Sykkelekspedisjon. Tur- og utstyrstips?
|
Sykkelekspedisjon. Tur- og utstyrstips?
07/10/2013 17:04
|
Slickroots
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Siden det som jeg syntes var mest inspirerende med den originale fatbike tråden har druknet i leveringstider, felgbredder og rullemotstand, så prøver jeg meg med denne tråden som er dedikert til tips om turer man bør ta, sykkelvennlig turutstyr man bør eie og kanskje en og annen turrapport med fine bilder hvor man kan dele turerfaringer man har gjort :-) Jeg har selv liten erfaring med tur/turutstyr og sistgang jeg overnattet i telt var for sikkert 20 år siden, men turrapportene til Christian Alshus og Sverre Muldsvor har vekket et savn etter å bruke noen dager på sykkelen ute i skogen. Er det noen som har gjort seg noen erfaringer på hva som er et fornuftig utstyrskitt man bør eie for å kunne få en god "bikepacking" opplevelse?
|
|
|
Re: Sykkelekspedisjon. Tur- og utstyrstips?
[Re: Slickroots]
07/10/2013 17:55
|
rubraadl
Entusiast
|
Entusiast
Terrengsykkel-nestor, Geir Anders, har en fin artikkel her: http://transportsykkel.no/fatbikes-det-perfekte-turutstyret/Ellers helt enig i at den originale tråden druknet helt i mer eller mindre menigsløse innlegg.. Må heller komme oss ut og sykle 
Redigert av rubraadl; 07/10/2013 17:57.
-Rune-
|
|
|
07/10/2013 19:42
|
Stian
Veteran
|
Veteran
Hei, Her er litt av mine opplevelser når jeg syklet deler av Rondanestien for litt over en uke siden. http://www.sport1.no/sykkel/rad-og-tips/fra-fjell-til-fjord/Utstyrstips er: Lett telt, eller tarp og bivi bag Sovepose etter forholdene. Dun er selsagt om man vil holde vekten nede. Bagger ala Revelate design. Og pakketips: er du i tvil om du trenger det på turen så trenger du det ikke. Gode sider er www.bikepacking.net og http://ultralightcycling.blogspot.no der finner du også andre nyttige linker. Stian
Stian Benkø Produktansvarlig sykkeldeler og tilbehør Sport1 www.sport1.no, www.xeedbikes.no
|
|
|
07/10/2013 20:28
|
langen
Besatt
|
Besatt
-Magnus
|
|
|
07/10/2013 20:54
|
Slickroots
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fin den, men jeg har allerede en sykkel :-) Det er alt som kan henges på den, både av oppakkningsløsninger og turutstyr, og tips til gode turmål jeg er ute etter. Syntes de andre fatbiketrådene ble litt kjedelige med for mye "sykkeldekkogfelgfokus". Har kanskje et lite håp om at dette skal bli en frihavn fra fokus på selve sykkelen og mer hva du kan gjøre med den :-)
Redigert av Slickroots; 07/10/2013 20:59. Rediger grunn: Presisering av ønske
|
|
|
[Re: rubraadl]
07/10/2013 21:13
|
Slickroots
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for linken! Geir Anders er en av mine favorittskribenter, men siden hans var ny for meg... Skal inn å lese mer der!
|
|
|
[Re: Stian]
07/10/2013 21:22
|
Slickroots
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for bra linker og en god turhistorie! Mer slik. Har en revelate rammeveske og må si det var utrolig befriende å bli kvitt sekken fra ryggen. Det å ikke bli klam på ryggen av sekken blir sikkert enda mer merkbart nå som kulden setter inn! Det neste blir vel en seteveske og styreveske. Det burde vel gi nok pakkeplass til alt man trenger på en liten campingtur :-)
|
|
|
08/10/2013 05:26
|
Stian
Veteran
|
Veteran
Veldig gøy med tur. Husk å teste utsyret godt slik aråt du er kjent med det på de lenger turene. Eller kjøpte jeg styrevesker/drybag holder her: http://ovejanegrathreadworks.com/handlebar-bags.html god service og rask levering. Foretrekker en slik holder som takler alt fra 5-20 L drybag. Fuelbag er også et godt tips, plass til stimat og et kamera. Stian
Stian Benkø Produktansvarlig sykkeldeler og tilbehør Sport1 www.sport1.no, www.xeedbikes.no
|
|
|
08/10/2013 09:07
|
varg.78
Fersking
|
Fersking
Dette ser jo bare fantastisk ut for oss som trives utenfor de mest oppgåtte stiene og drømmer om vidder med klarvær og barforst :-) Jeg hadde i utgangpunkt neste års oppgradering klar: en Scott Genius for å få mer fart på stiene i forhold til en gammel hardtail, men alle disse fatbike trådene gjør meg usikker.
Med fatbike kan man jo komme seg frem nesten overalt, den kan brukes ikke bare der det er bratt men også der det er vått og knotete på andre måter. Den er billigere, enklre i drift med mindre vedlikehold, kan brukes lett hele året ...
hmmm....
-kristian
|
|
|
08/10/2013 17:41
|
chalshus
More than words
|
More than words
Dunpose som komprimeres er et must. Og et oppblåsbart liggeunderlag som gir en god natts søvn, men som tar lite plass er første bud.
Om sommern er telt kjekt, for å slippe unna myggen. På våren/høsten gjør tarp/presenning jobben.
|
|
|
[Re: chalshus]
08/10/2013 18:17
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Om sommern er telt kjekt, for å slippe unna myggen. På våren/høsten gjør tarp/presenning jobben. Tja, om sommeren trenger man bare myggnetting  Eventuelt med presenning som backup hvis det blir vått eller for å lage skygge hvis sola steiker for mye om morgenen. (men i mitt tilfelle er teltet cirka halvparten så tungt som presenninga, så for meg blir det enten telt eller bare myggnetting)
|
|
|
08/10/2013 18:39
|
Slickroots
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen tips på merker? Og hva er lett/kompakt når det kommer til sovepose og liggeunderlag? Koser meg stadig inne på http://www.equipnorshop.no sine sider. Mye fett der, men det er muligens litt vel overkill med mye av feltutstyret deres?
|
|
|
08/10/2013 18:49
|
Stian
Veteran
|
Veteran
Mammut, Mountain Hardware, Western Mountainering har lette fine poser. (Billigste først) Finnes mange andre også, men disse representer tre prispunkter til omtrent samme vekt. Blant disse så er dyrere er varmere.
Lette poser fungerer stort sett bare sommer, tre sesong funker også sommer, men tar mer plass. Jeg fant ut på min tur at jeg trenger en varmere pose til høsten. Om det blir en tre sesonger, eller lett vinterpose har jeg ikke bestemt meg for enda.
Stian
|
|
|
[Re: Stian]
09/10/2013 20:44
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Noen som har gode ideer for frontrack? Jeg ser at det er mange som har Salsa Minimalist, og synes det forsåvidt ser fett ut, men ser for meg at jeg har lyst på noe litt bredere, og som tåler -litt- tyngre belastning enn Salsaen. Trenger ikke være store greiene egentlig, men noe som er større. Problemet er at jeg hittil ikke har vært i stand til det mest essensielle spørsmålet: Hva skal jeg bruke det til? Akkurat nå synes jeg det bare ser tøft ut, og at det er et must om jeg skal bruke sykkelen min til det den er beregnet for. Spesielt siden ramma mi er så liten at Relevate-rammebagen jeg har kjøpt meg ikke har plass til så veldig mye.
Har sett på Atrain sitt frontrack og liker tanken, men ser for meg at det kan være like greit å få laget noe selv her i landet enn å bestille det derfra for så å få tidenes fraktkostnad når det til slutt skal sendes.
Noen forslag til ferdige produkter som kan være kandidater, eller bare til inspirasjon dersom valget faller på eget design? Innspill til fornuftige tanker om hvordan et slikt rack best kan anvendes er selvsagt også hyggelig.
Racket skal festes på en Moonlander gaffel. (som forsåvidt står på en Pugsley, men akkurat det er vel ganske irrelevant)
Anders
|
|
|
09/10/2013 22:20
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dunpose som komprimeres er et must. Kompremeringspose er bare vekt... En cuben fiben-pose og håndkraft er the golden standard.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
09/10/2013 22:23
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden det som jeg syntes var mest inspirerende med den originale fatbike tråden har druknet i leveringstider, felgbredder og rullemotstand, så prøver jeg meg med denne tråden som er dedikert til tips om turer man bør ta, sykkelvennlig turutstyr man bør eie og kanskje en og annen turrapport med fine bilder hvor man kan dele turerfaringer man har gjort :-) Jeg har selv liten erfaring med tur/turutstyr og sistgang jeg overnattet i telt var for sikkert 20 år siden, men turrapportene til Christian Alshus og Sverre Muldsvor har vekket et savn etter å bruke noen dager på sykkelen ute i skogen. Er det noen som har gjort seg noen erfaringer på hva som er et fornuftig utstyrskitt man bør eie for å kunne få en god "bikepacking" opplevelse? Min fatbike fra 2006 er satt opp med heldekkende skjermer og to bagasjebrett. Dette har fungert svært godt. Når det gjelder utstyr så skifter jeg veldig etter forhold.... skal jeg campe i skogen om sommeren blir det veldig lett..... på fjellet om vinteren blir det langt tyngre....
- Voltaire
|
|
|
[Re: Anders]
09/10/2013 22:25
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har gode ideer for frontrack? På min Evingson ble det slengt med som en bonus. En meget pen og snedig løsning.
- Voltaire
|
|
|
[Re: varg.78]
10/10/2013 06:59
|
olechr
More than words
|
More than words
M
Dette ser jo bare fantastisk ut for oss som trives utenfor de mest oppgåtte stiene og drømmer om vidder med klarvær og barforst :-) Jeg hadde i utgangpunkt neste års oppgradering klar: en Scott Genius for å få mer fart på stiene i forhold til en gammel hardtail, men alle disse fatbike trådene gjør meg usikker.
Med fatbike kan man jo komme seg frem nesten overalt, den kan brukes ikke bare der det er bratt men også der det er vått og knotete på andre måter. Den er billigere, enklre i drift med mindre vedlikehold, kan brukes lett hele året ...
hmmm....
-kristian
Nå kommer du like godt frem eller bedre om sommeren med en vanlig sykkel kontra fatbike.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Anders]
10/10/2013 08:46
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har gode ideer for frontrack? Jeg ser at det er mange som har Salsa Minimalist, og synes det forsåvidt ser fett ut, men ser for meg at jeg har lyst på noe litt bredere, og som tåler -litt- tyngre belastning enn Salsaen. Trenger ikke være store greiene egentlig, men noe som er større. Problemet er at jeg hittil ikke har vært i stand til det mest essensielle spørsmålet: Hva skal jeg bruke det til? Akkurat nå synes jeg det bare ser tøft ut, og at det er et must om jeg skal bruke sykkelen min til det den er beregnet for. Spesielt siden ramma mi er så liten at Relevate-rammebagen jeg har kjøpt meg ikke har plass til så veldig mye.
Har sett på Atrain sitt frontrack og liker tanken, men ser for meg at det kan være like greit å få laget noe selv her i landet enn å bestille det derfra for så å få tidenes fraktkostnad når det til slutt skal sendes.
Noen forslag til ferdige produkter som kan være kandidater, eller bare til inspirasjon dersom valget faller på eget design? Innspill til fornuftige tanker om hvordan et slikt rack best kan anvendes er selvsagt også hyggelig.
Racket skal festes på en Moonlander gaffel. (som forsåvidt står på en Pugsley, men akkurat det er vel ganske irrelevant) Jeg har salsa lowrider. Gjør at du kan bruke frontvesker. Jeg har også sweetroll (eller var det springroll) - som gjør at jeg kan slippe hele racket...som er ganske greit.
|
|
|
[Re: olechr]
10/10/2013 08:51
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
M
hmmm....
-kristian
Nå kommer du like godt frem eller bedre om sommeren med en vanlig sykkel kontra fatbike. Til dels enig, men ting endrer seg litt når man får mye baggasje. Uansett, så er "bike packing" utstyr (revelate design type bager) frigjørende også på vanlige sykler, selv om man sliter med rammebag på fulldemper.
|
|
|
[Re: supernalle]
10/10/2013 11:22
|
chalshus
More than words
|
More than words
Dunpose som komprimeres er et must. Kompremeringspose er bare vekt... Hvor har jeg skrevet om komprimerinspose? Iallefall bruker jeg ikke det. Hva slags skjermer har du?
Redigert av chalshus; 10/10/2013 11:33.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: olechr]
10/10/2013 11:30
|
chalshus
More than words
|
More than words
Nå kommer du like godt frem eller bedre om sommeren med en vanlig sykkel kontra fatbike.
Fint for dere som veier 65 kilo og har kongeform, men for oss vanlige individer med litt for mye rundt midjen og halvkjip form er det fint at det bærer også på myke underlag som myr. Kikutmassivet i juni ville uansett vært kjipt med vanlig sykkel.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
10/10/2013 11:31
|
chalshus
More than words
|
More than words
Anders.
Minimalist rack holder. Til stisykling iallefall vil du ikke ha så mye vekt foran. Det gir rar balanse i sykkelen, til det værre.
|
|
|
10/10/2013 11:35
|
chalshus
More than words
|
More than words
|
|
|
10/10/2013 12:18
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dunpose som komprimeres er et must. Kompremeringspose er bare vekt... Hvor har jeg skrevet om komprimerinspose? Iallefall bruker jeg ikke det. Hva slags skjermer har du? Det gjorde du ikke. Jeg skrev det på generelt grunnlag, men kan se at det kan virke som et angrep på deg. Jeg har bigomfg-skjermer. De er merkespesifikke.
- Voltaire
|
|
|
10/10/2013 17:42
|
Slickroots
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Smart kartløsning Chals :-) Vil styrebag også føles kjip i terrenget eller ligger den mer "i" sykkelen så du ikke merker den så godt?
|
|
|
10/10/2013 20:00
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Minimalist rack holder. Til stisykling iallefall vil du ikke ha så mye vekt foran. Det gir rar balanse i sykkelen, til det værre. Som halvdverg har jeg naturlig nok bitteliten ramme. Og den tilsvarende lille rammebagen er såpass beskjeden at jeg må slenge ting andre steder. Om jeg skal unngå sekk vel å merke. Jeg trives med sekk på sommeren, men ser for meg at om vinteren kan det være greit å få vekk bagasjen vekk fra kroppen. Trenger ikke være så mye tungt stæsj, men ting tar jo alltids plass.
Anders
|
|
|
11/10/2013 06:52
|
chalshus
More than words
|
More than words
På dagstur trenger du nok ikke sekk, men skal du på overnattingstur, er det frykelig kjekt med sekk, iallefall om du skal sykle sti og ikke vil ha sidebagger på alle kanter.
I juni hadde Sverre og jeg omtrent en kilo vekt på bagasjebrettet foran. I september hadde vi med oss kanskje 1,5-to kilo foran og det merkes tudelig på håndteringen av sykkelen. Balansen blir annerledes og sykkelen føles tyngre.
|
|
|
11/10/2013 09:46
|
chalshus
More than words
|
More than words
|
|
|
|
|