Ja, 150 mm er jo aaaltfor mye men da kan vi i alle fall si med sikkerhet at det er noe galt med den...
Det er nok vanskelig å stille en diagnose uten å faktisk ha sett gaffelen så det følgende bør sees på som halv-kvalifiserte gjetninger fra min side:
Jeg tror at det må ha skjedd noe med fjærenheten i venstrebeinet som har gjort at gaffelen har kunnet strekke seg lenger ut enn den er konstruert for. Videre så tipper jeg at dette har ført til at returdelen i demperenheten har blitt belastet så hardt at denne til slutt har gått i stykker. Dette kan i sin tur ha gjort at oljen har lekket ut fra demperenheten og at den i så fall befinner seg i bunnen av det høyre ytterbeinet nå.
Jeg har lagt ved en sprengskisse der delene til alle Tora-modellene framkommer. Jeg har satt en rød ring rundt bolten som skal sitte i bunnen av det venstre ytterbeinet, kan du sjekke at denne er på plass fortsatt?
Når det gjelder den metalliske lyden du hører så kan det stemme med at det er staget til returdemperen (nr 15 på tegningen) som slår i bunnen av demperenheten når det ikke lenger er olje tilstede som kan "bremse" bevegelsen.
Igjen, jeg må gjenta at dette er og blir spekulasjon fra min side og at jeg kan være helt på jordet her...