|
|
Heving av 200-kronersgrensen!
|
Re: Heving av 200-kronersgrensen!
[Re: ute-og-sykler]
08/10/2013 23:47
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Sammenlikningen med bøker er forresten veldig merkelig. Hele poenget er jo at det er vanskelig for norske butikker å konkurrere når de må ta 25% mva på alle varene, mens man kan kjøpe de momsfritt fra utlandet. Bøker er momsfrie, så da konkurrerer de på relativt like vilkår. Dessuten er det kun ikke-norskspråklige bøker norske bokhandlere reelt sett konkurrerer med utenlandske butikker, og de står nok uansett for en såpass liten del av omsetningen at det ikke vil være den helt store krisen om dette markedet forsvinner.
|
|
|
09/10/2013 00:12
|
Espen
More than words
|
More than words
Hørte T. R. Isaksen på radioen, som sa at de skulle prøve å balansere, og finne et "riktig" beløp.
En grense som ga folk litt mer handlingsrom, uten det det kostet detaljhandelen for dyrt.
Sliter litt med å se hvordan man skal kunne finne dette denne grensen.
Hva synes NHO om dette da?
e
|
|
|
[Re: trondmm]
09/10/2013 03:59
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Sammenlikningen med bøker er forresten veldig merkelig. Hele poenget er jo at det er vanskelig for norske butikker å konkurrere når de må ta 25% mva på alle varene, mens man kan kjøpe de momsfritt fra utlandet. Bøker er momsfrie, så da konkurrerer de på relativt like vilkår. Dessuten er det kun ikke-norskspråklige bøker norske bokhandlere reelt sett konkurrerer med utenlandske butikker, og de står nok uansett for en såpass liten del av omsetningen at det ikke vil være den helt store krisen om dette markedet forsvinner. Det er bare til en viss grad riktig at bøker er momsfrie, dikt, prosa og skjønnlitteratur er momsfritt men kjøper man fag eller hobbybøker så er det 25% moms på dem.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
09/10/2013 05:02
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Momsfritak er primært sikta inn på "positive" varer. Sykling er bedring av helse. Mange mener litteratur gir bedre psykisk helse osv. Sigaretter og alkohol det motsatte, så egne "særavgifter". Altså, man kan vurdere dette som en forebyggende kostnad. Sliter en person ut 3 kjeder i løpet av år (ikke så store beløp det for staten å tape i inntekt), så er sannsynligheten relativt liten for at den person vil trenge en fedmeoperasjon med oppfølging til flere hundre tusen. Eller hva med benbrudd p.g.a for dyre piggdekk.
Ja staten taper inntekter, men hvor mye kostnader sparer staten på denne investering da. Vanskelig regnestykke og langt mer komplisert enn summen av tapte momsinntekter.
En enkelt løsning om man virkelig vil stimulere "det positive".Gi norske butikker momsfritak/redusert moms ved salg under importgrensen og av tilsvarende varer. Altså, selger ICA sykkeldekk og parfyme, så mer moms på parfymen, synes jeg, og mindre på sykkeldekket. Hev importgrensen, plus et eventuetl momsfritak norske selgere, slik at man i det minste kan få råd til å sykle med piggdekk. Ja jeg betaler gjerne 700 for ei ramme, men fan ikke for et j dekk.. Betrakt det hele som en investering i folket, fra statens side. Beskatt "negative" eller unødvendige varer i større grad. Enda bedre, beskatt motsatsene, som bil, hardere. Er så mye preik om helse og så lite som gjøres for å tilrettelegge. Historisk sett har det vært veldig norsk å dreie folks vaner gjennom avgiftspolitikken. I helsenorge anno 2000+, så har det meste endt med preik og utredninger, enn så lenge. Et ferskere eksempel her, var jo bystyret Oslo sin utredning av ring 2 i.f.m sykkeltrase, rundt milleniumskiftet. Skal lure på hvor mange piggdekk og kjeder som må selges med moms i stedet for uten moms, får å betale den saken i sin helhet
Redigert av Abit; 09/10/2013 05:16.
|
|
|
09/10/2013 05:31
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Beholdes disse tåpelige ekspedisjongebyrene, så vil norske butikker komme like godt ut av det med moms større enn 0. kanskje opp mot 10-15% til og med
Er jo helt opplagt at noe må være j ineffektivt et eller annet sted i den norske kjeden, når jeg kan få tilsendt en pakke fra Irland for 50 kroner og betale 120 kr i frakt for samme pakke fra norsk butikk. Slke inneffektive løsninger strider mot markedsliberalisme, EØS, EU og dermed også Høgre/FrP(antar jeg)
Redigert av Abit; 09/10/2013 05:34.
|
|
|
09/10/2013 06:43
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Skal man være prinsipielle her burde man jo sagt at alle varer under x kroner er momsfrie. Uavhengig av om det kjøpes over disk eller over post. Da hadde alle konkurrert likt.
Jeg klarer virkelig ikke å se fordelen av at "Kjøpe - Frakte - Forbruke" (momsfritt) skal ha annen avgift enn "Frakte - Kjøpe - Forbruke" (momspliktig).
Samtidig virker det som om "alle" her er helt enige i at vi kan betale vår moms, det er de blodsugerne i DHL og Posten som skal ha 300 kroner i gebyr for å kreve inn 50 kr moms vi ikke liker. Hva kan gjøres med det?
|
|
|
09/10/2013 06:55
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Skulle man vært prinsippiell kunne man bare lagt til grunn at fortolling er en tjeneste staten kjøper, ikke sluttkunden, og moms ilegges alt. Så kan man beslutte å unnlate å kreve inn moms der det ikke lønner seg.
Man kunne alternativt lagt opp til et system hvor man kan betale inn moms og registrere forsendelser som ferdigfortollet selv naturligvis opp til en rimelig grense (5-10000 ish) og gjenstand for stikkprøver. Slike pakker kan så leveres rett ut uten videre tollbehandling eller gebyrer.
Redigert av sverreb; 09/10/2013 06:58.
|
|
|
[Re: bvp]
09/10/2013 07:04
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Årsaken til 200-kronersgrensa var jo at manuell tollbehandling ble for dyrt i forhold til varens verdi, nå som det brukes roboter og alt foregår automatisk burde vel heller grensa vært satt til kr. 0,- siden kostnadene er redusert. Jeg var egentlig klar for å starte egen virksomhet rett ut på nyåret, det meste er i boks men hele greia ble avlyst i går, når de som driver i Norge ikke får drive på like vilkår med firmaer i utlandet er det så godt som umulig å leve av det. Hør, hør. Selv om jeg gjerne skulle sett grensen hevet til, si 250 kr da det som regel er småting rundt 200kr grensen jeg kjøper på nett. Problemet med norske nettbutikker er at alle skal ta frakt/porto på over 100 kr, mens frakt fra utenlandske nettbutikker er betydelig lavere. Hvorfor er det slik? Gjør noe med det, så vil nok norske nettbutikker bli mer konkurransesterke ift. utlandet. Når man må betale 100+ kr i porto for noe som koster 50-100 kr, går man heller et annet sted.
|
|
|
[Re: Gråstein]
09/10/2013 07:07
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Samtidig virker det som om "alle" her er helt enige i at vi kan betale vår moms, det er de blodsugerne i DHL og Posten som skal ha 300 kroner i gebyr for å kreve inn 50 kr moms vi ikke liker. Posten tar pt. 133 kroner for å kreve inn 50 kroner moms (mva). Vet vi forresten noe om gjennomsnittlig kostnad for Posten i forbindelse med en forenklet tollbehandlling? Uten å vite hva det koster å produsere tjenesten blir det kanskje litt vanskelig å mene noe om hvor stort gebyret bør være..?
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
[Re: eirikbk]
09/10/2013 07:16
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Årsaken til 200-kronersgrensa var jo at manuell tollbehandling ble for dyrt i forhold til varens verdi, nå som det brukes roboter og alt foregår automatisk burde vel heller grensa vært satt til kr. 0,- siden kostnadene er redusert. Jeg var egentlig klar for å starte egen virksomhet rett ut på nyåret, det meste er i boks men hele greia ble avlyst i går, når de som driver i Norge ikke får drive på like vilkår med firmaer i utlandet er det så godt som umulig å leve av det. Hør, hør. Selv om jeg gjerne skulle sett grensen hevet til, si 250 kr da det som regel er småting rundt 200kr grensen jeg kjøper på nett. Problemet med norske nettbutikker er at alle skal ta frakt/porto på over 100 kr, mens frakt fra utenlandske nettbutikker er betydelig lavere. Hvorfor er det slik? Gjør noe med det, så vil nok norske nettbutikker bli mer konkurransesterke ift. utlandet. Når man må betale 100+ kr i porto for noe som koster 50-100 kr, går man heller et annet sted. Nå har vel ikke jeg nevnt nettbutikk noe sted heller men når kundene kun bruker den fysiske butikken for å inspisere det de vil kjøpe for så å bestille varen på nett spiller det ingen rolle hva fraktprisene i Norge er, når man kjøper ett Ritchey Superlogic II på Ebay og avsender har oppgitt en verdi på 18,51 dollar sier det seg selv at alt annet enn 0-grense blir feil.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
09/10/2013 07:18
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvis du skal ha frakt med sporing, koster det mer fra utenlandske butikker også.
e
|
|
|
09/10/2013 07:22
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg liker tanken om at man ikke skal kunne sette høyere pris på et produkt i det Norske markedet bare fordi nordmenn har høyere betalingsevne og fordi det er tollbarrierer.
Forbrukerne har mye større rettigheter iforbindelse med garanti/reklamasjon i Norge enn i konkurrerende land. Dette kombinert med høyere lønnskostnader og husleiekostnader er det som driver prisen opp. Norske bedrifter tar ikke noe større marginer enn utenlandske, det er bare det at alt det andre koster mer.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
09/10/2013 07:33
|
tron
Besatt
|
Besatt
Når vi slipper lokal moms i landet der nettbutikken ligger, er det ikke da rimelig å betale norsk moms fra første krone? Om det er slik at det vil stimulere norsk næringsliv og norske nettbutikker, så gjerne for meg. Så kan heller saken til de blå-blå være å avbyråkratisere tollklareringsprosessen slik at det går raskere og man slipper å betale de grådige gebyrene.
|
|
|
09/10/2013 07:39
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det greieste hadde vært å betale avsenderlandets mva uten mer gebyrer og styr. Da hadde nettbutikkene hjemme og utenlands i det minste konkurrert på litt likere vilkår.
Å handle momsfritt er jo litt sært for oss rike svin i Norge.
|
|
|
[Re: kjerts]
09/10/2013 07:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Det greieste hadde vært å betale avsenderlandets mva uten mer gebyrer og styr. Da hadde nettbutikkene hjemme og utenlands i det minste konkurrert på litt likere vilkår. Yes! Norge inn i EU!
|
|
|
[Re: bjerkseth]
09/10/2013 07:45
|
ute-og-sykler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Forbrukerne har mye større rettigheter iforbindelse med garanti/reklamasjon i Norge enn i konkurrerende land. Dette kombinert med høyere lønnskostnader og husleiekostnader er det som driver prisen opp. Norske bedrifter tar ikke noe større marginer enn utenlandske, det er bare det at alt det andre koster mer. Det er ikke utsalgsstedene jeg først og fremst tenker på. Spørsmålet er mer om norske grossister og/eller utsalgssteder typisk får samme innkjøpspriser som forretninger i utlandet? Det er her jeg mistenker at det kan foregå geografisk prisdiskriminering mot norske kunder. http://en.wikipedia.org/wiki/Price_discrimination
|
|
|
09/10/2013 08:04
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Snakka med en selger av saker og ting til kjøkkenen, og der er avansen stor. Et konkret produkt han fikk for 150kr solgte han til butikken for 300kr som videresolgte for 689kr. På tilbud koster produktet 499kr, noe nettsiden bekrefter. Det kan være at detaljhandelen i Norge er en smule overbeskyttet eller grådige. Kanskje en opprydning hadde vært på plass.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
09/10/2013 08:15
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Tror neppe det er noe spesiellt eller særnorsk med de avansene.
|
|
|
[Re: anderssb]
09/10/2013 08:26
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Ikke i følge mine erfaringer, 2 ganger har jeg blitt belastet moms på bøker og jeg har vært påpasselig med å ikke bestille andre ting samtidig for da skal det beregnes moms, ved kontakt ved tollvesenet ble jeg spurt om hva slags bøker det var og fikk til svar at de bøkene var momspliktige, det dreide seg om ei fotobok og "Big Blue Book of Bike Repair-Second Edition". Paragrafen det ble henvist til mener jeg var http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20091215-1540-006.html#6-3
T.C. Lemmons
|
|
|
[Re: PålGnål]
09/10/2013 08:27
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For min del føles det helt naturlig at det skal betales moms uansett beløp, det er prosessen/forsinkelsen og gebyrene på småting son koster noen få hundringser som irriterer.
Har intet ønske om at utenlandske nettbutikker skal ha andre betingelser enn norske, men jeg sitter med et inntrykk av at norske (nett)butikker generelt er flinke til å legge på godt med "frakt og ekspedisjonsgebyr". Skulle ha et girøre til en MSC, og med 200,- kr grensen kostet det meg langt mindre å få to stk tilsendt fra (bokstavelig talt) motsatt side av kloden enn å få ett stk tilsendt i vanlig innenlands brevpost. At lagerførte spareparts koster forstår jeg godt, men ikke at ekspedere/sende skal koste 10-20 x porto. Da er det noe galt....
|
|
|
[Re: sverreb]
09/10/2013 08:45
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Tror neppe det er noe spesiellt eller særnorsk med de avansene. Nå har jo egentlig vi nordmenn bevist at vi synes prisene er greie nok. Ta matvarer F.eks. Når Lidl etablerte seg i norge, så boikotta "alle" butikkene. At en massiv propaganda-aksjon drevet av Norges rikeste kjøpmenn stod bak skittkampanjen er forsåvidt kritikkverdig i seg selv, men uansett var alle med på å knuse Lidl, meg inkl.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
09/10/2013 08:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var Lidl billiga? Jag husker inte men den jag husker er att de att ett helt andra varar. Jag tror de fick problem för att norrmännen ville kjöpa de varorna de brukade kjöpa.
|
|
|
09/10/2013 08:56
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Frem til nå har jeg vært negativ til 200 kroner grensa, men nå som en heving er en realitet har jeg tenkt litt nøyere på det og det er vel egentlig de jævla gebyrene som posten tar som jeg aller helst vil bli kvitt og selvsagt toll på klær.
Jeg synes at flere norske butikker for sykkel og fjellsport har gjort en god jobb med å gjøre sutringen fra sportsbransjen til skamme: Man kan selge sykkelutstyr i Norge til konkurransedyktige priser. Det er synd om en heving skal ta livet av disse.
Fortsatt ser jeg eksempler på priser i norske butikker som jeg mener er så hårreisende at de bare er usympatiske (spesielt når nabobutikken selger det til halv pris og nivået på kunnskap og service er omtrent identisk). På skiutstyr for eksempel så skjønner jeg ikke hvordan folk har råd til å ikke kjøpe "top off the line" randoutstyr over nettet, For et komplett sett fra øverste hylle blir differansen fort opp mot 8000 kr mellom et komplett sett fra Conrad og et lokalt sett (selv med 20% avalsg). Jeg vet ikke om det er butikkene som lurer seg selv eller importørene som tyner dem, men langsiktig er det i alle fall ikke.
PS: Midt oppi dette så innser jeg at jeg noen ganger har vanskelig for å forstå hvor sjukt mye penger vi nordmenn har og det er nok flere enn det jeg tror som lett går inn å blåser 18 000 på et sett med randoutstyr uten å bry seg så mye med det.
|
|
|
09/10/2013 09:02
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror neppe det er noe spesiellt eller særnorsk med de avansene. Nå har jo egentlig vi nordmenn bevist at vi synes prisene er greie nok. Ta matvarer F.eks. Når Lidl etablerte seg i norge, så boikotta "alle" butikkene. At en massiv propaganda-aksjon drevet av Norges rikeste kjøpmenn stod bak skittkampanjen er forsåvidt kritikkverdig i seg selv, men uansett var alle med på å knuse Lidl, meg inkl. Fra en som jobbet i Lidl har jeg hørt at de ble presset ut ved at ingen ville gi dem tomter til å utvide slik de var avhengige av for sin stordriftmodell. Forbrukerne var stort sett fornøyd. Dagligvaremafiaens klamme hånd over kommuner og andre beslutningstakere som gjorde hovedjobben der altså. Som en fun fact så hevder min kontakt også at Lidl sin kontroll over frukt og grønnsaker mht. kvalitet og innhold av giftige stoffer lå skyhøyt over de andre norske dagligvarekjedene. Jeg vet også at i Tyskland er Lidl en drivkraft i salget av mer miljømerket fisk (fra dokumenterte bærekraftige bestander). Spørs om ikke alle vi som var negative til Lidl på mange måter var en gjeng nyttige idioter for landets milliardærer....
|
|
|
09/10/2013 09:03
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her har både du og fredrics rett; i Norge er det jo kjedene (dvs. disse "rikingene") som sitter på distribusjonen, og de boikottet i praksis LIDL. Det var mao bortimot umulig for LIDL å selge "våre kjente og kjære" produkter til gode priser i sine butikker, så de måtte ta til takke med sitt "skumle" spesialsortiment.
Vi nordmenn er for øvrig rare. Vi renner over av penger, men vil stort sett bare handle i lavprisbutikker med et svært begrenset vareutvalg...
|
|
|
09/10/2013 09:07
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
På sikt er det kanskje like greit at endel butikkansatte kan finne seg noe annet å gjøre enn å selge varer med høy margin som nordmenn kunne bestilt på nettet til en mye lavere pris.
Er lønnsnivå og andre kostnader i Norge for høyt til at det er rom for detaljhandel her?
Effektiviteten i Norge hadde vel gått opp om disse personene kunne produsert noe annet i stedet, samtidig hadde forbrukerne forhåpentligvis spart penger på netthandel. I tillegg hadde man vel ryddet bort en del småbutikker som har ineffektiv drift og såvidt klarer seg i dag.
Vi får drive med olje, fisk og teknologiutvikling her i Norge mens briter og tyskere kan sende oss billige varer på nettet med lavere fraktkostnad enn det Posten her hjemme klarer.
Dette er jo klassisk Høyre-politikk og antakelig fornuftig med tanke på øknomisk effektivitet.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
09/10/2013 09:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
mens briter og tyskere kan sende oss billige varer på nettet med lavere fraktkostnad enn det Posten her hjemme klarer.
Fraktkostnaden för en internett butikk är ju ofta inte det samma som vad frakten kostar. Butikken betalar en del eller hela frakten för att det ska bli attraktivare att köpa från dem. Helt greit för mig om norksa butikker försvinner på grund av att utländska är billigare men det ska inte vara så att de utländska är billigare på grund av att man inte betalar moms på varorna om man köper gjenom dem. Det skulle ju vara helt sjukt om alla (i alla länder) satt framför datorn och beställde från utlandet för att slippa momsen. Reglerna inom EU där man betalar den lokala momsen är nog det enklaste och bästa.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/10/2013 10:47
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Reglerna inom EU där man betalar den lokala momsen är nog det enklaste och bästa. Det er ikke helt riktig. En butikk som omsetter for mer enn 320 000 SEK til Sverige, må belaste svensk moms på alle varer den sender til svenske forbrukere. I utgangspunktet skal denne beløpsgrensen være på €100 000 (eller tilsvarende i lokal valuta), men dersom medlemslandet anser at dette vil skape problemer for lokale bedrifter, kan de sette ned grensen til €35 000. Så vidt jeg kan se er det kun UK, Tyskland, Luxemburg, Frankrike og Nederland som har beholdt grensen på €100' resten har valgt det laveste beløpet. http://ec.europa.eu/taxation_customs/res...n_ec_annexi.pdf
|
|
|
[Re: fredriks]
09/10/2013 10:49
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Som flere andre har nevnt her er fraktprisene fra norske nettbutikker ofte høy. Jeg bestilte for noen uker siden to stk girører fra Anton Sport og de tok 105 kr for "forsendelse/gebyr". Da fikk jeg riktignok delene sendt i en klimanøytral servicepakke... Girørene ble levert raskt og fint med brevpost rett i postkassa, men skal innrømme at jeg blir litt irritert når frimerket på brevet viser at Anton har betalt 19 kr for å sende delene.
Ellers har jeg i de siste par årene levd i troen på at Chainreaction er så billig at det ikke er noen grunn til å sjekke norske nettbutikker, men etter faktisk å ha sjekket når jeg skulle ha noen deler denne uka så endte jeg opp med Bikeshop fordi de faktisk var billigere. Har aldri bestilt fra dem før, og har lest om litt varierte erfaringer men tok sjansen. Bestilte følgende deler: - Bakgir XT M786: 650,25 kr (Crc 586,49 kr u mva) - Pedaler XT M785 Trail: 496 kr (Crc 433,49 kr u mva) - Kjede XT HG95: 200,70 kr (Crc 203,99 kr u mva) Prisen fra Bikeshop ble 1346,95 kr, mens de samme delene fra Crc ville kommet på 1223,97 kr u. mva. Kjøpte også med noen andre greier fra Bikeshop så ordren ble på over 1500 kr og dermed gratis frakt. Med mva blir det da 1529,96 kr fra Crc, og med tollbehandlingsgebyr ville prisen fra crc for nærmet seg 1700 kr. Selv uten moms på delene fra crc (men med tollbehandlingsgebyr) ville det i dette tilfellet blitt billigere fra Bikeshop.
Tipper den nye grensen blir 300 kr, og at det ikke får dramatiske konsekvenser for veldig mange.
|
|
|
|
|