Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

hjelp, er demperen gåen

hjelp, er demperen gåen #1695238 07/10/2013 09:28
V
varg.78 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V

Hei,

Har en hardtail fra 2006 med en original Rock Shox Tora 100 framdemper. Lenge siden den hadde service grunnet litt lite sykling de siste sesongene men i år er den brukt hardt og nå er det trøbbel :-/

Jeg så det først ved at selve dempeelementet/stempelet plutselig virket å ha blitt lenger (dvs stikker lenger opp fra gaffelen). I tillegg virker den plutselig mykere når jeg slår av locken. "Rebound" har blitt rask og slår tilbake mot toppen så det høres et lite smell. Funker på vei men ubehagelig på sti

Var innom Axel Bruun i Trondheim men de måtte sende den inn og det tar 2 uker, potensielt kun med svar om at den er ødelagt og jeg må ha ny. Er lite lysten på å være uten sykkel så lenge.

Vet dere om noen som kan gjøre en dempersjekk i Trondheim, eller noen her på forumet som ut fra problembeskrivelsen kan antyde om det er uunngåelig med en ny.

7 år gammel går den vel mot slutten av sin levetid, men siden ny sykkel er planlagt for 2014 sessongen så hadde det vært fint å holdt den gående en vinter til :-)

Takk for hjelp.

Mvh
Kristian

Re: hjelp, er demperen gåen [Re: varg.78] #1695254 07/10/2013 09:55
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: varg.78
Jeg så det først ved at selve dempeelementet/stempelet plutselig virket å ha blitt lenger (dvs stikker lenger opp fra gaffelen).

Her tror jeg det ville vært en fordel om du kan poste et bilde eller to ICON_SMILE
Du kan også ta en titt på side 19-24 i servicemanualen og se om du kan finne en løsning der..?

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: hjelp, er demperen gåen [Re: varg.78] #1695270 07/10/2013 10:25
V
varg.78 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V

hei,

Takk, her er enkelt bilde som kan hjelpe. "Lengre?" er stempelet som virker å ha blitt lengre,og der jeg har ringet rundt er der stempelet slår tilbake pga veldig rask rebound.

Takk for link til servicemanual ! Skal se der også selv i tilfelle det ikke kommer gode tips på butikk i Trondheim som kan gjøre en rask sjekk uten å måtte sende inn.

-kristian

Re: hjelp, er demperen gåen [Re: varg.78] #1695338 07/10/2013 11:56
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Hmm, er redd jeg ikke helt forstår det med at stempelet slår tilbake i området du har ringet inn..?

Veldig rask rebound og/eller generelt lite kontrollert demping tyder egentlig på at det mangler olje i demperenheten. Dette burde dog ikke føre til at gaffelen strekker seg ut lengre enn vanlig, da vil det i tilfelle også være grunn til å mistenke at noe har skrudd seg løs eller er ødelagt i fjærenheten i venstrebeinet.

Hvor mye "bart" innerbein vises på gaffelen nå (målt fra støvpakningene og opp til undersiden av gaffelkrona)? Er det vesentlig mer enn 100 m m ville jeg vært veldig skeptisk til å bruke gaffelen før årsaken er klarlagt..

Re: hjelp, er demperen gåen [Re: cayman] #1695621 07/10/2013 19:26
V
varg.78 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V

Hei,

Da har jeg målet den "bare" delen av innerbein/stempler og det var hele 150mm, så litt i meste laget ja ...

Det jge mener med at det slår tilbake, er at det høres godt idet innerbein/stempel når tilbake til sin utgangsposisjon (som på bildet) etter at den er presset sammen. Akkurat som det ved rebound går helt opp og slår metall mot metall slik at det blir lyd. Kanskje det er slått hull et eller annet sted så oljen har lekket over et annet sted inni i demperen ? Har ikke noe synlig lekkasje eller noe rebound kontroll på demperen.

-kristian

Re: hjelp, er demperen gåen [Re: varg.78] #1695669 07/10/2013 20:04
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, 150 mm er jo aaaltfor mye men da kan vi i alle fall si med sikkerhet at det er noe galt med den...

Det er nok vanskelig å stille en diagnose uten å faktisk ha sett gaffelen så det følgende bør sees på som halv-kvalifiserte gjetninger fra min side:

Jeg tror at det må ha skjedd noe med fjærenheten i venstrebeinet som har gjort at gaffelen har kunnet strekke seg lenger ut enn den er konstruert for. Videre så tipper jeg at dette har ført til at returdelen i demperenheten har blitt belastet så hardt at denne til slutt har gått i stykker. Dette kan i sin tur ha gjort at oljen har lekket ut fra demperenheten og at den i så fall befinner seg i bunnen av det høyre ytterbeinet nå.

Jeg har lagt ved en sprengskisse der delene til alle Tora-modellene framkommer. Jeg har satt en rød ring rundt bolten som skal sitte i bunnen av det venstre ytterbeinet, kan du sjekke at denne er på plass fortsatt?

Når det gjelder den metalliske lyden du hører så kan det stemme med at det er staget til returdemperen (nr 15 på tegningen) som slår i bunnen av demperenheten når det ikke lenger er olje tilstede som kan "bremse" bevegelsen.

Igjen, jeg må gjenta at dette er og blir spekulasjon fra min side og at jeg kan være helt på jordet her...

Re: hjelp, er demperen gåen [Re: varg.78] #1695753 08/10/2013 06:46
V
varg.78 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V

hei cayman,

takk for innspill og at la ved et bilde. Helt OK at du ikke kommer med absolutte svar, men jeg det er bra med litt synsing :-)

Ser litt små-komplekst ut å begynne med selv så spørs om jeg ikke bare sender inn med mindre det kommer tips om steder i Trondheim som gjør service i byen. Evt som læringsprosjekt, for det blir fulldemper i 2014 der litt egne serviceferdigheter blir nyttig :-)

bolten du ringer rundt er fortsatt på plass og sitter godt så ikke noe tegn på skade/lekkasje her.

-kristian

Re: hjelp, er demperen gåen [Re: varg.78] #1695774 08/10/2013 07:17
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Ring rundt på de ulike verkstedene i Trondheim og forhør deg om kapasitet. Det bør være mulig å få noen til å se på det. Et verksted som ikke selv skrur på RS ville jeg nesten ikke turt å bruke egentlig, de er latterlig enkle i konstruksjonen (sier jeg som ikke skrur på dem selv - men det er bare fordi jeg ikke har fasilitetene eller verktøyet til det).

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: hjelp, er demperen gåen [Re: varg.78] #1695972 08/10/2013 11:48
T
Toillball Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sist gang jeg ringte til importør for å etterspørre deler til en RS gaffel fikk jeg opplyst 3 mnd ventetid på delen og prisen var omtrent halvparten av en ny gaffel. Så spørs om det lønner seg i hele tatt dersom ikke problemet er latterlig enkelt. Kjøp en annen bruktgaffel på forumet, det er vel det billigste alternativet.

Re: hjelp, er demperen gåen [Re: Toillball] #1695989 08/10/2013 12:10
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Toillball
Sist gang jeg ringte til importør for å etterspørre deler til en RS gaffel fikk jeg opplyst 3 mnd ventetid på delen og prisen var omtrent halvparten av en ny gaffel.

Kan dette ha vært for noen år siden..? Det er nå Cycle Service Nordic som distribuerer Rock Shox til Norge. Det er også mulig å bestille deler fra enkelte nettbutikker.

Er ellers helt enig i at kostnadene for nye deler fort kan bli uforholdsmessig høye og at bruktmarkedet vil kunne være et (minst) like godt alternativ - særlig hvis det er bare er snakk om en midlertidig løsning fram til trådstarter kjøper ny sykkel til neste år.

Re: hjelp, er demperen gåen [Re: varg.78] #1696075 08/10/2013 14:05
T
Toillball Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det var i sommer...

Moderator  support