetanse. Produktivitet pr arbeidstime er svært høy her til lands, som er det som tillater høye lønninger. Eksemplene er mange! Men felles for alle er at de leverer høy kvalitet og merverdi for brukeren, fremfor kun lavkost. Og svaret på ditt spørsmål er at jeg ser for meg lønnskutt i Norge eller lønnsøkning i andre land. Ikke proteksjonisme, som jeg synes er en dårlig måte å utvikle næringsliv på. Pga. at Norge har en rimmelig flat lønnsfordeling tjener lavtutdannede forholdvis mye, mens de høytutdannedes lønnsnivå er mer likt utlandet er det i mindre grad snak om høye lønninger når det gjelder kompetanse (muligens lavere). Om produktiviteten virkelig er så høy? Det spørs dog om 200-grensen i særlig grad berører kompetanseyrkene, eller om det heller er snak om 'industriarbeidsplasser' som berøres av en endring?
|
|
|
10/10/2013 16:17
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
10/10/2013 17:46
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Dette med høye lønninger i Norge er også misforstått. Norske selskaper konkurrerer meget godt internasjonalt der de konkurrerer på kompetanse. Produktivitet pr arbeidstime er svært høy her til lands, som er det som tillater høye lønninger. Eksemplene er mange! Men felles for alle er at de leverer høy kvalitet og merverdi for brukeren, fremfor kun lavkost.
Du er inne på et viktig poeng som handler om forståelsen av begrepet konkurranse. Konkurranseevne handler ikke om å løpe fortere enn konkurrentene, men å lage ett produkt som differensierer seg fra konkurrentene. PC-markedet er en løpekonkurranse, mens Apple har differensiert seg med Mac. Dermed kan de ta en annen pris, mens de andre kan slå hverandre i hjel med prisvåpnet. IBM så dette og solgte PC divisjonen. Nokia hadde konkurranseevne, men sovnet og mistet den. Synd at Norge ikke er mer frampå med utvikling av fornybar energi.
Redigert av turbo; 10/10/2013 17:47.
|
|
|
10/10/2013 17:54
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
...eller på legevitenskap m.m. Det er utrolig hvor betalingsvillig man er når man får beskjedd at man er i ferd med å dø... ...eller har kraftige smerter.
|
|
|
10/10/2013 20:51
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Flisespikkeri..
Fins ingen kapasitet i nordmenn. Vi blir hjernevaska til å innordne oss systemet fra 6-årsalderen. Initiativ fjernes systematisk fra barneskole t.o.m høgere utdanninger. Uten subsidier, primært olje- og energi, har vi ingenting, er ingenting. Men for guds skyld. Ta ikke bort illusjonen. La livsløgnen leve videre, bl.a. gjennom subsidiering av grådige detaljister, som aldri "gjøre det ikke for pengenes skyld. Bare for å være snill", når avansen ligger på 400%. Herligfred, vi kunne jo blitt som svenskene vi også. Som kort sagt er slik: "Jeg gjør det primært for pengas skyld. Hadde aldri gidda ellers. Funker det ikke, får jeg finne/tenke på noe nytt og smartere".. Dessverre er ikke nordmenn flest dugendes til å leve på annet enn subsidier. I den sammenheng er hele 200 Vs 1000 whatever, rips og flisespikeri.
Staten har likevel en sjanse til å redde litt ære. Ta litt etisk ansvar. Vise at de mener noe med at vi bør handle positive produkter. Redusert moms innland for positive varer og ved import "den nye lavere moms + mindre gebyrer". Hvor mye avanse skal egentlig Øyvind i sykkelkomponenter behøve, for å drifte en nettside + noe til. 30 kr pr gir, burde vel duge til et par måneder med salt... Veiutbygging blir det. Bankers. Samme skuespill som frøken bibelstripp.
Redigert av Abit; 10/10/2013 21:02.
|
|
|
11/10/2013 10:48
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Artig tråd gitt. Driver nettbutikk, snart to, og har selvfølgelig mine synspunkter på saken. Som butikkeier har jeg full forståelse for at NHO m.fl. reagerer. Skal grensen opp til f.eks. kr. 1000,- så får det værsågod være momsfritak på varene jeg velger å prise til under kr. 1000,-. Nå selger vi flest varer til over kr. 1000,- i nåværende butikk så der vil vi merke lite. I den andre som lanseres i dag er det helt motsatt, så hvordan det går får vi nå se. En annen ting som er berørt i tråden er frakt og avanse. Frakt først. Det er dyrt i Norge. Det koster like mye å få en pakke sendt over natten og levert på døra fra Tyskland/Polen til oss, som det koster å sende en pakke ut til kunde i Norge. I butikk nr. 2 ser vi oss nødt til å subsidiere frakten. Grunnene er flere, men mer konkurranse er nok utslagsgivende. Men som flere har vært inne på. Gratis eller billig frakt betyr egentlig bare at butikken baker inn deler av frakten i høyere påslag. Så avanse. Min påstand er at konkurransen er for dårlig i Norge. Ved etablering av nettbutikk nr. 1 valgte vi bevisst produkter med tullete høyt påslag. Vi kunne selvfølgelig jattet med og lagt prisene på vanlig norsk nivå. Det hadde gitt et påslag mellom 2,5-3,5x på de fleste varene. Slett ikke uvanlig forstod jeg fort etter å ha blitt kontaktet av flere større aktører i bransjen. Med opptil 3 ledd i distribusjonen bare i Norge sier det seg selv at prisen til sluttkunde blir hinsides. Med det sagt valgte vi ikke å gå for 3-gangeren. Resultatet er heldigvis for forbrukerne at prisen jevnt over har gått ned med 20-30% på flere av produktene vi selger. Vi ligger 10-20% under det igjen og har stort sett samme priser som det du finner hos seriøse aktører på eBay. Likevel går det altså å sitte igjen med et helt ok tall på bunnlinja. Hva de andre surrer vekk pengene på vet jeg dessverre ikke
Redigert av prøver; 11/10/2013 10:50.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: prøver]
11/10/2013 11:22
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Så avanse. Min påstand er at konkurransen er for dårlig i Norge. (...) påslag mellom 2,5-3,5x på de fleste varene. Slett ikke uvanlig forstod jeg fort
Skjønner at sykkelbransjen ikke er den mest lønnsomme bransjen. Sånne påslag nærmer vi oss såvidt bare når det er snakk om fyrverkeri i romjula.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
11/10/2013 12:31
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Skjønner at sykkelbransjen ikke er den mest lønnsomme bransjen. Sånne påslag nærmer vi oss såvidt bare når det er snakk om fyrverkeri i romjula.
Nå gjelder ikke det alle varer naturligvis, og som sagt. Vi operer med et betydelig lavere påslag 
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
|
|