Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til alpetur!

Tips til alpetur! #1695438 07/10/2013 14:06
H
Henrik. Offline OP
Tidligere Turbo-Henrik
OP Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Heisann!

Jeg og en kamerat tenkte å ta en uke i alpene i vinter, og trenger tips og råd!

Tenkte å dra tidlig i januar, og er på utkikk etter bra frikjøring med mye snø, gjerne en god kombo av åpent storfjellslandskap i øvre deler, og fin skogskjøring i nedre deler.

Vil gå minst mulig, så mye bra kjøring i nærhet av heis er bra.
Jeg har kun vært i alpene sommerstid, og Zermatt virka som et kult sted da i alle fall.
Skikjøringa er viktigst, bra afterski er fett men ikke noe krav.

Per nå har vi sikta oss inn på Engelberg/Davos/Andermatt, og dra dit snøen er best. Er vi på rett spor?
Chamonix har vi lyst til, men januar er vel litt tidlig for å finne god snø der?

Tror vi ender på tog, vi er begge 23 år så leiebil blir fort dyrt!

Takk

Re: Tips til alpetur! [Re: Henrik.] #1695553 07/10/2013 17:46
R
rubraadl Offline
Entusiast
Entusiast
R
Var akkurat en fin tråd om samme tema her på forumet:) Let og du skal finne.

-Rune-
Re: Tips til alpetur! [Re: Henrik.] #1695554 07/10/2013 17:48
K
knutito Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: Turbo-Henrik

Per nå har vi sikta oss inn på Engelberg/Davos/Andermatt, og dra dit snøen er best. Er vi på rett spor?
Chamonix har vi lyst til, men januar er vel litt tidlig for å finne god snø der?

Tror vi ender på tog, vi er begge 23 år så leiebil blir fort dyrt!

Takk

Nå er det litt avstand mellom Engelberg, Davos og Andermatt, men dersom dette er hva dere ender på bør også Disentis og Lenzerheide sjekkes ut. Det er kun 30 minutter med tog fra Andermatt til Disentis.

Se også http://www.myswitzerland.com/en/swiss-pass-en.html?iPadCover for togpriser.

Re: Tips til alpetur! [Re: Henrik.] #1695732 08/10/2013 05:55
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Vi var i Avoriaz et år. Gigantisk område. Høyt opp, så relativt snåsikkert. Stedet domineres av Mellom- og Syd-Europeere som stort sett holder seg i bakken. Vi kjørte heisbasert pudder en uke og det var fortsatt mer å ta av. After-ski var stusselige greier og «byen» var sjøstygg, men det visste vi for så vidt. Fly til Geneve og delt transport funker gull. Tror vi endte opp med under 6k pp for fly, transport, overnatting og heiskort.
Januar er uansett litt tricky mtp snø, så hvis man kan ta det litt på sparket er det kanskje en fordel.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Tips til alpetur! [Re: ohjelm] #1696064 08/10/2013 13:52
H
Henrik. Offline OP
Tidligere Turbo-Henrik
OP Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: ohjelm
Vi var i Avoriaz et år. Gigantisk område. Høyt opp, så relativt snåsikkert. Stedet domineres av Mellom- og Syd-Europeere som stort sett holder seg i bakken. Vi kjørte heisbasert pudder en uke og det var fortsatt mer å ta av. After-ski var stusselige greier og «byen» var sjøstygg, men det visste vi for så vidt. Fly til Geneve og delt transport funker gull. Tror vi endte opp med under 6k pp for fly, transport, overnatting og heiskort.
Januar er uansett litt tricky mtp snø, så hvis man kan ta det litt på sparket er det kanskje en fordel.

Når var dere der?

Re: Tips til alpetur! [Re: Henrik.] #1696083 08/10/2013 14:20
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nja, Avoriaz er jo motsatt da. Ikke høyt opp, dvs selve byen er høyt opp på ca1800 moh, men høyeste heisbaserte topp er på ca 2200 meter, det meste av kjøringen er jo lenger ned. Når det er sagt så har jeg bare hatt gode skiopplevelser i Portes d Soleil området og har nok hatt nesten 20 skidager der (17-18 tipper jeg). Utrolig bra område, men ikke snøsikkert. Derimot har de hatt to bra vintre der nå og hadde vel nesten beste vinter på flere tiår i fjor.

Fly til Zurich, og bestem dere rett før dere drar. Engelberg/Andermatt/DIsentis kan feks være en fin uke. Snør det så dra til Engelberg (pga skogskjøring). Evt kort togtur til Zermatt eller Davos/St Anton andre veien. Tog all over.

Re: Tips til alpetur! [Re: Henrik.] #1696085 08/10/2013 14:26
H
Henrik. Offline OP
Tidligere Turbo-Henrik
OP Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Kult. Du tror ikke det er for tidlig å dra i begynnelsen av januar? Har ingen interesse av bakkekjøring eller park i alpene så drar utelukkende for frikjøring ICON_SMILE

Re: Tips til alpetur! [Re: Henrik.] #1696154 08/10/2013 16:21
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er litt mer lotteri tidlig i januar en Februar, men ikke veldig mye mer. Har hatt syke forhold i desember i både Engelberg, Les Arcs og Les Gets (nabosted til Avoriaz) og tidlig januar var før den tiden jeg "alltid" dro til alpene. Men nå har den forskjøvet seg litt til slutten av januar og starten av februar (i år blir det 7-16 februar). Tenker dere tidlig januar så gjør det, tipper sjansen for gode forhold (en plass) er større en dårlige forhold. Og med å gi seg selv litt fleksibilitet (vente med å bestille overnatting/tog til rett før, evt når en kommer ned), kjøp flybilleter nå, sjekke intens værvarslinger, både lokale (som du bl.a finner på hjemsidene till aktuelle stedre), nasjonale (feks metteo.sf hvis en skal til Sveits, eller wetter.at hvis en skal til Østerrike for å nevne noen), internasjonale som feks er rettet skiskjøring som snow-forecast.com (middels fornøyd med de engentlig men sjekker de alltid lell) og wepowder.com (som jeg syntes er sykt bra, den aller beste, nesten så jeg ikke vil anbefalle den og bare beholde den for meg "selv" he he. Merkelig er YR også bra å bruke i alpene som en slags indikator, men da mest på pardagers varsel, men obs da at de ofte bytter "vær".

Nesten like moro med med værvarsler og pow hunting som med selve skikjøringen he he. Nei da.

Men kort oppsumert: Kjøp flybillett til Zurich, se dere ann flere skisteder på forskjellige deler av alpene/sveits, plukk ut noen som dere helst vil til. Sjekk føreforhold, vær som meldes osv. Ta toget dit. Finne seg et sted å bo. Ski pow! Men husk: hvis det snør, og det ønsker en jo så velg et sted med bra skogskjøring. Feks Engelberg i stedet for Andermatt hvor det ikke er skog. Så evt dra til Andermatt når sola titter fram. En annen ting, det er lettere å skaffe seg bo på sparket i tidlig januar en feks en måned senere.
God tur:)

Re: Tips til alpetur! [Re: Oddefa] #1696200 08/10/2013 17:52
H
Henrik. Offline OP
Tidligere Turbo-Henrik
OP Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: oddefa
Er litt mer lotteri tidlig i januar en Februar, men ikke veldig mye mer. Har hatt syke forhold i desember i både Engelberg, Les Arcs og Les Gets (nabosted til Avoriaz) og tidlig januar var før den tiden jeg "alltid" dro til alpene. Men nå har den forskjøvet seg litt til slutten av januar og starten av februar (i år blir det 7-16 februar). Tenker dere tidlig januar så gjør det, tipper sjansen for gode forhold (en plass) er større en dårlige forhold. Og med å gi seg selv litt fleksibilitet (vente med å bestille overnatting/tog til rett før, evt når en kommer ned), kjøp flybilleter nå, sjekke intens værvarslinger, både lokale (som du bl.a finner på hjemsidene till aktuelle stedre), nasjonale (feks metteo.sf hvis en skal til Sveits, eller wetter.at hvis en skal til Østerrike for å nevne noen), internasjonale som feks er rettet skiskjøring som snow-forecast.com (middels fornøyd med de engentlig men sjekker de alltid lell) og wepowder.com (som jeg syntes er sykt bra, den aller beste, nesten så jeg ikke vil anbefalle den og bare beholde den for meg "selv" he he. Merkelig er YR også bra å bruke i alpene som en slags indikator, men da mest på pardagers varsel, men obs da at de ofte bytter "vær".

Nesten like moro med med værvarsler og pow hunting som med selve skikjøringen he he. Nei da.

Men kort oppsumert: Kjøp flybillett til Zurich, se dere ann flere skisteder på forskjellige deler av alpene/sveits, plukk ut noen som dere helst vil til. Sjekk føreforhold, vær som meldes osv. Ta toget dit. Finne seg et sted å bo. Ski pow! Men husk: hvis det snør, og det ønsker en jo så velg et sted med bra skogskjøring. Feks Engelberg i stedet for Andermatt hvor det ikke er skog. Så evt dra til Andermatt når sola titter fram. En annen ting, det er lettere å skaffe seg bo på sparket i tidlig januar en feks en måned senere.
God tur:)

Supert, takk for svar Oddefa! Endelig fått litt snøabstinens, så gjør godt å planlegge alpetur nå ICON_SMILE

Moderator  support