|
|
Birken på 3 blank - Veien videre...
|
Birken på 3 blank - Veien videre...
06/10/2013 08:07
|
kissalive
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for mange bra innspill på originale tråden, tar med meg dette med kvalitet og restitusjon. Er det noen her som er "tøffe" nok til å legge opp et treningsprogram fra nå til april, med 3 blank som realistisk mål? Kan avsette 10-12 timer pr uke.
Ser det er mange som har vært innom originale tråden, så det er nok mange som lurer på hva den magiske formelen er:)
Kjør debatt:)
|
|
|
Re: Birken på 3 blank - Veien videre...
[Re: kissalive]
06/10/2013 10:37
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Problemet ligger i at det ikke finnes en magisk formel. Ellers ville alle kunne sykle fort. Alle er bygget forskjellig, og vil respondere ulikt på den samme treningen. Noen vil kunne sykle på tre timer ved å bare sykle rundt ti timer i uka uten struktur. Andre vil ikke klare tre timer selv om de gjør alt riktig.
Nå det er sagt tror jeg ikke man gjør noe feil om man kjører mye terskel nå frem til april, og så skifter fokus over på rittøkter og oksygenopptak utover i sesongen. Prøv kryssintervall rett over og rett under terskel når sesongen nærmer seg. Intervaller 2-3 ganger i uken, en langtur, og tren kjernemusklaturen om det ikke er en av styrkene dine fra før.
|
|
|
[Re: hnastrup]
06/10/2013 11:02
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Problemet ligger i at det ikke finnes en magisk formel. Ellers ville alle kunne sykle fort. Alle er bygget forskjellig, og vil respondere ulikt på den samme treningen. Noen vil kunne sykle på tre timer ved å bare sykle rundt ti timer i uka uten struktur. Andre vil ikke klare tre timer selv om de gjør alt riktig.
Nå det er sagt tror jeg ikke man gjør noe feil om man kjører mye terskel nå frem til april, og så skifter fokus over på rittøkter og oksygenopptak utover i sesongen. Prøv kryssintervall rett over og rett under terskel når sesongen nærmer seg. Intervaller 2-3 ganger i uken, en langtur, og tren kjernemusklaturen om det ikke er en av styrkene dine fra før. Er i samme "båt" som trådstarter at jeg vil sykle 15-20 min raskere i 2014. Nå har jeg kun syklet i 1 år så jeg har nok en del å gå på bare ved å forstette treningen. Hva legger du i intervall 2-3 ganger i uka? Jeg syntes det hørtes veldig mye ut om man ikke restituerer raskt. Tenker du dedikerte intervall økter? Kjører selv dedikerte intervalløkter med dragtid på ca 45 min 1 gang pr.uke i tillegg kommer noen sporadiske drag her å der på langturene. Har sett flere treningsprogram forslag for alt fra 5-15 timer pr.uke og syntes det er forbausende mye rolig trening.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
06/10/2013 12:57
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Om man er flink med alt utenom treningen, som restitusjon, søvn og kosthold (det er alt dette som er viktigst!), skal det ikke være et problem med tre hardøkter i uka. To intervalløkter bør nesten være et minimum om man ikke har dedikert hvileuke.
Det er viktig å påpeke at de andre turene skal kjøres rolige, og at intervalløktene sjelden skal være så harde at du graver deg helt ned i kjelleren. Dette er tungt psykisk over tid, og går kraftig utover annen trening. Særlig i oppbyggingsperiodene bør man holde igjen litt igjen. Når kjører kortere drag bør man slutte om man klarer ett drag til om man virkelig presser seg. Om man kjører lengre drag bør man slutte om man tror man klarer ca. et halvt drag til. På denne måten unngår man å gå kraftig i minus og man får en mye bedre treningskontinuitet over tid.
Dette gjelder ikke trening der hensiktene er å grave dypt, som f.eks rittøkter, syreøkter og noen kortintervaller.
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
06/10/2013 13:03
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Kjører selv dedikerte intervalløkter med dragtid på ca 45 min 1 gang pr.uke i tillegg kommer noen sporadiske drag her å der på langturene. Har sett flere treningsprogram forslag for alt fra 5-15 timer pr.uke og syntes det er forbausende mye rolig trening.
Ettersom strekkeapparatet i beina er den eneste (effektive) drivkraften i sykling og bevegelsesmønsteret er rimelig monotont får man en ganske så tøff muskulær belastning av sykkeltrening. Derfor begrenser det seg hvor mange hardøkter man kan kjøre per uke. Enkelt sagt er cluet å kjøre så mange hardøkter som kroppen tåler per uke, de tilgjengelige timene som gjenstår må kjøres rolig. Rolige økter er mindre effektivt enn hardøkter (du må bruke flere timer for å oppnå en gitt fremgang), men samler du mange nok timer blir det god effekt av det. Særlig når du har et begrenset treningsgrunnlag (få år trening bak deg) er det viktig å ikke pøse på med for mye hard trening "over natta" for å få rask fremgang - i den retningen ligger feiltrening og lange treningsavbrekk og venter... Etter min erfaring er det særlig "skummelt" å dunke på med mye I3/terskeltrening, man føler seg ikke så sliten underveis, så det er lett å tenke at her det bare å fleske til med store doser, men den muskulære belastningen relativt høy samtidig som varigheten på øktene er relativt lang hvilket gjør at man akkumulerer stor muskulær belastning over tid.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
06/10/2013 13:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå det er sagt tror jeg ikke man gjør noe feil om man kjører mye terskel nå frem til april, og så skifter fokus over på rittøkter og oksygenopptak utover i sesongen. Prøv kryssintervall rett over og rett under terskel når sesongen nærmer seg. Intervaller 2-3 ganger i uken, en langtur, og tren kjernemusklaturen om det ikke er en av styrkene dine fra før. Er i samme "båt" som trådstarter at jeg vil sykle 15-20 min raskere i 2014. Nå har jeg kun syklet i 1 år så jeg har nok en del å gå på bare ved å forstette treningen. Hva legger du i intervall 2-3 ganger i uka? Jeg syntes det hørtes veldig mye ut om man ikke restituerer raskt. Tenker du dedikerte intervall økter? Kjører selv dedikerte intervalløkter med dragtid på ca 45 min 1 gang pr.uke i tillegg kommer noen sporadiske drag her å der på langturene. Har sett flere treningsprogram forslag for alt fra 5-15 timer pr.uke og syntes det er forbausende mye rolig trening. Å kjøre sporadiske drag på langturer er vel den enkleste måten å sørge for at man ikke restituerer skikkelig. Hardt når det er hardt rolig når det er rolig. Utrolig langt man kommer med det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
06/10/2013 15:28
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Nå det er sagt tror jeg ikke man gjør noe feil om man kjører mye terskel nå frem til april, og så skifter fokus over på rittøkter og oksygenopptak utover i sesongen. Prøv kryssintervall rett over og rett under terskel når sesongen nærmer seg. Intervaller 2-3 ganger i uken, en langtur, og tren kjernemusklaturen om det ikke er en av styrkene dine fra før. Er i samme "båt" som trådstarter at jeg vil sykle 15-20 min raskere i 2014. Nå har jeg kun syklet i 1 år så jeg har nok en del å gå på bare ved å forstette treningen. Hva legger du i intervall 2-3 ganger i uka? Jeg syntes det hørtes veldig mye ut om man ikke restituerer raskt. Tenker du dedikerte intervall økter? Kjører selv dedikerte intervalløkter med dragtid på ca 45 min 1 gang pr.uke i tillegg kommer noen sporadiske drag her å der på langturene. Har sett flere treningsprogram forslag for alt fra 5-15 timer pr.uke og syntes det er forbausende mye rolig trening. Å kjøre sporadiske drag på langturer er vel den enkleste måten å sørge for at man ikke restituerer skikkelig. Hardt når det er hardt rolig når det er rolig. Utrolig langt man kommer med det. Ble anbefalt å legge inn 1-2 drag på langturene av noen som sykler birken på ca 3 timer.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
06/10/2013 15:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå det er sagt tror jeg ikke man gjør noe feil om man kjører mye terskel nå frem til april, og så skifter fokus over på rittøkter og oksygenopptak utover i sesongen. Prøv kryssintervall rett over og rett under terskel når sesongen nærmer seg. Intervaller 2-3 ganger i uken, en langtur, og tren kjernemusklaturen om det ikke er en av styrkene dine fra før. Er i samme "båt" som trådstarter at jeg vil sykle 15-20 min raskere i 2014. Nå har jeg kun syklet i 1 år så jeg har nok en del å gå på bare ved å forstette treningen. Hva legger du i intervall 2-3 ganger i uka? Jeg syntes det hørtes veldig mye ut om man ikke restituerer raskt. Tenker du dedikerte intervall økter? Kjører selv dedikerte intervalløkter med dragtid på ca 45 min 1 gang pr.uke i tillegg kommer noen sporadiske drag her å der på langturene. Har sett flere treningsprogram forslag for alt fra 5-15 timer pr.uke og syntes det er forbausende mye rolig trening. Å kjøre sporadiske drag på langturer er vel den enkleste måten å sørge for at man ikke restituerer skikkelig. Hardt når det er hardt rolig når det er rolig. Utrolig langt man kommer med det. Ble anbefalt å legge inn 1-2 drag på langturene av noen som sykler birken på ca 3 timer. Jeg kan sikkert sykle drag på hver eneste tur å fortsatt sykle Birken på 3 timer. Men for å bli bedre så er det å ha drag på langturer en enkel måte å ikke bli bedre på.
|
|
|
06/10/2013 15:49
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Er vel ikke nødvendig å quote kommentaren rett over? Man får vondt i hodet av sånt.
Man kan gjerne kombinere den ene hardøkten med en langtur der man kjører drag underveis. Men tre hardøkter + langturer/turer med drag underveis er en feilsikker måte å ødelegge treningskvalitet.
|
|
|
06/10/2013 15:53
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Det er nettopp dette som er vanskelig for en fersking i gamet. Spør man 5 forskjellige med erfaring så får man 5 totalt forskjellige svar....
Er forøvrig ca 10 min bak tidene til trådstarter
Redigert av olavjoergensen; 06/10/2013 15:59.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
06/10/2013 18:23
|
kissalive
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Må si meg enig med olavjoergensen, blir lettere forvirret her. Hva med at en som kjører på 3 blank legger opp trenings regimet sitt. Så kan vi andre komme med "konstruktive" kommentarer:)
|
|
|
06/10/2013 18:25
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er nettopp dette som er vanskelig for en fersking i gamet. Spør man 5 forskjellige med erfaring så får man 5 totalt forskjellige svar....
Er forøvrig ca 10 min bak tidene til trådstarter De fleste jeg kjenner som sykler fort er ganske enig om rolig på rolig og hardt når det hardt. Hvertfall for de med 10 timer pluss i uken.
|
|
|
06/10/2013 18:28
|
olechr
More than words
|
More than words
Men man vil få veldig mange forskjellige svar hva folk trener i type økter. Enkelt og greit fordi trening er en liten del av et stort bilde for fremgang. Selv vant jeg Norgescup sammenlagt med 550 timer trening og full jobb som ny syklist. Jeg kjørte da sjelden intervaller iform av vanlig intervaller. Men mange fartslekøkter på ca 2 timer og en hau av ritt.. 40 starter i året ca de første 2 årene
|
|
|
06/10/2013 19:08
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Men man vil få veldig mange forskjellige svar hva folk trener i type økter. Enkelt og greit fordi trening er en liten del av et stort bilde for fremgang. Selv vant jeg Norgescup sammenlagt med 550 timer trening og full jobb som ny syklist. Jeg kjørte da sjelden intervaller iform av vanlig intervaller. Men mange fartslekøkter på ca 2 timer og en hau av ritt.. 40 starter i året ca de første 2 årene Betyr ikke dette at vi som ikke starter i mer enn 5 ritt hver sesong, og som har Birken som mål, med fordel kan kjøre på litt på turer som er 7 - 10 mil? Jeg innbiller meg at med kun rene intervaller av kort varighet, og veldig rolige langturer så trenes ikke evnen til å kjøre relativt hardt over lengre tid som på Birken. Er det feil tenkt?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
06/10/2013 19:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvem har sagt at intervallene må være korte?
|
|
|
06/10/2013 19:21
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Er forøvrig ca 10 min bak tidene til trådstarter De fleste jeg kjenner som sykler fort er ganske enig om rolig på rolig og hardt når det hardt. Hvertfall for de med 10 timer pluss i uken. Jeg trener ca 10 timer i uken i sesongen. Rundt 8 timer i lett uke, 10 timer i meduim uke * 2 uker på rad og rundt 12 timer i hard uke. Hard uke kan bestå av både mer mengde og mer intervall, alt ettersom hva jeg føler kroppen vil. Det jeg føler er vanskelig er å bestemme intensitet på økter som ikke er intervall og ikke er rolig langtur. Varierer typisk intervall mellom 6-10 drag av 4-5 min og 3-4 drag av 11-13 min. Hva skal intensiteten være på 1-2 timers øktene? Sykler mye ettermiddagsturer på stier og lett terreng og da blir ofte intensiteten litt vanskelig å kontrollere da man lett blir litt "revet med" Jeg liker å kjøre den ene langturen i uka middels hardt til hardt av og til for å kjøre jevnt med høyere tråkkeffekt over tid(ca 3timer) og syntes selv jeg har hatt mye igjen for det med tanke på økende utholdenhet utover i sesongen. Men med tanke på at det er min første sesong så kan det rett og slett komme av tilvenning til utholdenhetstrening og sykling generelt også..... Eneste jeg vet er at jeg MÅ sykle fortere neste år, så jeg må trene bedre/smartere/mer
Redigert av olavjoergensen; 06/10/2013 19:23.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
06/10/2013 20:03
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Hvem har sagt at intervallene må være korte? Vel, ingen egentlig....men, jeg kjører de fleste intervalløktene som 5 x 10 min, og tenker at dette vel må regnes som relativt lange intervaller. Totalt sett er økta da på over på litt over en time om man ser bort fra oppvarmingen, og det er her jeg lurer på om jeg tenker litt feil; jeg har det for meg at høyt trøkk i en time ikke fullt ut forbereder kroppen på Birkenkjør i 3 timer, og at det kan ha noe for seg å sykle noen Birkensimulasjoner i løpet av sommeren. Ingen påstand, kun åpensinnet undring.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
06/10/2013 21:16
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Hvem har sagt at intervallene må være korte? Vel, ingen egentlig....men, jeg kjører de fleste intervalløktene som 5 x 10 min, og tenker at dette vel må regnes som relativt lange intervaller. Totalt sett er økta da på over på litt over en time om man ser bort fra oppvarmingen, og det er her jeg lurer på om jeg tenker litt feil; jeg har det for meg at høyt trøkk i en time ikke fullt ut forbereder kroppen på Birkenkjør i 3 timer, og at det kan ha noe for seg å sykle noen Birkensimulasjoner i løpet av sommeren. Ingen påstand, kun åpensinnet undring. Varianter som brukes av langløpere på ski er å bytte ut noen av de tradisjonelle intervalløktene med feks en lang økt hvor man kjører siste timen i konkurransefart, eller kjører intervallene i den siste timen. Ellers er det vel lurt å trene på en slik måte at man holder seg frisk, motivert og kan ha fremgang i flere sesonger. Altså en stegvis progresjon og ikke bruke alle "triksene i boka" med en gang.
iq
|
|
|
07/10/2013 06:07
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg trener ca 10 timer i uken i sesongen...
...Men med tanke på at det er min første sesong så kan det rett og slett komme av tilvenning til utholdenhetstrening og sykling generelt også.....
...jeg må trene bedre/smartere/mer
Du trener allerede MYE. Med såpass store mengder må de av oss som har full jobb og familie tenke på restitusjon fremfor mere mengder (Ole Chr har sagt det; kjør rolig når du skal kjøre rolig, så er kroppen klar til nye utfordringer når du skal dra på hardt..). Du har jo mye av svaret selv; dette er din første sesong, og utvikling av de egenskapene du trenger for å sykle virkelig fort tar tid.... Hvor mye (og hva) trente du årene før du begynte med sykling?
|
|
|
[Re: Oystein L]
07/10/2013 07:20
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Som Øystein sier, du trener allerede mye, så med nok talent, hode og hvile kommer du deg ned på tre blank. Før eller senere. Jeg har en kompis som har syklet Birken ca 15 ganger, aldri dårligere enn 3:18. De fleste årene har han syklet mellom 3:02 og 3:05, men i år klarte han å bryte den magiske grensen. Denne anekdoten bare for å illustrere at det er både krevende og litt tilfeldig om du sykler på 3:02 eller 2:59. Du vil sikkert starte i den best seedede puljen for din alder, og da blir det ofte mer fokus på å "vinne puljen" enn å sykle skikkelig fort. Det endrer dynamikken og taktikken i rittet. Eliten slår man ikke uansett.
Mine to tips: 1. Legg inn fast testing for å måle framgang/tilbakegang, gjerne hver 6. uke. Og BRUK testene til å endre opplegget dersom du ikke måler framgang. Det finnes mange enkle måter å teste på som ikke involverer dyrt utstyr og stikking i finger.
2. I tillegg til dine rolige, halvharde og harde uker, så ville jeg lagt inn "Kapasitetsuke" og Restitusjonsuke. Dette er tips jeg har fått fra Henrik Oftedal, og jeg responderer veldig bra på det. Andre ikke. Dette innebærer O2-intervaller (88-90% av O2max) i 8-10 dager på rad. Samlet dragtid skal aldri overstige 25 minutter (mer 16-20), og det er viktig å være disiplinert og IKKE dra på de dagene man føler seg sterk. Etter dette er det viktig å restituere godt på sofaen og med noen roooolige turer (ikke langturer).
Lykke til!
|
|
|
07/10/2013 07:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Du sier det er vanskelig å finne intensitet på lyktene som ikke er langtur eller intervall/hardøkt. Hva annet har du? Så sant du ikke trener teknikk økter så er det ikke så mye annet du bør ha. Dvs restitusjonsøkter er bra men det er jo i sone 1 tempo. Det er nok en "feil" mange som ønsker å sykle fort gjør nettopp at det blir for mange ikke noe spes økter. Man drar ut på 2 timers økt og drar på litt sånn at man blir litt sliten. Og 2 timer fordi det er et antall timer som man rekker. Men det blir da heller ikke langtur. Det ville i de fleste tilfeller da vært bedre å tatt en helt rolig økt den dagen så hatt skikkelig overskudd til intervallene/hardøkta dagen etter. For det kan være knall å kjøre en økt på 2 timer hvor man kjører fartslek. Men da skal økta være som en intervall hardhetsmessig.
Hvis man gjør det slik så vil veldig mange av intervallene i løpet av et år gå med overskudd og trøkk. Noe som vil gjøre deg bedre over tid. Hvis du Olav har syklet et år så vil du også bli bedre bare ved å sykle et år til. Det tar mange år før man har "sykkelben".
Jeg tipper også at for deg som er ny vil det være topp å kjøre mange av intervallene fra våren av som lagtempo/partempo. Da vil du få inn feltkjøring når du er sliten. Det er gull verdt i Birken.
Frem til snøen kommer ville jeg brukt mye tid i skogen og på sti og ikke tenkt for mye bare syklet. I skogen får du naturlig intervall og du blir bedre på sykkel teknisk noe som også er bra å ta med seg. Fra nov/des ville jeg kjørt i gang med langturer på ski og 2-3 terskel økter frem til feb/mars.
|
|
|
07/10/2013 07:42
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes den største utfordringen er å la være å gjennomføre disse halvharde øktene, dvs lapskausøktene. For min del blir det ofte mellom 1t15min - 1t.45min økter. Sola skinner, stiene er tørre og beina føles bra, ut og sykle på skauen på blandingsturer med raske stier og skiløyper. Beina føles bra så man gir litt ekstra periodevis eller hele turen.
Får prøve neste år og beholde disse type turene, men heller ta i når man tar i og ta det helt rolig innimellom istedenfor sånn halvhardt.
Noen som kjenner seg igjen?
|
|
|
07/10/2013 07:45
|
olechr
More than words
|
More than words
He he det er nok vanlig. Men nå på den tiden her så er det ikke så farlig å kjøre slike turer. :-D
|
|
|
07/10/2013 07:49
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Nei, stresser ikke med det nå, men når skauen er friskmeldt på våren og utover hele sommer`n, da yrer det i beina og blir akkurat sånn... 
|
|
|
[Re: KenR]
07/10/2013 08:38
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Mine to tips: 1. Legg inn fast testing for å måle framgang/tilbakegang, gjerne hver 6. uke. Og BRUK testene til å endre opplegget dersom du ikke måler framgang. Det finnes mange enkle måter å teste på som ikke involverer dyrt utstyr og stikking i finger. IKKE endre opplegg! En felle veldig mange går i er at de skifter opplegg når de ikke responderer som de ønsket, og de ender opp med en suppe av forskjellige treningsregimer. Det beste er å holde seg til ett grunnleggende program som man følger over lengre tid. Om man vil gjøre endringer endrer man en liten del av programmet, slik at hovedformen er den samme. Om grunnformen av treningsprogrammet følger treningsprinsippene vil man få fremgang om man gjennomfører treningen. Noen responderer kjapt på trening, andre tregt, og noen nesten ikke i det hele tatt. Treningsregimer tar tid før de viser resultater. Seks uker er alt for kort, og endring av opplegg hver 6. uke vil hindre fremgang. Garantert.
|
|
|
07/10/2013 09:11
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Litt feil bruk av ord. Justér opplegget mente jeg å si, ikke endre som i å starte med noe helt nytt. Om en ikke bruker testene, så kan man la være å teste. En test uten framgang kan selvsagt være ok, men ikke to (12 uker). Da bør man evaluere grundig dersom de 12 ukene har gått etter planen uten spesielle ting som sykdom og skade.
|
|
|
07/10/2013 09:12
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel en %andel som ikke responderer på trening uansett, men hvis trådstarter kjører et fornuftig treningsregime (som blandt annet skissert av Ole Christian over) med 12 timer i uken frem til Birken, så vil han garantert ha kapasitet til å sykle Birken på 3 timer.
Vi snakker om Birken på 3 timer, noe som er nivået til en seriøs mosjonist og ikke nærheten av elite nivå. Med andre ord så trenger man ikke å treffe 100% og tøye marginer i alle ender.
|
|
|
[Re: Dexter]
07/10/2013 10:54
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Vi snakker om Birken på 3 timer, noe som er nivået til en seriøs mosjonist og ikke nærheten av elite nivå. Med andre ord så trenger man ikke å treffe 100% og tøye marginer i alle ender. En målsetning om 3 timer på Birken som motivasjon for treningen er i alle fall tilfeldig nok. Litt motvind og våt løype påvirker sluttiden mye. I tillegg kommer alle tilfeldighetene i pulja en kjører i. Det deler seg litt opp til Skramstad og setter seg i løpet av det første terrengpartiet. Det kan være tileldigheter om man kommer i moto 1,2 eller 3 til Bringbu og da er det ikke mye som skiller 2:59 fra 3:05. Blir litt rart om man kjører på 3:07 i grisevær og skal være misfornøyd fordi tiden ble for dårlig. Hadde heller valgt et mål om topp 15-20 i klassen så man selv har mer kontroll på om målet nåes eller ikke.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
[Re: Oystein L]
07/10/2013 12:39
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg trener ca 10 timer i uken i sesongen...
...Men med tanke på at det er min første sesong så kan det rett og slett komme av tilvenning til utholdenhetstrening og sykling generelt også..... ...jeg må trene bedre/smartere/mer
Du trener allerede MYE. Med såpass store mengder må de av oss som har full jobb og familie tenke på restitusjon fremfor mere mengder (Ole Chr har sagt det; kjør rolig når du skal kjøre rolig, så er kroppen klar til nye utfordringer når du skal dra på hardt..). Du har jo mye av svaret selv; dette er din første sesong, og utvikling av de egenskapene du trenger for å sykle virkelig fort tar tid.... Hvor mye (og hva) trente du årene før du begynte med sykling? De siste 8-10 åra før jeg begyndte å sykle trente jeg omtrent ingenting annet enn litt spiradisk skigåing på vintern og en sjelden gang løping på sommern. Før det så har jeg ca 8 år med aktiv motocross kjøring Begyndte egentlig å sykle for å bli kvitt noen kilo men ble totalt bitt av basillen :-)
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
07/10/2013 12:50
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Du sier det er vanskelig å finne intensitet på lyktene som ikke er langtur eller intervall/hardøkt. Hva annet har du? Så sant du ikke trener teknikk økter så er det ikke så mye annet du bør ha. Dvs restitusjonsøkter er bra men det er jo i sone 1 tempo. Det er nok en "feil" mange som ønsker å sykle fort gjør nettopp at det blir for mange ikke noe spes økter. Man drar ut på 2 timers økt og drar på litt sånn at man blir litt sliten. Og 2 timer fordi det er et antall timer som man rekker. Men det blir da heller ikke langtur. Det ville i de fleste tilfeller da vært bedre å tatt en helt rolig økt den dagen så hatt skikkelig overskudd til intervallene/hardøkta dagen etter. For det kan være knall å kjøre en økt på 2 timer hvor man kjører fartslek. Men da skal økta være som en intervall hardhetsmessig.
Hvis man gjør det slik så vil veldig mange av intervallene i løpet av et år gå med overskudd og trøkk. Noe som vil gjøre deg bedre over tid. Hvis du Olav har syklet et år så vil du også bli bedre bare ved å sykle et år til. Det tar mange år før man har "sykkelben".
Jeg tipper også at for deg som er ny vil det være topp å kjøre mange av intervallene fra våren av som lagtempo/partempo. Da vil du få inn feltkjøring når du er sliten. Det er gull verdt i Birken.
Frem til snøen kommer ville jeg brukt mye tid i skogen og på sti og ikke tenkt for mye bare syklet. I skogen får du naturlig intervall og du blir bedre på sykkel teknisk noe som også er bra å ta med seg. Fra nov/des ville jeg kjørt i gang med langturer på ski og 2-3 terskel økter frem til feb/mars. De andre øktene jeg har er akkurat som du nevner, omtrent 2 timer med lapskaus fordi det er det man rekker. Legger inn teknikk økter på sti også som foregår på rundt 1,5-2 timer av og til. Det er netopp de øktene her som jeg har et intensitets "problem" med. Angående trening nå fremover så tenker jeg akkurat det samme som du skriver i innlegget ditt.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
|
|